Filmvilág zóna
Baski Sándor: „Elkészült a Filmvilág Podcast katalógusa. Ha egy konkrét filmre vagytok kíváncsiak, vagy arra, hogy foglalkoztunk-e már egy rendezővel, akkor a mellékelt Excelben rá tudtok keresni a magyar és az angol címre is. Ott van az adott epizód száma, illetve a linkje is, csak kattintani kell.
A listát összeállította: Dénes, Zoli és a ChatGPT, a linkeket meg én tettem bele.”
https://l.facebook.com/l.php…
https://creators.spotify.com/pod/show/filmvilag/episode…
https://filmvilag.blog.hu/2025/02/17/_170_emilia_perez_…
#170 – Emilia Pérez, Sehol se otthon, Az elefántember
Új adásunkban két Oscar-jelölt filmmel foglalkozunk, a Bob Dylanről szóló Sehol se otthonnal és az idei díjszezon „botrányfilmjével”, az Emilia Pérezzel. Utána folytatjuk a David Lynch-sorozatunkat Az elefántemberrel. Szóba kerül többek közt, hogy
miben hajlítja meg a valóságot a Dylan-film,
passzol-e a szerep Timothée Chalamet-hoz,
ki lehetne a magyar Dylan,
miért nem ortodox musical az Emilia Pérez,
forgathat-e mexikói történetet egy francia,
campnek szánták-e a filmet,
Az elefántember-e a legkevésbé lynches Lynch-rendezés,
jobb-e egy freakshow, mint egy szanatórium,
és miért lett fekete-fehér a film?
A résztvevők: Huber Zoltán, Csabai Máté, Baski Sándor
Menetrend:
00:08:50 – Sehol se otthon
00:40:25 – Emilia Pérez
01:15:35 – Lynch-sorozat: Az elefántember
01:51:00 – Ajánljuk még
01:59:20 – Kertész utcai Shaxpeare-mosó
Kapcsolódó filmek: Az elefántember (1980) · Emilia Pérez (2024) · Sehol se otthon (2024)
filmvilag.blog.hu/2025/02/02/itt_a_februari_filmvilag_577
FILMSZEMLE 2025
Gelencsér Gábor: Ünnepnapok
Régi emlékek (Gothár Péter, Lugossy László, Szabó Simon)
Szemle-paletta (Válogatás a 44. Magyar Filmszemle programjából)
RÁKTÉRÍTŐ MENTÉN
A Ráktérítő régiója rohamosan és elkerülhetetlenül egy új világrend kiindulópontjává válik, ami rákényszeríti a hajdani kolonialista nemzeteket, hogy szembenézzenek egy újfajta együttélés szükségszerűségével a rég megszokott „hódító-hódított” viszony helyett: körkép Szenegáltól (Dahomey) Iránon át (A szent füge magja) Indiáig (Minden, ami fénynek tűnik) és Indonéziáig (A fehér épület).
Varró Attila: Paralel körök (Francia Afrika-filmek)
Kiss Dalma: Végső búcsú az otthontól (Kavich Neang: A fehér épület)
Baski Sándor: Akik végül nemet mondanak (Mohammad Rasoulof: A szent füge magja)
Keller Mirella: Női sorsok (Payal Kapadia: Minden, ami fénynek tűnik)
FOLK HORROR
Nosferatu, az erdélyi rém nagyjából fél évszázadonként kel ki koporsójából, hogy keletről hozott árnyékával és patkányhordájával támadást intézzen a jólétben tespedő nyugati polgári társadalom ellen: a három nagy Nosferatu-film három korszakot, három filmes formanyelvet is jelöl, általános emberi szorongásokat, rémképzeteket, vágyakat szimbolizálva.
Beregi Tamás: Árnyék Wisborg felett (Nosferatu visszatérései)
Vízkeleti Dániel: Az új hajnal vámpírja (Vámpírfim és folklór)
Buzsik Krisztina: Kollektív önarckép (Farkasember-filmek)
TRUBADÚROK
Pauló-Varga Ákos: A gránát, ami késleltetve robban (Kirill Szerebrennyikov: Limonov, a ballada)
Huber Zoltán: Túl halk erősítők (James Mangold: Sehol se otthon)
Boblista (Dylan filmek az elmúlt 60 évből)
Fekete Tamás: Gyilkos balladák (Képregénylegendák: Reinhardt Kleist: Nick Cave. Uram, kegyelmezz!)
FILMMÚLT
Murai András: Mesterember változó politikai széljárásban (Keleti Márton – 1. rész)
Kránicz Bence: „Mérnöki logika és túlhevült szürrealizmus” (Beszélgetés Zsellér Annával)
FESZTIVÁL
Vincze Teréz: A húszmillió nézős sikerfilmek országa (Hanoi Filmfesztivál)
Gyürke Kata: Itt és most Tbilisziben (Tbiliszi Nemzetközi Filmfesztivál)
HATÁRSÁV
Gyenge Zsolt: A videonéző magányossága (Bill Viola: Csend)
SOROZAT
Sándor Anna: Macondo utcáin a Netflix is megszeppen (Alex García López – Laura Mora: Száz év magány)
KÖNYV
Gyöngyösi Lilla: A sorok között (Kránicz Bence: Láthatatlan emberek)
KRITIKA
Pazár Sarolta: Mélységi mámor (Luc Besson: A nagy kékség)
Pozsonyi Janka: Társasutazás a szülőség felé (Czira Sára – Nagy Eszter: Kabinnyomás)
Vajda Judit: Kollaborálni, vízszintesen (Iveta Grófova: Emma és a halálfejes lepke)
Klacsán Csaba: Tétre, helyre, befutóra (Will Smith: Utolsó befutók)
A címlapon: Mati Diop: Dahomey – Kik vagyunk (A Mozinet bemutatója)https://
Kapcsolódó filmek: Nosferatu (1922) · A nagy kékség (1988) · Nosferatu, az éjszaka fantomja (1979) · Nosferatu (2024) · Száz év magány (2024–) · A szent füge magja (2024) · Minden, ami fénynek tűnik (2024) · Sehol se otthon (2024) · Dahomey – Kik vagyunk? (2024) · Emma és a halálfejes lepke (2024) · Kabinnyomás (2024) · Limonov, a ballada (2024)