Szicília, 1860. A garibalidisták partraszállásának híre megszakítja Salina hercegének és családjának templomi áhítatát. Don Fabrizio fiatal és kellőképpen cinikus unokaöccse elhatározza, hogy önkéntesként bevonul Garibaldi seregébe, és hírt hoz az események alakulásáról. Az élet látszólag… [tovább]
A párduc (1963) 31★
Képek 5
Szereposztás
Gyártó
Titanus
Société Nouvelle Pathé Cinéma
Société Générale de Cinématographie (S.G.C.)
Kedvencelte 3
Várólistára tette 60
Kiemelt értékelések
A párduc (1963) 68%
A képek gyönyörűek, a napsütötte udvarház az olasz tájjal az első percekben levett a lábamról. A jelmezek kidolgozottak és a kellékesek is kitettek magukért (még arra is figyeltek, hogy az erkélyen zöld, fehér és piros mécsesek legyenek az ünnepi pillanatban).
Igazi jófajta történelmi film az európai 60-as évek hangulatában. Aki kedveli az ekkortájt készült magyar történelmi filmeket, azoknak mindenképpen ajánlom ezt a francia-olasz darabot is.
Jelenleg már felújított változatban érhető el, és a szinkronból hamar kiderül, hogy anno a magyarok kicsit jócskán megrövidítették ezt a csekély 3 órácskát. Nem mondom, hogy nem ártott volna némi kurtítás, de ők meg talán átestek a ló másik oldalára és random nyestek, nem végiggondolva. Egyébként a hossz ellenére egyáltalán nem unalmas, sőt, az elején azon gondolkodtam, mennyivel üdítőbb, mint a tegnap látott zenés vígjáték, de hazudnék, ha azt mondanám, nincs benne egy-két laposabb, elnyújtott jelenet. Ettől függetlenül tényleg azt mondom jó és megéri megnézni.
Ha már szinkron: szerencsére csak egy van neki és régi, így az orgánumok tökéletesen illeszkednek mind a színészekhez, mind a kor hangulatához.
Lancaster címszerepe részletesen kidolgozott. Bölcs racionalitással és jó humorérzékkel megáldott ember, aki mindig kimondja, amit gondol. Élvezet volt hallgatni a párbeszédeit. Delon és Cardinale nagyon helyes párt alkotnak és a mellékszereplők is jó időben vannak jó helyen. Sajnálom, hogy Mario Girottinak és Giuliano Gemmának nem sokkal több szerep jutott, minthogy megmutassák, a francia Alain Delon mellett azért akadnak jóképű olaszok is.
A történet íve spoiler Jó európai szokáshoz híven spoiler, de ez így van jól. Legyen min gondolkodni egy kicsit.
Hiába a hossza első hallásra nem vonz sokakat, én mégis azt mondom, szánjatok rá időt és nézzétek. Legalább egyszer. :)
(Delont egyébként ezért a filmért jelölték Golden Globe-ra az „Év felfedezettje” kategóriában.)
A párduc (1963) 68%
Számomra borzasztóan vontatott volt a film. Lassan haladtak előre a szálak, klasszikus filmtörténeti klasszikusok ide vagy oda, ha már sokan ezt is egy kalap alá veszik vele….
Unalom! Pozitívum, hogy jó pár színészlegendát láthatunk a filmben! Ennyi, sajnos!
A párduc (1963) 68%
Gyönyörű képek, varázslatos táj, szép jelmezek és zene, jó a forgatókönyv, regényből készült. Viszont borzasztóan elnyújtott, legalább egy órával hosszabb, mint lennie kellene, ráadásul a főszereplőén kívül nincs más valós, hiteles jellemrajz a filmben. A történelmet bemutatja, de a herceg figuráján kívül a történet alakjai üresek maradnak.
Visconti másik, szintén három órás filmjét néztem meg legutóbb, a Rocco és fivérei (1960)-t, viszont abban nem voltak üresjáratok, éles(ebb) jellemrajzok, folyamatos feszültség jellemezte, ezért nem volt (olyan) sok a három óra, itt viszont sajnos igen.
A párduc (1963) 68%
Ez a film Szicíliát és a Szicíliai arisztokráciát mutatja be Burt Lancester főszereplésével. Akit érdekelnek a szép tájak és a szicíliai vagy olasz történelem, az nem fog csalódni.
A szereposztása brutális. A főszereplő mellett olyan mellékszereplő jelennek meg mint:
Alain Delon,Giuliano Gemma és Terence Hill. Ugyanakkor minegyiket elhomályosítja Claudia Cardinale, amikor megjelenik.
Népszerű idézetek
– Ma cosa? L'amore? Certo, l'amore.
Fuoco e fiamme per un anno, e cenere per trenta.
Lo so anch'io che cos'è l'amore.
A párduc (1963) 68%
– Non sai quello che stai dicendo. Angelica non è una sgualdrina. Lo diventerè forse, ma per ora è una ragazza come le altre, piů bella delle altre e che vuole fare un buon matrimonio.
A párduc (1963) 68%
– Il sonno, caro Chevalley, un lungo sonno, questo è ciò che i siciliani vogliono. Ed essi odieranno sempre tutti quelli che vorranno svegliarli, sia pure per portare loro i più meravigliosi doni. E, detto tra noi, io dubito sinceramente che il nuovo regno abbia molti regali per noi nel suo bagaglio. Da noi ogni manifestazione, anche la più violenta, è un’aspirazione all’oblio. La nostra sensualità è desiderio di oblio. Le schioppettate e le coltellate nostre, desiderio di morte. La nostra pigrizia, la penetrante dolcezza dei nostri sorbetti, desiderio di immobilità voluttuosa, cioè ancora di morte.