Sok értékelésben hakniztam már a mindenféle szkepticizmusommal, de a Szellemirtók kapcsán tényleg komoly kételyek élnek bennem: nyilván számomra is esemény volt a kilencvenes évek második felében, ha sikerült kivenni őket a tékából, nyilván én is építettem legóból protonfegyvert és csapdát, de mint sok nyolcvanas évekbeli, a gyermeki fantáziát különösen nagy erővel megragadó film, úgy az eredeti két Szellemirtók is kinőhető. Egyúttal ez a széria is tökéletes induló a „ha nem láttad gyerekként, esélyed sincs megszeretni” típusú mozik versenyében…
Itt rögtön meg is jegyezném, hogy a 2016-tól napjainkig minden Szellemirtók jeligére leforgatott mozit rommá fikázó filmes véleményvezérek maguk is csak azt felejtik el, hogy ez a széria gyerekkori kedvencük – sosem próbálták meg objektív, felnőtt, érzelmileg nem belecsimpaszkodó, nosztalgikus felhangokkal újranézni az eredeti epizódokat, és főleg nem tudják beleképzelni magukat egy korabeli fiatal, középkorú, vagy idős átlagnéző bőrébe. A Szellemirtók mindig is legalább egy kicsit bárgyú, erőltetett humorú, lüktető ökörség volt, amit egyedül a nyolcvanas években lehetett leforgatni – egy évtizeddel korábban még, egy évtizeddel később már nem kajálta volna a nép (mármint az amerikai közönség), és nem véletlen, hogy a rajzfilmes betoldást nem számítva majd egy negyed évszázadnak kellett eltelnie, mire valaki újra hozzányúlt a franchise-hoz.
Hogy mindez hogyan kapcsolódik A borzongás birodalmához? Valójában sehogy, de innen indulva nem kell bizonygatnom, hogy nekem aztán végképp nem voltak elvárásaim egy következő epizóddal szemben, sőt, mióta a 2016-os, egyébként legalább ennyire szórakoztató és legalább ennyire kellemetlenkedni is tudó epizódot még a sorozatból is kitörölték, semmi jót nem nézek ki ebből a világból.
Ám szemben a Woke Disney rosszul rendezett, még csak meg sem írt, csúnya és förtelmesen provokatív mesefeldolgozásaival és Star Wars jellegű termékeivel, itt legalább igazán bántó élek nem jöttek felszínre. Az örökséghez képest szinte takaréklángon pislákol Phoebe taszítófaktora, sőt, a karakterére ezúttal ráhúzott tipikus tini útkeresés konfliktus teljesen megállja a helyét egy családi moziban, ráadásul még annyi jóízlés is szorult a készítőkbe, hogy Phoebe spoiler. Ha már Phoebe: Mckenna Grace tulajdonképpen egy androgün Harry Potterre sminkelt Kristen Stewart, és ugyanezek a túlzóan nemtelen karakterisztikai jegyek tették szerintem Finn Wolfhardot is korunk egyik legfelkapottabb fiatal felnőtt színészévé. Tekintve, hogy valódi színészi kvalitásokat ezek a fiatalok nem villantanak, de a jelenlétük ténylegesen valamiféle kordivatnak való megfelelési kényszerből fakad, ők tulajdonképpen ugyanolyan biodíszletek, mint harminc évvel ezelőtt a cicis nénik, vagy a 2016-os filmben Chris Hemsworth – ebben van azért egy kis parafaktor.
Egyébként az egész cucc szellemi színvonalát remekül példázza Patton Oswalt „kameója”, aki karrierje során sokadjára játssza el az idős geeket, csak most már az Agymenők identitászavaros karaktereihez hasonlóan ő is tudóska lett – hol mosódott ennyire össze a kockaság és a intellektualizmus?
Nem írtam sokat a filmről, de ez a kulcs hozzá, a nem túl acélos Szellemirtók felhozatalban ez az epizód legalább nem fáj, ami nagy előrelépés egy szériától, aminek az első két része szent tehén, a harmadik konstans gyűlölet céltáblája, a negyediket minden, magát különbnek vagy valaminek gondoló ember kötelességtudóan lefitymálta, ez meg már a kutyát sem érdekelte…