A Nosferatu kiemelkedik a sok Drakula-film sorából. Murnau egy sok száz éves legendát, a Kárpátok vérszívó vámpírjának, Dracula grófnak a történetét meséli el, mintákat adva a filmtörténet számos későbbi vámpírfilmjének ábrázolási megoldásaihoz.
Nosferatu (1922) 123★
Teljes film
Trailerek
Képek 5
Szereposztás
Kedvencelte 15
Várólistára tette 78
Kiemelt értékelések
Nosferatu (1922) 75%
Korának egyik legjobb darabja, az akkori filmkészítés szempontjából le a kalappal a film előtt. Érthető volt, élvezetes, pedig száz éves a film, mégis megállja a helyét.
Nosferatu (1922) 75%
Hangulatos, olykor vicces film. A színészek nagyon el lettek találva, szavak nélkül is nagyon tehetségesek (főleg Nosferatu). Szerintem kicsit sem félelmetes, inkább szimpatikus figura. A helyszínek is nagyon ütnek így fekete-fehéren.
Nosferatu (1922) 75%
Csodálatos film a mozi őskorából, egyúttal a mai napig is talán az egyik potenciális legélvezetesebb némafilm a börleszkek mellet, hisz története és cselekménye szinte már alapműveltségi közkincs. Persze mint némafilm, különleges szabályok vonatkoznak rá, és nekünk is ezek mentén kell megítélnünk – mégis nagy tétben mernék rá tenni, hogy a százéves klasszikusokkal nem szívesen foglalkozó nézők közül is nagyeséllyel ezt a darabot fogják tudni legkönnyebben befogadni.
Némafilmek tekintetében a néző számára az elsőszámú vonzerőt a hangulat képviselheti, amit kétségkívül nehéz megteremteni, ha az ember nemhogy fekete-fehér, hanem inkább a restauráció mértékétől függően inkább narancsban és sötétkékben úszó képi világgal szembesül. A hangulat ezen mozik esetében nem a retró, a vintage feeling, hanem a film által önállóan megteremtett légkör. Ebben a Nosferatu nagyon jól teljesít, különösen akkor, amikor a cselekménye elkezd rosszra fordulni, avagy lubickolni a misztikumban és a sötétségben. Murnau rendezése, a jelenetek fényelése, a smink, mind rendkívül kifejező és lényegre törő, a szűkös csatornákon keresztül áramló ingerek képesek körénk varázsolni Orlok kastélyának kriptaszagát, Hutter ébredező rémületét, az Ellenen úrrá levő extázist. A filmet támogató szövegkockák nagyon sokat tesznek a hangulat fenntartásáért és a néző informálásáért, bár az általam nézett, restaurált magyar változat tele volt helyesírási hibákkal.
A film legmegkapóbb része mégis a zene, amit a premieren a zeneszerző Hans Erdmann vezényletével élőben adtak elő – lenyűgöző élmény lehetett! Annak ellenére is ezt gondolom, hogy az eredeti partitúra elveszett, így a manapság elérhető kópiák alatt rendszerint újraírt, vagy klasszikusokból összetoldozott-foltozott zene szól. Ez a film nézése közben gyanús is volt, szinte elterelte a figyelmemet annak megfigyelése, hogy Erdmann éppen milyen zenei iskolákat idéz meg egymással felváltva – volt egy kis Verdi, egy kis orosz romantika, majd Sosztakovicsra hajazó magasan csengő ütősök… A vége főcím persze elárulta, hogy az eredeti Erdmann szvit mellett hallhattunk Bizet-t, Verdit, és egy rakás német modernistát is.
A mozi kapcsán felvetülő egyik legérdekesebb retrospektív kérdés talán az, hol is találhat magának helyet a Nosferatu a horror-történelemben, hogyan viszonyul például Lugosi Béla Drakulájához Max Schreck Nosferatuja. Én pillanatnyilag azt mondanám, a Nosferatu tízévnyi előnye egyet jelent azzal, hogy nélküle a klasszikus szörnyuniverzum talán nem nyerte volna el a maga klasszikus formáját. Murnau látomása és Schreck alakítása együtt egy nagyon hatásos vámpírfigurát teremtett meg, amely hosszú évtizedekig uralta a mozit, a színész jellegzetes gesztusai és mozdulatai pedig meghatározták az emberszabású szörnyek-démoni lények viselkedését – Schreck alakítása bizonyosan meghatározó alapforrás volt az ötvenes évek olcsó rémfilmjeinek eszköztára számára.
Kiváló, filmtörténeti alapdarab a Nosferatu, horror fronton kihagyhatatlan azoknak, akik szeretnék a műfaj történelmi aspektusait is felfedezni.
Nosferatu (1922) 75%
Nem igazán fogott meg, néha kicsit untam, néha komikus volt számomra. Nosferatu inkább egy manóra emlékeztetett engem, mint egy vámpírra, főleg a „két kis nyuszifogával”.. :D De itt jobban tetszett az aláfestő zene, jobban illett a filmhez és a történethez.
Amúgy egy akkori időkhöz képest nagyon is jó képi világgal és színészi játékkal rendezett film lett.
Nosferatu (1922) 75%
Érdekes kérdés, hogy ki milyen zenei aláfestéssel látja a filmet, itt eddig csak Erdmann volt feltüntetve, de az Imdb 17 nevet sorol fel. Én Bernard zenéjével láttam, ami nagyon szuggesztív, és igyekszik korhű is lenni.
Nosferatu (1922) 75%
Hihetetlenül szép rendezés. Főleg, ha figyelembe vesszük, hogy mikor készült. Az én ízlésemnek ugyan kicsit vontatott volt és nagyon átírták a sztorit (pontosabban lerövidítették), de a látvány és az akkori filmek hangulata kárpótolt ezekért. Továbbá érdekes volt látni, akkoriban milyen érzelmeket hogyan jelenítettek meg a színészek.
Nosferatu (1922) 75%
Kezdetleges, de ettől még jó. Az alapokat mutatja be, amit később formálnak a ma ismert Drakula alakjává. Érdemes legalább egyszer látni.
Nosferatu (1922) 75%
Egyértelműen jobban tetszett, mint a ’32-es Dracula. Itt Nosferatu egészen rémszerű, „félelmetes” hosszú karmos ujjaival. A hangulatot megteremti a film az árnyékokkal például, és a patkányok is jók voltak, akik mint a gonoszság, betegség hírnökeként jelentek meg, és követték a Mester útját.
Nosferatu (1922) 75%
Avagy amikor a vámpír még tényleg egy ijesztő természetfeletti lény volt, nem pedig szerelmes szépfiú :D. De komolyan, Nosferatutól még engem is kirázott a hideg, pedig ilyesmi nem sűrűn fordul elő :D.
Nosferatu (1922) 75%
Na ez kihívás volt a javából.
Klasszikus ide, gyöngyszem oda, ember nem unt még annyira filmet, mint én ezt. Maximum 10 perces etapokban tudtam legyűrni és még úgy is megfeküdte a gyomromat.