Filmvilág zóna

Ódor_Endre 
Filmvilág

https://filmvilag.blog.hu/2025/05/02/itt_a_majusi_filmv…

https://www.instagram.com/filmvilagfolyoirat/p/DJJTDm5t_z7/

https://www.facebook.com/photo/…

MAGYAR ZSÁNEREK
Az elmúlt bő egy év leforgása alatt nem kevesebb, mint hat magyar filmet mutattak be az időskorról – nemcsak rekordidőn belül sikerült javítaniuk a korosztály hazai reprezentációján, behozva az évtizedes lemaradást a világ filmművészetével szemben, de bizonyos szempontból többet nyújtanak, mint nyugati társaik.

Vajda Judit: A kor csak egy szám? (Kortárs magyar gerontofilmek)
Gránicz Maja: Nincsenek tulajdonnevek (Fehér György fekete szériája)
Klág Dávid: Házipornó filterrel (Csoboth Dorka-Novák Erik: be-ki-le-fel-szét-meg-át)
Gelencsér Gábor: Mintha mozogna (Experanima-sorozat)

LATIN-AMERIKA TÁJAIN
Miért éppen Dél-Amerikában zajlanak ma a társadalombírálat és a politikai radikalizmus terén a legintenzívebb fejlemények: chilei neowesternfilmek a neokolonializmusról, Walter Salles új alkotása a brazil demokrácia múltjáról, perui családfilmek a diktatúra hétköznapi arcáról – válogatás az elmúlt évek legjobb latin-amerikai művészfilmjeiből.

Greff András: A halál csöndje előtt, alatt és után (Tűzföldi neo-western)
Benke-Jakab Nándor: „Elutasítani a melodrámát” (Beszélgetés Walter Sallesszal)
Árva Márton: Strand, fagyi, katonák (Klaudia Reynicke: Királynők)
Rudas Dóra: Mamacruz (Patricia Ortega)

AKCIÓSZTÁROK
Huber Zoltán: Küldetéstudatosság (Cruise, Tom Cruise)
Paulo-Varga Ákos: Nic, a szerzőtárs (Cage Rage)
Varró Attila: Munkásököl (Statham, a melós)
Baski Sándor: Az amatőr (James Hawes)

VÁGATLANUL
Földváry Kinga: Tarrvágás (Macbeth két snittben)
Lichter Péter: Formák a tájban (James Benning filmjei)
Sztepanov Márkó: Vágatlan hitvallások (Nagamawashi-filmek)
Pozsonyi Janka: Bűnösök és ártatlanok (Stephen Graham: Kamaszkor)

FESZTIVÁL
Buglya Zsófia: Távoli kapcsolatok (Diagonale – Graz)
Több hullámon (Médiawave-szemle)

FILMMÚLT
Nagy V. Gergő: Csak ketten lehet világra hozni egy táncoló csillagot (Isidore Isou 100)

SOROZAT
Baski Sándor: Pokoli paradicsom (A Fehér Lótusz)

HATÁRSÁV
Buzsik Krisztina: Kamera által világosan (Peter Lindbergh a Műcsarnokban)

FILM/ZENE
Orosdy Dániel: Punk Floyd (Adrian Maben: Pink Floyd: Live at Pompeii)

KRITIKA
Fekete Tamás: A lázadás fekete hangjai (Johan Grimoprez: Háttérzene államcsínyhez)
Tóth-Gyóllai Orsolya: Többkezes (Máli Csaba és Pálfi Zsolt: Csongor és Tünde)
Kovács Kata: Nem tart örökké (Olivier Assayas: Felfüggesztett idő)
Pintér Judit: Az élet visszavétele (Cinema Niche: Pier Paolo Pasolini: Saló)

Címlapon: Ryan J. Sloan: A leskelődő (Ariella Mastroianni) – a magyarhangya bemutatója

