Nosferatu (1922) 106

Nosferatu, eine Symphonie des Grauens
81' · német · dráma, némafilm, fantasy, horror, rejtély

A Nosferatu kiemelkedik a sok Drakula-film sorából. Murnau egy sok száz éves legendát, a Kárpátok vérszívó vámpírjának, Dracula grófnak a történetét meséli el, mintákat adva a filmtörténet számos későbbi vámpírfilmjének ábrázolási megoldásaihoz.

Teljes film

Trailerek

Képek 5

Szereposztás

Max SchreckOrlok gróf / Nosferatu
Alexander GranachMakler Knock / Broker Knock
Gustav von WangenheimThomas Hutter
Greta SchröderEllen Hutter
Georg H. SchnellWestrenka
Georg H. SchnellHarding
Ruth LandshoffRuth
Gustav BotzProfesszor Sievers
John GottowtProfesszor Bulwer

Kedvencelte 15

Várólistára tette 66


Kiemelt értékelések

UViki 

Korának egyik legjobb darabja, az akkori filmkészítés szempontjából le a kalappal a film előtt. Érthető volt, élvezetes, pedig száz éves a film, mégis megállja a helyét.

Lunemorte 

Hangulatos, olykor vicces film. A színészek nagyon el lettek találva, szavak nélkül is nagyon tehetségesek (főleg Nosferatu). Szerintem kicsit sem félelmetes, inkább szimpatikus figura. A helyszínek is nagyon ütnek így fekete-fehéren.

TribeBubu 

Hihetetlenül szép rendezés. Főleg, ha figyelembe vesszük, hogy mikor készült. Az én ízlésemnek ugyan kicsit vontatott volt és nagyon átírták a sztorit (pontosabban lerövidítették), de a látvány és az akkori filmek hangulata kárpótolt ezekért. Továbbá érdekes volt látni, akkoriban milyen érzelmeket hogyan jelenítettek meg a színészek.

Serge_and_Boots 

Csodálatos film a mozi őskorából, egyúttal a mai napig is talán az egyik potenciális legélvezetesebb némafilm a börleszkek mellet, hisz története és cselekménye szinte már alapműveltségi közkincs. Persze mint némafilm, különleges szabályok vonatkoznak rá, és nekünk is ezek mentén kell megítélnünk – mégis nagy tétben mernék rá tenni, hogy a százéves klasszikusokkal nem szívesen foglalkozó nézők közül is nagyeséllyel ezt a darabot fogják tudni legkönnyebben befogadni.

Némafilmek tekintetében a néző számára az elsőszámú vonzerőt a hangulat képviselheti, amit kétségkívül nehéz megteremteni, ha az ember nemhogy fekete-fehér, hanem inkább a restauráció mértékétől függően inkább narancsban és sötétkékben úszó képi világgal szembesül. A hangulat ezen mozik esetében nem a retró, a vintage feeling, hanem a film által önállóan megteremtett légkör. Ebben a Nosferatu nagyon jól teljesít, különösen akkor, amikor a cselekménye elkezd rosszra fordulni, avagy lubickolni a misztikumban és a sötétségben. Murnau rendezése, a jelenetek fényelése, a smink, mind rendkívül kifejező és lényegre törő, a szűkös csatornákon keresztül áramló ingerek képesek körénk varázsolni Orlok kastélyának kriptaszagát, Hutter ébredező rémületét, az Ellenen úrrá levő extázist. A filmet támogató szövegkockák nagyon sokat tesznek a hangulat fenntartásáért és a néző informálásáért, bár az általam nézett, restaurált magyar változat tele volt helyesírási hibákkal.
A film legmegkapóbb része mégis a zene, amit a premieren a zeneszerző Hans Erdmann vezényletével élőben adtak elő – lenyűgöző élmény lehetett! Annak ellenére is ezt gondolom, hogy az eredeti partitúra elveszett, így a manapság elérhető kópiák alatt rendszerint újraírt, vagy klasszikusokból összetoldozott-foltozott zene szól. Ez a film nézése közben gyanús is volt, szinte elterelte a figyelmemet annak megfigyelése, hogy Erdmann éppen milyen zenei iskolákat idéz meg egymással felváltva – volt egy kis Verdi, egy kis orosz romantika, majd Sosztakovicsra hajazó magasan csengő ütősök… A vége főcím persze elárulta, hogy az eredeti Erdmann szvit mellett hallhattunk Bizet-t, Verdit, és egy rakás német modernistát is.
A mozi kapcsán felvetülő egyik legérdekesebb retrospektív kérdés talán az, hol is találhat magának helyet a Nosferatu a horror-történelemben, hogyan viszonyul például Lugosi Béla Drakulájához Max Schreck Nosferatuja. Én pillanatnyilag azt mondanám, a Nosferatu tízévnyi előnye egyet jelent azzal, hogy nélküle a klasszikus szörnyuniverzum talán nem nyerte volna el a maga klasszikus formáját. Murnau látomása és Schreck alakítása együtt egy nagyon hatásos vámpírfigurát teremtett meg, amely hosszú évtizedekig uralta a mozit, a színész jellegzetes gesztusai és mozdulatai pedig meghatározták az emberszabású szörnyek-démoni lények viselkedését – Schreck alakítása bizonyosan meghatározó alapforrás volt az ötvenes évek olcsó rémfilmjeinek eszköztára számára.

