Kedvencelte 16

Várólistára tette 243


Kiemelt értékelések

Márta_Péterffy 

Aronovsky hatásvadász, de azért jó lett ez. Fraser megérdemelné az Oscart, az egész
csapat is, együtt.

2 hozzászólás
Kino

Valahol nem nehéz azonosulni egy olyan karakterrel aki magát teljesen elhanyagolva méltatlannak találja még a túlélésre is, ugyanakkor kétségbeesetten küzd azért, hogy ami szépet lát másokban ahhoz köze legyen, ne merüljön úgy feledésbe, hogy a szeretete is kárba vész. A bálna egy ilyen emberről szól és igazából emiatt működik, Charlie lehetne rákos, szenvedhetne száz egyéb egészségügyi és mentális zavarban amivel ez a teljes leépültség a rönk szélére sodorja és ugyanúgy működne, legfeljebb nem lenne ennyire megható a kontraszt miatt amit a teste látványa kínál. Tehát a kóros elhízás csak a film „külseje”. Ugyanakkor kevésbé lenne megható a hatás, ha a személyiségében cserélnénk ki valamit, ha nem lenne ilyen elnéző, türelmes, alázatos másokkal, ha hirtelen haragú lenne, utálatos módon viselkedne, ha annak a lényegében utálatnak amit befelé fordít akár csak egy töredéke is másokon csapódna le direkt módon (hiszen közvetve lecsapódik, aki rajta próbál segíteni az is szenved tőle). Nem vettem észre, hogy a film üzenni próbálna azzal kapcsolatban, hogy egészségtelen-e Charlie látásmódja vagy sem (ami talán éppen hozzájárul az állapotához), de mindenképp egy olyan környezetbe helyezi a karaktert amiben nem lenne könnyű akár csak egy fikarcnyit is szimpatizálni a körülötte lévőkkel, kiváltképp az elképesztően dühös és undok módon viselkedő lányával ha Charlienak nem jelentene annyit, hogy a dolgok mögé lásson. A film nem kíván különösebben, spirituális módon felülemelkedni a szép-rusnya ellentéten, de célja, hogy kétségeket ébresszen, vajon leírható-e valaki az életedben azzal a benyomással amit kelt, vagy találsz-e értéket ha eléggé mögé nézel a külsőnek és ennyit talán el is ér időre-órára.

4 hozzászólás
K_A_Hikari

Nem is emlékszem, mikor volt utoljára ennyire katartikus filmélményem, mint ez. Az mellékes, hogy full üres moziteremben néztem meg barátnőmmel, de igazából nem is bánom.
Brendan Fraser színészi játéka egyszerűen zsigeri, a tekintete az elevenedbe vág, és képtelen vagy félrenézni.

Nem megérint.
Megráz.
Drámai, kegyetlen és egy kicsit felforgató.
Őszinte.
Tanulság? Az élet.
Ennél jobban nem lehet leírni.

ChEebor 

Brendan Frasert a legtöbben a kilencvenes-kétezres évek vicces színészében ismertük meg, aki komolyabb filmjeit is feldobja zsánertudatos karaktereivel, viselkedésével. Rég hallottam róla, de most 2022-ben előkerült egy igazi, majdnem egyhelyszínes kamaradrámában, mint egy abszurd elhízással küszködő tanár, aki elszúrt életét akarja, ha nem is helyretenni, de javítani rajta. Mégpedig leginkább úgy, hogy megpróbálja rég elhagyott lányával megtalálni a közös hangot.
A történetnek nagyon jó atmoszférája van: sötét, feszült. Hiába a kényelmes kis házikó, már a világítás is azt sugallja, ez nem lesz egy vidám sztori. És nem is az. Súlyos mondatok, igen kényelmetlen párbeszédek hangzanak el a filmben, és kiderül, mindenki saját problémákkal küzd. Ám Charlie alakja mégis összefog mindent, mert bármi is történt vele, képes meghallgatni másokat, de képtelen utat mutatni. Szerencsére a film nem foglal állást vele, mert a közeg így is elég rémes, és tulajdonképp a jellemfejlődés sokkal kisebb, mint amennyit belelátunk. Ez nem egy pozitív út, hanem egy lépés, egy nagyon kis lépés afelé.
A film sajnos egyáltalán nem hibátlan. Oscar-vadász módon teli van klisékkel, sok kiváló szál középutas unalomba fullad, mert a készítők nem mertek izomból beleállni, és ezzel sokat veszítettünk. És ami rosszabb, sok a túljátszott jelenet, párbeszéd, és ez rengeteget lerabol a hitelességéből.
Viszont így is egy kiváló darab, kell hozzá kis gyomor és kis empátia (és igen könnyen lehet, hogy még ez sem elég a sikerhez), de ha van, akkor érdemes.

