Elbűvölve (1945) 58

1 díj · 3 jelölés

A történet egy elmegyógyintézetben játszódik, és kissé erőltetett hódolat a pszichoanalízis divatja előtt. Az álomjelenetek díszleteinek megtervezésével Salvador Dalít bízták meg.
Az egyik doktornő beleszeret az új orvosba, ám rá kell jönnie, hogy a férfi emlékezetkihagyásban szenved és… [tovább]

angol

Képek 3

Szereposztás

Ingrid BergmanDr. Constance Petersen
Gregory PeckJohn Ballantyne
Michael ChekhovDr. Alexander Brulov
Leo G. CarrollDr. Murchison
Rhonda FlemingMary Carmichael
John EmeryDr. Fleurot
Norman LloydMr. Garmes
Steven GerayDr. Graff
Bill GoodwinSzálloda biztonsági őre
Donald CurtisHarry

További szereplők

Kedvencelte 7

Várólistára tette 59


Kiemelt értékelések

Márta_Péterffy 

Nagyon ajánlom a lélektani krimik-thrillerek kedvelőinek, és persze azoknak, akik Hitchcock rajongók, mint én.
A két híres színész alakítása is érdekes, bár azt hiszem az ő igazi tehetségük később bontakozott ki.

8 hozzászólás
Serge_and_Boots 

Hitchcock zsenijét dicsérni a végtelenségig lehetne, de a legtöbb filmnéző számára talán az vele kapcsolatban a legérdekesebb vetület, mennyiféleképpen tudott innovatív lenni a munkája során. Az Elbűvölve megannyi filmtechnikai érdekességen túl talán a pszichoanalízis bemutatásával, egyáltalán a pszichológiai thriller immáron orvosi szintre emelt prezentációjával tud minket ámulatba ejteni – még úgy is, hogy én például nem tudom, mennyire volt mindez forradalmi vagy megbotránkoztató 1945-ben…

Tegyük egyébként fel, hogy a jellemzően konzervatív Amerikában talán az volt, és ebben az esetben az Elbűvölve talán felfogható az orvostudomány vívmányai melletti állásfoglalásként is, ami nem rossz ajánlólevél. Mindemellett, a film technikai és esztétikai részletei sok esetben meglephetik a nézőt, noha a gerinc, mint Hithcocknál akkortájt oly sok esetben, itt is egy melodráma, ami mai szemmel nézve már meglepően tompítja a mozi thrillerként, olykor kimondottan ijesztő thrillerként felvillanó éleit.
A nevezetes, bár rövidre vágott álomjelenet Dalíval nagyon hatásos, ez esetben érdemes leginkább szem előtt tartanunk, hogy 1945-ben járunk mindössze. Talán a pszichedelikus, és közismert formájukban jó húsz évvel később népszerűvé váló filmek egyik előképe lehet ezáltal az Elbűvölve. Az évszám egyébként kiemelkedő jelentőségű lehet, hisz általános kivitelezése révén a film nyugodtan letagadhatna egy tízest, érezhetően sokkal közelebb áll a rendező ötvenes évekbeli dolgaihoz, mintsem a harmincas évek műtermi bűvöletben készült darabjaihoz.
A modernizmus legfényesebb bizonyítéka Bergman és az ő karaktere: modern tudomány fiatal és vonzó, vonzerejét a filmben mégsem kihasználó, csúnyán szólva inkább elszenvedő női képviselője ő, aki szerelméért áldozatot hoz, de a régi idők női főhőseitől eltérően önjáró módon üzemel, nem kiegészíti, hanem konkrétan megmenti a férfi főhőst, aki viszont tehetetlenül rá is szorul erre. Nézzük csak meg az itteni plakátot, már ezen is jól tükröződik Bergman újfajta hősnőjének valós jelképisége: úgy segít a férfinak, mint egy anya, mégsem válik anya-karakterré. Constance Petersen anyai erényei a tudományos felkészültségében és szakértelmében teljesednek ki, ennek révén tud felmutatni olyan, a sérült férfi számára nélkülözhetetlen képességeket, amikkel régen a mindenkori anyát vértezte fel a kultúra és a közgondolkodás.
Hitchcock jövőbemutató megoldásai közül a pillanatnyi sokk kifejezésére alkalmazott eszköztára ugyancsak elképesztő: a gyermekkori baleset képei ijesztően intenzívek és hatásosak, hasonlóképpen a szereplő szemszögéből leforgatott finálé – ennek kapcsán el tudom képzelni, mekkora hatást gyakorolt ez a korabeli mozinézőre! „Cserébe” a síelés immáron valóban műtermi felvételei sajnos elég kínosak, ezen nem segít a filmet beborító jótékony és vonzó patina sem, de itt megint emlékeztessük azért magunkat: 1945-ben járunk.

