VOX: Top 25 – Magányosan a vásznon lista 26

TribeBubu 

Az ember társas lény, de van, hogy egy kis magányra vágyik. Az összeállításunkban szereplő filmek főhősei, ahogy az épp mozikba kerülő Vadon vándora is magányosan útnak indul útnak. Persze van, aki nem akar egyedül lenni, de így alakul, sőt olyan is, akit erőszakosan szakítanak el másoktól. Íme, 25 csaknem egyszereplős mozi.

Hlavaty Tamás

(forrás: VOX mozimagazin, 2015. februári szám)

(Amennyiben úgy kívánod elolvasni a listát, ahogyan a magazinban szerepel, az utolsóval kezdd, és haladj az első felé. Van ugyanis olyan leírás köztük, ami az azt megelőzőkre utal vagy reagál.)

  • perc
Élve eltemetve (2010)

1

Az emberek egyik legősibb félelme, hogy egyszer egy koporsóban ébrednek. Bár volt film, ami ezt a szituációt tematizálta, olyan nem, amely egy végig izgalmas akciófilmet kreált ebből a szituációból, másfél négyzetméteren. Az Élve eltemetve abból is klausztrofóbiást farag, aki amúgy egy gyufásdobozban is vígan elvan, miközben egy rendkívül fordulatos mozi.

Minden odavan (2013)

2

Robert Redford megengedheti magának, hogy öregségére ne vállalja túl magát színészként, de szerencsére néha kivételt tesz és akkor jól választ. Ez a remek tour de force tényleg arról mesél, gyakorlatilag egyetlen szó nélkül, hogy az emberi természetben az utolsó percig jelen van a küzdés az életért, akkor is, ha látszólag minden odavan.

127 óra (2010)

3

A Fűrész-sorozatban egy idő után már semmin nem lepődtünk meg, de az elején ott is sokkoló volt, amikor a szabadság és egy végtag között kellett dönteni. Itt sincs másképp, csak Danny Boyle érdekes rétegeket adott hozzá a cselekményhez, így James Franco kínlódása a sziklával többről szól, mint egy lenyisszantott, elhalt karról.

Számkivetett (2000)

4

Hajótörött esete a felfújt labdával volt már? Pedig ilyen is van, a modern kori Robinson Crusoe esete Wilson úrral ugyanis egy különleges barátság a filmtörténelemben, elszakadásukkor pedig pont úgy sajnáljuk a fehér gömböt, mintha ember lenne. Emellett számtalan problémára mutat rá a film, amivel egy hajótörött kénytelen szembesülni.

Locke – Nincs visszaút (2013)

5

Tom Hardy magánszáma szépen elkerülte a magyar mozikat. Azt nem állíthatjuk, hogy izgalmas a film, de ahhoz képest, hogy egy férfi végig egyedül vezet benne és telefonon bogozza ki kócos életét… na ehhez képest egész fordulatos kamaradarab a Locke, ami egy érdekes színfolt a remek színész filmográfiájában.

Hold (2009)

6

Bár sokszor elhangzott, hogy milyen rossz dolgok történhetnek valakivel, ha egyedül marad, azért mindig lehet fokozni. Például ha kiderül, hogy klón, ráadásul sok példány van belőle és élete senkinek sem számit. És saját klónokon kívül csak egy kedves robot marad társaságnak.

Gravitáció (2013)

7

Cuarón a végletekig ment abban, hogy egy ember magányát megmutassa – kilőtte őt az űrbe, ráadásul a jó George Clooneyt is kiradírozta mellőle, pedig az ő társasága nem jön rosszul arrafelé. A szédületes jeleneteket felsorakoztató film hősnője a bolygótól is elszakad, ahogy saját életét is űrnek érzi… na innét kell visszatalálnia, és újjászületnie.

WALL·E (2008)

8

Egy olyan világ, ahol a robotszerelem a legigazibb dolog? Mindez egy animációs filmben? Bizony, ilyet csak a Pixar engedhet meg magának, de szerencsére ők meg is engedték, ami minden idők egyik legkedvesebb komputeranimációs filmjét eredményezte, és amely abszolút nem unalmas, pedig tényleg jó sokat kell várni, mire elhangzik az első szó.

Pi élete (2012)

9

Ugyanez (10. helyezett – Legenda vagyok leírása) igaz arra a szituációra is, ha az emberfia egy, a világot jelentő csónakban egy bazi nagy tigrissel kénytelen közösködni. Bár a vámpírokkal ellentétben ettől az állattól lehet tanulni valamit, még ha az erősen szimbolikus történet egész másról is szól, mint a nagymacskák természetéről.