7 hozzászólás
Kiskakukk 

Erőltetett, hatásvadász, és idegesítő.
Senkivel nem tudtam szimpatizálni, de még sajnálni se. Folyamatosan szenvednek, a múlton rugóznak, random kiabálnak, és önigazolást keresnek, és találnak a förtelmes viselkedésükre.

A kiscsaj játéka szerintem borzasztóan túlzó.

Az egyetlen, ami tetszett, a hittérítő srác szüleinek a reakciója a pénzre.

(@eNNBeus Tökéletesen megfogalmazta kicsit hosszabban, hogy mi a baj ezzel a filmmel.)

10 hozzászólás
kvázimozi

Drama camp. Abban ügyes volt, hogy alig néhány perc alatt szinte az összes díszt feltette az Oscar-érzékeny tematikus karácsonyfára, de úgy éreztem, hogy valahol félúton elvesztette az irányt és a biztos középutat választotta (a középszerűségbe). Pedig az elején még reméltem, hogy talán csak szándékosan állítják a sztorit robotpilótára… spoiler Sajnos égetően kiszámítható volt és ez csalódásként ért. Persze, a karakterek jól árnyékolták egymást a bajaikkal… túl jól. Hát micsoda véletlen egybeesések voltak. spoiler Sokkal jobban szerettem a rendező művészibb filmjeit. Ez a besimulós rongyrázás nem állt jól neki.

megtekintés utáni vlog: https://www.youtube.com/watch…

4 hozzászólás
eNNBeus

Aludtam rá egyet, mert volt valami zavaros érzés bennem a film után. Hogy ezt nekem nagyon kéne értékelnem, szeretnem, nagyon kellett volna utána sírnom, de egyik sem akart jönni úgy igazán. Brendan Fraser kétségtelenül az általam látott filmjei közül a legjobb alakítását nyújtotta, de valahogy a sztori a karakterek mindmind túlontúl erősek voltak. Annyi volt a dráma mindenhol mint égen a csillag, más sem volt, csak az. És mind olyan mélyek voltak, hogy majd bele szakadtak. Ez nekem sok volt, és nem jó értelemben. Charlie drámája, hogy a főszereplőnél maradjunk, sem volt szimpatikusabb. No nem a súlya miatt, nem előítéletből, hanem maga az ember döntései miatt. Valószínűleg túl szigorú vagyok, de szerelem ide vagy oda, az általa választott út cseppet sem szimpatikus, hiába próbál belőlünk megértést kicsiholni a rendező. Azt éreztem annyira szánnom kellene őt, hogy még meg is értsem a végén és a szerelem nevében mindent lehet címen azt mondjam sebaj. De. Baj. Nagyon is. A vég felé közeledve hogy felmerül benne, gondoskodni, nem tudtam vele együtt érezni. Ettől függetlenül nem volt rossz film egyáltalán, de az üzenet (ha volt is), nekem szembe ment azzal amit éreztem. Charlie folyamatos kérdése, miszerint undorodik-e tőle valaki, teljesen felesleges volt, céltalan, érthetetlen. Mit számított neki? Nem volt oka bedobni ezt a kérdést a dobozba. Amit én láttam, az egy a karakter maga által választott nagyon is helytelen út, ahol a végén mégis könyörületet várt, nem jogosan.
Volt benne egy többször ismétlődő elem, a kinyitom az ajtót el akarok rohanni de a megfelelő drámai pillanatban megállok és visszanézek, majd maradok. Nem. Sok volt, elvesztette a funkcióját.
A film többi karakterére kitérve mind mind ipari hulladékok voltak (a kiscsaj leginkább), talán emiatt tudtak ennyire összezárni. Díszes társaság, kevés erkölcsi tartalom. Számomra nem jó film ez attól hogy szánalom keltéssel és a ma divatos hamis toleranciával akarja magát eladni az Oscar boltban.
Most hogy írom az értékelést fogalmazódott meg bennem, hogy ez a film arra jó, hogy igazolást találjon maga számára mindenki, aki hozott már az életében sz.a.r döntést, és szeretne maga számára vigaszt találni.

amnézia 

Tömény dráma, nemcsak Charlieé, hanem az összes karakteré, akiknek sorsa hatásosan kapcsolódik össze.
Mindenkinek megvan a keresztje.
Liz – spoiler
Ellie – spoiler
Mary – a széthullott házassága
. . . és a hittérítős fiúé is, még ha a – polkorrekten megfogalmazva – tőlem idegen megnyilvánulásai miatt sokszor egy hólapáttal ütöttem volna agyon.

