A korona (2016–) 211

14 díj · 35 jelölés

A The Crown című sorozat történetének középpontjában a 25 éves II. Erzsébet királynő áll. A fiatal nő vállaira komoly teher nehezedik, ugyanis át kell vennie a világ leghíresebb és leghatalmasabb monarchiájának vezetését, és jó kapcsolatot kell kialakítania az ország ikonikus miniszterelnökével,… [tovább]

angol
angol
angol
angol
magyar

Képek 63

Szereposztás

Matt SmithPhilip Mountbatten, Duke of Edinburgh (Fülöp edinburgh-i herceg)
John LithgowSir Winston Churchill
Claire FoyQueen Elizabeth II (II. Erzsébet brit királynő )
David ShieldsColin Tennant
Eileen AtkinsQueen Mary
Jared HarrisKing George VI
Alex JenningsDuke of Windsor
Vanessa KirbyPrincess Margaret
Michael CulkinRab Butler
Nicholas RoweJock Colville

További szereplők

Kapcsolódó zónák

A korona (The Crown)

25 tag · 18 karc · Utolsó karc: 2021. április 9., 13:39 · Bővebben


Kedvencelte 140

Várólistára tette 394


Kiemelt értékelések

Nihilchan 

Az 1. és a 2. évad után:
Elképesztően kifinomult, igényes sorozat, kifejezetten olyan, amilyet látni szeretnék, ha a királyi családról van szó. Nem igénytelen, bántó és lejárató, aminek nagyon örülök. A királynő figurájával én mindig is szimpatizáltam és elég szépen ábrázolták a szerepvállalását, mint uralkodó, aki mindeközben gyermek, testvér, feleség és végül anya is. Claire Foy hihetetlenül jó választás volt; a mimikája, a mozdulatai annyira valósnak hatnak, hogy szinte elhiszem, hogy ő maga a királynő. Elképesztően méltóságteljes az egész. John Lithgow is briliáns volt Churchillként; külön öröm, hogy elég sokat foglalkoztak az ő történetszálával is. Mégis, talán a legérdekesebb (általam egyébként szinte a legkevésbé kedvelt) karakter Philip; férfiként átélni a „másodhegedűs” szerepét a feleséggel szemben nem lehet könnyű harc egy alapvetően férfiközpontú világban.
A cselekmény mondjuk adott, de az én ízlésemnek megfelelő mértékben és izgalommal vagy éppen lassúsággal kidolgozott, mellette pedig csodás a látványvilág és a zene is. Az első két évad abszolút kedvenc lett, biztos megnézem még majd párszor, viszont kissé tartok az új részektől; értem a koncepciót, de az igazság az, hogy az előzetesek alapján az új szereposztás engem nem kifejezetten győzött meg.

3. évad: Tagadhatatlanul féltem az új szereposztástól és tíz epizód után sem mondhatom teljes magabiztossággal, hogy feltétlenül elégedett voltam, viszont hamar megszoktam őket. Tobias Menzies szerintem ragyogott a szerepében; egyrészt kedvelhetőbbé tette a karaktert, másrészt nagyon vonzónak találtam őt. Helena Bonham Carter pedig szintén pozitív csalódás volt Margitként; a színésznőt azonban önmagában is annyira kedvelem, hogy nem igazán tudok elfogulatlan lenni vele.
Ami a főszereplőt illeti: Olivia Colman jó választás volt, de én jobban szerettem Claire Foy játékát. Viszont a koncepció továbbra is tetszik és igazából semmi problémám nem volt a királynő idősebb alakjával. De az első két évadból Claire Foy gyakorolta rám a legnagyobb hatást (meg John Lithgow Churchillje) és miközben a többieket hamar a szívembe zártam, őt végig nagyon hiányoltam.
Maga a sorozat egyáltalán nem veszített a bájából és az erősségeiből, bár a három évad alatt most először volt olyan epizód, amit halálra untam. A zenéje még mindig csodálatos, a kosztümök, a megvalósítás és minden elsőrangú. Mivel nem vagyok a téma szakértője, nem tudom megállapítani, miben mennyi a történelmi hűség, meg nyilván a királyi család fejébe sem látok bele, de ez a sorozat továbbra is nagyon egyben van és nagyon szerethető. Viszont az első két évaddal ellentétben ez (két epizódot leszámítva) nem hiszem, hogy újranézős lesz. Tartok a negyedik évadtól. De majd meglátjuk.

