John McClane, a New York-i rendőr minduntalan kihívja a sorsot maga ellen, de rendkívüli tehetséggel úrrá lesz a reménytelen helyzeteken is. Most azonban a veszély keresi őt, s nem fordítva. Simon, az ördögi gazember személyes indíttatásból akar bosszút állni McClane-en, akit arra kényszerít,… [tovább]
Az élet mindig drága (Die Hard 3.) (1995) 350★
Képek 18
Szereposztás
Gyártó
Cinergi Pictures Entertainment
Twentieth Century Fox Film Corporation
Streaming
Disney+
Kedvencelte 103
Várólistára tette 45
Kiemelt értékelések
Kevésbe tempós mint az elődjei, és McClane ezúttal egy aktív segítőt is kap.
Willis és Jackson nagyon jó párost alkotnak, jók a párbeszédeik és a jeleneteik. Persze külön-külön is jók.
Jeremy Ironst eddig hogy nem jelöltem kedvencnek? Itt is nagyon jól alakít.
Nagyon jól megfogta a ’90-es évek akciófilmjeinek hangulatát.
Végre elhagyták a karácsonyi témát, inkább egy ilyen terroristás-túszejtős vonalat vett fel a film.
Hogy ez a rész lenne-e a csúcsa a Die Hard szériának? Nehéz kérdés, legalábbis számomra, mivel az első rész is egy piszkosul összeszedett film. A három viszont csavarint egy olyan dologgal, ami nekem a gyengém a műfajon belül: elviszi a filmet a buddy moviek irányába, és teszi azt olyan pimaszul tökéletesen, mely talán csak a Halálos fegyver szériának sikerült. Jackson tökéletes párja Willisnek, nem csak a robbanások által, hanem a kettejük között folyó folyamatos szócsatározások által is izzik a levegő, a magyar szinkron pedig csak rátesz erre egy lapáttal. Igazi ízes, velős káromkodós darab, melyhez nagyszerű szinkronszínészeink asszisztálnak.
Merész, de remek döntés volt, hogy ne „csak” egy toronyházat vagy egy repteret zúzzanak szét hőseink, hanem New York utcáin okozzanak kellő káoszt. A film pedig ki is használja a lehetőséget, élvezet nézni a ’90-es évek amerikai nagyvárosának forgatagát a kellemes nyár végi napsütésben, és a golyózápor közepette.
McTiernan pedig nem spórolt a puskaporral. Az első rész forgatókönyve a maga földhözragadtságával volt príma, míg a harmadik rész a ’93-as Az utolsó akcióhős nyomdokaiban járva mutat fityiszt a műfajnak, ámbár burkoltabban. Túlpörgetett akciók, eszelős karakterek, percenként 3 jó duma. A műfaj lényegében itt ér fel a csúcsra, mondhatni a zsáner lehúzhatta volna a rolót. Aztán szerencsére az évtized megajándékozott még minket pár remekbe szabott darabbal, de tény és való, hogy a Die Hard széria a harmadik etappal újfent magasra tette a mércét. Itt kellett volna a csúcson megállni. Mert ez bizony a maga nemében a tökéletesség. Yippee-ki-yay motherfucker!
Simon mondja, ez a legjobb Die Hard rész mind közül!
Elég korán láttam még gyermekként és valahogy akkor ugy belém ivodott, hogy azóta is bárki a Die Hardot emlegeti, nekem ez a rész ugrik be.
Jeremy Irons annyira jól alakítja Simon Gruber karakterét, jól áll neki a negatív szerep <3 És azok a fejtörők, jól ki lettek találva!
Szerintem azóta mindenki tudja, hogy egy 3 és egy 5 gallonos flakonból hogy csinálunk 4 gallon vizet :P
A cselekmény sok szempontból visszatér az első részhez, noha a lendületét pont az adja, hogy az első két rész túszdrámás eseményeit terroristás-bosszúállós történetre cseréli. A nagyszabású akció, a jól megtervezett fordulatok és a vicces beszólások a kissé lassúbb cselekmény ellenére is profi akciófilmet eredményeznek, amely ha az elsőt nem is, a második részt mindenképp túlszárnyalja.
A Die Hard széria nem is annyira különös módon pontosan azt az evolúciós utat járta be, mint a legtöbb klasszikus akciófilmes univerzum a nyolcvanas évektől napjainkig terjedő időszakban: első három része bombasiker, egymáshoz képest egyre nagyobb volumennel, növekvő tétekkel, izgalmas új adalékokkal, esetében nagyon erőteljes stilisztikai következetességgel és kiforrottsággal, majd a látványosan későn jött és látványosan olyanra is sikerült negyedik és ötödik részben kínosan próbálkoztak az alkotók egyszerre megidézni, kiaknázni, illetve aktualizálni, modernizálni az egyszer már bevált képletet, hőst, formátumot.
Nagyon jól látni ezen a bizonyos harmadik epizódon, hogy Hollywood manapság mennyire nem érti, mit jelent egy ismert filmuniverzum kreatív, értelmes célok mentén történő bővítése: az első részhez képest félreérthetetlenül ugyanabban a világban vagyunk, ismerős dramaturgia mentén, érdekes, de a főhőshöz képest nagyon okosan térképre rakott és prezentált főgonosszal a fedélzeten, sikeresen fokozva a kétszer már tökéletesnek ítéltet, mégis újat mutatva. Esetünkben a hagyományosan John McClane balszerencséjére, menekülésére, nyomorúságára, majd válaszcsapására felhúzott cselekmény már egy komplett városban játszódik, a kockán forgó emberéletek számát négyzetre emelve, de megint egy ordas nagy spoiler, ezúttal már a hőst segítő oldalkerékkel.
