Hollywoodi lidércnyomás (1991) 25

Barton Fink
116' · amerikai, angol · dráma 16

3 díj · 1 jelölés

A második világháború elején a fölkapott, fiatal New York-i drámaírót, Barton Finket Hollywoodba csábítja az egyik producer. Forgatókönyvet akar íratni vele az új filmjéhez. Fink a nagy Műről álmodik, ám valójában egy másodvonalbeli moziról van szó, a Jó és a Rossz küzdelmével a középpontban,… [tovább]

angol

Képek 3

Szereposztás

John TurturroBarton Fink
John GoodmanCharlie Meadows
Judy DavisAudrey Taylor
Michael LernerJack Lipnick
John MahoneyW. P. Mayhew
Tony ShalhoubBen Geisler
Jon PolitoLou Breeze
Steve BuscemiChet
David WarrilowGarland Stanford
Richard PortnowMastrionotti nyomozó

További szereplők

Hirdetés

Kedvencelte 1

Várólistára tette 31


Kiemelt értékelések

Ákos_Tóth 

Hát ez aztán odaütött – pedig sokáig határozottan kínlódósnak tűnt, sőt, kezdtem azt érezni, hogy hiába a Coen fivérek korai munkája ez a mozi, bizonyos értelemben itt akarnak Coenebbek lenni saját maguknál, ami ugye alapból nem igazán lehetséges. Erre rátett egy lapáttal a felismerés, hogy nem csak a filmjeikben cserélnek le gyakorlatilag mindenféle művészi koncepciót, hanem a visszatérő aduász színészeiket is gyökeres átváltozásokra kommandírozzák – ha belegondolok, mit csinált és főleg hogyan Turturro és Goodman a Lebowskiban, majd az Ó, testvér…-ben, a szavam is eláll. Nem lehet, hogy ezek a fickók ugyanazok!

És mégis. Ahogyan Coenék is, bár ezúttal megint máshogy, kissé nyersebben, darabosabban, és kicsit talán alattomosabban. Fut ez a film 12-es, 16-os karikával, drámaként, thrillerként, pszichológiai thrillerként, igazán nehéz behatárolni, de egy dolog biztos: zsigerileg hat a nézőre, akár egy szovjet művészfilm. Magunk sem értjük, mivel láncol magához, de valamiért kitartunk mellette, és amikor elhozza végre a fordulatot, a valódi történést, már éppen a lemondás határán állunk – és vélhetően francokat se érne az egész, ha a vége felé nem hozna még egy újabb, ördögi csavart a sztori. A Hollywoodi lidércnyomás tipikusan az a film, amiről teóriákat gyárt minden egyes nézője. Nem tartom valószínűnek, hogy újranézi, mert ez nem egy újranézős film, de tutira mindenkinek megvan a saját elmélete arról, mikor és hol fordul teljes őrületbe az eseménysor, mi van a dobozban, mit akar jelképezni a hotel, és így tovább. Velőig hatol az élmény, de csakis a film legvégén, amikor már kerek egészben látjuk a tébolydát. Csak jussunk addig el.

Egyébként érdekes látni már most is, mennyit finomodtak, sőt, puhányodtak Coenék, mire innen eljutottak a Betörő az albérlőmig, ami bár szerethető, stílusos film, tekinthető egyfajta kreatív bokaficamnak is a karrierjükben. Az viszont örömteli, hogy ez a finomodás létrehozta a Lebowskit és az Ó, testvér…-t is – Hollywoodi lidércnyomás kaliberű művekkel ugyanis nem lehet okvetlen sokáig a felszínen maradni.

Nyx

…ez fura volt.

Még legalább egy újranézésre szükségem lesz, hogy teljesen összerakjam a képet, úgy érzem rengeteg kis részletet, szimbólumot és utalást nem értettem meg. Ettől függetlenül jól telt a majdnem két óra, első ránézésre kicsit húztam a számat, nem voltam biztos benne, hogy sikerül kinyújtani a történetet ilyen hosszúra, de a végén megértettem, kellett ennyi idő. Van valami a Coen testvérek történeteinek felépítésében, a karakterek bemutatásában és kidolgozásában, a csipetnyi szürrealizmusban, ami teljesen magával ragad, és egyre kíváncsibbá tesz, mi történik majd a következő jelenetben.

Meglepődve láttam, hogy a filmet egy Oscar-díjra sem jelölték, én habozás nélkül bedobtam volna John Goodman-t a legjobb mellékszereplők, John Turturro-t a legjobb főszereplők közé. Az a haj és szemüveg kombó mindent visz.

Miyakobaba 

Ez a film volt ez lidércnyomás.
Nekem nem jött be.

carragher 

Ez most így elsőre csak egy közepes lehet,hogy majd megnézem valamikor de most ez nem jött be nekem annyira.


Ha tetszett a film, nézd meg ezeket is


Hasonló filmek címkék alapján