Filmvilág zóna
„Nagyon úgy néz ki, hogy lesz újra podcastos vetítés!
A Magyar Film Napjához kapcsolódva vetítenénk a Gyula vitéz télen-nyáron című kiváló médiaszatírát április 30-án valamelyik budapesti CC-moziban, valószínűleg 6-tól.
‼ DEVISZONT! Jó lenne tudni előzetesen, hogy mekkora igény lenne egy ilyen vetítésre, mert ahhoz mérten választanánk termet, szóval aki szívesen jönne, nyomjon egy lájkot erre a posztra.
A filmről anno Zoli írt egy remek szöveget (a link mögött előzetes és filmrészlet is van):
https://nfi.hu/alapfilmek-1/alapfilmek-filmek/jatekfilm… ”
Kapcsolódó filmek: Gyula vitéz télen-nyáron (1970)
https://www.instagram.com/filmvilagfolyoirat/p/DH5YhvtR4pA/
https://filmvilag.blog.hu/2025/04/01/itt_az_aprilisi_fi…
https://www.facebook.com/photo/…
ÚJ ÉRZÉKENYSÉG
Xantus János személyiségében és művészetében volt valami romantikus lobogás, aminek megkésettségét pontosan érezte a Kádár-korszak szürke végjátékában, ezért azt (új) érzékenyen, azaz ironikusan ellenpontozta – eltüntetni, legyőzni, elfojtani a felfokozott személyiséget és személyességet (egyfajta ellenállásként és korkritikaként) azonban nem tudta és nem akarta.
Gelencsér Gábor: Eszkimó fiú (Xantus János)
Kozma György: Xantológia (Versek Xantus Jánosról)
Gránicz Maja: Időtlen érzékenység (Bódy Gábor angyalai)
NEKROLÓG
Benke Attila: Bűnös apák, bűnhődő fiúk (Sopsits Árpád – 1952–2025)
MAGYAR IRODALOM
Sághy Miklós: Petőfi Sándor alakváltozatai (Föltámadott a tenger és Most vagy soha!)
Baski Sándor: Vizsgamunka (Hunyadi)
Szarka Judit: Nem hallod, Mama? (József Attila filmen)
Tóth-Gyóllai Orsolya: „Több ezer Dargay-rajz lapul a fiókok mélyén” (Beszélgetés a Csongor és Tünde alkotóival)
FRANCIA TAVASZ
Carax nemcsak a filmvilág kapcsán asszociál, hanem kiad magából mindent, ami a fejében kavarog: értelmezési hálójába minden belefér, miközben megőrzi a művészi énjéhez tapadt reputációt. Idei filmjében nemet mond az (ön)definícióra, így válik a kitárulkozása is performansszá.
Baski Sándor: Utazás egy koponya körül (Leos Carax: Ez nem én vagyok)
Déri Zsolt: „Szervezetté tenni a káoszt” (Carax-mesterkurzus)
Szeresd a nőt! (Frankofón filmtavasz)
Csomán Sándor: Csellengő ígéretek (Louise Courvoisier: Boldogok a sajtkészítők)
HALÁL 2.0
Soha nem aratott még ilyen mértékben a halál a filmfantasztikumban: legyen szó a tagadásáról a friss sci-fi művekben klónozástól (Mickey17) MI tudatmásolásig (Pantheon) vagy antagonistává válásáról a természetfeletti horrorban, az Álomgyár próbál meggyőzni minket arról, hogy az abszolút semminél, a felfoghatatlan ürességnél még az ordító illúzió is megnyugtatóbb.