4. évad: Nem véletlenül tartottam az évadtól, hiszen időben egyre közelebb járunk a mosthoz és erről az időszakról már sokaknak van emléke is. Arról nem is beszélve, hogy az egyik központi figura, Diana, szerintem még annak is szimpatikus, aki nem ismerte, nem élt az ő idejében. Bennem legalábbis élénken él, hogy mindig gyönyörűnek találtam és mennyire utáltam Károlyt és Kamillát… Ilyen előítéletekkel féltem, hogy nem fogom tudni objektívan nézni a sorozatot. De igazából nem is nagyon kellett, mert a történet finoman Diana-párti, tehát kedvemre utálhattam tovább mindenkit. Az eddigi évadok közül ez idegesített fel a legjobban és ezen sírtam a legtöbbet. Egyetlen epizód volt, ami nem érdekelt különösebben, a többi végig fenntartotta a figyelmem. Olivia Colman szerintem belenőtt a szerepébe; továbbra sem annyira lenyűgöző számomra, mint Claire Foy volt, viszont sokkal fesztelenebbnek éreztem (bár ez, a királynő karakterét ismerve elég rossz kifejezés…) a játékát. Azonban hiába minden, az évad három központi nőalakja közül a másik kettő, Margaret Thatcher és Lady Diana sokkal mélyebb benyomást tettek rám. Gillian Anderson bámulatosan meggyőző volt, Emma Corrin pedig végtelenül tüneményes és bájos, csak gratulálni tudok nekik.
A díszletek, a ruhák és a zenék még mindig fenomenálisak és a cselekmény is elnyerte a tetszésem. Sokkal pörgősebb, élvezetesebb volt számomra, mint a harmadik évad. Személy szerint nagyon örülök ennek az új fellángolásnak. Imádtam, de kikészített.

1 hozzászólás
Lady_Hope

Szerintem egy remekül megkomponált, igazán pontos, és kifinomult sorozat.
Dráma, és nem szappanopera. Elgondolkodtató, igényes, és szép, remek karakterekkel, akik egytől-egyig húsvér emberek.
A színészek remekeltek, a zenéjét nagyon szeretem, igazán csodálatos sorozatnak tartom.
Nagyon szépen harmonizál a Király beszédével ami az egyik kedvenc filmem. Akárhogy is, nem csalódtam, hiszen ez tiszteletteljes, és remek.
God Save The Queen.

desertangelable 

Nos, így egy évad után azt kell mondjam, hogy ez az egyik leglehangolóbb sorozat, amit valaha láttam. A sorozat alapján a királyi családot messze elkerüli minden öröm és boldogság, amihez hozzájárul még Anglia csodálatos időjárása. Nem tudom, hogy Erzsébeték és környezetük élete valóban ennyire siralmas-e, de tartok tőle, hogy lehet benne valami, csak akkor meg azt nem értem, hogy hogy lehet ezért oda bárki is.
A sorozat komor, sötét és túlzás lenne azt állítanom, hogy beszippantott, pont amiatt, mert napi egy-két résznél lelkileg többet nem lehet bírni. Egyedül az tartja valamennyire fenn az érdeklődésemet, hogy nem sokat tudok Erzsébetről és a történelemhez is hülye vagyok, így valamennyire hajt a tudásvágy.

