Filmvilág zóna
#185 – Egyik csata a másik után, Splitsville
Új adásunkban Paul Thomas Anderson új rendezésével foglalkozunk, előbb spoilermentesen, majd a legapróbb részletekre is kitérve, végül ajánlunk egy viszonylag friss, de a moziban méltatlanul kevesek által látott párkapcsolati komédiát is (Páratlan párosok).
Menetrend:
00:00:00 – Egyik csata a másik után
01:09:25 – Splitsville (Páratlan párosok)
01:22:40 – Ajánljuk még
https://filmvilag.blog.hu/2025/10/06/_185_egyik_csata_a…
Kapcsolódó filmek: Egyik csata a másik után (2025) · Páratlan párosok (2025)
https://filmvilag.blog.hu/2025/10/01/itt_az_oktoberi_fi…
https://www.instagram.com/filmvilagfolyoirat/p/DPQzToljDQx/
https://www.facebook.com/photo…
Esther Kinsky: Messzebb látni https://moly.hu/konyvek/esther-kinsky-messzebb-latni
Itt az októberi Filmvilág!
VALÓSÁG ÉS FIKCIÓ
A forradalom leverését követően a frissen berendezkedő Kádár-kormány gyors léptekben megteremtette a maga verzióját az 1956-os eseményekről, amely aztán évtizedekre kikezdhetetlen tabuként uralta a társadalmi emlékezetet. Az igaz történeten alapuló Árva jócskán elszakadt a múlthamisító propagandafilmektől, az egyszemélyes dokumentumfilmekben viszont alany, tárgy és alkotó egybeolvadásával a magánvalóságból teremtenek fikciót.
Gyenge Zsolt: Mindenki árva (Nemes Jeles László: Árva)
Soós Tamás Dénes: „Nehéz volt elválasztani a zenét és a zajt” (Beszélgetés Nemes Jeles Lászlóval)
Murai András: Múlthamisítás (Az első filmek ’56-ról)
Simonyi Balázs: A megforduló kamera (Egyszemélyes dokumentumfilmek)
KOSZTÜMÖS NŐK
Kiss Dalma: Visszatérés Austen balzsamos világába (Jane Austen-adaptációk)
Pazár Sarolta: A jövő megelevenedése (Cédric Klapisch: Rokonidők)
Kovács Bálint: Nem öregedett (Sally Potter: Orlando)
Vajda Judit: Válás a legfelső körökben (Simon Curtis: Downton Abbey – A nagy finálé)
PAPÍRRÓL A VÁSZONRA
Varró Attila: Halálos árnyék (King kontra Bachman)
Orosdy Dániel: Chuck szerint a világ (Mike Flanagan: The Life of Chuck)
Pethő Réka: Szerelem, hatalom, egó (Warren Adler: A rózsák háborúja / Jay Roach: Rózsák háborúja)
Bárány Bence: Hazafutás (Darren Aronofsky: Rajtakapva)
FILMMÚLT
A magasra szárnyaló, a világ minden urának és külső erejének a hátát mutató erotomán, Josef von Sternberg témái között egy-egy filmben (például a Jet Pilotban) ott találjuk az atomfenyegetést, a kémeket, a szabotőröket és a fegyverkezési versenyt is – de hol van ez ahhoz képest, hogy vajon mi rejlik a másik ruhája alatt?!
Greff András: A vágy villamosa, gyorsvonata, repülője (Az ismeretlen von Sternberg)
Ádám Péter: Víziszony (Steven Spielberg: A cápa)
FESZTIVÁL
Az idei Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon a legnagyobb figyelem nem Park Chan-wook, Sorrentino vagy Lantimosz új rendezésének jutott, hanem a gázai háború egy különösen felkavaró fejezetét feldol-ozó The Voice of Hind Rajabnak, amely a premieren rekordhosszúságú álló ovációt kapott. De itt volt az akcióspecialista Kathryn Bigelow új thrillere, a Feszült helyzet is, az óceán túlpartjáról, a politikai ökszisztéma csúcsáról.
