Rivaldafény (1952) 18

Limelight
137' · amerikai · dráma

1914. London. Egy öregedő, részeges bohóc, Calvero megmenti az azonos panzióban lakó táncosnő életét. A lány öngyilkosságot próbált elkövetni, mert betegsége miatt nem tud többé táncolni. De Calvero rájön, paralízisét lelkiismeret-furdalása váltotta ki, hiszen úgy érzi, nővére az ő karrierje… [tovább]

angol

Képek 22

Szereplők

Charles ChaplinCalvero
Claire BloomTerry
Nigel BrucePostant
Buster KeatonCalvero partnere
Sydney ChaplinNeville
Norman LloydBodalink
Marjorie BennettSybil Alsop
Stapleton KentClaudius
Leonard MudieDr. Blake
Wheeler DrydenOrvos

További szereplők

Rivaldafény (1952)
Forgatókönyvíró
Operatőr
Zeneszerző

További stábtagok

Gyártó
Celebrated Productions

Kedvencelte 1

Várólistára tette 18


Kiemelt értékelések

NB14

Kedves melodráma, tragikus befejezéssel. Chaplin utolsó amerikai filmje. Negyedik felesége, Oona (Eugene O'Neill lánya) is látható a háttérben, mert néhány jelenet újraforgatása idején Claire Bloom már nem ért rá. Oona a heverőn fekszik, amikor a bejárónő azt mondja: „a felesége nem eszik.” Az első jelenetben a járdán rohangáló, majd a részeg főszereplővel beszélő gyerekek közös utódaik: Geraldine, Josephine és Michael.
Egyik korábbi házasságából származó nagyobbik fia, Sidney játssza a fiatal zongoristát. A rendező legtöbbször alkalmazott színésznője, Edna Purviance utolsó filmje, egy kisebb szerepben.
Chaplin és Buster Keaton egyetlen közös filmje – aki szerint Chaplin volt a némafilmek legnagyobb alakja. Jól tudtak együtt dolgozni, kár, hogy nem a fénykorukban tették; a közös színpadi jelenetük attól még fergeteges. Rosszindulatú, hamis pletyka, hogy Chaplin féltékenységből kivágta Keaton legviccesebb jeleneteit.
1952-ben Chaplin elutazott Londonba a film premierjére, de a szennylapok túlzó kommunista vádjai miatt úgy tűnt, nem térhet vissza az USA-ba (valójában nem volt jogalap visszajövetelének megakadályozására). Nem erősködött, és némi kitérő után végül családjával együtt Svájcba költözött. New York-on és néhány keleti parti városon kívül be sem mutathatták a filmet.
A rendező/főszereplő sok önéletrajzi elemet írt bele saját életéből: szerelem, félelem a közönség reakcióitól, bukás, öregedés, halál. Önéletrajzában keveset írt róla:
„Akármilyen modern mázt vesz fel a világ, mindig szeretni fogja a szerelmes históriákat. Hazlitt szavaival, az érzelem döntőbb erejű, mint az értelem, és fontosabb szerepet játszik a műalkotás létrejöttében. Ezúttal szerelmes történet járt a fejemben, ellentéte a Monsieur Verdoux cinikus pesszimizmusának. Mindennél fontosabb volt azonban, hogy az ötlet munkára serkentett.
A Rivaldafényhez tizennyolc hónapos előkészület kellett. Tizenkét perces balettzenét kellett komponálnom. Szinte leküzdhetetlen feladat, mert el kellett képzelnem a táncmozdulatokat. Régebben csak akkor komponáltam kísérőzenét, mikor a film elkészült, és láttam a cselekményt. Sikerült azonban a képzeletbeli balett, és megszületett a zene. Persze gyötört a kíváncsiság, megfelel-e a célnak, hiszen a koreográfia kidolgozását többé-kevésbé a táncosokra kellett bíznom.”


Hasonló filmek címkék alapján