3 hozzászólás
Nympha17 

Ennek a sorozatnak úgy ültem neki, hát ha sikerül megszerettetnie velem II. Erzsébetet, de etéren csúfos kudarcot vallott. :D Viszont minden másban remekelt.
Csodálatos színészek, csodálatos zene, csodálatos kosztümök, meghatározó történelmi események, a XX. századot meghatározó történelmi személyekkel, ez mind ez a sorozat.
Nekem az első két évad tetszett a legjobban. A harmadik évadban már voltak unalmasabb részek, meg kell mondjam, Fülöp és Károly siralmai kevéssé érintettek meg. A negyedik évadot természetesen Diana felbukkanása színesítette meg, rengeteg dolog tisztázódott bennem róla az új információk ismeretében.
Kíváncsian várom meddig viszik ezt a sorozat.

tataijucc

Összefüggéstelenül egy pár gondolat:

1, Imádom a zenei világát.
2, A színészek kiválóak.
3, Operatőri munka: HŰHA. Pozitív hűha.
4, Majdhogynem tökéletes.

Egyedül az időbeli követhetetlen ugrálások zavartak, de ezt a legtöbb film esetében nem szeretem.

LaBelle 

Nagyon szép, igényes sorozatot szállított a Netflix. A képi világ, a megteremtett hangulat lenyűgöző, az eredeti zenék és a felhasznált darabok mind a helyükön vannak, nagyon találóak. A színészek tökéletesen hozzák a karaktereket, látszik, hogy jelentős kutatómunkát is befektettek, nem pedig véletlenszerűen ripacskodnak egyet a képernyőn.
Nagyon érdekes, ahogy a fix történelmi eseményeket beleszövik a történetbe. A kitalált események logikusak, hihetőek, szépen belesimulnak a történetbe, de ez nem ment a drámaiság rovására. Nyilván nem izgul annyira az ember olyan történeten, aminek tudja, mi lesz a vége, de a finom feszültségkeltés is leköti az embert.
Nekem leginkább Elizabeth vívódásai, gondolkodása, fejlődése tetszett, méghozzá azért, mert a sorozat nem (csak) a királynő, a királyi család konfliktusaiként prezentálja a bonyodalmakat. Sok teljesen hétköznapi témát is boncolgat, közelebb hozva a nézőhöz a szereplőket. Nagyon szeretem az erős női karaktereket, és itt pontosan ez a történet magja. Hogyan lehet valaki egyszerre elkötelezett vezető és feleség, anya, nővér, barát? Mi van akkor, ha a feleség nagyobb befolyással bír férjénél? Fontos politikai és vallási személyként mennyire lehet független az ember magánélete? Hol ér véget a nő és hol kezdődik az uralkodó? Mekkora teret kell engedni a hagyománynak és a fejlődésnek? Néha valóban csak a kérdéseket veti fel, de nekem tetszett, hogy ezzel teret ad a nézőnek, gondolkodásra késztet.

A második évad egyértelműen a személyes kapcsolatokat veszi célba. Azt hiszem, most a fikció nagyobb teret kapott, mint az előző évadban, vagy talán csak a témák emberközelisége miatt éreztem feltűnőbbnek ezt a vonást. Ezzel együtt sokkal emberközelibb is lett az évad, sokkal jobban hatott rám érzelmileg, mint az előző. Hűtlenség, magány, bűntudat, függés, bosszú, árulás, szeretet, megbocsátás, kitartás, méltóság… és az egész történet közepén Elizabeth, akit ebben a történetben nem tudok nem csodálni – vele együtt pedig megszemélyesítőjét, Claire Foyt is, csodálatos alakítást nyújt ebben a sorozatban.

Bazil 

Gyorsan leírom, mi az, ami nem tetszett a sorozatban.
A plakátja. Egyáltalán nem illik az egész hangulatához, egy szappanopera szerű limonádét sugall, ami elég távol áll ettől, amit az alkotók letettek itt az asztalra.
Ja, még nem tetszett a főcím sem. És ennyi.
Ezen kívül azt hiszem tökéletes.
Sokszor olvasom a rajongó kommentekben, amikor valami éppen futó aktuális sorozat-sikerről írják, hogy „Jaj, mennyit kell várni a második évadra”, meg „nem tudom kivárni, most akarom, azonnal”.
És tényleg!