Baski Sándor: Közhangulatra hangolva (82. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál)
A német lélek tükre (14. Szemrevaló | Sehenswert Filmfesztivál)
SOROZAT
Svébis Bence: Ravaszabb, mint a rendszer (Herendi Gábor és Fazekas Máté: Bróker Marcsi)
KÖNYV
Huber Zoltán: Csak nézünk vagy látunk is még? (Esther Kinsky: Messzebb látni)
KRITIKA
Kiss Dalma: A professzorokat lelövik, ugye? (Luca Guadagnino: Vadászat után)
Kozma Kriszta: Fénytörésben (Tom Tykwer: A fény)
Kovács Bálint: Szakadj, ha bírsz (Michael Shanks: Együtt)
Vajda Judit: Barátok közé zárva (Deák Kristóf: Egykutya)
Varga Zoltán: Madár röpte, zongoraszóra (Ulrich Gábor: Capriccio)
Jakab-Benke Nándor: Életiskola (Abbas Kiarostami: Hol a barátom háza?)
Címlapon: Nemes Jeles László: Árva (Barabás Bojtorján) – A Mozinet bemutatója
Kapcsolódó filmek: A cápa (1975) · A rózsák háborúja (1989) · Hol a barátom háza? (1987) · Orlando (1992) · Downton Abbey: A nagy finálé (2025) · The Life of Chuck (2024) · Rózsák háborúja (2025) · Együtt (2025) · Bróker Marcsi (2025–2025) · Vadászat után (2025) · Capriccio (2025) · Árva (2025) · Rajtakapva (2025) · Rokonidők (2025) · Egykutya (2025) · A fény (2025)
https://filmvilag.blog.hu/2025/09/30/_184_robert_redfor…
https://creators.spotify.com/pod/profile/filmvilag/epis…
Esther Kinsky: Messzebb látni https://moly.hu/konyvek/esther-kinsky-messzebb-latni
Új adásunkban megemlékezünk a pár hete elhunyt Robert Redford karrierjéről és életéről, külön kitérve az 1972-es A jelölt című filmjére. Előtte személyes élménybeszámoló a velencei és a torontói filmfesztiválról (a megemlített filmek listája a poszt végén olvasható), utána pedig az RTL+ minisorozatát, a Bróker Marcsit beszéljük ki.
Közreműködők: Varga Dénes, Huber Zoltán, Orosdy Dániel, Baski Sándor
Szóba kerül többek közt, hogy
hogyan lehet világsztárokkal összefutni Torontóban,
mik a sorbanállás előnyei,
hogyan lehet a Robert Redford-jelenséget elmesélni annak, aki soha nem hallott Robert Redfordról,
aktuális-e még ma is A jelölt,
mennyire lehet elrugaszkodni a valóságtól egy valós eseményeken alapuló sorozatban,
és hogy jön Kaszás Erzsi a képbe?
Menetrend:
00:00:00 – Beszámoló a Torontói és a Velencei Filmfesztiválról
01:10:45 – Robert Redfordról
01:22:00 – A jelölt Redforddal
01:59:00 – Kedvenc Redford-filmjeink még
02:04:10 – Sorozat: Bróker Marcsi
Remake (2025) https://www.imdb.com/title/tt37660544/
Dead Man's Wire (2025) https://www.imdb.com/title/tt15181326
The Voice of Hind Rajab (2025) https://www.imdb.com/title/tt36943034/
Un cabo suelto (2025) https://www.imdb.com/title/tt36980776/
Le mage du Kremlin (2025) https://www.imdb.com/title/tt32386654/
Holofiction (2025) https://www.imdb.com/title/tt33008332/
Kapcsolódó filmek: Őstehetség (1984) · A jelölt (1972) · Minden odavan (2013) · A keselyű három napja (1975) · Lángnyelvek (1975) · Frankenstein (2025) · Bróker Marcsi (2025–2025) · Hamnet (2025) · Nincs más választás (2025) · Poetic License (2025) · Sacrifice (2025) · L'étranger (2025) · Father Mother Sister Brother (2025)
Több olvasónk is arról számolt be, hogy a szeptemberi Filmvilág egyes példányai hibásan jelentek meg (hiányzott a 17-24. és 41-48. oldal, viszont kétszer szerepel a 25-40. oldal).
‼ Kérjük, hogy jelentkezzenek azok, akik szintén hibás lapot kaptak, hogy ki tudjuk cserélni egy jó példányra!
➡ Címünk: filmvilag@filmvilag.hu
https://creators.spotify.com/pod/profile/filmvilag/epis…
https://filmvilag.blog.hu/2025/09/05utolagos_elozes_a_v…
Hirtelen felindulásból elkövetett podcast a Velencei Filmfesztiválról, ahol többek közt két új magyar filmet is bemutattak.
