A történet egy volt rendőrről, John Fergusonról szól, aki tériszonya miatt felhagyott hivatásával. A főhős összefut egy régi barátjával, akinek szokatlan kéréssel fordul hozzá: kövesse Madeleine nevű feleségét, mert a nőnek öngyilkossági hajlamai vannak. A volt rendőr beleszeret a gyönyörű… [tovább]
Szédülés (1958) 165★
Képek 25
Szereplők
Kedvencelte 31
Várólistára tette 130
Kiemelt értékelések
Szédülés (1958) 81%
A másik mestermű, melyet Hitchcock legjobbjaként szokás aposztrofálni. Megmondom őszintén, idén láttam először és tetszett, de nem mondanám, hogy ez a rendező legjobbja. Persze, a sztori fantasztikus, és van egy nagyon sejtelmes hangulata, mely az egész játékidőt belengi. A főcím már megalapozza ezt, Herrmann zenéje azt az érzetet kelti, mintha egy felhőket súroló toronyból zuhannánk épp magatehetetlenül. Hitchcock ezt a magatehetetlenséget remekül érzékelteti mindvégig, valamint a nézőt itt is jól félrevezeti. James Stewart remekel, mint Scottie, bár a Hátsó ablakbeli alakítása számomra egy hajszálnyival jobban tetszett. Remek film, de szerintem párszor még meg kell néznem, hogy igazán szédületes élmény legyen számomra is.
Szédülés (1958) 81%
@Andaxin mai nézése döbbentett rá, hogy nálam ez a film milyen hosszú ideje tolódik már, miközben a vele kapcsolatos „ez Hitchcock magnum opusa” megjegyzés olyan vonzerővel vértezte fel, amivel kevés mozi rendelkezik – még egy ilyen vár rám a következő napokban, de arról majd később. Ám ha valami mégis eltántorított eddig a Szédüléstől, akkor a mozi hossza, illetve a romantikus címke és a Stewart-Novak kettős jelentette potenciális szerelmi évődés lehetősége – mert az ilyesmihez Hitchcock szerintem annyira azért nem értett.
Ezzel együtt, hogy gyorsan tisztázzam a hozzáállásomat a filmhez: értem, mitől lett sokak szemében a hitchcocki „leg”, az etalon, de nálam ilyen magasra azért nem mászott fel a polcra, noha dupla-, sőt, triplafenekű moziként a végponton oly’ mértékben kerül minden a helyére, hogy szívünk szerint szólni se mernénk a vége főcím után. Mindez azonban szerintem elsősorban forgatókönyvírói, sőt, írói trükk, hiszen a történet magában hordoz néhány megdöbbentő fordulatot, amit Hitchcock rendezőként már csak illusztrálgat a tényleg érdekes és jövőbe mutató technikai újításaival. Nagy szerencse, hogy a mozi színesben forgott, az is, hogy sok benne a kültéri felvétel – szép az összkép, na!
Nekem mindezzel együtt nem robbant be az a szintű elragadó erő és húzás, ami számos Hitchcock-klasszikusban nagyon gyorsan felüti a fejét és végig is kíséri a nézőt a teljes történeten. James Stewart természetesen nagyon rendben van, Kim Novak azonban számomra véleményes teljesítményt nyújt – lehet, ez a korszellem átka, nem tudom. A mozi ritmusa egyszerre figyelemreméltó és problémás, az első óra nehezen halad előre, de már-már misztériumba hajló értetlenségben hagyja a nézőt, enged minket azonosulni Stewart döbbenettel vegyes zavarodottságával, majd a szerelmi história kibontakozása visszaránt a földre: Hitchcock ábrázolásában a szerelem annyira 50-es évekbeli… Ezt követően a film második fele szinte robog, sokkal egészségesebb tempót vesz fel, mint az eleje, de itt meg mintha túl gyorsan történnének már bizonyos dolgok.
