A hatalom ára (1969) 1

Il prezzo del potere
108' · olasz, spanyol · dráma, western

A texasi kisvárosban, Dallasban röviddel a polgárháború befejezése után az elnök látogatását várják. A háború indulatai még elevenek, sokan kezdenének újabb fegyveres harcot a Dél győzelméért, az ipari hatalmasságok viszont gazdasági befolyásuk korlátlan növelésére törnek; az elnök mindkét fél… [tovább]

olasz

Képek 1

Szereposztás

Giuliano GemmaBill Willer
Warren VandersArhtur McDonald
María CuadraLucretia Garfield
Ray SaundersJack Donovan
Fernando ReyPinkerton
Antonio CasasWiller
Benito StefanelliJefferson seriff
Van JohnsonJames Garfield elnök
Manuel ZarzoNick
Francisco SanzPat

További szereplők

Várólistára tette 2


Kiemelt értékelések

Serge_and_Boots 

Kivitelezésében nem, de ambícióiban mindenképpen komoly aspiráns a spagetti westernek között Tonino Valerii filmje: a mozi a Kennedy-gyilkosság eseményeit próbálja beszuszakolni egy tipikusan olaszos-spanyolos western közegbe, nyilván megspékelve az eseményeket egy magányos hőssel, aki a disznóság nyomában loholva szép lassan igazságot tesz – mai szemmel már talán esetlen ez a koncepció, de a sztori kreatív háttere nagyon jól ráérzett arra, mennyi elmondatlan történet húzódhat meg egy ilyen merénylet mögött…

Így lett A hatalom ára egy középkategória felső osztályába sorolható spagetti-western és egy teljesen korrekt politikai thriller érdekes fúziója. Szokás ugye Oliver Stone témába vágó filmje előtt térdre borulni, de az olasz filmesek bizony alig néhány évvel a Kennedy-merénylet után már tökéletesen érezték és látták, hogy a tragédia mögött komoly összeesküvések, konspirációk, mindenre elszánt és a legvégsőkig is elmenő hatalmi ambíciók húzódnak meg. Reflexiójuk erre az itteni formában bemutatva tulajdonképpen kielégítő, igaz, mint spagetti-western a film olyan sok meglepetést azért nem tartogat.
Zenéje középszerű és a megszokott sablonokból táplálkozik, műsorideje hosszú, de ezt szerencsére jól meg is tölti a műfajtól idegen adalékanyagokból táplálkozó sztorija, maga a konkrét filmezés pedig ugyancsak a műfaji sztenderdekre szorítkozik, még ha vannak is szép pillanatai: Gemma első képkockája a vásznon például veszettül jól sikerült!
Ha van is a filmnek gyenge pontja, az bizony maga – ezt még leírom és megyek is ki a hidegre vezekelni – Gemma, aki saját magához képest itt bizony meglepően egydimenziós figura! Írhatjuk ezt a forgatókönyv terhére is persze, de főként itt a hatvanas években érezhetően kétesélyesek voltak a szerepformálásai, nemegyszer szorult bele külső adottságainak és belső tanácstalanságának rabigájába. A helyzet amúgy nem tragikus, de különösen a rá aggatott jelképesen világos hacukájával túlságosan is mesehős ahhoz képest, miféle titkos folyamatok zajlanak az események hátterében. Nem akarok egyébként telhetetlen sem lenni, a teljesítménye ide végül is elengedő, de tudott volna ő ennél többet is, és a mozinak is jót tett volna valami másabb, összetettebb, árnyaltabb hősfigura.

Korrekt próbálkozás, aligha mindenidők westernje, de a merész koncepciója miatt én megszavazom neki a hetest. Ha már Gemma és western, a korszakos irányadó ezekben az esztendőkben szerintem továbbra is a Tetőnk a csillagos ég és A harag napjai.


Hasonló filmek címkék alapján