Caleb 26 éves, és programozó a világ legnagyobb internetes cégénél. Megnyer egy versenyt, amelynek díja, hogy egy hetet tölthet egy privát hegyi nyaralóban, amely Nathannek, a cég vezérigazgatójának tulajdona. Ám amikor Caleb megérkezik a mindentől távol eső luxusházba, rájön, hogy… [tovább]
Ex Machina (2015) 474★
Képek 7
Szereposztás
Domhnall Gleeson | Caleb |
---|---|
Alicia Vikander | Ava |
Corey Johnson | Jay |
Oscar Isaac | Nathan |
Sonoya Mizuno | Kyoko |
Claire Selby | Lily |
Symara A. Templeman | Jasmine |
Gana Bayarsaikhan | Jade |
Tiffany Pisani | Katya |
Elina Alminas | Amber |
Kedvencelte 71
Várólistára tette 224
Kiemelt értékelések
Tulajdonképpen a 46. percben végre elhangzik a kérdés, ami nekem kapásból jött, amint megjelent Ava. Vagyis: Mi a francnak kell nemet adni egy mesterséges intelligenciának? Mert biztos az lesz az első amit magától megtanul, hogy ő dugni akar just for fun, mert ugye reprodukcióra úgyis képtelen, szóval mi másért „kéne” neki ez a funkció ha nem buliból? Miért? Miért kell mindig az ellenkező nemek fizikai vonzódására (értsd: szükségletére) helyezni a hangsúlyt egy olyan témában, amikor abszolút nem lenne rá szükség. Lehetne anélkül is filozofálgatni. De így a be or nor to be helyett kaptunk egy fuck or not to fuck mondanivalójú filmet. Persze úgy az utolsó 20 percben érzékeltem némi irányváltást, de a művészeskedő zenével, meg az öntudatra ébredés hatására csak felvontam a szemöldökömet és nőiesen megjegyeztem, hogy mi a p… ez bizony egy férfiaknak való film pucér nénikkel megtömve. Ellenkező esetben, ha nő hoz létre egy gondolkodó vibrátort bizony akkor is ez lett volna a reakcióm, azzal a különbséggel, hogy mi a f…
Konklúzió: Gratulálok, Nathan, maradtál volna a guminőnél, az legalább nem beszél vissza….
Sci-fi mesefeldolgozások között abszolút etalon a szememben. Mondjuk a Kékszakállú herceg várával kellően beteg alapanyagot is választott ehhez. Meg fogom még nézni párszor, kimondottan a párhuzamokra figyelve és jegyzetelve őket, mert jelenleg még csak ott tartottam, hogy tudatosult bennem, hogy ez tulajdonképpen az a mese, csak egy másik környezetben, kicsit más szerepekkel.
Biztos, hogy kell írnom róla egy hosszabb kritikát, talán elemzést is, de ahhoz két nézés még bőven nem volt elég.
Elállt a lélegzetem…
Ez az „Egy gép ötven árnyalata” kockáknak, csak az agyhalottaknak lebutított változatával ellentétben itt kézzel fogható a feszültség és nem a szex a lényeg, hiszen az pont nincs benne és éppen ettől szép. Ügyesen kisakkozták, hogy várd a jelenetet, majd semmi!
A viccet félretéve az utóbbi idők egyik legjobb alkotása ebben a témában a Her (A nő) után. Mintha keresztezték volna azt a filmet a Terminátorral. Zseniális! Ava egyszerűen és nagyszerűen bemutatta a női manipuláció mintapéldáját, amivel akár engem is lazán átvert volna. Kijelenthetem tehát magam is: A robot átment a Turing-teszten, az a befejezés pedig… Wow! Persze nem hibátlan darab, pár dolog várható volt benne, mégis türelmetlenül vártam a végkifejletet, ami mostanság elég ritkán fordul elő. Sci-fi kedvelőknek kötelező!
Én nem számítottam rá, hogy nekem ez a film ennyire tetszeni fog, még a megnézése után sem tudtam elhinni, hogy ennyire bejött ez az egész, ennyire lekötött ez az alkotás, egyszerűen nem tudok nem 10 csillagot adni rá. A film zenéje, képi világa, a színészek játéka és maga a történet is tökéletes. A feszültséget is remekül sikerült Garlandnak adagolnia így a film végéig folyamatosan járt az agyam és próbáltam kitalálni, hogy ki és milyen mértékben hazudik, hogy mennyire őszinték Ava tettei és hogy vajon Nathan meddig mert elmenni. A film rengeteg releváns témát hoz elő, engem pl. kirázott a hideg, amikor Nathan arról beszélt, hogy hogyan alakította ki Ava arcmimikáját. Az, hogy a filmben a szexualitás egy központi kérdés szerintem senkit nem kell, hogy elriasszon, mert egy-két durvább jelenettől eltekintve csak körbejárják a kérdést, beszélgetnek róla, plusz enélkül a film nem lenne annyira erős, mint amennyire az. A film végéről pedig csak azt tudom mondani, hogy brutális, de remek lezárás. Sci-fi rajongóknak szerintem kötelező alkotás.
