Egy becsületbeli ügy (1992) 149

A Few Good Men
138' · amerikai · dráma, thriller 12

1 díj · 13 jelölés

Látszólag tiszta dolog történik a Kuba amerikai zónájában lévő guantanamoi haditengerészeti bázison. Két közlegény megöli harmadik társát. Természetesen az eset rendkívül gyors és példát statuáló intézkedést igényel ezért a minisztérium két rendkívül tehetséges jogászt bíz meg a feladattal. A… [tovább]

angol

Képek 13

Szereposztás

Tom CruiseDaniel Kaffee
Jack NicholsonNathan R. Jessup
Demi MooreJoAnne Galloway
Kevin BaconJack Ross
Kiefer SutherlandJonathan Kendrick
Kevin PollakSam Weinberg hadnagy
J. T. WalshMatthew Andrew Markinson alezredes
Wolfgang BodisonHarold W. Dawson tizedes
James MarshallLouden Downey közlegény
J.A. PrestonRandolph bíró

További szereplők

Kedvencelte 31

Várólistára tette 56


Kiemelt értékelések

bonnie9 

Igen, most láttam először, de nem utoljára.
Kategóriájában nagyon jól játszik a bírósági tárgyalásos filmek elemeivel, könnyed felvezetés után egyre mélyebbre és mélyebbre ásva, mégis jó arányban adagolva a cinikus humor és a dráma elemeit. Aki szereti az ilyen jellegű történeteket azoknak jó szívvel ajánlom.
Kellemes meglepetés volt a felismerés, hogy a mostanra számomra már kevésbé érdekes és jobbára egykaptafa vonalat vívő Tom Cruiset gyerekkoromban talán nem csak a fizimiskája miatt bírtam, hanem mert megmutatta, hogy tud ő színészként játszani is, ha van mit.
Örültem, hogy az utolsó mellékszereplőt is ismerem és csak mutogattam férjnek, hogy nézd már, ő a … :)
Egyetértek @Bubu-val Nicholsonnal kapcsolatban. A kb. 3x5 percében nagyon Nicholson volt, de ennél kevesebbet nem is engedhetett volna meg a karaktere. Konkrétan rá írták tokkal vonóval.
És @desertangelable gondolatára is bólintok: ha tetszik, ha nem, van abban nem kevés igazság, amit Jack bácsi mond.
Nézzétek, lássátok, gondolkodjatok. :)

2 hozzászólás
Ákos_Tóth 

Ahhoz képest, mennyire kiment mára a divatból a jogi dráma, a kilencvenes években nagyot lehetett gurítani ezekkel a filmekkel – pedig ez a mozi kb. már akkor is fél farral ülhette meg az MTV-generáció szívtiprókat megcélzó divathullámait és a komoly, nem okvetlen kasszarobbantó, de komoly szakmai felkészültséget igénylő szerzői filmes vonalat. Manapság mintha ez a fajta bevállalós elegancia hiányozna a filmkészítésből.
A sztori nagyágyú szereposztásával hívja fel magára a figyelmet: Cruise és Moore mintha csak a nyálcsorgatás miatt lenne a csapatban, ezzel együtt tökéletesen és hitelesen helytállnak a saját karakterükben, sőt, ha Cruise közel járt valaha komolyabb szakmai díjakhoz, akkor talán itt – Moore-ról is elmondható talán ugyanez. Rém érdekes látni, hogy ekkortájt még egy kategóriában muzsikált Kevin Pollak, Kevin Bacon és Kiefer Sutherland, sőt, Cuba Gooding Jr. és Noah Wyle is, hogy aztán különböző esélyeket eljátszva tulajdonképpen mind kihulljanak az első ligából. Ámbár a munkájuk fiatal és törekvő színészként itt megkérdőjelezhetetlen.
A húzónév azoknak, akik már nem nyálcsorgatás hatására vesznek mozijegyet, Jack Nicholson – tényleg eléggé odatették magukat a castinggal.