A végső pontszámot három benyomás adta ki. Egyrészt nem lehet nem észrevenni a mozi nagyszerűségét. Másrészt, akinek Hitchcock nem ünnepi és szökőévi, hanem viszonylag mindennapi vendég a lejátszójában, szerintem fog találni az életműben érdekesebb darabokat, harmadrészt ebből leágazva: én még mindig annyira el tudok alélni a rendező harmincas évekbeli, épített díszletes filmjeinek hangulatától, hogy azokhoz képest ezek a gigantikus thrillerek egyszerűen nem tűnnek elég érdekesnek. Ugyanígy vérzett nálam el a Madarak, Az ember, aki túl sokat tudott, és éppen emiatt tetszik annyira a múltba visszakacsingató Hátsó ablak.
Zseniális film, de nálam nem lesz Hitchcock „leg”-je.
Szédülés (1958) 81%
Megleptek a csavarok, tetszett kinézetre is, és sok erős jelenettel van kibélelve.
James Stewart-ot szeretem, a film egésze jó élmény, több, mint az átlagos hetes „jófilm”.
Barbara Bel-Geddes kiakasztott, ő amúgy is Ewing-mamiként rögzült már az agyamban, és itt is, bár fiatal volt, nekem Midge nyugalma nem tűnt odaillőnek. Volt egy-két jelenete, ami (mivel nem fordult semmibe) elég elbaltázottnak tűnik, pl. amikor az autóban leskelődött. A karaktere funkciója is utólag mintha kimerülne abban, hogy Scottie-nak adtak egy támogató, nyugodt barátnőt, hogy nézőként meglegyen az élményem arról az érzelmi energiabombáról, amit ez a szerelem jelentett egy meglévő kapcsolat mellett, és aminek nem lehetett ellenállni. Bár személy szerint nekem pont érthetetlen, hogy ennek a Scottie srácnak mit tudott Madeleine adni, ami több volt, mint amit Midge adhatott. spoiler
Szédülés (1958) 81%
Zseniális, feszült, az őrület határát súroló, de közben mégis oly logikusan megállapodó krimi. Hitchcock egyik legnagyobb remekműve, nem is érdemes beszélni a történetéről, mert ezt látni kell.
Szédülés (1958) 81%
Remekmű. Az utolsó percig ott a feszültség.
(Aki szerint ez szexista, az valamit nagyon félreértett. Vagy csak számára a feminizmus ugyanolyan őrület, mint másoknak a sovinizmus.)
Szédülés (1958) 81%
Végig izgalmas, jól fenntartott feszültség jellemzi a filmet, a vége pedig a legjobb.
Szédülés (1958) 81%
Egy hetest (alsó hangon) böktem rá, amit főleg James Stewart zseniális alakítása, a sokszor impozáns kameraszögek és a jobbfajta mindfuck-jelleg mondat velem, de egyébként igen, csúnyán szexista film, ami több ponton is tetten érhető. (Illetőleg zavaró plot hole-okból sincs hiány.)
Szédülés (1958) 81%
Végtelenül unalmasnak találtam, és két órát szenvedtem, hogy megtudjam, mi a vége – egy nagy hülyeség.
Szédülés (1958) 81%
Csodaszép film, akár egy festmény. Az én modern türelmetlenségemnek kicsit túl lassú folyású.
Nem értem, miért volt oda a kor Kim Novakért… Egy arccal játssza végig az egészet, mint Kristen Stewart. Kivéve, amikor ripacskodik. Bár inkább Grace Kelly lett volna a hősnő!
A vége nagyon állat. Bár elvarratlan maradt az a szál Midge-dzsel… (aki a Dallas Ellie-je :D)
Ps.: Régen máshogy csókolóztak az emberek? Vagy csak a filmkészítők nem tudták, hogyan kell? Minden régi filmben olyan bizarr a csókjelenet. Az akkori nézőket nem zavarta?
Népszerű idézetek
Tudod, egyszerűen csodálatos, hogy minden bajra tudnak zenét. Van zenéjük alkoholizmus ellen, van melankóliára való és a hipochondriát is zenével gyógyítják. Szeretném tudni, mi lenne, ha egyszer a kórlapokat összekevernék.
Szédülés (1958) 81%
Midge: Arra gondoltam, hogy ha etetlek, meg itatlak, te hálából majd elviszel moziba.
John: Tisztességes ajánlat.
Szédülés (1958) 81%
Madeleine Elster/Judy Barton: Csavarogni csak egyedül lehet. Ketten együtt mindig mennek valahová.