Kapcsolódó filmek: Saló, avagy Szodoma 120 napja (1975) · Pink Floyd: Live at Pompeii (1972) · A Fehér Lótusz (2021–) · Csongor és Tünde (2025) · Az amatőr (2025) · A melós (2025) · Kamaszok (2025–2025) · Háttérzene államcsínyhez (2024) · Felfüggesztett idő (2024) · be- ki- le- fel- szét- meg- át- (2025) · Királynők (2024) · Mamacruz (2023)

Saló, avagy Szodoma 120 napja (1975) Pink Floyd: Live at Pompeii (1972) A Fehér Lótusz (2021–) Csongor és Tünde (2025) Az amatőr (2025) A melós (2025) Kamaszok (2025–2025) Háttérzene államcsínyhez (2024) Felfüggesztett idő (2024) be- ki- le- fel- szét- meg- át- (2025) Királynők (2024) Mamacruz (2023)

Kapcsolódó művészek: Tom Cruise · Walter Salles · James Benning · Isidore Isou

Ódor_Endre 
Filmvilág

Hahó! Két éve készült egy stand-upos különkiadás a Dumán innen, dumán túl bloggal közösen, és most lett egy második rész. Török Ádám dumaszínházas humoristával és Teszár Dáviddal együtt megdumáltuk, hogy mik voltak a kedvenc specialjeink az elmúlt kábé másfél évből. Plusz stand-up témában csapongtunk mindenféle irányban, de akit érdekel a műfaj, az remélhetőleg tudja tartani a tempót, plusz tippeket is adunk bőven.
Készítettünk ötös listákat is, plusz benne van a legtöbb elhangzott név is a shownotesban: https://bit.ly/4cSrKAH

https://www.facebook.com/photo/…

https://creators.spotify.com/pod/profile/filmvilag/

Ódor_Endre 
Filmvilág

A magyar film napja alkalmából április 30-án Bácskai Lauró István örökké aktuális szatirikus vígjátékát, a Gyula vitéz télen-nyáront vetítjük a Mammut 1. mozijában.
A gunyoros közéleti és médiakritika középpontjában egy tévésorozat áll. A végvári csaták idején játszódó film amatőr főszereplője, a sörgyári melós, Prohászka Feri (Koncz Gábor) lángra lobbantja a magyar nők szívét. A sorozat kirobbanó sikert arat, hevíti a magyar öntudatot. Az elharapódzó törökellenes kampány azonban közbelépésre serkenti Bodó főszerkesztőt: Gyula vitézt hűtlenség miatt meg kell ölni. Csakhogy a közönség nem tűri a csúf véget, követeli a folytatást.

A vetítést követően a Filmvilág Podcast tagjai (Huber Zoltán, Pozsonyi Janka, Baski Sándor) beszélgetnek a filmről.

A belépés ingyenes, de regisztrációhoz kötött.
Jelentkezés: regisztracio@sooda.hu

https://www.facebook.com/events/1030997915663480

Kapcsolódó filmek: Gyula vitéz télen-nyáron (1970)

Gyula vitéz télen-nyáron (1970)

Ódor_Endre 
Filmvilág

https://creators.spotify.com/pod/profile/filmvilag/

https://filmvilag.blog.hu/2025/04/14/_175_twin_peaks_a_…

https://www.facebook.com/groups/207137901162126/

Új adásunkban Soderbergh új filmjéről, a Fekete táskáról és A Fehér Lótusz múlt héten véget ért 3. évadáról beszélgetünk + folytatjuk a David Lynch-sorozatunkat a Twin Peaks pilotjával, és még Seth Rogen hollywoodi szatírája, a The Studio is szóba kerül. Plusz az is, hogy

a baglyok azok-e, amiknek látszanak,
miért működik annyira Twin Peaks első része,
miért olyan furák a fények a Fekete táskában,
miről szól valójában Soderbergh kémthrillere,
mennyire hiteles a The Studio,
miről szól valójában A Fehér Lótusz,
és ha rajtunk múlva, kikkel és hol játszódna a 4. évad?