A Kocka óta nem láttam ilyen intelligens kamara sci-fit. Természetesen újrahasznosított anyagokból dolgozik, de a suspense és a feszültség folyamatosan jelen van, erősödik. Oscar Isaac üdítő karakter, Domhnall Gleeson pedig a Frank-beli kissé béna kezdőhöz hasonló figurát hoz. Alex Garland első rendezése egészen jól működik, nem vállalja túl magát a főleg zárt terekkel, ugyanakkor amit ad, azt stabilan adja és jelen művével sikeresen kárpótol is minket a néhány felemásra sikerült munkájáért, mint A part regény (vége) vagy a Napfény forgatókönyvének második feléért. Eddig az Ex Machina az év egyik legjobbja.
A gépekhez nem igazán értek, meg ez a mesterséges intelligencia dolog se foglalkoztat, szóval azt hiszem, én pont nem a lényeget néztem benne, helyette már a legelejétől azt találgattam, hogy vajon ki lesz robot és ki nem, ki kit fog kinyírni vagy ki kin fog uralkodni, ki játszik kivel… :D
Az elején ez mókás volt, de aztán ahogy haladtunk, szűkült a kör spoiler és már nem volt olyan nagyon izgi. Nem lett rossz, de… valahogy másra számítottam. Valami nagyon durva dologra vagy valami nagy csattanóra.
Persze kinek mi a durva dolog + a csattanó… :P
Na meg, jöttek az ilyenek, hogy nem értettem, hogy a robotok miért nem tudnak wifin vagy bluetooth-on keresztül (mondom, hogy noob vagyok :P) kommunikálni, miért súgott a másiknak a fülébe? Vagy direkt azért, hogy ijesztőbb legyen egy ember számára? Nekem az az ijesztőbb, ha valaki egy pillantásból tudja, mit akar a másik, szóval… =D
Akkor az is fura, hogy spoiler
Na meg a vége, hogy spoiler
De mondom, amúgy nem volt rossz, tudtam rajta izgulni, megmozgatta kicsit az agyam, szóval nem bántam meg. :)
Amúgy tényleg… a robotok általában miért nők? Mint Sophia is… O_o Meg volt régen valami vetélkedő is, amiben nő volt a … na, ez az: 1 perc és nyersz! + van ez az Alexa + Siri vagy kik is… :o Jaj, meg hol Anya vagy Mama vagy mi a hajó… nem tudom mije, akivel kommunikálnak? Az Alien filmekben? X,D
Aki azt mondja a film után, hogy ez a nők eltárgyiasítása, az nem érti a lényeget Persze lehet, hogy Nathannek volt egy ilyen perverziója, de az most érdekes.
Ezt egyébként meg is válaszolják a filmben. A nemiségnek egy nagyon fontos szerepe volt ebben, hiszen a való életben ez egy ősi 'adottság', amit nem tud átlépni senki emberfia, legyen az bármilyen intelligens. A film pedig ezt a gyengeséget használta ki.
Arról ne is beszéljünk, hogy Ava egy óriási tükör az emberiség előtt.
Népszerű idézetek
Egy nap a mesterséges intelligenciák visszanéznek ránk, kihalásra ítélt, felegyenesedett majmokra
– Negyedik kérdés. Mi lesz velem, ha megbukom a teszteden. Rossz lesz?
– Nem tudom.
– Gondolod, hogy lekapcsolnak, mert nem működik olyan jól, mint kellene?
– Ava, nem tudom a választ a kérdésedre. Nem tőlem függ.
– Miért függ bárkitől is? Van olyan, aki téged tesztel, és esetleg lekapcsol?
– Nem, nincsen.
– Akkor az esetemben miért van?
– Miért hoztad létre?
– Ez sajátos kérdés… Te nem tetted volna?
– Talán… Nem tudom. Te miért csináltad?
– Már nagyon régóta várunk egy erős, mesterséges intelligenciára. Csak az időpont volt kérdéses, szóval: Ava szerintem nem döntés, a fejlődés része.
Caleb: If you've created a conscious machine, that's not the history of man. That's the history of gods.
Nathan: One day the A.I.s are going to look back on us the same way we look at fossil skeletons on the plains of Africa …an upright ape living in dust with crude language and tools, all set for extinction.
Ha tetszett a film, nézd meg ezeket is
3 | 3 szavazat · Összehasonlítás | |
1 | 1 szavazat · Összehasonlítás | |
1 | 1 szavazat · Összehasonlítás | |
1 | 1 szavazat · Összehasonlítás | |
1 | A gép (2013) 58% |