Akik a vetítések közben értékelték a filmeket és a fesztivált: Baski Sándor, Bognár Péter, Gyöngyösi Lilla, Tóth Csaba, Tóth Viktor
Kiderül többek közt:
mennyibe fáj a badge elvesztése podcastolás közben,
hogyan kell interjúzni Jim Jarmusch-sal,
miért nem a velencei fesztivál a kedvence egy olasz-magyar filmkritikusnak,
milyen volt a hangulat a Csendes barát vetítésén,
és mi a helyzet a velencei vécékkel.
Gus Van Sant: Dead Man's Wire https://www.imdb.com/title/tt15181326/
Guillermo del Toro: Frankenstein https://www.imdb.com/title/tt1312221/
Paolo Sorrentino: La Grazia https://www.imdb.com/title/tt34886821/
Kent Jones: Late Fame https://www.imdb.com/title/tt32298494/
Stephan Komandarev: Made in EU https://www.imdb.com/title/tt37660486/
Kaouther Ben Hania: The Voice of Hind Rajab https://www.imdb.com/title/tt36943034/
Kapcsolódó filmek: Zúzógép (2025) · In the Hand of Dante (2025) · Bugonia (2025) · Csendes barát (2025) · Vadászat után (2025) · Árva (2025) · Az utolsó viking (2025) · Feszült helyzet (2025) · The Testament of Ann Lee (2025) · Nincs más választás (2025) · L'étranger (2025) · Father Mother Sister Brother (2025)
Itt a szeptemberi Filmvilág!
MAGYAR MÚLT
Az emlékezetpolitika kisajátítása nemcsak a Rákosi-korszakban, napja inkban is érzékelhető jelenség. Ennek vizsgálatához a Föltámadott a ten gertől kezdve a Most vagy sohá!-n át a Hunyadi című sorozatig vesszük végig az adott presztízsfilmek és -sorozatok történelmi szemléletét; nem megfeledkezve az olyan más és más értelemben vicces művekről, mint a Gyula vitéz télen-nyáron vagy a közelmúltbeli.
Nemes Z. Márió: Nemzeti szuperhősök (Kosztümös nemzeti fantasy)
Zalán Márk: A múlt kisajátítása (Föltámadott a tenger, Most vagy soha!)
Kovács Bálint: Mi is az a turáni átok? (Bácskai Lauró István: Gyula vitéz télen-nyáron)
Murai András: Hős, család, nemzet (Lengyel Balázs és George Mihalka: Hunyadi)
MŰFAJVÁLTÓK
Nemcsak az élet, a film világa is hozhat furcsa kanyarokat: így lesz valakiből komikus létére horrorfilmes alkotó (amely jelenség meglepően gyakorivá vált az elmúlt években), drámai színészből akciósztár, majd komikus; és így épülnek be Mario Bava horrorfilmes rémlátomásai a nemrég elhunyt Ozzy Osbourne zenekarának klipjeibe.
Baski Sándor: A bohócok tudják, mitől félünk (Zach Cregger: Fegyverek)
Vajda Judit: Paprikából Jancsika (Liam Neeson műfaji kalandozásai)
Vízkeleti Dániel: Lucifer szupersztár (A Black Sabbath és Mario Bava)
MESÉS KELET
Teszár Dávid: Egy nagy korszak vége (Dél-koreai film 2020–2024)
Havassy Gergely: Hős, mester, ördög (Mijamoto Muszasi filmen)
Szabó G. Ádám: A velünk élő szörnyek (Mike de Leon trilógiája)
Bakos Gábor: A dekorativitás ízléses mértéke (Imázsia Kínai Filmhét 2025)
Keller Mirella: A nővé válás keserű könnyei (Xie Fei-portré)
FILMMÚLT
Varga Zoltán: Kísértet járja be az irodát? (Martin Scorsese: Lidérces órák)
Rudas Dóra: Legkedvesebb elfajzásaink (50 éves a Gyalog galopp)
HATÁRSÁV
Gyöngyösi Lilla: Egyenruhátlanul (F.W. Murnau: Az utolsó ember – Némafilmhez filmzenét)
FESZTIVÁL
Futottak rég (Budapesti Klasszikus Film Maraton 2025)
SOROZAT