A legszebb az egészben talán az, hogy miközben Jeremy Irons és Samuel L. Jackson is univerzálisabb, jobb képességű színész, mint Willis, úgy tudják a lehető legjobb oldalukat, tehetségüket beletenni a film nagy egészébe, hogy nem lopják el a show-t Willis elől, aki viszont rutinosan hozza McClane nyűgös, nyúzott, kedvetlen, de azért kötelességtudatból mégiscsak minden segget szétrúgó formáját. Túl sok mindent, túl sok eredetit egyébként magáról a filmről technikai oldalról nem lehet elmondani, ez egy végtelenül tisztességesen megcsinált, egy-egy jelenete erejéig feltűnően bevállalós, néhol a trükkfelvételek legvégső lehetőségeit kiaknázó mozi. Az a fajta szórakoztató darab, ami magában hordozza a többszöri újranézés, az azonosulás lehetőségét. Ha fogást akarunk rajta találni, talán a dramaturgia önismétlő mivolta lehet ugyanolyan negatív, mint pozitív eleme a filmnek, illetve néhány apró, nem kirívó, de elég arcleejtő hülyeséget is látunk a sztoriban, példának okáért: miért nem indulnak Simon keresésére a metrós robbantás után, ha nyilvánvaló, hogy látja a kisbuszban ülőket?
Egyébként pedig, tényleg csak a poén kedvéért: hogy nincs ezekben a filmekben egyetlen valamirevaló gonosztevő sem, aki a főhőst saját kezűleg, biztosra menve agyonlőné ahelyett, hogy szívassa és magára hagyva feldobja neki a szökés lehetőségét sokadjára is?
A maga nemében és ligájában ez egy tökéletes alkotás, a műfaj aranykorának talán egyik utolsó jeles képviselője.
Ez volt az első olyan film, amit kölyökkoromban moziban kétszer néztem meg. Utána meg pár tucatszor videokazettán. Az egésznek tudtam a szövegét kívülről, de egy jó részét még mai napig is, főleg a poénokat. :D (Egyszer akartam megnézni tévében, de az már valami újraszinkronizált verzió volt, képtelen voltam hallgatni pár percnél tovább. :(( ) Hiába, akkoriban még tudtak készíteni igazi szórakoztató akciófilmeket! A mostaniak nagyon erőltetettek, a színészek játéka is más, és látszik, hogy látványra mennek inkább. :(
Jobban bejött, mint az előző rész, bár tegyük hozzá, hogy Jeremy Irons, mint Simon Gruber inkább a szimpibb antagonisták közé tartozott.
Kár, hogy nem nyerhetett. :D
A legbalfékebb főhős, a legtutibb főgonosz, a legagyafúrtabb rablás…
Ez a film az eddigi részek, önmaga és az egész műfaj paródiája, akkora fakjú hogy csak pillogtam, mikor először láttam!
Ha még nem láttad, azonnal! Ha már igen, szerintem tedd be, mert túl rég volt! Kivéve ha reggel láttad, akkor megbocsátok :D
(Mert egy kis reggeli Die Hard-dal mindig jól indul a nap)
Népszerű idézetek
John McClane: Holly óta te vagy az első nő, aki gatyában lát.
Connie Kowalski: Le vagyok nyűgözve.
John McClane: Nahát, ő is így volt vele.
Úgy érti azért vagyok most ekkora szarban, mert egy fehér zsaru ledobta egy fehér seggfej öccsét a tetőről?
Zeus Carver: Jó napot!
John McClane: Jó napot!
Zeus Carver: Jól érzi magát uram? Kellemes telik a napja? A világért se akarok a belügyeibe avatkozni, de ha egy fehér ember megáll a Harlem közepén egy „Gyűlölöm a niggereket” táblával a nyakában, annak vagy komoly magánéleti gondjai vannak, vagy nincs ki mind a négy kereke. Hé, magához beszélek! Legfeljebb 10 másodperce van, amíg azok srácok észreveszik, és ha észrevették, meg is ölik magát. Érti amit mondok?
John McClane: Nézze uram, ez rendőrségi ügy!
Zeus Carver: Na most van gáz!
John McClane: Nézze, rendőr vagyok.
Zeus Carver: Mi?
John McClane: Hallott arról az áruházi robbantásról?
Zeus Carver: Igen.
John McClane: A gyilkos azt mondta, így kell idejönnöm, különben újabb bomba robban. Érti már?
Zeus Carver: Hű, a tetves életbe!
John McClane: Van egy pisztolyom!
Zeus Carver: Nekik meg tíz van!
…Azt javaslom mozgósítsunk mindenkit, az utolsó szál emberig. Rendőröket, járőröket, mentősöket, tűzoltókat, még az istenverte könyvmolyokat is, és kezdjük el átfésülni az iskolákat, méghozzá most rögtön.
Zeus Carver: Nem azt mondta hogy a saját öccsét sem szerette?
Simon Gruber: Azért van némi különbség aközött, hogy az ember nem szereti a testvérét, vagy, hogy nem érdekli, ha egy lúdtalpas ír kivágja őt egy ablakon.
Zeus: Áh, most mit csinál?
McClane: Szerzek egy telefont.
Zeus McClane-nek: Hé, álljon csak meg!
Zeus a Mercis csávónak: Hé haver nem tudod ki volt a 21. elnök?
Mercis csávó: Menjetek a francba!
Zeus: Kibukott a fickó.
McClane: Majd felvidul ha a hátsó ülésre néz.
Zeus: Bassza meg, otthagytam az aranyrudat!
Folytatása
Összehasonlítás |