Menetrend:

00:02:30 – Fekete táska
00:18:45 – Twin Peaks S01E01
01:07:20 – Fehér Lótusz 3. évad
01:35:30 – Fehér Lótusz spoilerekkel
02:04:50 – Ajánljuk még: A stúdió, Nixon nem tud lépcsőzni, Milf, Orbital

Kapcsolódó filmek: Twin Peaks (1990–1991) · A Fehér Lótusz (2021–) · Fekete táska (2025) · The Studio (2025–)

Twin Peaks (1990–1991) A Fehér Lótusz (2021–) Fekete táska (2025) The Studio (2025–)

Ódor_Endre 
Filmvilág

„Nagyon úgy néz ki, hogy lesz újra podcastos vetítés!
A Magyar Film Napjához kapcsolódva vetítenénk a Gyula vitéz télen-nyáron című kiváló médiaszatírát április 30-án valamelyik budapesti CC-moziban, valószínűleg 6-tól.
‼ DEVISZONT! Jó lenne tudni előzetesen, hogy mekkora igény lenne egy ilyen vetítésre, mert ahhoz mérten választanánk termet, szóval aki szívesen jönne, nyomjon egy lájkot erre a posztra.
A filmről anno Zoli írt egy remek szöveget (a link mögött előzetes és filmrészlet is van):
https://nfi.hu/alapfilmek-1/alapfilmek-filmek/jatekfilm…

https://www.facebook.com/photo/…

https://nfi.hu/alapfilmek-1/alapfilmek-filmek/jatekfilm…

Kapcsolódó filmek: Gyula vitéz télen-nyáron (1970)

Gyula vitéz télen-nyáron (1970)

Ódor_Endre 
Filmvilág

https://www.instagram.com/filmvilagfolyoirat/p/DH5YhvtR4pA/

https://filmvilag.blog.hu/2025/04/01/itt_az_aprilisi_fi…

https://www.facebook.com/photo/…

ÚJ ÉRZÉKENYSÉG
Xantus János személyiségében és művészetében volt valami romantikus lobogás, aminek megkésettségét pontosan érezte a Kádár-korszak szürke végjátékában, ezért azt (új) érzékenyen, azaz ironikusan ellenpontozta – eltüntetni, legyőzni, elfojtani a felfokozott személyiséget és személyességet (egyfajta ellenállásként és korkritikaként) azonban nem tudta és nem akarta.

Gelencsér Gábor: Eszkimó fiú (Xantus János)
Kozma György: Xantológia (Versek Xantus Jánosról)
Gránicz Maja: Időtlen érzékenység (Bódy Gábor angyalai)
NEKROLÓG
Benke Attila: Bűnös apák, bűnhődő fiúk (Sopsits Árpád – 1952–2025)

MAGYAR IRODALOM
Sághy Miklós: Petőfi Sándor alakváltozatai (Föltámadott a tenger és Most vagy soha!)
Baski Sándor: Vizsgamunka (Hunyadi)
Szarka Judit: Nem hallod, Mama? (József Attila filmen)
Tóth-Gyóllai Orsolya: „Több ezer Dargay-rajz lapul a fiókok mélyén” (Beszélgetés a Csongor és Tünde alkotóival)

FRANCIA TAVASZ
Carax nemcsak a filmvilág kapcsán asszociál, hanem kiad magából mindent, ami a fejében kavarog: értelmezési hálójába minden belefér, miközben megőrzi a művészi énjéhez tapadt reputációt. Idei filmjében nemet mond az (ön)definícióra, így válik a kitárulkozása is performansszá.

Baski Sándor: Utazás egy koponya körül (Leos Carax: Ez nem én vagyok)
Déri Zsolt: „Szervezetté tenni a káoszt” (Carax-mesterkurzus)
Szeresd a nőt! (Frankofón filmtavasz)
Csomán Sándor: Csellengő ígéretek (Louise Courvoisier: Boldogok a sajtkészítők)

HALÁL 2.0
Soha nem aratott még ilyen mértékben a halál a filmfantasztikumban: legyen szó a tagadásáról a friss sci-fi művekben klónozástól (Mickey17) MI tudatmásolásig (Pantheon) vagy antagonistává válásáról a természetfeletti horrorban, az Álomgyár próbál meggyőzni minket arról, hogy az abszolút semminél, a felfoghatatlan ürességnél még az ordító illúzió is megnyugtatóbb.