Buzsik Krisztina: Ép, szép, derék (Alfred Gough és Miles Millar: Wednesday)
KÖNYV
Varga Zoltán: „…néhány napja tudok repülni” (Werner Herzog: Jégben gyalogolni)
KRITIKA
Vajda Judit: Hiszek egy démonban (Fliegauf Bence: Jimmy Jaguár)
Tóth-Gyóllai Orsolya: „Az biztos, hogy én jóllaktam a no-budget filmezéssel” (Beszélgetés Fliegauf Bencével)
Gelencsér Gábor: A kereszt metszete (Salamon András: Random)
Harmai Richárd: „Inkább nem teszem hozzá” (Csizmadia Attila és Topolánszky Tamás Yvan: Fesztiválország)
Gyöngyösi Lilla: Mit szabad és mit lehet? (Michael Angelo Covino: Páratlan párosok)
SZUBJEKTÍV OBJEKTÍV
Új rovatunkban Rudas Dóra a streamingszolgáltatók aktuális kínálatából választva új szemszögből vesz górcső alá egy-egy klasszikus, kultikus vagy egyéb szempontok miatt fontos filmet. Ezúttal A nő ke rült sorra, amely 2013-as premierje óta egészen más megvilágításba került az MI közelmúltban tapasztalható robbanásszerű fejlődésének köszönhetően.
https://filmvilag.blog.hu/2025/09/01/itt_a_szeptemberi_…
https://moly.hu/konyvek/werner-herzog-jegben-gyalogolni
Kapcsolódó filmek: Gyalog galopp (1975) · Lidérces órák (1985) · Föltámadott a tenger (1953) · Az utolsó ember (1924) · Miyamoto Musashi (1954) · Kisapmata (1981) · Wednesday (2022–) · Most vagy soha! (2024) · Hunyadi (2024–2025) · Random (2025) · Fegyverek (2025) · Páratlan párosok (2025) · Jimmy Jaguár (2025) · Fesztiválország (2025)
https://creators.spotify.com/pod/profile/filmvilag/epis…
https://filmvilag.blog.hu/2025/08/28/_182_fegyverek_ram…
Új adásunkban beszélünk az év közönségkedvenc horrorjáról (Fegyverek), Celine Song új filmjéről (Többesélyes szerelem), elővesszük az első Rambót, és megemlékezünk Terence Stampről az egyik legjobb filmjével (Az áruló). Szóba kerül többek közt, hogy
említhető-e egy lapon az Előző életekkel Song új rendezése,
miért jó, hogy megjelenik a filmben a magasságfixáció,
mennyire hatol mélyre a Fegyverek,
nevezhető-e egyáltalán horrornak,
milyen volt a Rambo forgatási helyszínén túrázni,
mennyi ideig élnénk túl az erdőben egy vadászkéssel,
és hogyan lesz főszereplő Terence Stamp egy olyan filmben, amelyben nem is ő a főszereplő?
Menetrend:
00:04:40 – Többesélyes szerelem
00:43:00 – Fegyverek
01:03:05 – Fegyverek spoileresen
01:16:35 – Az áruló
01:31:25 – Az áruló – Spoileresen
01:49:50 – Rambo – Első vér
Kapcsolódó filmek: Rambo (1982) · Az áruló (1984) · Többesélyes szerelem (2025) · Fegyverek (2025)
https://creators.spotify.com/pod/profile/filmvilag/epis…
Filmvilág Podcast
Menetrend:
00:00:00 – Csupasz pisztoly (2025)
00:22:30 – Végső állomás – Vérvonalak
00:34:25 – A Fantasztikus 4-es: Első lépések
00:46:55 – Lynch-sorozat: Lost Highway – Útvesztőben
01:51:30 – Ajánljuk még (Az eternauta, Midnight Eye: Gokû, Built in Birmingham: Brady & the Blues)
Kapcsolódó filmek: Útvesztőben (1997) · A Fantasztikus 4-es: Első lépések (2025) · Midnight Eye: Gokû (1989) · Végső állomás: Vérvonalak (2025) · Az eternauta (2025–) · Csupasz pisztoly (2025)
https://www.instagram.com/filmvilagfolyoirat/p/DMziY3KJO-c/
https://filmvilag.blog.hu/2025/08/01/itt_az_augusztusi_…
https://www.facebook.com/photo/…
Itt az augusztusi Filmvilág!