A második évadot picit gyengébbnek érzem az elsőnél, de mivel azt szuperlatívuszként értékeltem, így itt marad a 10/9.
Persze ez is felsőfokú évad volt: a körítést, a díszleteket, a ruhákat, az egész megvalósítást nézve.
Mi volt a gyengébb?
Nem volt Churchill, nem voltak azok a magas labdák, amiket az első évadban le is ütöttek végig, a koronázás, az egész misztikum ami körüllengi ez a királynősdit, itt ugye hiányzott. Volt viszont részenként más-más főszereplő, kiragadva az épp aktuális botrányt. Ami persze sokszor, sőt szinte mindig a párkapcsolatok körül forgott. A királynő és kedves férje persze viszik a pálmát, személyes kedvencem azonban a hugica és az ő fényképésze. spoiler Ja, a kiugrott király visszatérési kísérlete volt az évad egyik legjobbja!
Magam részéről sajnálom, hogy a főszereplők e két évad után elbúcsúznak, de kíváncsian várom az új királynőt, meg a többieket.

3. évad: 10/9

A sorozat kezdete óta talán a legjobban várt évad, – és egy kis csalódás a végeredmény.
A legjobban várt, hiszen tudható volt, hogy itt érkezünk el Őfelsége szappanopera-korszakához. Hiszen megérkezik a történetbe Lady Di, és gondoltam kis vérátömlesztést is hoz magával, a kissé lassabban csordogáló harmadik évad után. Ezzel nem is volt baj, mert hozott…, azokba a részekbe, amibe beleírták őt is. E részekben időnként forrt a levegő, bár nem minden a várakozásoknak megfelelően alakult, azt meg ki tudná megmondani Károly bátyánkon kívül, hogy mik is történtek igazából e szerelmi háromszögben, azt meg még talán ő se, mit is látott ebben a Kamillában?
Bár ahogy Lennon is meglátta a szépet Yokóban, úgy Károly is beleláthatott valamit a szerelmébe, amit senki más a Földön. A szerelem vak, tudjuk.
A többi – Őlédiségét nem tartalmazó – rész? Igen volt még pár, aztán lepergett… Igazságtalan lenne a részemről azonban, ha nem emlékeznék meg a másik két hölgyről is: Margaretről, aki Vaslédiként is ismert, meg persze Margitról is. A férfiak azonban másodhegedűsökként kontrázzák végig az évadod, bár Fülöp, akiről már majdnem leírtam, hogy szépen végigücsörgi az éveket a Királynő szoknyája mellett, azért a végén igencsak helyrerakja a gondolatokat Diana szép kis fejecskéjében.
Semmi pejoratív lealacsonyítás nincs ebben, ezzel csak azt akartam jelezni, hogy Diana olyan volt, amilyen, és az, hogy gyönyörű nő volt, csak egy kis eleme, egy pár százaléknyi része a személyiségének. És talán nem a legfontosabb része. Az, hogy tömegeket tudott megbabonázni és delejezni, az tény. Ez azért a tömegeket is jellemzi.
A következő évad még beláthatatlan messzeségben van. Várjuk felfokozott várakozással, a szappanopera fokozódik, egészen a tragikus végkifejletig.
4. évad: 10/8

Christinewinchester 

Még egyik volt kollegám hívta fel a figyelmem a sorozatra. Csodálkozott is, hogy nem nézem, mivel tudta rólam, hogy nagyon szeretem az országot és a történelem is érdekel. Most sikerült sort kerítenem rá, s azonnal be is szippantott.
Kifinomult, igényes, elgondolkodtató és nagyon szépen fényképezett sorozat. A kutatómunka is látszik mögötte. Mindegyik szereplőnek megvan a maga keresztje, s bepillantást enged a zárt, könnyen fényes életnek képzelt világba…
A színészeket is igazán eltalálták. Ugyan a 3. évad első részénél pislogtam, de elég hamar megszoktam az új szereplőgárdát is.
A 4 évad közül talán a 3. évad volt az, ami a „leggyengébbre” sikeredett. Nem volt rossz, sőt két rész igencsak nagy hatással volt rám, de a többi évadot erősebbnek érzem.