Fekete Tamás: Mesterségem a halálom (Bong Joon-ho: Mickey17)
Bárány Bence: Deus in Machina (Tech halálkapitalizmus)
Buzsik Krisztina: Valami követ (A halál mint szörnyeteg)
FESZTIVÁL
Nagy V. Gergő: A lányok egymás száját szeretik, a fiúk meg a bombát (Berlinale)
FILMMÚLT
Martin Ferenc: Az idegen bűvölete (Murnau Virradata)
Földváry Kinga: Őrültség, de van benne rendszer? (Hamlet: Ian McKellen)
HATÁRSÁV
Orosz Anna Ida: A számosság jegyében (Vízió, gesztus, kísérlet – Műcsarnok)
KÖNYV
Hirsch Tibor: Metamesék (Mravik Patrik: Elbeszélt kádárizmusok)
FILM/REGÉNY
Pethő Réka: Pszichedelikus identitáskeresés (Luca Guadagnino: Queer)
KRITIKA
Huber Zoltán: A hiány diktatúrája (Walter Salles: Én még itt vagyok)
Jakab-Benke Nándor: Madarat tolláról (Andrea Arnold: Bird)
Gyürke Kata: Túl fájdalmas valóság (Sós Bálint Dániel: Minden rendben)
Varró Attila: Nem boszorkányság (Hayao Miyazaki: Kiki, a boszorkányfutár)
CINEMA NICHE
Keller Mirella: Az elmúlás a társa (Dea Kulumbegashvili: Április)
A címlapon: Louise Courvoisier: Boldogok a sajtkészítők (Clément Faveau és Maiwne Barthelemy) – a Mozinet bemutatója
Kapcsolódó filmek: Valami követ (2014) · Kiki – A boszorkányfutár (1989) · Virradat (1927) · Föltámadott a tenger (1953) · Most vagy soha! (2024) · Mickey 17 (2025) · Hunyadi (2024–) · Minden rendben (2025) · Bird (2024) · Queer (2024) · Boldogok a sajtkészítők (2024) · April (2024) · Én még itt vagyok! (2024) · Ez nem én vagyok (2024)
Új adásunkban kielemezzük a Netflix toplistavezető minisorozatát, a Kamaszokat, a szintén komoly morális dilemmákat boncolgató új magyar filmet, a Minden Rendbent, és folytatjuk a David Lynch-sorozatunkat Kék bársonnyal. Szóba kerül többek közt, hogy
indokolt-e a szürkeség a Minden Rendbenben,
mit tennénk mi Hajdu Szabolcs karakterének helyében,
több-e parasztvakításnál a Kamaszok egysnittes megoldása,
mire vezethető vissza a sorozat óriási népszerűsége,
miért nem lehet hinni a Kék bársony szinopszisának,
és hogyan öregedett a szex & erőszak benne?
Menetrend:
00:06:35 – Minden rendben
00:31:55 – Kamaszok (Adolescence)
01:24:20 – Lynch-sorozat: Kék bársony
Kapcsolódó filmek: Kék bársony (1986) · Minden rendben (2025) · Kamaszok (2025–2025)
https://filmvilag.blog.hu/2025/03/13/_173_dune_mickey_1…
https://creators.spotify.com/pod/show/filmvilag/episode…
Új adásunkban folytatjuk a David Lynch-sorozatunkat a Dűnével, megemlékezünk Gene Hackmanről a Coppola-féle Magánbeszélgetéssel, elővesszük az idén 35 éves Tremorst, és foglalkozunk egy friss bemutatóval is (Mickey 17). Szóba kerül többek közt, hogy
tényleg a Dűne ihlette-e a Tremorst,
mennyire Lynch-film a Dűne,
mitől aktuális és mitől nem a Magánbeszélgetés,
melyik Bong Joon-ho legjobb angol nyelvű filmje,
és érdemes-e magyarul nézni a Mickey 17-et.
Menetrend:
00:01:55 – Tremors – Ahová lépek, szörny terem
00:25:20 – Lynch-sorozat: Dűne (1984)
01:12:30 – Magánbeszélgetés
01:33:40 – Magánbeszélgetés spoileresen
01:45:00 – Mickey 17
01:58:20 – Ajánljuk még: Brutalista-séta + 1 trashklasszikus
Kapcsolódó filmek: Dűne (1984) · Magánbeszélgetés (1974) · Tremors – Ahová lépek, szörny terem (1990) · Mickey 17 (2025) · A brutalista (2024)
https://open.spotify.com/show/0RwTsvrUX7iW97nYz2pfn4
https://creators.spotify.com/pod/show/filmvilag/episode…
https://filmvilag.blog.hu/2025/03/03/podcast_scorsese_1…
https://www.facebook.com/photo/…
A két éven át futó Martin Scorsese-sorozatunk zárásaként toplistáztuk a Mester filmjeit, de előtte még értékeljük az Oscar-gálát és az Anora nagy győzelmét.