Kiváló, filmtörténeti alapdarab a Nosferatu, horror fronton kihagyhatatlan azoknak, akik szeretnék a műfaj történelmi aspektusait is felfedezni.

3 hozzászólás
sipiarpi 

Kezdetleges, de ettől még jó. Az alapokat mutatja be, amit később formálnak a ma ismert Drakula alakjává. Érdemes legalább egyszer látni.

AnnaAnn

Egyértelműen jobban tetszett, mint a ’32-es Dracula. Itt Nosferatu egészen rémszerű, „félelmetes” hosszú karmos ujjaival. A hangulatot megteremti a film az árnyékokkal például, és a patkányok is jók voltak, akik mint a gonoszság, betegség hírnökeként jelentek meg, és követték a Mester útját.

Leara 

Avagy amikor a vámpír még tényleg egy ijesztő természetfeletti lény volt, nem pedig szerelmes szépfiú :D. De komolyan, Nosferatutól még engem is kirázott a hideg, pedig ilyesmi nem sűrűn fordul elő :D.

Marianna_von_Birken

A vámpírműfaj számára az abszolút alapmű, s bár nem az első vámpíros film, de az első, amihez Bram Stoker Drakulája adta az alapot.
Szegény Orlock gróf, én nem borzadtam tőle, hanem nagyon szántam a kabátját meg nagyon irigylem, kell nekem olyan!. Egy szegény, végtelenül magányos, visszataszító kis teremtény, aki ráadásul még kártékony is – emberi véren kénytelen élni és még pestist is terjeszt –, legnagyobb tragédiájára szerelembe esik és próbálja elérni reménytelen célját, persze a maga módján, ami az embereknek ugye, eléggé kényelmetlen, pedig hogy igyekszik, de a természetén meg a csúfságán mégsem tud felül kerekedni, aminek meg is lesz az elkerülhetetlen következménye, mert az emberek nem szeretik, ha éjszakai zaklatódémonok ijesztgetik őket meg szívogatják a vérüket.
Valahogy ezt a filmet csakis Nostferatu szemszögéből tudom látni, és ez a szemszög azt mutatja, hogy ez a történet nem Nosteratu áldozatainak, hanem csakis a vámpírnak a tragédiája. Talán ez az egyetlen vámpírfilm, ami képes megmutatni, hogy milyen is az kárhozat, amikor örök létbe vagy száműzve, hogy egyáltalán nem buli vámpírnak lenni és örökké élni: végtelen magány és reménytelenség, félnek tőled és gyűlölnek, a puszta megjelenésed is iszonyatot kelt, és képtelen vagy a természeted ellen cselekedni akkor is, amikor a legszentebb cél is lebeg a szemed előtt, és amikor tényleg megváltás a halál. Az összes többi vámpírfilm után azt gondoltam, oké, legyünk vámpírok, éljünk örökké, én bizony élnék a lehetősséggel, és nem tudtak meggyőzni, hogy szar dolog a vámpírlét, de ez után azt mondtam, köszi nem, inkább nem próbálnám ki, ha ilyen.

ladybird12 

Ujujujujuj. Hát én még ennyire nem féltem egy karaktertől. Egyszerűen rémisztő, hogy hogyan nézett ki Nosferatut alakító színész a filmben. Teljesen ki is készültem. Na és az a gótikus, fekete-fehéren előállított háttér és hangulat…tökéletesen passzolt az egészhez.

mazsolafa

Na ez kihívás volt a javából.
Klasszikus ide, gyöngyszem oda, ember nem unt még annyira filmet, mint én ezt. Maximum 10 perces etapokban tudtam legyűrni és még úgy is megfeküdte a gyomromat.


Ha tetszett a film, nézd meg ezeket is


Hasonló filmek címkék alapján