Amúgy a jogi dráma is hasonló kategória szerintem, mint a tőzsdefilm: nem kell hozzá sok kreativitás és vizuális erőforrás, mégis szép feladat egy rendezőnek, hogy érthető, a figyelmet végig fenntartó, sőt, izgalmas végeredményt hozzon ki belőle. A tárgyalás ábrázolásával, még ha Cruise-t az itt bemutatott habitusával és viselkedésével talán három perc után ki is vágnák a teremből a valóságban, nagyon jól eltalálták a fentiekhez szükséges feelinget. Ő maga is végig bizonyítja, hogy jó színész, remekül eladja magát ebben a száraz, szépfiúknak nem kedvező közegben.
A mozi mondanivalója rém érdekes, tulajdonképpen az I. világháború óta gyakran feszegetett kérdésekkel játszadozik: a hadseregben történő szolgálattétel emberi jellemekre gyakorolt rossz hatásával, a katona lelkének eltiprásával, felőrlésével és újraépítésével foglalkozik, megfejelve ezt a modern haderő konfliktusával – ezek a katonák nem mennek háborúba, nem fognak embert ölni, mégis sokkal keményebben tartják őket a hierarchiai rendre és köztiszteletre szomjazva igényt tartó, éppen a tartós békeidő okán frusztrált tisztek, mint elődeiket bármikor. Talán kb. azóta, hogy a hadsereg elvesztette össztársadalmi tekintélyét Vietnamban. Azóta Hollywood érezhetően szívesen veszi elő a régimódi, tekintélyelvű, parancskövető parancsnok és az önálló gondolatokkal bíró, magasabb szintű felelősségtudattal felruházott beosztott konfliktusát – ugyanez játszódik le egészen más közegben Az utolsó esélyben is. Ahol, csak az érdekesség kedvéért, ugyancsak idősebb színészlegenda csap össze a fiatalabb, éppen csak befutott ifjú titánnal.

Sikerült film, minden régimódisága ellenére felüdítő élmény a modern mozis kínálattal összevetve!

TribeBubu 

Néha Tom Cruise meg tud lepni az alakításával. Igen, a régebbi filmjeiben igazi színészként szerepelt, nem úgy, mint mostanában. Ám ennek a filmnek az igazi nagyágyúja Nicholson volt. Azzal a pár perc szereplésével lesöpörte az összes társát, pedig ők is korrekten hozták a saját figurájukat.
A cselekmény mondhatnám, hogy a tipikus tárgyalásról szóló történet, csak hát ezek szinte mindig remekül ki vannak dolgozva, tehát ez is egy remek sztori :)

dulkap 

Egy nagyon régi elmaradást pótoltam, pedig még évekkel ezelőtt színházban is láttam. Igazából semmi különlegeset nem nyújt, de a jól ismert bírósági összetevőkkel kiválóan dolgozik és egy percig sem unalmas, érdekes filmet hoztak össze, kiváló színészi játékokkal. Az egyik legjobb tárgyalásos film, amit eddig láttam.

Osli75 

Nem először látom a filmet és valószínű nem is utoljára. Hiába tudom a végét, mindig izgalmas marad, nagyon jól kidolgozottak a tárgyalásos részek, minden színész hozza a karakterét, jól eltalálták a szereplőket. Az egyik legjobb film a témában.

Mr_Catharsis91 

A forgatókönyv és a színészvezetés parádés. Mesterien volt összerakva ez a két elem, amin alapult a film alappillére. Richardson visszafogott képei csak még inkább alátámasztották az amúgy is bivalyerős filmet. Bár egy courtroom drama-nak alapvetően ezek a főbb követelményei, ezt bármelyik film megirigyelhetné.
Sajnálatos, hogy Cruise az elmúlt években nem igazán tudott olyan zseniálisat alakítani, mint a 90-es években, siratom is egy ideje már. Nicholoson meg valósággal lángolt, abban a pár jelenetben, ahol feltűnt. Az utolsó 20 perc maga volt a katarzis.
Bár ha bírósági film, akkor nálam az Ítélet Nürnbergben viszi a prímet.

