Antonius Block a vitéz és fegyverhordozója, Jöns a keresztes háborúból térnek vissza. Lepusztult földeken, dühöngő járványok között vezet útjuk. Block a vándorlást úgy tekinti, mint a megismeréshez, tudáshoz vezető utat. Minden áron tudni akar. Ha Isten hallgat, kész megkérdezni a Sátánt. Jonsot… [tovább]
A hetedik pecsét (1957) 160★
Képek 4
Szereposztás
Gunnar Björnstrand | Jöns |
---|---|
Bengt Ekerot | Halál |
Nils Poppe | Jof |
Max von Sydow | Antonius Block |
Bibi Andersson | Mia |
Inga Gill | Lisa |
Maud Hansson | boszorkány |
Inga Landgré | Karin |
Gunnel Lindblom | néma lány |
Bertil Anderberg | Raval |
Kedvencelte 44
Várólistára tette 126
Kiemelt értékelések
Annak ellenére, hogy komoly témát feszeget az alkotás (sőt, életünk és létezésünk tükrében súlyosabbat nem is lehetne), meglepően könnyed pillanatokat is mutat nekünk, fanyar humorral és karcos beszólásokkal, melyeken jókat lehet derülni. Hangulatát tekintve Ingmar Bergman könnyebben emészthető művei közé tartozik; ha el szeretnénk merülni munkásságában, nyugodtan kezdhetjük ezzel a filmmel. Lefolyását tekintve leginkább magára, az életre hasonlít a produkció, megannyi szimbolikával.
A „főszereplő” titulussal leginkább Max von Sydowt lehetne illetni, aki már itt, pályafutásának hajnalán bebizonyította, hogy helye lesz a filmek világában, nem is akármilyen! A sokat látott, de még útját kereső, a választ kutató és tudásra szomjazó karakterrel, ha nem is rögtön a mű elején, de lépésről lépésre szimpatizálni kezd a néző, cselekedetei okán, ahogy halad előre a film. A filmtörténelem egyik legendás pillanata a Halállal zajló, többfordulós sakkjátszma.
A rivaldafényben viszont osztozik (már-már át is adja) Gunnar Björnstranddal, aki Max hű fegyverhordozója, ám szarkasztikus és bölcs karakterével főszereplőnk mondhatni ellensúlya. A harmónia azonban tökéletes közöttük.
Markáns női szereplőket azonban hiába keresünk, jelenlétük inkább jelképes. De nem kell aggódni, mert a rendező későbbi filmjeiben bőven kárpótolni fog minket ezen a téren.
Megmondom őszintén tartottam ettől a filmtől, mert azt gondoltam, hogy egy nagyon lassú művészfilm, ami nem éppen az én világom. De maximálisan kellemes csalódás volt, mert ugyan valóban lassú, de jó ritmusú a film. A karakterek nagyon jók, a történet elgondolkoztató és a humor is jól működik, pont annyi és olyan formában van benne, ami illet a filmhez. Remek alakítások, kiváló rendezés és különösen a film nyelvezete tetszett, ami számomra olyan volt, mintha egy Shakespeare szöveget kicsit olvasóbarátabbá tette volna valaki. Egy sokáig halogatott klasszikus mű, ami joggal szerepel ott a filmművészet legjelentősebb filmjei közt.
Csak egyetlen Isten létezik, és a neve Halál. A halálnak csak egyetlen dolgot mondunk: „Ne ma!”
Mindegyik karakter érdekes volt! Nem láttam sehol klisét (lehet hogy akkoriban még nem is léteztek klisék). Még az én totál reál, közelről sem bölcsész szememben is érdekes maradandó filmmémlény. Sajnos angol felirattal tudtam csak megnézni, így lehet hogy sok minden nem jött át.
Valahogy úgy éreztem, hogy minden férfi karakter egy-egy jelentős dimenzióját ragadta meg a Férfiasságnak. Ez az első olyan film amiben ilyen sokféle módon látom A Férfit mint többdimenziós lényt.
(Filozófus = Block, a lovag)
(A cinikus izomember = Jöns, a fegyverhordozó)
(Az álmodozó, a művész = A színész-1)
(A szoknyavadász = Szinész -2)
stb…
A Női karakterek nem voltak annyira kidolgozottak, sem előtérben, de ez a 14.sz. -ban nem is volt másként.
Hogy pontosan miről is szólt a film, nem tudnám megmondani, de (pár jelenetet leszámítva) élvezhető maradt végig.
Érdekes film volt, bár a története nem túl sok van.
Block lovag elvesztette a hitét és filozofál, fegyverhordozójának pedig jó meglátásai, beszólásai vannak.
Aztán ott a színész, aki látja a „földöntúli” dolgokat, de senki nem hinne neki. Kerakterek szempontjából erős a film, kivéve a hölgyeket, mert őket nem írta túl Bergman.
