Portraits 5143

Giuliano Gemma olasz

1938. szeptember 2. (Róma, Olaszország) – 2013. október 1. (Civitavecchia, Olaszország)

Teljes névAlternatív név: Montgomery Wood
Nemférfi
Wikipédiahttps://hu.wikipedia.org/wiki/Giuliano_Gemma

Képek 13

Kedvencelte 2

Szűrés

Szerepei 41

Tűzsivatag (1997–1997)
Il deserto di fuoco
Tafud
Tex és a mélység ura (1985)
Tex and the Lord of the Deep · Tex e il signore degli abissi
Tex Willer
Szakadt szakasz (1982)
The Odd Squad · Ciao nemico
Joe Kirby
Ezüstnyereg (1978)
Silver Saddle · Sella d'argento
Roy Blood
A kétdimenziós gyilkos (1978)
Closed Circuit · Circuito chiuso
első lövöldöző
A vasprefektus (1977)
The Iron Prefect · Il Prefetto di Ferro
Cesare Mori
Tatárpuszta (1976)
The Desert of the Tartars · Il deserto dei tartari
Mattis
Vadnyugati szamuráj (1975)
A fehér, a sárga és a fekete · Samurai / The White, the Yellow, and the Black · Il bianco, il giallo, il nero
Blanc de Blanc / Stetson
Angyali jobbhorog (1974)
Charleston · Anche gli angeli tirano di destro
Sonny Abernathy
Az angyalok is esznek babot (1973)
Even Angels Eat Beans · Anche gli angeli mangiano fagioli
Sonny Abernathy
Kettős bűntény Hamburgban (1972)
The Master Touch · Un uomo da rispettare
Marco
Ben és Charlie (1972)
Ben and Charlie / Ballad of Ben and Charlie · Amico, stammi lontano almeno un palmo
Ben Bellew
Robin Hood, a tüzes íjász (1971)
A tüzes íjász · Long Live Robin Hood · L'arciere di fuoco
Robin Hood
Amikor a nőknek farkuk volt (1970)
When Women Had Tails · Quando le donne avevano la coda
Ulli
A hatalom ára (1969)
Il prezzo del potere
Bill Willer
Tetőnk a csillagos ég (1968)
A Sky Full of Stars for a Roof · E per tetto un cielo di stelle
Billy Boy (Tim Hawkins)
A harag napjai (1967)
Day of Anger · I giorni dell'ira
Scott Mary
A Yuma erőd aranya (1966)
Fort Yuma aranya / A Yuma aranya · Fort Yuma Gold · Per pochi dollari ancora
Gary Diamond hadnagy
Ringo visszatér (1965)
The Return of Ringo · Il ritorno di Ringo
Montgomery Brown kapitány / Ringo
Herkules és a Nap fiai (1964)
Hercules Against the Sons of the Sun · Ercole contro i figli del sole
Maytha herceg
Angélique, az angyali márkinő (1964)
Angélique, marquise des anges
Nicolas
A párduc (1963)
The Leopard · Il gattopardo
Garibaldi tábornoka
A legrövidebb nap (1963)
The Shortest Day · Il giorno più corto
katona
A csinos férj (1959)
Il marito bello: Il nemico di mia moglie
Figlio di Nando Terenzi
Velence, a hold és te (1958)
Venice, the Moon and You · Venezia, la luna e tu
Brando

Népszerű művészértékelések

Serge_and_Boots 

Giuliano Gemma

Régi célom és vágyam, hogy megtaláljam a Giuliano Gemma életmű Szent Grálját, azt a filmet, amiben végre beigazolódik, hogy Gemma több egy energikus-ruganyos mosolygépnél. Ugyan sokáig úgy véltem, nem találtam meg ennek végső bizonyítékát, mégis van a tarsolyomban néhány cím, ami mindenki számára igazolhatja: Gemmát nem csak a vadalma-mosolyáért szeretjük.