Számomra négy érzelem jellemzi igazán a filmet: kiszolgáltatottság, keserűség, bűntudat és feladás, melyeket tökéletesen reprezentál. Mindezek mellett feszültségből sincs hiány, főleg a végén, amit sikerült giccstől és hatásvadász megoldásoktól mentesen kivitelezni.

Brendan Frasernek pedig nem véletlenül volt akkora a visszhangja. Hatásos alakítást nyújtott.

hankman 

Tényleg oscar alakítás! Erős dráma hangulat, a karakterek egyediek, érthető mindenki szenvedése. Mondjuk vannak itt még rétegek, amiket fel kell dolgozni és meg kell érteni, de Fraser alakítása elvitte az egészet a hátán.

Roboraptor 

A bálna határozottan egy rétegfilm, ami a legtöbbeknek nem fog tetszeni és nem is ez a célja. A színészi alakítás, a rendezői és operatőri munka, amit beletettek azonban egészen kiemelkedő, különösen egy ilyen nehéz témát feldolgozó történetben. Talán épp nyers őszintesége és számos karakterhibával rendelkező szereplői miatt azonban úgy éreztem, hogy szándékosan próbálja elidegeníteni a közönségét. Charlie önzősége minden iránta mutatott szimpátia ellenére hamar ellenszenvet vált ki a nézőben, így folyamatos konfliktusban telik a film közel két órája. Amikor pedig kijövünk a moziból leginkább csak hálát adunk érte, hogy vége van és igyekszünk minél előbb megfeledkezni róla.

Bővebben: https://www.roboraptor.hu/2023/02/23/a-balna-film-kritika/


Népszerű idézetek

sophie 

4.
THOMAS
Oh, gosh, are you--? Should I call an ambulance? I should call an ambulance--
Thomas notices the gay porn, still playing. Charlie reaches forward and shuts the laptop. Thomas takes out his phone, frantic. Charlie extends the essay to him.

CHARLIE
Read this to me.

THOMAS
My phone is dead, do you have--?

CHARLIE
PLEASE JUST READ IT TO ME!

Thomas grabs the essay from Charlie.

THOMAS
Okay, okay--!
(reading quickly)
“In the amazing book Moby Dick by the author Herman Melville, the author recounts his story of being at sea. In the first part of his book the author, calling himself Ishmael, is in a small seaside town and he is sharing a bed with a man named Queequeg--” What is this, why am I reading this?! I need to--

CHARLIE
Just read it, any of it!

THOMAS
(reads)
"And I felt saddest of all when I read the boring chapters that were only descriptions of whales, because I knew the author was just trying to save us from his own sad
story, just for a little while.”

Charlie’s breathing begins to return to normal. The pain slowly subsides.

THOMAS (CONT'D)
(reading)

“This book made me think about my own life, and then it made me feel glad for my…”

Ódor_Endre 

– What I like about religion is that it assumes that everyone is an idiot and that they're all incapable of saving themselves. I think they got something right with that. I don't think like that…What I don't like about religion is that when people accept Jesus or whatever, they suddenly think that they're better than everyone else. By accepting the fact that they're stupid sinners, somehow they've become better, and they turn into assholes.

Ódor_Endre 

– You don't like school?
– Only idiots like high school.

Ódor_Endre 

– These assignments don't matter. This course doesn't matter. College doesn't matter. These amazing, honest things that you wrote, they matter.

paavel 

– Haldoklom, Mary.
– Baszd meg…

paavel 

– Szerintem nincs olyan, hogy valaki meg tud menteni valakit.

Ódor_Endre 

– What was that thing that you had me read to you?
– It's an essay. It's my job. I teach online college courses.
– But why did you have me read it to you?
– Because I thought I was dying. And I wanted to hear it one last time.

Ódor_Endre 

– You say that Walt Whitman wrote „Song for myself.”
– Yeah?
– It's called „Song of myself.”
– My title's better.
– Yeah. Well…Okay, I'll just change it. The poem „Song of myself” is in a book
called „Leaves of grass.” It was written by Walt Whitman and was published in 1855. He paid for the first publication himself."
– You don't have to read it out loud. Just rewrite it.
– You're supposed to analyze the poem. This is just a list of facts.
– Yup. Thank you, Wikipedia.
– You know, it's really an amazing poem. Whitman uses the metaphor of „I” not to refer to himself, but to explode the very definition of self in favor of a more all-encompassing…
– I really, really don't care.
– You know, I think you might like it if you actually read it.
– You're just like my teachers. You think just because I'm not losing my shit over the poem, it's because I didn't read it. I did read it. It's overwritten, and dumb, and repetitive. And even though he thinks his metaphor of „I” is deep, it's actually just a bunch of bullshit. And, in reality, he's just some worthless 19th century faggot.
– That's an interesting perspective. It would make for an interesting essay.


Hasonló filmek címkék alapján