KEZDETI ÉVEK
Hans Florian Zimmer 1957. szeptember 12-én látta meg a napvilágot Németország egyik legnagyobb városában, Frankfurt am Main-ban. Kisgyermek korában Königstein-Falkenstein városában élt, és itt tanult zongorázni, otthon. Viszonylag kevés zongoraleckét vett, azért mert nem szerette a hivatalos órák menetét. Tinédzserkorában Londonba költözött és a Hurtwood House iskolába járt mely évekről 2006-ban a német ZDF-nek adott interjújában így nyilatkozott: „Édesapám meghalt, amikor még kicsi voltam, és később megszöktem valahogy a zenébe, a zene volt a legjobb barátom.”
KARRIER
Hans karrierje az 1970-es években indult, ekkortájt a Krakatoa együttes billetyűse volt, valamint szintetizátoron is játszott. A 70-es évek végén, 1977-től The Buggles, majd az olasz Krisma new wave zenekarokkal dolgozott. 1980-ban a The Damned zenekar History of the World Part 1 kislemezének társproducere volt, mely az 1980-as The Black Album nagylemezhez készült. Londoni évei alatt Hans az Air-Edel Associates számára is készített reklám szignálokat, valamin a 80-as években Stanley Myers brit zeneszerző partnereként számos (több, mint 60) filmhez készített zenei aláfestést. Myers és Zimmer többnyire azon dolgoztak, hogy a tradicionális hangokat párosítsák az elekronikus hangzásvilággal. 1982-ben például közösen dolgoztak a Moonlighting angol filmdráma zenei munkálatain. Hans első önálló munkája Terminal Exposure című film, filmzenéje volt, melyet Nico Mastorakis rendezett, 1987-ben. Szintén ugyanebben az évben részt vett Az utolsó császár zenei munkálataiban, mely film végül Oscar díjat nyert, legjobb eredeti filmzene kategóriában. Ekkoriban írta, az egyik legtartósabb zenei aláfestését a Going for Gold című játék show-hoz. A BBC-nek adott interjújában erről így nyilatkozott: „Ez egy jó móka volt. Sok új dolgot kipróbálhatsz, amíg nincs karriered. Szerencsésnek éreztem magam, mert ez a szám fizette ki a lakbéremet a leghosszabb időre.”
Karrierjében a fordulópont a következkező évben, 1988-ban érkezett el, amikor is Barry Levinson legújabb filmjéhez keresett zeneszerzőt. Barry, felesége Diana Rhodes által ismerte meg Hans Zimmer egyik művét, és teljesen lenyűgözte Őt, egyúttal fel is kérte az Esőember című film zeneszerzőjének. Az albumhoz Hans többnyire szintetizátort használt, acél dobbal keverve. Munkájáért elismerésképpen, egy évvel később, az 1989-es Oscar díjátadón az Esőember jelölt volt az akadémia szobrára, legjobb filmzene kategóriában is, amelyet végül nem nyert meg Hans Zimmer, azonban az általa komponált zene ismerté tette a nevét Hollywood szerte. 1989-ben Bruce Beresford által rendezett Miss Daisy sofőrje zenei munkálatain dolgozott, melyhez szinte teljes egészében szintetizátorokat használt fel. 2002-ben a Sound On Sound magazinnak adott interjújában elismerte, hogy a filmzene alatt, a zongora hangok a Roland MKS–20 szintetizátornak köszönhetőek, majd azzal viccelődött, hogy „nem hangzik úgy, mint egy zongora, de úgy viselkedett, mint egy zongora.”
