Mark Lewisnek pokoli gyermekkora volt. Doktor apja élete minden percét dokumentálni akarta, különös tekintettel arra, amikor tesztalanya fél. A kísérletek kétféle gyümölcsöt hoztak: az egyikben megannyi szakmai elismerés, siker termett, ugyanakkor a másik oldalon rothadás mutatkozott, aminek… [tovább]
Kamerales (1960) 38★
Képek 7
Szereposztás
Kedvencelte 2
Várólistára tette 34
Kiemelt értékelések
Kamerales (1960) 80%
Lenyűgöző film, minden tekintetben, melyet érthetetlen okból megjelenésekor nem tudott feldolgozni a közönség és a kritikusok sem, a rendező, Michael Powell pályafutását pedig derékba törte. Aztán jött Martin Scorsese és 1979-ben levetíttette újra, a kritikusok pedig kénytelenek voltak elismerni, hogy ez bizony egy mestermű.
Szokás a filmet a szintén ekkor megjelent Psychohoz hasonlítani, és nem is alaptalanul. Akárcsak Hitchcock filmjében, úgy itt is egy beteg elme követi el a gyilkosságokat, viszont a Kameralesben mindezt az elkövető szemszögéből meséli el. A film feltárja Mark lelkivilágát és azokat a tényezőket, melyek ahhoz vezettek, hogy megörökítse áldozatainak halálát. Ez az alapötlet egyszerre félelmetes és briliáns. A feszültség folyamatosan jelen van, melyhez hozzájárulnak a helyszínek, a színek, operatőri munka és persze a színészek. Karlheinz Böhm akkorát alakít, hogy öröm nézni. Ahogy életre kelti a mentálisan sérült fiatal férfit, aki egy fiatal lányért megváltozni is képes lenne, de azt apja ténykedésének hatása sokkal erősebb. A legdurvább a dologban, hogy a néző együtt tud érezni a gyilkossal. Nem kívánjuk a vesztét, titkon reméljük, hogy a dolgok jóra fordulnak.
A játékidő nagy része elképesztően feszült. A stúdióban történt gyilkosság lassú felvezetése majd kicsúcsosodása, a padlásszobai beszélgetés a vak édesanyával, és persze a finálé, mely örökre beég az ember agyába.
A Kamerales egy megjelenésekor sajnálatosan lehúzott film, mely csak jóval később kapta meg a neki kijáró figyelmet. Hazánkban azonban így se túlzottan ismert. Aki tehet nézze meg! Van olyan jó, mint a Psycho, ha nem jobb!
Kamerales (1960) 80%
„- Most mit csinál?
– Felveszem azt, hogy felvesz engem.”
Először nem tudtam, hogy Karlheinz Böhm honnan lehet nekem ismerős, aztán rájöttem, hogy ő volt Ferenc József a Sissiben, ott kissé más volt a szerepkör. Szóval itt nagyon tetszett az alakítása.
A zene remek: az Oscar-díjas Brian Easdale szerezte, a fényképezés pazar. A film pedig nagyon izgalmas (a cselekményen túl is), hiszen a filmezésről szól… illetve a voyeurizmusról, és arról is, hogy milyen nézőnek lenni (a kognitív filmelméletet tanítani lehetne vele: milyen érzések ébrednek a nézőben a film nézése közben és mikor, valamint ez milyen kapcsolatban van a film szerkezetével). Természetesen lehet pszichoanalitikus megközelítésből is nézni, de szerintem az nem olyan érdekes, mint a befogadáselmélet: hogyan reagál a néző arra, amit lát, hiszen a film főszereplőjét, aki a saját szerzői filmjét rendezi, szintén ez érdekli, erről készít filmet, és a végén a saját filmjének főszereplőjévé is válik.
Illeszkedik is a slasher-hullámba meg nem is, a Psychóval együtt egy nagyon korai példa. A későbbi slasherben általában nem érdekes a gyilkos személye, csak a gyilkolás módja, fontosabb az áldozat, mint a gyilkos, sokszor még motivációt sem kapunk, sőt, azt sem tudjuk, hogy néz ki. Itt viszont a gyilkosról és a motivációról szól minden, az áldozatok nem annyira fontosak. Más slasherek is készültek filmes keretek között, de csak jóval később, amikor (a posztmodern slasherek idején a műfaj elkezdett reflektálni önmagára) divat lett a metázás. A Sikoly-sorozatban több ilyen film is van, de ott a filmes közeg általában csak díszlet, a félelemkeltés eszköze, nem pedig maga a téma, ami tartalommal tölti meg a filmet.
Nem szeretnék tanulmányt közölni a filmről, csak azt akartam jelezni, hogy érdemes megnézni…
Kamerales (1960) 80%
Fantasztikus film. Előttem már minden lényegeset elmondtak róla, így én nem ismételném őket.
Hihetetlenül érdekes témát dolgoz fel, még annál is érdekesebben kivitelezve. Ráadásul a főbb karakterei szintén izgalmasak. (A kishölgy például könyvtáros, és könyvet is ír! :D) A főszereplő (gyilkos) személye pedig… Hát, zseniálisan felépített, komplex. A néző tényleg inkább kedveli / szurkol neki, és várná rá a feloldozó megváltást…
Kamerales (1960) 80%
Tippre valószínűleg az sem segítette a film korai befutását, hogy a 60-ban még nem állhattak nagyon készen az emberek, hogy ennyire beleéljék magukat egy pszichésen beteg ember helyzetébe, ma is akadna téma talán ami kiverné annyira a biztosítékot, hogy a közönség élből elutasítsa a vele való szimpatizálást, de ez nem a film kudarca, csupán szűklátókörűség. A maga nemében forradalmian merész szerintem, kiváncsi lennék mennyire hatott volna az iparra, ha nem temetik be annak idején felháborodások és negatív kritikák alá.