Menetrend:
00:00:00 – Az Oscar-gála értékelése
00:18:00 – Scorsese-toplista: bevezető
00:26:00 – Scorsese-toplista
Kapcsolódó filmek: Nagymenők (1990) · Taxisofőr (1976) · Dühöngő bika (1980) · A Wall Street farkasa (2013) · Az ártatlanság kora (1993) · Némaság (2016) · Anora (2024)
https://filmvilag.blog.hu/2025/03/03/itt_a_marciusi_fil…
https://www.instagram.com/filmvilagfolyoirat/p/DGvVgaXTMT8/
DAVID LYNCH VILÁGA
Azt mondani, hogy Lynch nélkül más lenne az amerikai vagy akár az egyetemes filmművészet – kevés; de még az sem tesz igazságot, ha a vizuális kultúra egészét említjük. Nélküle más lenne a 20-21. századok fordulójának gondolkodása, énképe, öntudata, és mindenképpen szegényebb lenne a kollektív képzeletbeli.
Gyenge Zsolt: Traumák mestere (David Lynch 1946-2025)
Nemes Z. Márió: Lynch-árvák (Twin Peaks)
Lichter Péter: A katódsugárcső molylepkéi (Lynch és az avantgárd)
Zalán Márk: Más hely, más szabályok (Lynch reklámfilmjei)
Lynch-mozaik (26 szerző – 26 mondat)
MAGYAR VALÓSÁG
A kortárs magyar (kis)film új távlatokat nyit, miközben perfektebbek, fáradságmentesen befogadhatók a történetek: jobbára szerelmekről, párkapcsolati válságokról és generációközi krízisekről, a nemzedékek közötti kommunikáció nehézségeiről szólnak – közös nevezőjük a magány.
Pápai Zsolt: Böjtidő (Kortárs magyar kisfilmek)
Tóth-Gyóllai Orsolya: „Szeretnék bekerülni egy játékba” (Beszélgetés Deák Kristóffal)
Vajda Judit: Hang nélkül (Schwechtje Mihály: Sünvadászat)
Benke Attila: A száműzöttek filmköltője (Szenvedés és szenvedély)
Navarrai Mészáros Márton: „Az effektrendőrség kiszállt a forgatásra” (Beszélgetés Sós Bálint Dániellel)
KOROK ÉS THRILLEREK
Rudas Dóra: Mire ez a hiszti? (Női thriller és feminizmus)
Szabó Ádám: Felesleges harmadik (Két szerzői thriller: Terelés és Alaszka)
Baski Sándor: Bérgyilkolok, tehát vagyok (A sakál napja – tegnap és ma)
ÚJ RAJ
Bárány Bence: Babilon romjai (Alonzo Ruispalacios és a Konyha)
FILMMÚLT
Murai András: Keresni a nézők kegyeit (Keleti Márton – 2. rész)
Kiss Dalma: A nő és a film is marad (Szalai Györgyi, 1940-2024)
Orosdy Dániel: Egy féri és egy nő. Meg egy férfi. Netán nő. (A műfaj mesterei: Bertrand Blier)
FESZTIVÁL
Huber Zoltán: Szex, Marx és az amerikai álom (Sundance 2025)
A Csatornán túlról (Cinema Niche – Brit filmhét)
FILM/REGÉNY
A transznemű Emilia Pérez mexikói drogkartell-musicalje és Emmanuelle 2024-es erotikus filmdrámája egyaránt a szenvedély és vágy legsötétebb poklaiba küldi hősnőit – a két francia rendező, Jacques Audiard és Audrey Diwan egyazon alapkérdést feszeget: vajon megszabadulhatunk-e testünk ránk zárult börtönéből?