A legjobb jelenetek Blockhoz és a Halálhoz köthetők, mind a közös, mind a saját játékidejük nagyon jó. spoiler
Bár nem vicces film, egy-két jeleneten felnevettem, mert igazán komikusra sikerültek.
Nagyon régen láttam, középiskolás koromban, több, mint 30 évvel ezelőtt. És csak azért írok róla értékelést (általában csak a frissebb nézésekről szoktam), mert emlékszem mennyire erős hatást gyakorolt rám. Világos volt akkor, hogy addig nem láttam ehhez hasonlót. Napokig csak erről beszéltem a környezetemnek és meséltem nekik a jeleneteket (ami így emlékezve a film szürrealitására elég furcsa lehetett, amikor a halállal sakkozós jelenetet ecseteltem:)
Ahhoz képest mennyire régen láttam, meglepően sok jelenetre emlékszem a mai napig.
"A vén Paraszt már tudta s várta
alkonytájt kinn az udvaron:
„Görnyedt testünknek nincsen ára,
s úgy halunk meg, mint a barom.
Kaszás testvér! Sovány a földünk!
könyörgöm, egyet tégy nekem:
ha elviszel, szórd szét trágyának
testemet kinn a réteken!”
Ő rábólintott s vitte lassan,
s úgy szórta, szórta, szórta szét,
mint magvető keze a búzát,
vagy pipacsot az őszi szél."
Ki akar sakkozni a Halállal? A megkapóan csúnya lovag körbejárja látszólag a középkori Svédhont, valójában az életet, menekül a halál elől, ki akarja játszani, de nem lehet. Na ennél még ezerszer több van a filmben, majd egyszer megírom.
Népszerű idézetek
Jöns a fegyverhordozó: A mi keresztes háborúnk oly ostoba volt, hogy csak egy idealista találhatta ki. Itthon pedig a pestis várt. Ami még annál is rosszabb volt. Hiába forgolódsz, a hátsód mindig hátul marad.
Antonius Block: Te ki vagy ?
A halál: A Halál.
Antonius Block: Értem jöttél?
A halál: Már régóta itt állok melletted.
Antonius Block: Tudom.
A halál: Felkészültél ?
Antonius Block: A testem fél, de én nem. Várj egy percet.
A halál: Mind ezt mondjátok, de én nem adok haladékot.
Antonius Block: Én tudást akarok. Nem hitet, nem feltételezéseket, hanem tudást. Azt akarom, hogy Isten kinyújtsa felém a kezét, szóljon hozzám, felfedje az arcát.
Halál: Ő hallgat.
Antonius Block: Kiáltok hozzá az éjszakában, de néha úgy tűnik, senki sincs ott.
Halál: Talán csakugyan nincs ott senki.
Antonius Block: Akkor az élet képtelen borzalom. Senki sem képes úgy élni, hogy ott van a halál az orra előtt, és tudja, hogy minden semmi.
Halál: A legtöbb ember mégsem gondol sem a halálra, sem a semmire.
Antonius Block: Egy napon az élet legszélső határán mégis belenéznek az éjszakába.
– A szerelem a legfeketébb minden dögvész közül. Ha belehalna az ember, talán volna valami jó a szerelemben. De a végén mindenki kigyógyul.
– Embertársaim iránt érzett közönyöm kirekesztett az emberek közösségéből. Azóta fantomok világában élek, álmaimba és képzeletembe zárva.
Jöns a fegyverhordozó: Ha minden tökéletlen ezen a tökéletlen világon, akkor a szerelem a legtökéletesebb tökéletes tökéletlenségével.
Antonius Block: Ugye tudsz sakkozni?
A halál: Honnan tudod?
Antonius Block: Festményeken láttam.
A halál: Igen, elég jól játszom.
Antonius Block: De nem jobban mint én.
A halál: Miért akarsz sakkozni velem ?
Antonius Block : Az az én dolgom.
A halál: Valóban.
Antonius Block: Amíg ellenállok neked, élek. Ha én nyerek, szabadon engedsz. Fekete, te kezdessz!
A halál: Illik hozzám.
A halál: Jutottál valamire a haladék ideje alatt?
Antonius Block: Igen, jutottam.
A halál: Ez örömmel tölt el. Ha legközelebb találkozunk, üt az órád és a barátaid órája.
Antonius Block: Te pedig felfeded a titkaid.
A halál: Nincsenek titkaim.
Antonius Block: Eszerint semmit sem tudsz?
A halál: Tudás fölött nem rendelkezem.
„És mikor a Bárány felnyitotta a hetedik pecsétet,
lőn nagy csendesség a mennyben, mintegy fél óráig.
És látám azt a hét angyalt, aki az Isten előtt álla;
és adaték nékik hét trombita.”