Szencsike 

4. évad (2020. november): Továbbra is tökéletes a sorozat, kiváló színészi játékkal. Ebben az évadban Diana és Mrs. Thatcher voltak az új belépők, és alapvetően róluk (is) szólt az évad. Gillian Anderson alakítása és átlényegülése Nagy-Britannia leghíresebb miniszterelnökévé zseniális volt. Néha elég egyoldalúan mutatták a királynővel való kapcsolatát, de egészen jól egyensúlyoztak a se veled-se nélküled viszony bemutatásán. Diana, nos Emma Corrin is nagyot ment és az tény, hogy ebben a házasságban valóban hárman voltak, de hogy valóban mi történt, azt csak ők tudják… Van min elgondolkodni (főleg a Margaretről szóló epizód), de a sorozat nagy tanulsága, hogy vajon a valóság milyen lehetett…?
3 évad után (2019. december):
Sokáig halogattam a sorozatot, mert valahogy mindig volt más. Aztán idén végre volt időm arra, hogy megnézzem a sorozatot, és azt kell mondanom, hogy butaság volt ennyit várni, mert egy igazán lenyűgöző sorozat. Elképesztő a színészi játék, az egyetlen amit fel tudnék hozni Oliva Colman (&többiek Tobias Menzies, Helena Bonham Carter) ellen, hogy talán egy kissé idősebb(ek)nek tűnnek mint kellene, de beláttam, hogy az évek, a tapasztalatok egy bölcs királynőt ( valamint Fülüpöt és Margitot) tesznek szükségessé, de amúgy zseniálisan oldották meg a szerepüket, csak úgy, mint az első gárda.
Nekem Fülöp és főleg Margit lettek a kedvenceim mindhárom évadban, de sajnos Margitből a második-harmadik körben elég keveset kaptunk. Emberileg mindenképp Margit történetét találtam a leginkább megindítóbbnak. Egyedül tényleg azt sajnálom, hogy Charles Dance-t „elpazarolták” az öreg Mountbattenre (nem mintha nem lett volna jó ebben a szerepben), de az idősebb Fülöpként szerintem brillírozott volna.
Nem tudom, hogy mennyire fedi a valóságot a sorozat (szinte biztos, hogy változtattak valamit, esetleg finomítottak, mégse legyen olyan botrányos a dolog, mint amilyen volt, ki tudja), de annyi biztos, hogy nem egyszerű a család tagjának lenni. David (Windsor hercege) jól mondta, „hiába van bent valaki a családban, az sose lehet igazán biztos abban, hogy tényleg belül van, de ha bárki is kikerül a családból az egyszer és mindenkorra kívülálló lesz”. Sokszor elgondolkodtam, pl. Erzsébet esetén is, hol kezdődik ő mint magánember és hol kezdődik az Uralkodó, hiszen elég keményen a fejébe verték, hogy mindig a Korona lesz az első, bármi is történjen. Sokszor elgondolkodtam, hogyha a Staff (Tommy Lascelles-szel az élen) őszintébbek lettek volna Erzsébettel, vajon mennyi minden alakult volna másképp (és itt jön a kettősség, kedvenc jeleneteim mindig azok voltak, amikor Michael vagy épp Martin valami rossz hírt közöltek Erzsébettel és majd betojtak olyan idegesek voltak viszont nézőként jókat lehetett a jeleneten kucongni). Vajon hány családtag élete alakult volna másképp (pl. Margit esete), ha csak egy kicsit is mások lettek volna a körülmények… De igen, ez már egy másik történet lenne, és hát sokak sajnálatára vagy épp szerencséjére úgy alakultak a dolgok, ahogyan alakultak.
Annyi biztos, hogy a sorozat méltó a királyi családhoz, minden szempontból tökéletesek, és hol van még a vége… A negyedik évadban már lesz Thatcher asszony és Diana, de mint minden jó sorozatnál a várakozás ideje a legnehezebb…

Ashtray_Heart

Hibátlan minden létező aspektusból. Felüdülés végre értelmes dialógusokat és valódi emberi drámákat látni.