1991-ben a Thelma és Louise című filmhez Pete Haycock-ot kérte fel közreműködőként, mert tinédzserkorában nagy rajongója volta gitárosnak. Későbbiekben a Halálugrás és A dilemma filmek zenéjén is közösen dolgoztak. 1992-ben az Egyedül a ringben című film zenei munkálatai miatt Afrikába utazott, mert az afrikai kórusok és dob hangzásvilágát szerette volna visszaaadni felvételein. Ez olyan jól sikerült, hogy felkeltette a Walt Disney Animációs Stúdió figyelmét, és felkérték az 1994-es Oroszlánkirály rajzfilm zenei munkálataira. Korábban nem készített még rajzfilmekhez filmzenét, ezért Hans egy új kihívást látott a felkérésben. Jóllehet a filmzene egy bizonyos részét ismételten Afrikában szerette volna felvenni, Hans ekkor szerepelt a Dél-Afrikai rendőrségi nyilvántartásban, mint aki „romboló” filmekben működik közre, valamint Disney stúdió főnökei is aggodalmukat fejezték ki, hogy valószínűleg nem térne élve vissza a Dél-Afrikai Köztársaságból, ezért a filmzenéhez a kórushangokat Lebohang Morake segítségével vették fel. Az Oroszlánkirállyal számos elismerést megszerzett, köztük Golden Globe, és Oscar díjakat nyert. 1997-ben a filmzenét felhasználták az Oroszlánkirály musical változatához, mely 1998-ban Tony díjat nyert, legjobb musical kategóriában. 1995-ben Az utolsó esély főcímdalában túlzott mértékű szintetizátort használt a hagyományos zenekari eszközök helyett, azonban próbálkozása sikeresnek bizonyult, ugyanis Grammy díjat nyert a produkcióval. Valamint miután Steven Spielberg meghallgatta a Hans művét, feltétlen rajongójává vállt, és csak, John Williamshez fűződő barátsága és hűsége miatt nem kérte fel gyakrabban a német zeneszerzőt, filmjei megzenésítéséhez. 1998-ban Terrence Malick rendező, hallani akarta filmje zenéjét, mielőtt belefogott volna Az őrület határán című háborús dráma leforgatásába, ezért Hans Zimmer felvett hat és fél órányi zenét. Következő projektje az Egyiptom hercege című rajzfilm filmzenéje volt, a DreamWorks megbízásából. Hans, Ofra Haza izraeli énekesnőt kérte fel közreműködőként, akit a rendezők olyan gyönyörűnek tartottak, hogy az egyik karaktert róla mintázták.
A 2000-res években számos hollywoodi kasszasikerhez írt zenéket. Mindjárt 2000-ben Hans Zimmer szerezte a Gladiátor című történelmi dráma zenéjét. Az film meghatározó volt karrierjében, minden idők egyik legnagyobb példányszámban eladott filmzenei albuma, emelett a legnagyobb videómegosztó portálon a Now We're Free cím szám (melyen a vokált Lisa Gerrard énekli) máig az egyik legnépszerűbb Hans Zimmer dal. A filmzenéért kiérdemelte második Golden Globe díját, valamint Oscar és Grammy díjakra is jelölték, azonban egyiket sem nyerte meg vele. A kövekező évben, 2001-ben hat filmnek a zenei munkálatai kötődnek a nevéhez, azonban igazán nagy sikert csak a Pearl Harbor – Égi háború-val ért el, amelyért ismételten az Arany Glóbusz díj várományosa volt. Az albumon található számok közül a leginkább híres, és klasszikus Zimmer szám, a Tennessee. 2003-ban Az utolsó szamuráj munkálatai során úgy érezte, hogy a japán zenei ismeretei meglehetősen behatároltak, ezért kiterjedt kutatásokat végzett, de minél többet tanult, annál kevésbé érezte, hogy bármit is tud, végül, amikor elkészült a filmzene, megdöbbent, amikor azt kérdezték tőle, hogy honnan tud ennyit a japán zenei világról. Szintén 2003-ban, Jerry Bruckheimer producer megkereste, mert elégedetlen volt azzal a zenével, amit Alan Silvestri komponált A Karib-tenger kalózai első részéhez, és azt szerette volna, ha Hans Zimmer vállalná az újrakomponálást, azonban Az utolsó szamuráj kötelezettségvállalásai miatt, nem tudott eleget tenni a felkérésnek ezért kollegája, Klaus Badelt felügyelete alatt készült el a filmzene. Ugyanakkor Hans is részt vállalt a produkcióban, nevét azonban a készítők között nem tűntették fel a képernyőn, viszont a következő három Karib-tenger kalózai filmhez már hivatalosan is felkérték, mint zeneszerzőt, a munkálatokat pedig Rodrigo y Gabriela-val közösen végezték.
2005-ben Christopher Nolan kérte fel, a Batman: Kezdődik! majd pedig három évvel később, a trilógia folytatáshoz, A Sötét lovag című filmjeihez. Mindkét filmzene esetében James Newton Howard-dal működött együtt. A Sötét lovag filmzenéjéhez elhatározta, hogy Joker karakterét egy hosszú cselló hangjeggyel reprezentálja, melyhez segítségül hívta régi kollégáját Martin Tillman-t. Később erről úgy nyilatkozott, hogy: „Olyan zenét akartam, amit az emberek igazán utálnak”. Az Akadémia mindkét filmzenei albumot kizárta a jelölésből, mondván túl sok zeneszerző neve szerepel a listán. Hans Zimmer azonban sikeresen megfordította az Akadémia határozatát, amikor is úgy érvelt, hogy: „a modern filmzene létrehozása egy együttműködési folymat, melyben fontos, hogy mindenkit feltűntessenek, aki valamilyen szerepet vállalt a termelésben.”