Szerintem Gemma jókor volt jó helyen karrierjének beindulásakor: jó fizikumú, vonzó fiatalemberként nagyon hamar megtalálta a helyét a spagetti western műfajban, elsőre annak is amolyan másodvonalbeli világában, ami sosem akart túl sok dolgot mondani a közönségnek (mint például Corbucci vagy Leone), inkább a szórakoztatást tűzte ki maga elé célul. Ebben a mezőnyben Gemma a vonzó külsőségeivel tökéletes hőskarakternek bizonyult, és nagyon hamar ráfordult a komédiázásra is, mintegy megérezve, hogy az egy dimenziót is nehezen felmutatni tudó pisztolyhősöknek korlátozott a jövője. Magyarországon elsőként és leginkább azonban szerintem a Robin Hood, a tüzes íjász című 1971-es kalandfilmjével vált kultikus jelenséggé: nem ismerek olyan embert, aki a VHS-korszakban körbejáratott kópiák nyomán ne szeretett volna bele nemtől függetlenül a tömény jóindulatába – noha újranézve látszik jól, azért nem a filmkészítés csimborasszója volt ez a mozi.
Ha nyitott szemmel követjük Gemma életútját, hamarosan beleszaladunk a Kettős bűntény Hamburgban című bűnügyi thrillerbe, ami nagyon messzire kanyarodik mindentől, amit korábban tőle láttunk. Veszélyes, izgalmas, feszült heist mozi ez, amiben Kirk Douglas lett a partnere. Retrospektív szemmel egyértelmű minőségi ugrást látunk ekkor, noha a maga korában vélhetően nem sokan kapták fel a fejüket a filmre.
A következő megálló egy újabb hazai kultkedvenc, Az angyalok is esznek babot, ami a valaha készült legjobb Hill-hiányos Spencer-Hill mozi – emlékeim szerint legalább egy évtizeden át nem volt olyan húsvéti hosszúhétvége, hogy ne vetítette volna valamelyik tévéadó. Szemfüleseknek ezután még szemet szúrhatott Gemma a Vadnyugati szamurájban, a spagetti westernt temető Ezüstnyeregben, vagy valamelyik Szafari/Afrika Expressz filmben, de az úgyszólván kanonizált filmes karrierje ugyanúgy elsüllyedni látszott a hetvenes évek végén, mint maga a spagettiwestern. Mégis van legalább három olyan film, amiben bizonyította a színészi képességeit.
A Tatárpuszta egy filmként kissé nehézkesre sikerült Dino Buzzati feldolgozás, valóságos sztárparádéval a fedélzeten. Az európai színésznagyságok között forogva Gemma olyan természetesen hoz egy egész karakterétől teljes mértékben idegen szerepet, hogy az embernek kedve lenne összecsapni a tenyerét: hát hol volt ez a fickó ezelőtt tizenöt évig, miért kellett a vadnyugaton bohóckodnia, ha egyszer ilyesmire is képes? Sokkal jobban működik A vasprefektus, amiben élete egyik legjét produkálja a szicíliai maffiát felszámolni igyekvő Cesare Moriként, de az igazi győzelem 1979-ben jön el: a Térdre kényszerítve című Damiano Damiani dráma egy kőkemény, realista maffiatörténet, ami a szervezett bűnözés által a kisemberre gyakorolt totális és embertelen hatást igyekszik bemutatni – megtekintése után Martin Scorsese változó intenzitású flörtölése a maffiaéletmód romantizálásával egyenesen felháborítónak és ízléstelennek tűnik. Gemma ebben a három moziban tökéletesen levetkőzte a korábbi években talán nem is tudatosan, inkább spontán felépített szépfiúi karakterisztikáját. Színészként természetesen mindig is kissé natúr jelenség volt, megkapó kamera előtti jelenléttel, de az életműve legnagyobb részében egyszerűen nem játszott olyan szerepeket, amiket neki kellett volna igazi élettel, lélekkel feltöltenie. Szerencséjére a fent említett igazán fontos produkciókba mindent beleadott, és ezekben vélhetően a rendezők is tudták, hogyan instruálják őt a sikerhez.

Gemma nem kiváló, nagy, legendás, hanem szerethető színész. Bennfentes információk nélkül is alázat, odaadás, fegyelem látszódik a játékán, az egész lényéből áradó pozitivitás mellett. A hetvenes évek végén ez utóbbiból talán vesztett egy kicsit: az Ezüstnyereg nézése közben átérezzük, ez a fickó tényleg csokrot dob annak a műfajnak a koporsójára, ami naggyá tette őt, és ha ekkortájt érezte, hogy bizonytalan a jövője, sajnos jó nyomon járt…
A fent említett címek mellett én mindenképpen ajánlanám tőle a Tenebre című Dario Argento horrort is.