Fekete Tamás: Mesterségem a halálom (Bong Joon-ho: Mickey17)
Bárány Bence: Deus in Machina (Tech halálkapitalizmus)
Buzsik Krisztina: Valami követ (A halál mint szörnyeteg)

FESZTIVÁL
Nagy V. Gergő: A lányok egymás száját szeretik, a fiúk meg a bombát (Berlinale)

FILMMÚLT
Martin Ferenc: Az idegen bűvölete (Murnau Virradata)
Földváry Kinga: Őrültség, de van benne rendszer? (Hamlet: Ian McKellen)

HATÁRSÁV
Orosz Anna Ida: A számosság jegyében (Vízió, gesztus, kísérlet – Műcsarnok)

KÖNYV
Hirsch Tibor: Metamesék (Mravik Patrik: Elbeszélt kádárizmusok)

FILM/REGÉNY
Pethő Réka: Pszichedelikus identitáskeresés (Luca Guadagnino: Queer)

KRITIKA
Huber Zoltán: A hiány diktatúrája (Walter Salles: Én még itt vagyok)
Jakab-Benke Nándor: Madarat tolláról (Andrea Arnold: Bird)
Gyürke Kata: Túl fájdalmas valóság (Sós Bálint Dániel: Minden rendben)
Varró Attila: Nem boszorkányság (Hayao Miyazaki: Kiki, a boszorkányfutár)

CINEMA NICHE
Keller Mirella: Az elmúlás a társa (Dea Kulumbegashvili: Április)

A címlapon: Louise Courvoisier: Boldogok a sajtkészítők (Clément Faveau és Maiwne Barthelemy) – a Mozinet bemutatója

Kapcsolódó filmek: Valami követ (2014) · Kiki – A boszorkányfutár (1989) · Virradat (1927) · Föltámadott a tenger (1953) · Most vagy soha! (2024) · Mickey 17 (2025) · Hunyadi (2024–2025) · Minden rendben (2025) · Bird (2024) · Queer (2024) · Boldogok a sajtkészítők (2024) · April (2024) · Én még itt vagyok! (2024) · Leos Carax: Ez nem én vagyok (2024)

Valami követ (2014) Kiki – A boszorkányfutár (1989) Virradat (1927) Föltámadott a tenger (1953) Most vagy soha! (2024) Mickey 17 (2025) Hunyadi (2024–2025) Minden rendben (2025) Bird (2024) Queer (2024) Boldogok a sajtkészítők (2024) April (2024) Én még itt vagyok! (2024) Leos Carax: Ez nem én vagyok (2024)

Ódor_Endre 
Filmvilág

Új adásunkban kielemezzük a Netflix toplistavezető minisorozatát, a Kamaszokat, a szintén komoly morális dilemmákat boncolgató új magyar filmet, a Minden Rendbent, és folytatjuk a David Lynch-sorozatunkat Kék bársonnyal. Szóba kerül többek közt, hogy

indokolt-e a szürkeség a Minden Rendbenben,
mit tennénk mi Hajdu Szabolcs karakterének helyében,
több-e parasztvakításnál a Kamaszok egysnittes megoldása,
mire vezethető vissza a sorozat óriási népszerűsége,
miért nem lehet hinni a Kék bársony szinopszisának,
és hogyan öregedett a szex & erőszak benne?