Legenda vagyok (2007)

10

Egyedül maradni a bolygón a Miss Universe döntőseivel, az nem is lenne olyan rossz szcenárió, még ha az intellektuális témákról le is kéne mondani. Egyedül maradni egy bolygón, nulla modellel, egy kutyával és egy rakás vérszomjas zombivámpírral… na ez kicsit sem csábító. Szerencsére hősünk mégis találkozik valakivel, akivel könnyebb elviselni a helyzetet.

Rambo (1982)

11

A Vietnami háború túlélőire sok mindent lehet mondani, de azt nem, hogy szociális érzelmeik hevesebbek lennének, mint korábban. Ez John Rambóra is igaz, de az sem segít a helyzeten, hogy a hatóságok elkezdik szekálni őt. Pechjükre az északi erdő szamára olyan, mint egy háromcsillagos hotel, és egyszemélyes háborújában nehéz az ellenségének lenni.

Út a vadonba (2007)

12

Nem egyszerű a pilgrimek élete, mert azon kívül, hogy fűkön, fákon és rókákon kívül nem tudnak kihez szólni, még a halállal is farkasszemet kell nézniük, ha elég mélyre merészkednek az erdőben. Az igaz történet alapján készült filmben a társadalomnak hátat fordító Christopher McCandless (Emile Hirsch) mosolyából még így is az olvasható ki: megérte.

Secret Honor (1984)

13

Robert Altman nem csak ’70-es években készített filmtörténeti jelentőségű remekműveket, hanem a következő évtizedekben is. 1984-es mozija is hivatkozási pont, egy érdekes, fikciós történet a szobájába zárkózó Nixon elnökről, Philip Baker Hall alakításában, aki pazar one man show-t nyom le, mindössze néhány kellék társaságában.

Pokol a Csendes-óceánon (1968)

14

Na jó, itt két szereplőnk van, de mindketten magányosak, akkor is, amikor együtt vannak, ugyanis a kommunikációs gátat is nehezen győzik le, ahogy saját háborús haragjukat is egymás ellen. Pedig már rég nem állnak hadban egymással. Nagyon emberi és nagyon ijesztő remekmű.

Iszonyat (1965)

15

Polanski legendás klausztrofóbia-trilógiájának jellegzetességei, hogy nagyrészt négy fal között játszódnak és egy szereplőre koncentrálnak. Bár Rosemary körül sokan sertepertélnek, azért ő sincs kisegítve pokoli problémájával, A lakóban a színésszé előlépő rendező kattan be, de az Iszonyat hősnője még mélyebbre süllyed saját őrületében.

Párbaj (1971)

16

Ha az ember kocsiba ül, számoljon azzal, hogy sok a hülye az utakon! Olyan elmebetegbe viszont ritkán szaladni bele, mint a Párbaj kamionsofőre, akinek arcát sosem látjuk, így a másik kocsiban ülő kisember minden félelmét megtestesíti, miközben kénytelen egymaga szembenézni a fekete monstrummal.

Néma Vágta (1972)

17

Az kellemetlen, ha a bolygón nem maradnak növények, ezért űrhajókon szállítanak minierdőket, hogy menthető ökoszisztémát fuvarozzanak odakint. Az is kellemetlen, ha a legénység szétszakad, az egyik tag pedig egyedül marad a növényekkel, és néhány cuki robottal ebben a remek bio sci-fiben.

A medve (1988)

18

Ha egyetlen főhős van, az nyilván hoz egy kis csillogást a producerek szemébe a kisebb gázsi miatt, a rendezőnek és főszereplőnek viszont nagy kihívás, hogy végig lekösse a nézőt. Pláne, ha az illető egy medve. Ebben az évekig forgatott, csodás kis filmben szinte végig csak állatokat instruáltak, a végeredmény pedig párját ritkító lett.

Mary és Max (2009)

19

Ebben a rendhagyó, humoros és merész animációs filmben két különböző életkorú, nemű és kontinensen tartózkodó figurát ismerhetünk meg. Ami összeköti őket, hogy mindkettőjüket kirekesztette az élet, ezért könnyen egymásra hangolódnak. Ahogy a néző is rájuk – nem véletlen, hogy az IMDb 250-es listáján is szerepel a film.

Magánbeszélgetés (1974)

20

Ha az ember legfőbb szenvedélyévé a hangok válnak, lassan, de biztosan elszigeteli magát másoktól. És esetünkben nem is olyan szexi hangról van szó, mint ami A nő főhősét megbabonázta. Nem csoda, hogy a Gene Hackman alakította föhős a film végére teljesen elveszti a fonalat a valósággal.