2006-ban a Soundtrack.net-nek adott interjújában szintén kifejtette a társszerzésről a véleményét: „Eredetileg az volt az ötletem, hogy létre kell hozni valamiféle közösséget ez a fajta munka körül, és akkor együtt tudunk dolgozni. Nem úgy, hogy te vagy a zeneszerző, te vagy szervező, te pedig a hangszerelő. Nem olyan fontos az, számomra, hogy 'music by Hans Zimmer', mint példásul a Gladiátor esetében is: Lisa Gerrard társszerzői feltüntetést kértem, még akkor is, ha nem ő írta a főcímdalt. A jelentéte, és egyéb teendői nagyon fontosak voltak. Ő több volt, mint egy énekesnő, és ezt feltétlen fel akartam tűntetni.”
2009-ben a Sherlock Holmes című film zenei munkálataihoz 200 dollárért vett egy hangtalan zongorát, és azt is felhasználta, a 2011-es második részhez, pedig kutatásokat végeztek Szlovákiában, Olaszországban, és Franciaországban, mert Guy Ritchie-vel közösen, az autentikus roma cigányzenét szerették volna feleleveníteni a produkcióban.
A 2010-es évek eleje Christopher Nolannal való közös munkálatokkal folytatódott. A 2010-ben bemutatott Eredet filmzenéjéért ismételten jelölték Hans Zimmert az Oscar, a Golden Globe, valamint a Grammy díjakra, azonban hihetetlen módon, egyiket sem neki ítélték. Az Eredet filmzene albumának két meghatározó száma, a Time és a Dreams are collapsing máig osztatlan népszerűségnek örvendenek a rajongók körében. A filmek mellett azonban más területen is kipróbálta zenei tehetségét, Ő írta például Call of Duty: Modern Warfare 2 valamint a Crysis 2 számítógépes játékok zenéjét, valamint hozzá köthető a 2012-es Oscar díjátadó hivatalos zenéje, illetve az ABC World News új főcímdala. 2012-ben Nolan által rendezett Batman finálé zenéjét is Ő szerezte, melyet a mozik júliusban mutattak be. Az aurorai mészárlás azonban teljesen lesúlytotta Őt is. Pár nappal később felvett egy számot, melynek az Aurora címet adta, és az ebből befolyt bevételt az áldozatok családtagjainak ajánlotta fel. 2013-ban olyan nagysikerű filmekhez adta a zenei aláfestést, mint az Acélember, a Hajsza a győzelemért, vagy éppen a 12 év rabszolgaság, utóbbiért 2014-ben Golden Globe díjra jelölték. 2014-ben olyan filmekhez készítette a zenei aláfestést, mint, a Téli mese, A csodálatos Pókember 2., vagy éppen a Csillagok között, mely filmben ismét együtt dolgozott Christopher Nolannel. Jelenleg a Batman vs. Superman produkció zenei munkálatain dolgozik..
Hans munkái során, a Remote Control Productions céggel működik együtt, amely Santa monicai stúdiójában a legmodernebb berendezéseknek köszönhetően, hamar lehetővé válik a demo-k elkészítése a filmstúdiók számára. A cégnél több más zeneszerző is dolgozik, mint Mark Mancina, vagy Steve Jablonsky.
Saját bevallása szerint, azok közé a művészek közé tartozik, akik szerint zenéik nem illenek koncertekre vagy nagyobb élő közönség elé, ennek ellenére 2000-ben Ghent-ben egy nagy koncertet tartott, amiről egy rövid film is készült. Amikor egy interjúban megkérdezték, hogy miért határozta el, hogy kiáll egy nyílt közönség elé, csak annyit, mondott, hogy „egy fogadásban vesztettem és ezért el kellett vállalnom a koncertet.” Korunk egyik legnagyszerűbb zeneszerzője, 2010. december 8-án kapott csillagot a Hollywoodi Hírességek Sétányán, mely elismerést régi barátjának, Ronni Chasen-nek ajánlott, akit egy hónappal korábban lelőttek.
MAGÁNÉLET
Hans Zimmer kétszer nősült. Első felesége Vicki Carolin volt, házasságuk, tíz évig tartott, 1982 és 1992 között, egy gyermekük született. Jelenleg második feleségével Suzanne Zimmerrel él Los Angelesben. Házasságukból három gyermek született: Jake, Zoe és Brigitte.
ÉRDEKESSÉGEK
♦ 100. filmzenéje az Utolsó Szamuráj című film volt
♦ Műveit gyakran hallhatjuk filmtrailerekben
♦ Nagy hatással volt rá Ennio Morricone A Misszió zenéje
♦ Kedvenc filmes zenei főtémája a John Carpenter a 13-as rendőrörs ostroma
♦ Gyakran dolgozik Ridley Scottal és Christopher Nolannel
Forrás: http://starity.hu/sztarok/hans-zimmer/#ixzz3hIdkIWMa