Bevallom, nálam ez a film már akkor beszállt fél lábbal a koporsóba, amikor először kiderült, hogy lesz. Hogy jön, készítik, be akarják mutatni, komolyan gondolják. Nem mintha korábban, amikor elő-előjöttek hírek arról, hogy valahol-valaki farag egy Gladiátor II. forgatókönyvet, nem lett volna hasonlóan röhejes, érthetetlen a dolog, de arra még a legvadabb álmaimban sem gondoltam, hogy mindez végül így fog testet ölteni, Ridley Scott kezei között, halálosan komolyan gondolva, felültetve az egész projekt szellemiségét Scott, az elmúlt években egyre tisztábban látható mindenki le van szarva filozófiájára.
De most már itt van, elkészült, szabad az út a Titanic 2. – Jéghegyek közt, a Ryan közlegény megmentése franchise, az Apollo 13 – A második út, A remény újabb rabjai, meg még egy rakás elmebeteg förmedvény előtt…
Mindenekelőtt is, ez a film felesleges. Egy Youtube-kritikában valaki (talán Szirmay Gergő?) igen jól megfogalmazta, miről is van szó benne: Scott nem tudja feldolgozni, hogy megöregedett és elmúltak az aranyévei, ezeket sírja vissza, amikor maga körül visszapörgeti az idő kerekét húsz évvel, majd learatja a babérokat még egyszer ugyanazért a filmért. Mert kétségeink ne nagyon legyenek, ez a film pontosan ugyanaz, mint a Gladiátor volt. Nem szól másról, nincs más hangulata, üzenete, funkciója, nem akar egyről a kettőre lépni, nincs újabb elképzelése arról, mi is történt ezzel a világgal húsz év elteltével. Mozgunk persze az időben, de egyébként minden esemény, minden karakter, minden jelenet, minden dramaturgiai fordulat behelyettesíthető az első mozi megfelelő alkotóelemével – halkan mondom, ez azért gáz, mert az meg ugyebár A Római Birodalom bukásának volt egyfajta remake-je legalább részben, szóval finoman szólva kérdéses, mennyi, mi is itt Scott saját hozzáadott értéke, teljesítménye a nagy egészben…
És akkor hasonlítsuk össze a két tök ugyanolyan mozit, és beszéljenek helyettünk a már-már tényszerűségig egyértelmű, demégmindig szubjektumok. Paul Mescal finoman szólva nem korunk Russel Crowe-ja sem színészi adottságok, sem kamera előtti jelenlét tekintetében. A két kis autisztikus gyökér annak ellenére sem Joaquin Phoenix, hogy szentségtörő módon én őt is kicsit túlértékelt figurának gondolom, Denzel Washington meg hiába mutat nagyon jól ebben a közegben, ő valójában minden filmjében pontosan ugyanilyen, nem? Akinek ez az egész igazán jól állt, az Pedro Pascal, bár a megfáradt, utolsó erőfeszítésein dolgozó apafigura részéről is kezd szinte sablonná válni.
A forgatókönyv ebben az esetben semmiképp sem eredeti, viszont túlpörgetett – érezhetően rá akar licitálni az első rész egy-egy meghatározó motívumára, ettől azonban szétesik, hol unalomba fullad, hol kiszámítható, hol giccses, általában véve az egész tragikus módon megfelel a nem túl magas minőségű korsztenderdjeinknek. A konkrét filmezés egyáltalán nem érdekes, nincsenek benne szellemes, elbűvölő, szép megoldások, minden nagyon konkrét és műanyag. A CGI tombolása szintén a manapság megszokott förtelem.
Scott nézetei és a történelem meghajlítására, majd sajátos értelmezésére való hajlama csúcsra jár. A csávónak fingja sincs az ókori római történelemről, nem is érdekli az igazán, csak be akar rágni a szánkba egy jó előre összecsócsált, szedett-vetett filozófiai giccset. Ilyen tekintetben a Gladiátor II. nyugodtan lehetne egyébként fantasy is, és akkor legalább a díszlettervezők még jobban elengedhették volna magukat – mondjuk így is látványosan túlnyújtózkodtak a takarójukon, de szerencsére a CGI segített nekik, mint anno a kilencvenes években George Lucasnak, hogy végre filmre vigye a vízióit…
Mint szandálos kardozós film, természetesen nyújt valamit a Gladiátor II., de semmi olyasmit, amit ne tudott volna már húsz éve az első rész, vagy néhány azóta készült hasonló témájú sorozat, mozifilm, bármilyen hasonló mozgóképes munka.
Ha erre a feelingre, élményre, nosztalgiára vágyok, én bizony beteszem az első részt. Húsz év nagy idő, de annyit nem változott sem Hollywood, sem a közönségigények, hogy a Gladiátor remake-re, rebootra, bármiféle feltámasztásra szoruljon – főleg ha hozzá képest nincs semmiféle plusz gondolat, ötlet, bármilyen idea vele kapcsolatban azon kívül, hogy „milyen jó is volt, mikor még az volt a nyár blockbustere”.
És hát igen, itt a végső bizonyíték arra, hogy hibásan hittük azt a hetvenes-nyolcvanas-kilencvenes években, hogy a blockbuster is lehet művészeti szempontból tényező és komoly értékforrás. Ma már ilyesmiről nem nagyon lehet szó – a Gladiátor II. mögött sincs más, mint egy saját frusztrációival küzdő rendező, meg az ő arcbőrét védő kazánlemez, ami segít neki lepattintani minden jogos és logikus ellenvetést az agymenéseivel szemben. No és hát a pénzügyi háttér, ami alighanem évekkel ezelőtt kiszámolta, mennyit fialna egy folytatás egy efféle folytathatatlan filmből.
A végső félreértések elkerülése végett: szigorú tárgyilagosságában a Gladiátor II. nem rossz film, avagy nem rosszabb, mint korunk legátlagosabb blockbusterei. De attól még, hogy valamit, pusztán és önmagában meg tudunk csinálni, nem biztos, hogy meg is kell.
A film maga szerintem hatos, az őt életre hívó szellemiség négyes – így öt a végeredmény.