Tetszett! Bergman remek, ám hiába dicsérik Pecket, ő kivételesen nem nyűgözött le. Az ehhez képest viszonylag alacsony pontszám annak köszönhető, hogy a cselekmény érezhetően túlnyújtózkodik saját valós terjedelmén, illetve akárcsak a Forgószél esetében, itt sem tudunk megszabadulni a fent említett, a korabeli romantikus filmekre olyannyira jellemző melodrámától, ami viszont szerintem nem áll olyan jól a rendezőnek. A Forgószél, mint egyfajta következő lépcsőfok Bergman és Hitchcock között karrierjében ebből a szempontból mintha jobb film lenne!

sipiarpi 

Ez jó kis film volt. Végig bizonytalanságban tartott és a csattanó is tetszett.Fura volt Bergman a doktornő szerepében, de az odaadó szerelmes nő már jól állt neki. Az álom jelenet pedig tényleg tipikus Dali agymenés! :)

Bet 

Nagyon ritkán írok filmekhez véleményezést, de most muszáj, mert annyira le vagyok nyűgözve. Fantasztikus színészóriásokkal, csodás rendezéssel (Hitchcock), Dali közreműködésével kapunk egy szívet melengető, és elmét megmozgató romantikus, tudományos-pszichológiai, kreatív, csavaros nyomozós történetet, melyben az érzés és feszültség egyre fokozódik. Egy csoda ez a film *.*

rocketdog 

Kapott ugyan egy intelligensebb körítést (csupa pszichiáter karakter, pszichoanalízis módszertana, álomfejtés), amivel lényegesen fogyaszthatóbbá tette számomra a szerelmi szállal együtt is a romkomokhoz képest, de az alapdilemma itt is csupán a jól ismert racionalitás vs érzelmek skálán mozog.

Blissenobiarella 

Érdekes és izgalmas film volt. A Hitchcock-filmek közül, amiket eddig láttam a Psychon kívül ez tetszett eddig a legjobban. A színészek kiválóak, a történet magával ragadó. Számomra a végkifejlet és a csattanó is egészen meglepő volt, bár számítottam rá, hogy lesz valami csavar még…
Az Dalí közreműködésével készült álomjelenet különlegessé teszi a filmet.
Érdemes megnézni!

krlany 

Shakespeare, pszichoanalízis, Dalí és Hitchcock, mindez film noir-ba öntve… Jófajta fúzió.
A film 1945-ös, és izgalmasabb, mint a mai thrillerek legtöbbje. Rózsa Miklós filmzenéje pedig Oscar-t ért. Bergman és Peck nagyon rendben vannak, kiváló az összjátékuk. Az operatőri munka is remek, a képi világa tele van élettel, érzelemmel.
A Dalí által komponált álomjelenet, azoknak, akik ismerik Dalí munkáit, tele van ismerős víziókkal, így nálam színeket is kapott, ami még szürreálisabbá tette az egészet a fekete-fehér filmben…
A tudomány ma már kicsit máshol tart a pszichoanalízissel kapcsolatban, így még kordokumentumnak is érdekes.

AnnaAnn

Tökéletes Hitchcock alkotás. A feszültséget egyre fokozza, annak ellenére, hogy – legalábbis számomra – nem volt túl rejtélyes a bűntény maga, a valódi tettes személye. Valójában az a magával ragadó, ahogy Constance és a férfi, akinek még a nevét sem tudjuk, megpróbálják feltárni utóbbi múltját. Hitchcock ismét az emberi elmével, sőt a pszichológiával, illetve az orvos és beteg kapcsolatával foglalkozik. Kicsit hasonlít a Marnie-re, de annál még jobb.
Bergman és Peck jó páros.

NiCoŁaj

Nagyszerű volt, mint szinte mindegyik Hitchcock alkotás. Hiába, ebben ő volt a legjobb. :)

robnor 

Ez egész jó volt, végig lekötött a sztori és tényleg csak a legvégén esett le nekem is a dolog. Gregory Peck állati helyes, bár kicsit úgy éreztem Ingrid Bergman mellett itt eléggé a háttérbe szorult.


Hasonló filmek címkék alapján