Menetrend:

00:06:35 – Minden rendben
00:31:55 – Kamaszok (Adolescence)
01:24:20 – Lynch-sorozat: Kék bársony

https://filmvilag.blog.hu/2025/03/31/_174_kek_barsony_k…

https://creators.spotify.com/pod/show/filmvilag/episode…

Kapcsolódó filmek: Kék bársony (1986) · Minden rendben (2025) · Kamaszok (2025–2025)

Kék bársony (1986) Minden rendben (2025) Kamaszok (2025–2025)

Ódor_Endre 
Filmvilág

https://filmvilag.blog.hu/2025/03/13/_173_dune_mickey_1…

https://creators.spotify.com/pod/show/filmvilag/episode…

Új adásunkban folytatjuk a David Lynch-sorozatunkat a Dűnével, megemlékezünk Gene Hackmanről a Coppola-féle Magánbeszélgetéssel, elővesszük az idén 35 éves Tremorst, és foglalkozunk egy friss bemutatóval is (Mickey 17). Szóba kerül többek közt, hogy

tényleg a Dűne ihlette-e a Tremorst,
mennyire Lynch-film a Dűne,
mitől aktuális és mitől nem a Magánbeszélgetés,
melyik Bong Joon-ho legjobb angol nyelvű filmje,
és érdemes-e magyarul nézni a Mickey 17-et.

Menetrend:

00:01:55 – Tremors – Ahová lépek, szörny terem
00:25:20 – Lynch-sorozat: Dűne (1984)
01:12:30 – Magánbeszélgetés
01:33:40 – Magánbeszélgetés spoileresen
01:45:00 – Mickey 17
01:58:20 – Ajánljuk még: Brutalista-séta + 1 trashklasszikus

Kapcsolódó filmek: Dűne (1984) · Magánbeszélgetés (1974) · Tremors – Ahová lépek, szörny terem (1990) · Mickey 17 (2025) · A brutalista (2024)

Dűne (1984) Magánbeszélgetés (1974) Tremors – Ahová lépek, szörny terem (1990) Mickey 17 (2025) A brutalista (2024)

Ódor_Endre 
Filmvilág

https://open.spotify.com/show/0RwTsvrUX7iW97nYz2pfn4

https://creators.spotify.com/pod/show/filmvilag/episode…

https://filmvilag.blog.hu/2025/03/03/podcast_scorsese_1…

https://www.facebook.com/photo/…

A két éven át futó Martin Scorsese-sorozatunk zárásaként toplistáztuk a Mester filmjeit, de előtte még értékeljük az Oscar-gálát és az Anora nagy győzelmét.

Menetrend:

00:00:00 – Az Oscar-gála értékelése
00:18:00 – Scorsese-toplista: bevezető
00:26:00 – Scorsese-toplista

Kapcsolódó filmek: Nagymenők (1990) · Taxisofőr (1976) · Dühöngő bika (1980) · A Wall Street farkasa (2013) · Az ártatlanság kora (1993) · Némaság (2016) · Anora (2024)

Nagymenők (1990) Taxisofőr (1976) Dühöngő bika (1980) A Wall Street farkasa (2013) Az ártatlanság kora (1993) Némaság (2016) Anora (2024)

Kapcsolódó művészek: Martin Scorsese

Ódor_Endre 
Filmvilág

https://filmvilag.blog.hu/2025/03/03/itt_a_marciusi_fil…

https://filmvilag.hu/

https://www.instagram.com/filmvilagfolyoirat/p/DGvVgaXTMT8/

DAVID LYNCH VILÁGA
Azt mondani, hogy Lynch nélkül más lenne az amerikai vagy akár az egyetemes filmművészet – kevés; de még az sem tesz igazságot, ha a vizuális kultúra egészét említjük. Nélküle más lenne a 20-21. századok fordulójának gondolkodása, énképe, öntudata, és mindenképpen szegényebb lenne a kollektív képzeletbeli.