Varró Attila: Gátszakadásra várva (Három Emmanuelle)
HATÁRSÁV
Földváry Kinga: Ártatlan szörnyeteg (Frankenstein a Bábszínházban)
KRITIKA
Kolozsi László: Mexikó a mexikóiaké (Jacques Audiard: Emilia Pérez)
Keller Mirella: Lélekállat (Guan Hu: Fekete kutya)
Kovács Kata: A fájdalomtól felröhögni (Jesse Eisenberg: Rokonszenvedés)
Báron György: „Nem én voltam” (Andres Veiel: Riefenstahl)
Vincze Teréz: Varázslatos nyomorúság (Cinema Niche – Lee Chang-dong: Oázis)
A címlapon: Deák Kristóf: Egykutya (Bakonyi Alexandra) – Az ACG bemutatója
Kapcsolódó filmek: Twin Peaks (1990–1991) · A Sakál napja (1973) · Oázis (2002) · Sünvadászat (2025) · Rokonszenvedés (2024) · Emilia Pérez (2024) · Emmanuelle (2024) · A Sakál napja (2024–) · Fekete kutya (2024) · Riefenstahl (2024)
https://creators.spotify.com/pod/show/filmvilag/episode…
https://filmvilag.blog.hu/2025/02/24/a_nagy_oscar-adas
https://www.facebook.com/photo/…
https://www.instagram.com/filmvilagfolyoirat/
Mához egy hétre már tudni fogjuk, kik nyerték az idei Oscar-díjakat. A Filmvilág Podcast új adásában szokás szerint latolgatjuk az esélyeket, kitérve külön a magyar vonatkozásokra, és a gála apropóján foglalkozunk hosszabban is azokkal a jelölt filmekkel, amelyekkel eddig még nem (Áradás, Nickel Boys, Én még itt vagyok, Wicked, Sing Sing).
Menetrend:
00:05:00 – Miben hasonlítanak a fő kategória filmjei?
00:10:45 – Dokumentumfilmek
00:16:05 – Animációs filmek
00:17:10 – Áradás
00:30:50 – Nemzetközi filmek
00:32:30 – Én még itt vagyok
00:44:00 – Színészkategóriák
00:44:30 – Culkin és a Rokonszenvedés
00:55:10 – Grande és a Wicked
00:59:50 – Saldana és az Emilia Perez
01:16:50 – Brody, A brutalista és az AI
01:27:50 – Zene
01:33:35 – Forgatókönyv
01:34:50 – Nickel Boys
01:48:15 – Sing Sing
01:55:25 – Operatőr
02:08:50 – Rendező
02:13:35 – Legjobb film
Kapcsolódó filmek: Wicked (2024) · Rokonszenvedés (2024) · Sing Sing (2023) · Emilia Pérez (2024) · Áradás (2024) · A brutalista (2024) · A Nickel-fiúk (2024) · Fekete doboz (2024) · Én még itt vagyok! (2024)
Baski Sándor: „Elkészült a Filmvilág Podcast katalógusa. Ha egy konkrét filmre vagytok kíváncsiak, vagy arra, hogy foglalkoztunk-e már egy rendezővel, akkor a mellékelt Excelben rá tudtok keresni a magyar és az angol címre is. Ott van az adott epizód száma, illetve a linkje is, csak kattintani kell.
A listát összeállította: Dénes, Zoli és a ChatGPT, a linkeket meg én tettem bele.”
https://l.facebook.com/l.php…
https://creators.spotify.com/pod/show/filmvilag/episode…
https://filmvilag.blog.hu/2025/02/17/_170_emilia_perez_…
#170 – Emilia Pérez, Sehol se otthon, Az elefántember
Új adásunkban két Oscar-jelölt filmmel foglalkozunk, a Bob Dylanről szóló Sehol se otthonnal és az idei díjszezon „botrányfilmjével”, az Emilia Pérezzel. Utána folytatjuk a David Lynch-sorozatunkat Az elefántemberrel. Szóba kerül többek közt, hogy
miben hajlítja meg a valóságot a Dylan-film,
passzol-e a szerep Timothée Chalamet-hoz,
ki lehetne a magyar Dylan,
miért nem ortodox musical az Emilia Pérez,
forgathat-e mexikói történetet egy francia,
campnek szánták-e a filmet,
Az elefántember-e a legkevésbé lynches Lynch-rendezés,
jobb-e egy freakshow, mint egy szanatórium,
és miért lett fekete-fehér a film?
