Eric Packer, a 28 éves milliárdos a tőzsde királya. A Wall Street egén azonban viharfellegek gyülekeznek. Mindebből semmit sem érzékel, ő csak a haját indul levágatni. Reggel beszáll a luxuslimójába, és nekivág a városnak, hogy eljusson apja régi borbélyához. Ám újabb és újabb akadályok… [tovább]
Cosmopolis (2012) 40★
Szereposztás
Gyártó
lfama Films
Prospero Pictures
Kinology
France 2 Cinéma
Talandracas
További gyártók
Kedvencelte 4
Várólistára tette 57
Kiemelt értékelések
Mivel a film diskurzusait nem sikerült különösebben felfognom, értékelésem érzés alapon adom le és remélem nem lőttem nagyon mellé:
Cronenberg filmje nem lett telitalálat a közönséggel, és ez nem meglepő hiszen a megszokott body horror és egyéb filmjei helyett talán most először készített valamit amit csak úgy tudnék jellemezni, hogy spiritual horror. Pattinson karaktere mintha egy vákuumban létezne és onnan analizálná a világot, de ez csak önmegtévesztés ami szintén a világ produktuma és mint illúzió, fokozatosan esik szét. Valami olyasmi hangzik el (bevallom nem emlékszem szórul szóra és végig pofáznak benne így nem fogom megkeresni), hogy a kapitalizmus összeférhetetlen az élettel és keresi önnön pusztulását. Ez egy érdekes felvetés a karaktert tekintve aki a jelek szerint egy eszmét testesít meg, szimbolizál és ez az eszme összeférhetetlen azzal, hogy emberként értékelni tudja az életet. A hatalom-szülte nihilben lassan araszol a felismerés felé, hogy nincs az a pénz amiből megvehetné szabadságát saját természetének börtönéből, nincs az a tapasztalat, az az információ, legyen az nosztalgia, fájdalom vagy akár gyilkosság ami tettei súlyát vele is éreztetné és nem csak a világgal amin szellemként suhan át. A film sikeresen illusztrálja ezt a spirituális válságot ám épp ez a sikere teszi rendkívül nehéz és bosszantóan ízetlen táplálékká. Mint egy ínyenc fogás amit ha az ember kifizet, élvezni akarja, de végig azt érzi, hogy 10x olcsóbban a sarki pizzásnál jobban járt volna, idegen ebben a környezetben és ezt nem változtathatja meg az, hogy kivételesen mit rendelt. Aki pedig megengedheti magának, hogy rendszeresen ott egyen annak is valahol az egyszerű hiányzik, de csak a kirakaton át képes szemlélni és spekulálni, hogy a másik mit szeret benne. Kedvenc lenne a Cosmopolis? Közel sem, de mindenképp egy érdekes és különleges megközelítése a kapitalizmusnak.
Tök őszinte leszek, elég sokat beletekergettem a filmbe, mert nagyon untam. Ez nekem nagyon művészfilm volt, nagyjából a nézhetetlen kategória, és erről nem csak Robert alkonyatcsillámvámpír Pattinson tehet. Jó, hogy kipróbálta magát másban is, de engem nem győzött meg, hogy mekkora színész, ha egyszer a szerep annyi, hogy fapofával monotonon beszél.
Azt el kell ismernem, hogy a rendezés különleges, és a képek gyönyörűek, de ez sajnos kevés ahhoz, hogy jó filmnek tartsam.
Tiszteletem Robert Pattinsonnak, hogy az Alkonyat filmek mellett ilyet is tud, de nekem ez nehézkes volt. Minden a pénz körül forog, ennyit leszűrtem, de valószínűleg az ilyen és ehhez hasonló filmek számomra sosem lesznek a kedvenceim. Annak is örülök, hogy végig bírtam nézni, ez máris egy jó pont a filmnek.
Akkor sem tetszett igazán, mindössze Robert Pattinson miatt néztem meg. Jó alakítást nyújtott, azonban a sztori silány volt.
Igen, ez egy fura film. Pont ezért nem is unalmas. Az a totális nihil, amit a szépfiú főszereplő képvisel, és körülötte az anarchista lázongások az élet értelmetlenségét jól szimbolizálták. Tényleg ilyen a dúsgazdagok élete: buborékba (itt: páncélozott, hangszigetelt autó) zárt, ami távol tartja tőlük a hétköznapi emberek világát. Csak annyit engednek magukhoz, ami még nem kényelmetlen számukra.
Az első másfél órát össze kellett volna foglalni 30 percbe, és a maradék 80 percet kitölteni azzal, aminek eredetileg csak 30 (se….) jutott.
Néztem már pár Cronenberg filmet – nem lesz a kedvenc rendezőm, azt hiszem. Nem tudok annyira belassult alternatív valóságba kerülni. Esetleg akik épp egy gondolkodós flashben vannak épp, azok indítsák el, a végén tökre az az érzésük lesz, hogy wow.
Népszerű idézetek
Eric Packer: There's a poem I read in which a rat becomes the unit of currency.
Michael Chin: Yes, that would be interesting.
Eric Packer: Yeah, that would impact the world economy.
Michael Chin: The name alone, better than the dong or the kwacha.
Eric Packer: The name says everything.
Michael Chin: Yes. The rat.
Eric Packer: Yes, the rat close lower today against the euro.
Michael Chin: Yes, there's going concern that the Russian rat will be devalued.
Eric Packer: White rats, think about that.
Michael Chin: Yes, pregnant rats.
Eric Packer: Major sell-offs of pregnant Russian rats.
Michael Chin: Britain converts the rat.
Eric Packer: Joins trend to universal currency.
Michael Chin: Yes, US is establishing the rat standard.
Eric Packer: Is every US dollar redeemable for rat?
Michael Chin: Dead rats!
Eric Packer: Yes, stockpiling of dead rats called global health menace.
Vija Kinsky: What is the flaw of human rationality?
Eric Packer: What?
Vija Kinsky: It pretends not to see the horror and death at the end of the schemes it builds. This is a protest against the future. They won't hold off the future. They want to normalize it, keep it from overwhelming the present. The future is always a wholeness, a sameness, we're all tall and happy there. This is why the future fails. It can never be the cool and happy place we want to make it.
Vija Kinsky: People will not die. Isn't this the creed of the new culture? People will be absorbed in streams of information. I know nothing about this. Computers will die. They're dying in their present form. They're just about dead as distinct units. A box, a screen, a keyboard, are melting into the texture of everyday life. Is this not true?
Eric Packer: Even the word „computer”…
Vija Kinsky: Even the word „computer” sounds backward and dumb.
Eric Packer: The phenomenon of reputation is a delicate thing. A person raises on a word and falls on a syllable.
Vija Kinsky: This is also the hallmark of capitalist thought: enforced destruction. All industries have to be harshly eliminated. New markets have to be forcibly claimed, and old markets have to be re-exploited. Destroy the past, remake the future.