Gyenge Zsolt: Traumák mestere (David Lynch 1946-2025)
Nemes Z. Márió: Lynch-árvák (Twin Peaks)
Lichter Péter: A katódsugárcső molylepkéi (Lynch és az avantgárd)
Zalán Márk: Más hely, más szabályok (Lynch reklámfilmjei)
Lynch-mozaik (26 szerző – 26 mondat)

MAGYAR VALÓSÁG
A kortárs magyar (kis)film új távlatokat nyit, miközben perfektebbek, fáradságmentesen befogadhatók a történetek: jobbára szerelmekről, párkapcsolati válságokról és generációközi krízisekről, a nemzedékek közötti kommunikáció nehézségeiről szólnak – közös nevezőjük a magány.

Pápai Zsolt: Böjtidő (Kortárs magyar kisfilmek)
Tóth-Gyóllai Orsolya: „Szeretnék bekerülni egy játékba” (Beszélgetés Deák Kristóffal)
Vajda Judit: Hang nélkül (Schwechtje Mihály: Sünvadászat)
Benke Attila: A száműzöttek filmköltője (Szenvedés és szenvedély)
Navarrai Mészáros Márton: „Az effektrendőrség kiszállt a forgatásra” (Beszélgetés Sós Bálint Dániellel)

KOROK ÉS THRILLEREK
Rudas Dóra: Mire ez a hiszti? (Női thriller és feminizmus)
Szabó Ádám: Felesleges harmadik (Két szerzői thriller: Terelés és Alaszka)
Baski Sándor: Bérgyilkolok, tehát vagyok (A sakál napja – tegnap és ma)

ÚJ RAJ
Bárány Bence: Babilon romjai (Alonzo Ruispalacios és a Konyha)

FILMMÚLT
Murai András: Keresni a nézők kegyeit (Keleti Márton – 2. rész)
Kiss Dalma: A nő és a film is marad (Szalai Györgyi, 1940-2024)
Orosdy Dániel: Egy féri és egy nő. Meg egy férfi. Netán nő. (A műfaj mesterei: Bertrand Blier)

FESZTIVÁL
Huber Zoltán: Szex, Marx és az amerikai álom (Sundance 2025)
A Csatornán túlról (Cinema Niche – Brit filmhét)

FILM/REGÉNY
A transznemű Emilia Pérez mexikói drogkartell-musicalje és Emmanuelle 2024-es erotikus filmdrámája egyaránt a szenvedély és vágy legsötétebb poklaiba küldi hősnőit – a két francia rendező, Jacques Audiard és Audrey Diwan egyazon alapkérdést feszeget: vajon megszabadulhatunk-e testünk ránk zárult börtönéből?

Varró Attila: Gátszakadásra várva (Három Emmanuelle)

HATÁRSÁV
Földváry Kinga: Ártatlan szörnyeteg (Frankenstein a Bábszínházban)

KRITIKA
Kolozsi László: Mexikó a mexikóiaké (Jacques Audiard: Emilia Pérez)
Keller Mirella: Lélekállat (Guan Hu: Fekete kutya)
Kovács Kata: A fájdalomtól felröhögni (Jesse Eisenberg: Rokonszenvedés)
Báron György: „Nem én voltam” (Andres Veiel: Riefenstahl)
Vincze Teréz: Varázslatos nyomorúság (Cinema Niche – Lee Chang-dong: Oázis)

A címlapon: Deák Kristóf: Egykutya (Bakonyi Alexandra) – Az ACG bemutatója

Kapcsolódó filmek: Twin Peaks (1990–1991) · A Sakál napja (1973) · Oázis (2002) · Sünvadászat (2025) · Rokonszenvedés (2024) · Emilia Pérez (2024) · Emmanuelle (2024) · A Sakál napja (2024–) · Fekete kutya (2024) · Riefenstahl (2024)

Twin Peaks (1990–1991) A Sakál napja (1973) Oázis (2002) Sünvadászat (2025) Rokonszenvedés (2024) Emilia Pérez (2024) Emmanuelle (2024) A Sakál napja (2024–) Fekete kutya (2024) Riefenstahl (2024)

Kapcsolódó művészek: David Lynch · Bertrand Blier · Deák Kristóf · Sós Bálint Dániel