A Főnix felrepül (1965) 5

A Főnix útja · The Flight of the Phoenix
142' · amerikai · kaland, dráma

0 díj · 1 jelölés

Egy szállító repülőgép tucatnyi emberrel a fedélzetén kényszerleszállást hajt végre a Szahara közepén. Az egyik utas tervezőmérnök, aki az összeroncsolódott repülő sértetlen alkatrészeiből megpróbál egy kis gépet összeeszkábálni. Az életben maradásra az az egyetlen remény, ha a túlélők az… [tovább]

Képek 2

Szereposztás

James StewartFrank Towns
Richard AttenboroughLew Moran
Peter FinchHarris százados
Hardy KrügerHeinrich Dorfmann
Ernest BorgnineTrucker Cobb
Ian BannenCrow
Ronald FraserWatson őrmester
Christian MarquandDr. Renaud
George KennedyBellamy
Dan DuryeaStandish

További szereplők

Várólistára tette 7


Kiemelt értékelések

Serge_and_Boots 

Ugyan a kétezres évek elején készült remake (avagy új feldolgozás, hisz ez végül is könyvadaptáció) ismertebb és sokak számára bizonyosan emlékezetesebb is, a filmélmény erejét nézve A Főnix felrepül meglepően üdítőbb volt a számomra, köszönhetően a jobban kidomborodó drámai, és a visszafogottabb akciófilmes éleknek is. Ez persze nem a fiatalabb mozi ellen szól, bár a kettőjük összehasonlításában nyilván tényezőként kell kezelnünk, hogy a ’65-ös darab gyakorlatilag mindent előre megmutatott az újrázás készítői számára – plusz olyan szereplőgárdát tolt az arcunkba, hogy azzal Quaid, Ribisi és Laurie összes zsenialitása sem tudja felvenni a versenyt.

A mozi korán viszonylag gyorsan túl tudunk lépni: a trükkfelvételek esetében néhol talán kilóg a lóláb, cserébe a remake néha nagyon ronda CGI-vel dolgozott. Az egész filmből sugárzó retró hangvétel (sokkal inkább érezzük úgy, hogy az ötvenes években járunk, mintsem ’65-ben) megszokható és hamar átélhetővé válik, még az sem akasztja meg az élményt, hogy a forgatási helyszínt érezhetően kissé szűkre határolták be. Maga a filmezés egyébként sok meglepetést nem kínál, nagyon igényes és pontos, precíz, de semmi extra, Frank De Vol zenéje viszont nagyon stabil hangulatépítő elem.
Mégis a színészi játék terén fürdőzünk csak igazán az élvezetben: James Stewart kapcsán nincs miről beszélni, legenda, még sosem láttam rossz formában. Attenborough méltó partnere oldalkerékként, de az igazi zseni (idén nekem másodjára nagy-nagy meglepetésként) Hardy Krüger! Elképesztően jól hozza a karakterét, ilyesformán gyakorlatilag ő az egyetlen, akit majdnem egy az egyben belemásoltak a remake-be is, fizimiskástul, mindenestül – bár ott a forgatókönyv, ha lehet, tovább fokozta a figurából sugárzó ellenszenves megnyilvánulások sorát, feledtetve a tényt, hogy rideg és embertelen tényszerűsége a túlélés kulcsa. Ez egyébként az egész történet feszítőrugója: mit kezdjen az ember egy helyzetben, ahol minden humánus szempontból elvárható és mulaszthatatlannak tetsző gesztus felesleges, ugyanakkor a rideg, gépies rendszerbe szedett közös erőkifejtés megmentheti a többséget?
De a stáb méltatását még nem hagynám abba, Ronald Frasert biztosan többen látták már több filmben, mint gondolnák, nagyon ügyes, noha a szerepe kimondottan hálátlan. Christian Marquand régi kedvencem, de Ian Bannent is láttam már több filmben – itt azonban fiatalon és a tőle szokatlanul energikus, kicsavart stílusával szinte felismerhetetlen. Érdekes viszont, hogy Borgnine és Kennedy gyakorlatilag elvesznek a színen, őket természetesen felismerjük és megismerjük, hisz legendák, de a film egészéhez jóval kevesebbet tesznek hozzá, mint azt előzetesen elvárnánk…
A meglepően hosszú műsoridő (Aldrich egyik stílusjegye?) egyszerre érződik soknak és megfelelőnek: komótosan halad a cselekmény, ez tény, elbírná a fesztesítést, főleg a mai néző szemszögéből, de közben nincs benne felesleges sallang, kidobásra való cselekményszál, unalomba fulladó dráma. Kis túlzással minden, ami a filmben történik, erős és lebilincselő, egyszerűen csak korából kifolyólag igényel némi türelmet a nézőtől.

Tetszett A Főnix felrepül, szép, izgalmas, jó film, aminek talán csak egy kicsit tesz rosszat mai szemmel nézve, hogy a sztorija lassan a filmes alapműveltség részévé vált. A színészklasszisok által produkált remek alakítások miatt tőlem jár neki a nyolcas.

bonnie9 

Nem ismertem eddig, de mivel olyan filmeken nevelkedtem, mint a Pokoli torony (1974), A Poszeidon katasztrófa (1972) vagy az Airport (1970), a tartalom alapján lelkesen vágtam neki.
Alapvetően nincs semmi baj ezzel a filmmel, követi a szokásos 60-as/70-es évek katasztrófafilm sémáját: gyors baleset, félidőig szereplők jellemzése, második félidőben a megoldás bizonyos számú mellékszereplők elhalálozásával kísérve.
A csapatban a megszokott arcok: James Stewart, Ernest Borgnine, George Kennedy (csak kivételesen nem ő vezetett).
A meglepetés Richard Attenborough volt, akinek ha nem írják ki a nevét, a film végéig emésztett volna, honnan ismerősek a jellegzetes fogai, mert szakáll nélkül egyszerűen nem ismertem meg. A dokira meg folyton azt hittem, Aaron Eckhart [[A mag (2002) | A magból]]. (Ami tudom, fizikai képtelenség, de akkor is.)
A történet a feléig párhuzamosan néztem a 2004-e remake-kel, ami sokat rontott a második rész élvezeti értékén. Abban ugyanis az új verzió is tartotta magát a hagyományokhoz, hogy a feléig csak megismerjük a szereplőket és így összehasonlítva a két pólust, a pilótát és a tervezőt, az új páros a szélsőségeikkel sokkal jobb ellenfeleknek bizonyultak. Stewart Frank Townsa a puhány beletörődő volt, Krüger Dorfmannja pedig néha produkált egészen emberi megnyilvánulásokat, így nem élesedtek ki számomra annyira az ellentétek. És haragudtam spoiler Ha nem láttam volna mellette a másikat, ez valószínűleg fel sem tűnik. Sokkal jobban utáltam spoiler. Engem meglepett, milyen sunyi kis alak.
Előnye viszont hogy a kétkezi munkájuk szerszámok híján sokkal drámaibbra és sziszifuszibbra sikeredett, az elvesztett szereplők elvesztése pedig szomorúbb esemény volt (ugyanúgy haltak meg, csak valahogy jobban megismertük őket).
Mivel a filmnek tudomásom szerint csak egy szinkronja van és az is elég friss, így nem voltam maradéktalanul elégedett. A többség alapvetően rendben volt, de Szabó Győző hangja olyan szinten kirítt ebből a korból és ezektől az arcoktól, hogy hiába illett volna egyébként a karakterhez, az orgánum és a beszédstílus egyszerűen zavaró volt.


Hasonló filmek címkék alapján