A résztvevők: Huber Zoltán, Csabai Máté, Baski Sándor
Menetrend:
00:08:50 – Sehol se otthon
00:40:25 – Emilia Pérez
01:15:35 – Lynch-sorozat: Az elefántember
01:51:00 – Ajánljuk még
01:59:20 – Kertész utcai Shaxpeare-mosó
Kapcsolódó filmek: Az elefántember (1980) · Emilia Pérez (2024) · Sehol se otthon (2024)
filmvilag.blog.hu/2025/02/02/itt_a_februari_filmvilag_577
FILMSZEMLE 2025
Gelencsér Gábor: Ünnepnapok
Régi emlékek (Gothár Péter, Lugossy László, Szabó Simon)
Szemle-paletta (Válogatás a 44. Magyar Filmszemle programjából)
RÁKTÉRÍTŐ MENTÉN
A Ráktérítő régiója rohamosan és elkerülhetetlenül egy új világrend kiindulópontjává válik, ami rákényszeríti a hajdani kolonialista nemzeteket, hogy szembenézzenek egy újfajta együttélés szükségszerűségével a rég megszokott „hódító-hódított” viszony helyett: körkép Szenegáltól (Dahomey) Iránon át (A szent füge magja) Indiáig (Minden, ami fénynek tűnik) és Indonéziáig (A fehér épület).
Varró Attila: Paralel körök (Francia Afrika-filmek)
Kiss Dalma: Végső búcsú az otthontól (Kavich Neang: A fehér épület)
Baski Sándor: Akik végül nemet mondanak (Mohammad Rasoulof: A szent füge magja)
Keller Mirella: Női sorsok (Payal Kapadia: Minden, ami fénynek tűnik)
FOLK HORROR
Nosferatu, az erdélyi rém nagyjából fél évszázadonként kel ki koporsójából, hogy keletről hozott árnyékával és patkányhordájával támadást intézzen a jólétben tespedő nyugati polgári társadalom ellen: a három nagy Nosferatu-film három korszakot, három filmes formanyelvet is jelöl, általános emberi szorongásokat, rémképzeteket, vágyakat szimbolizálva.
Beregi Tamás: Árnyék Wisborg felett (Nosferatu visszatérései)
Vízkeleti Dániel: Az új hajnal vámpírja (Vámpírfim és folklór)
Buzsik Krisztina: Kollektív önarckép (Farkasember-filmek)
TRUBADÚROK
Pauló-Varga Ákos: A gránát, ami késleltetve robban (Kirill Szerebrennyikov: Limonov, a ballada)
Huber Zoltán: Túl halk erősítők (James Mangold: Sehol se otthon)
Boblista (Dylan filmek az elmúlt 60 évből)
Fekete Tamás: Gyilkos balladák (Képregénylegendák: Reinhardt Kleist: Nick Cave. Uram, kegyelmezz!)
FILMMÚLT
Murai András: Mesterember változó politikai széljárásban (Keleti Márton – 1. rész)
Kránicz Bence: „Mérnöki logika és túlhevült szürrealizmus” (Beszélgetés Zsellér Annával)
FESZTIVÁL
Vincze Teréz: A húszmillió nézős sikerfilmek országa (Hanoi Filmfesztivál)
Gyürke Kata: Itt és most Tbilisziben (Tbiliszi Nemzetközi Filmfesztivál)
HATÁRSÁV
Gyenge Zsolt: A videonéző magányossága (Bill Viola: Csend)
SOROZAT
Sándor Anna: Macondo utcáin a Netflix is megszeppen (Alex García López – Laura Mora: Száz év magány)
KÖNYV
Gyöngyösi Lilla: A sorok között (Kránicz Bence: Láthatatlan emberek)
KRITIKA
Pazár Sarolta: Mélységi mámor (Luc Besson: A nagy kékség)
Pozsonyi Janka: Társasutazás a szülőség felé (Czira Sára – Nagy Eszter: Kabinnyomás)
Vajda Judit: Kollaborálni, vízszintesen (Iveta Grófova: Emma és a halálfejes lepke)
Klacsán Csaba: Tétre, helyre, befutóra (Will Smith: Utolsó befutók)
A címlapon: Mati Diop: Dahomey – Kik vagyunk (A Mozinet bemutatója)https://
Kapcsolódó filmek: Nosferatu (1922) · A nagy kékség (1988) · Nosferatu, az éjszaka fantomja (1979) · Nosferatu (2024) · Száz év magány (2024–) · A szent füge magja (2024) · Minden, ami fénynek tűnik (2024) · Sehol se otthon (2024) · Dahomey – Kik vagyunk? (2024) · Emma és a halálfejes lepke (2024) · Kabinnyomás (2024) · Limonov, a ballada (2024)