ChEebor 

Egy dráma alapján készült tárgyalótermi krimi, amelynek központjában talán nem is a bűnügy megfejtése áll, hanem a kérdés, hogy kinek mi a felelőssége, ki meddig mehet el, meddig parancs a parancs. A filmet igazi nagyágyúk tolmácsolják, Tom Cruise (és ne feledjük, ez egy 1992-es film), Jack Nicholson, Demi Moore, Kevin Bacon, Kiefer Sutherland… És pontosan azt a játékot mutatják, amit elvárnánk tőlük. A történet érdekes, soha nem ül le, és a néző, miközben szurkol az ügyvédeknek, maga is elgondolkozik, hogy kinek is van igaza. Pont emiatt a film nem lehet unalmas még a lassú részeknél sem, mert az utolsó pillanatig nem biztos, hogy mi lesz a vége, már ha egyáltalán lesz valami elfogadható vége.

1 hozzászólás
Popovicsp87 

Elég sokáig húztam ennek a megnézését, nem igazán szeretem az amerikai hadbíróságos drámákat.
Meglepett a szereplők erős alakítása, és végig lekötött, bár nem volt benne túl nagy fordulat.

desertangelable 

Az a szörnyű, hogy minél többször nézem meg ezt a filmet, annál jobban kezdem megérteni Jack Nicholson karakterét.

Istris

Imádom! Zseniális film, zseniális szereplők, zseniális játék. Best of!


Népszerű idézetek

desertangelable 

A világunk tele van falakkal és ezeket a falakat fegyveres emberek védik. Ki vállalkozik erre? Maga? Maga Weinberg hadnagy? Nagyobb a felelősség a vállamon, mint maga azt el tudná képzelni. Siratja Santiagót és elátkozza a tengerészgyalogosokat. Élhet a luxussal, azzal a luxussal, hogy nem tudja, amit én tudok. Hogy Santiago halála, bár tragikus volt, valószínűleg életeket mentett meg. És az én létem, bár groteszk és felfoghatatlan a maga számára, életeket ment meg. Nem kér az igazságból, mert lelke legmélyén – bár erről nem szívesen beszél – tudja, hogy szüksége van rám, hogy őrt álljak annál a falnál. Mi azt emlegetjük: becsület, törvény, lojalitás. Ezek képezik a gerincét a mi életünknek, melyekkel védjük a magukét. Maguk ezekkel csak viccelődnek.
Nincs se időm, se kedvem magyarázkodni olyan valakinek, aki reggeltől estig kiélvezi azt a szabadságot, amelyet én biztosítok a számára, de kritizálja a módszereket, amelyekkel azt biztosítom.
Úgyhogy inkább azt ajánlom, hogy köszönje meg nekem és hagyjon engem békén! Vagy még inkább azt ajánlom, hogy fogjon fegyvert és álljon őrt!
De akárhogy is van, egyáltalán nem érdekel, hogy maga szerint mit van joga megkövetelni.

Kiskakukk 

Engem ne fiamozzon! Ügyvéd vagyok, az Egyesült Államok Haditengerészetének tisztje. Maga meg le van tartóztatva, maga szarházi!

Töki

Álljon elém a buziknak való egyenruhájában és a Harvardon tanult kibaszott jó modorával kérje tőlem szépen.

Christinewinchester 

Kaffee: [sarcastically to Joanne in his apartment] Oh, hah, I'm sorry, I keep forgetting. You were sick the day they taught law at law school.

Christinewinchester 

Galloway: The doctor's wrong.
Kaffee: [jokingly, in his apartment] What a relief. I was afraid I wouldn't be able to use the liar-liar-pants-on-fire defense.

Christinewinchester 

Kaffee: [sarcastically to Joanne with Sam present in his apartment] Maybe, if we work at it, we can get Dawson charged with the Kennedy assassination.

Christinewinchester 

Galloway: Are you planning on doing any investigating, or are you just gonna take the guided tour?
Kaffee: I'm pacing myself.

Christinewinchester 

Galloway: [in her office] Lieutenant, this letter makes it look like your client had a motive to kill Santiago.
Kaffee: Gotcha, and Santiago is, who?
Galloway: [irritated] The victim.
Kaffee: [sarcastically, to Sam] Write that down.


Hasonló filmek címkék alapján