Népszerű idézetek

LaBelle 

Queen Elizabeth II: So what would you have me do?
Professor Hogg: Summon them and give them a good dressing down like children.
Queen Elizabeth II: Why would they stand for that?
Professor Hogg: Because they're English, male and upper class. A good dressing down from Nanny is what they most want in life.

1. évad 7. rész – Scientia Potentia Est
Sydney 

Philip: Rangban megelőz még a nyolcéves fiam is!

2. évad 3. rész – Lisszabon
Charityy 

Queen Elizabeth II: History is not made by those who did nothing.

Ashtray_Heart

Phillip, Duke of Edinburgh(about Peter Townsend): …Not to mention the fact he's dull.
Queen Elizabeth II: He's not dull.
Phillip, Duke of Edinburgh: Desperately dull. I'm confident I've met more interesting plants.

Kija 

King George VI: You understand, the titles, the… dukedom. They're not the job.
Prince Philip: Sir?
King George VI: She is the job. She is the essence of your duty. Loving her. Protecting her. Of course, you'll miss your career. But doing this for her, doing this for me… there may be no greater act of patriotism. Or love.
Prince Philip: I understand, sir.
King George VI: Do you, boy? Do you, really?
Prince Philip: I think so.

King George VI: Come. Let's go shoot some duck, shall we?

1. évad 1. rész – Wolferton Splash
Kija 

Sir Winston Churchill: Have they told you terrible things, your colleagues downstairs? Go on. Be candid.
Venetia Scott: It is said… you can be difficult.
Sir Winston Churchill: I can be a monster. Did they say that?
Venetia Scott: Yes, sir.
Sir Winston Churchill: It's true. But you need to be a monster to defeat Hitler. Did Jock give you my box?
Venetia Scott: He did, sir.
Sir Winston Churchill: What's in it?
Venetia Scott: You'd like me to open it?
Sir Winston Churchill: Unless you have X-ray vision, you will need to open it, so as to be able to tell me what's in it.

1. évad 2. rész – Hyde Park Corner
Kija 

Queen Mary's letter: Dearest Lilibet,
I know how you loved your papa, my son. And I know you will be as devastated as I am by this loss. But you must put those sentiments to one side now, for duty calls. The grief for your father's death will be felt far and wide. Your people will need your strength and leadership. I have seen three great monarchies brought down through their failure to sperate personal indulgences from duty. You must not allow yourself to make similar mistakes. And while you mourn your father, you must also mourn someone else. Elizabeth Mountbatten. For she has now been replaced by another person, Elizabeth Regina. The two Elizabeths will frequently be in conflict with one another. The fact is, the Crown must win. Must always win.

1. évad 2. rész – Hyde Park Corner
crissy 

De ilyen a boldogtalanság. Muszáj valami rosszabbnak történnie, hogy ráébredj, végülis egész boldog voltál.

2. évad 8. rész – Kedves Mrs. Kennedy!
nagytimi85

Nurse: The Queen is here, Your Majesty.
Queen Mary: Could you be more specific?
Nurse: Ma’am?
Queen Mary: Which queen?
Nurse: Queen Elizabeth, ma’am.
Queen Mary: Which one? There are two.
Nurse: The young one.
Queen Mary: Oh, the Queen.
Nurse: I thought you were all queens. They gave me a sheet.
Queen Mary: We are. I was the queen so long as my husband was alive, but since he died, I am no longer the queen, I am simply Queen Mary. My late son’s widow was also the queen, but upon the death of her husband, she became Queen Elizabeth, the Queen Mother. Her daughter, Queen Elizabeth, is now queen, so she is…
Nurse: … the Queen.
Queen Mary: Bravo.
Nurse: Nurses and nuns have the same problem. We’re all called sister.
Queen Mary: So you are.
Nurse: Well, she’s outside. The Queen.
Queen Mary: Then let her in. Sister.

1. évad 4. rész – Isten akaratából
Almost_Zed 

Igaz jellemünk veszélyben mutatkozik meg, vagy pedig hatalmat nyerve.

4. évad 4. rész – Kedvencek

Ha tetszett a film, nézd meg ezeket is


Hasonló filmek címkék alapján