Űrkalózok (1990) 8

Moon 44
98' · amerikai, német · akció, sci-fi 12

2038-ra a Föld összes természetes tartaléka kimerült, a világegyetem multinacionális cégek uralma alá került. Újfajta háború van kialakulóban, az egymással vetélkedő cégek halálos csatát vívnak a felbecsülhetetlen értékű bányaholdakért. A belügy Felix Stone magánnyomozót (Michael Paré) bízza meg… [tovább]

angol

Képek 13

Szereposztás

Michael ParéFelix Stone
Lisa EichhornTerry Morgan
Malcolm McDowellLee őrnagy
Dean DevlinTyler
Brian ThompsonJake O'Neal
Drew LucasRiffle
Stephen GeoffreysCookie
Leon RippySykes őrmester
Jochen NickelScooter Bailey

Kedvencelte 1

Várólistára tette 7


Kiemelt értékelések

Ákos_Tóth 

Amikor anno az Auchan polcáról elhoztam ezt a DVD-t, valóságos sokként ért, hogy a film tulajdonképpen teljesen értékelhetetlennek tűnt. Tizenévesen nem nagyon tudtam érzékelni a benne rejlő kreativitást, inkább evett a fene a látványosan mindent inkább eltakaró, elmaszatoló látványvilág, az erősen hangulatközpontú, de a felszínen nagyon üreskés miliő, meg a magyar címtől teljesen elütő, igazán felnőttes konfliktus miatt.
Nem mondom most sem, hogy jó film az Űrkalózok, de annyira azért nem rossz. Kis költségvetésből összerakott, semmi esetre sem űroperai magasságokban járó kis akció-thriller ez, amihez az ihletet talán éppen annyira adta a Robotzsaru, mint a Kék villámhoz és Airwolfhoz hasonló művek, meg a klasszikus disztópiás sci-fik. Tény, akad benne társadalomkritika, görbe tükör, szörnyű jövőkép, egy kis cyberpunkos lepukkadtság – tudjátok, ilyen az, amikor egy éhes rendező tudja kreativitással pótolni a pénzt.

Másrészt: vékony jégen táncol a mozi, gyanús nekem, hogy maga Emmerich sem volt tisztában azzal, mit is akar belőle végeredményben kihozni. A thrilleres, nyomozós vonal jó, de ilyet már láttunk. A kanyonok között helikopterekkel repkedő, távolról navigált pilóták tekintetében az ötlet jó, a megvalósítás vállalható, de ezen a ponton már érződik, hogy a vízió túlnőtt a rendelkezésre álló lehetőségeken. Felix Stone baltával faragott figura dimenziók nélkül, hogy Michael Paré játssza őt, az tökéletes megerősíti azt a véleményemet, hogy a full macsó keménylegény főhőssel inkább a nagyközönség számára befogadható akciófilmes irányba akarták elmozdítani a produkciót, szemben a szellemes, miliőközpontúbb megoldásokkal – utóbbiak szerintem ellökdöshették volna a végeredményt valamiféle kultfilmes státuszba.
A színészi alakítások terén nehéz nyilatkozni. McDowell nem remekel, rutinból játszik, már itt kezd belenőni a megszokott sablonjaiba. Paré B-filmes szint, Dean Devlin neve nekem nem mondott semmit, de nem tartom véletlennek, hogy nem színészként futott be. Brian Thompson ugyancsak a B-vonalat erősíti. A zene a jól csengő komponista neve ellenére szerintem semmi különös – Joel Goldsmith-t nem is olyan régen egy másik szutyokfilm alatt már ekéztem, most nem tenném, de hát a fickó masszívan belőtte magát a B-mozik komponistájává…

Egészében véve nem ajánlom, zsáneren belül viszont az egyedi hangulat és a kreatív megoldások hívei tehetnek vele egy próbát – ám ők is érezni fogják, hogy minden jó ötletre jut legalább egy negatív elem is.

Pistee66 

Most engem lehet körbe röhögni azért, mert szerintem nem olyan rossz film ez. A sok hiba ellenére, amit magam is látok egész hangulatos filmet készített Roland Emmerich. A történet karcsú, de azért van benne potenciál és ötlet, a dramaturgia néhol akadozik, a színészek ismertek, de másodvonalbeliek, a trükkök régiek, de néhol egész jól mutatnak, bár aki ismer, az tudja, sokkal jobban szeretem a maketteket és a festett háttereket, mint a számítógéppel rajzolt jeleneteket.
A film sok ötletet merített néhány 80-as évekbeli klasszikus sci-fiből, amit leginkább a diszletekben lehet felismerni; sokszor felrémlett előttem az Alien vagy a Szárnyas fejvadász. Nagy rajongója vagyok, azon filmeknek melyekben űrhajó úszik a csillagtengerben egy távoli planéta felé. ;)
Látszik, hogy egy aránylag kezdő rendező kis költségvetésű alkotásáról van szó, aminek a forgatókönyve is elég vázlatos, a jellemábrázolás abban merül ki, hogy az egyik karakter nagyon kemény, a másik pedig még keményebb. Persze a filmben alkalmazott színészek sem a díjnyertes alakításukról híresek.

Filmdoki 

Vicces volt látni, hogy Emmerich is honnan indult. Nem mintha akkora rendezőzseni lenne, de azért a ’90-es években megmutatta, hogy ha adnak neki egy rakás lóvét, azt el tudja rendesen durrogtatni úgy, hogy jövedelmezzen is.
Az Űraklózok egy korrekt szárnypróbálgatás a részéről, melyen azért érződik Emmerich tapasztalatlansága, illetve a költségvetés hiánya. Ámbár azt meg kell jegyezni, hogy míg a repülős harcok elég rosszul öregedtek, azért néhány külső makettel elkészített felvétel egész pofás még ma is, illetve az atmoszférát prímán sikerült megteremteniük a mocskos, füstös belső terekkel, melyek az Alien és a Szárnyas fejvadász világát idézik.
A sztori egyébiránt nem nagy durranás, ez is hasonlít az imént említett filmekre kicsit, hisz a nagyvállalati szál itt is megvan. Sőt, e téren talán a Gyilkos bolygóval még inkább összevetendő, ahol szintén egy zsaru van a középpontban egy bányatelepen, ahol nyomoznia kell egy bűnügyben. Nem lenne ez itt se rossz, de a beépített rendőr szálat hamar elrontják, melyet az egyik szereplő meg is jegyez. Aztán a nyomozás a hajók eltűnésével kapcsolatban is elég jellegtelen, főleg úgy, hogy Stone (a rendőr) nem is igazán kutat az ügyben. Az meg már csak hab a tortán, hogy a film közepén hagyják a francba az egészet egy időre, hogy a film végén gyorsan lezárják az ügyet.
A színészek elég semmilyenek. Michael Paré végig olyan fejet vág, mint aki mindjárt elalszik, Dean Devlin kicsit túlpörög, Malcolm McDoweel pedig sajna nem sok szerepet kap,szóval ő is csak eltéblábol a kamera előtt. A magyar szinkron azért húz valamicskét ezen az ügyön. Cserják János, Rudolf Péter, Szersény Gyula, Hollósy Frigyes. Azért igen nagy nevek és tehetségüket mi sem bizonyítja jobban, hogy egy ilyen filmen is sikerül javítaniuk.
A zene egyébként egész jó, ámbár néha túl epikus a látottakhoz képest. Nem mellesleg Jerry Goldsmith fia, Joel Goldsmith komponálta.
Egyszeri kikapcsolódásnak nem rossz, főleg ha nem vár tőle sokat az ember.


Hasonló filmek címkék alapján