GRUNWALSKY FERENC (1943–2025)
Míg a pályatársak munkáiban a halál általában a dráma kiindulópontja vagy végkifejlete, addig Grunwalsky Ferenc filmjeiben centrális erő: történetei a halál felé gravitálnak, méghozzá nem a természetes, hanem az erőszakos, a bűnben fogant, bűnbe esett vagy bűnösnek mondott ember halála felé, s ezzel sorssá avatják azt, ami mindannyiunk életében csupán egy, igaz, fontos esemény.
Gelencsér Gábor: A bűnbe esett ember (A Grunwalsky-filmek világképe)
POSZTAPOKALIPSZIS MOST
Az emberi lény nemhogy az elmúlt száz-kétszáz évben, hanem évezredes távlatokban sem változott lényegében semmit sem: a hüllőagy hüllőagy maradt, erőszakosságunkat csupán úgy-ahogy elfojtjuk, atavisztikus képzeteink változatlanok – a technológia ugyanakkor fénysebességre kapcsolt.
Greff András: Barbárok a barbárokra várva (28 évvel később)
Pozsonyi Janka: Utolsókból az elsők (The Last of Us)
Baski Sándor: Senki sem üdvözül egyedül (Az eternauta)
MAGYAR KÉPREGÉNYLEGENDÁK
Lénárd László: Milyen képregényt olvastunk száz éve? (A magyar képregény hajnala)
Kertész Sándor: Két renitens képregényhős (Nemere–Cs. Horváth–Zórád: Roberto és Julika)
A Filmvilág szerkesztőinek kedvenc magyar képregényei
Orosdy Dániel: Szőke ciklonok a vörös farkak korában (Rejtő rejtélye)
Tóth-Gyóllai Orsolya: „Képregényt olvasni melós dolog” (Beszélgetés Gróf Balázs képregényművésszel)
ROMKOM AZ EGÉSZ VILÁG
A vígjáték alműfaja, a romantikus komédia a film születésével egyidejűleg jelent meg az ötcentes mozik műsorán, hogy eszképizmust kínáljon a nézőknek. Az idők során olyan válfajai alakultak ki, mint a 90-es évek amerikai művészromkomjai, a közelmúltbeli francia intellektuális szerelmi vígjátékok, az alkotók közül pedig Lena Dunham vagy Celine Song hozott be markáns önálló hangot.
Kiss Dalma: Kócos kis romantikusok (A 90-es évek amerikai művészromkomjai)
Vajda Judit: Értelem és érzelem (Kortárs intellektuális francia romkomok)
Pazár Sarolta: Testre szabott hang (Új raj: Lena Dunham)
Kozma Kriszta: Keserédes hármas (Celine Song: Többesélyes szerelem)
ANIMÁCIÓ A FÖLD KÖRÜL
Varga Zoltán: Kismester a zsenik között (Robert McKimson rajzfilmjei)
Buzsik Krisztina: Spermanens északi minőség (Rasmus A. Sivertsen – Tommy Wirkola: Spermageddon)
Varró Attila: Papírrepülők (Annecy Nemzetközi Animációs Filmfesztivál)
FESZTIVÁL
Baski Sándor: Amikor egy tehén narrál (59. Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztivál)
FILMMÚLT
Kovács Patrik: Az éjszaka teremtményei (A film noir és a horror)
SOROZAT
Huber Zoltán: Ki irányít? Nathan Fielder tükörvalósága (A próba)
HATÁRSÁV
Zalán Márk: Időn kívüli portrék (Több fényt, több árnyékot. Rogi André [1900–1970])
KÖNYV
Vajda Judit: Elgondolhatatlan múlt, elképzelhetetlen jövő (András Csaba: Konszenzuális mozi)
KRITIKA
Fekete Tamás: A pampák királyai (Michael Dweck – Gregory Kershaw: Gaucho Gaucho)
Hajmási Péter: We are not in Kansas anymore (Daniel Minahan: Vágtázó lovakról)
Sztepanov Márkó: A kedvesség az új punk-rock (James Gunn: Superman)
Kapcsolódó filmek: Superman (2025) · The Last of Us (2023–) · A próba (2022–) · Az eternauta (2025–) · 28 évvel később (2025) · Többesélyes szerelem (2025) · Vágtázó lovakról (2024) · Spermageddon (2024) · Gaucho Gaucho (2024)