Zöld könyv – Útmutató az élethez (2018) 397

Green Book
130' · amerikai · dráma, vígjáték, életrajzi 12

6 díj · 5 jelölés

Tony Lip egyszerű ugyanakkor jó lelkű fickó, az a típus, akinek a problémamegoldó készsége kimerül az „előbb ütök és csak aztán kérdezek” módszerben. Egy kis mellékes reményében elvállalja, hogy egy afroamerikai zongorista, Don Shirley sofőrje lesz, aki Amerika déli államaiba indul turnézni,… [tovább]

angol
magyar

Képek 3

Szereposztás

Viggo MortensenTony Lip
Mahershala AliDon Shirley
Linda CardelliniDolores
Sebastian ManiscalcoJohnny Venere
Dimiter D. MarinovOleg
Mike HattonGeorge
Frank VallelongaRudy Vallelonga
Don DiPettaLouie Venere
Jenna LaurenzoFran Venere
Suehyla El-AttarLynn Venere

További szereplők

Hirdetés

Kedvencelte 93

Várólistára tette 282


Kiemelt értékelések

Theana 

Meg sem tudok szólalni. TE SZENTSÉGES ÉG!!! Annyira zseniális, hogy el nem tudom mondani. Az a Chopin etűd meg telitalálat… Touch down.
Annyira csodálatos…

ziara 

Örök téma, igaz történet, zseniális színészek!!! Imádtam!!!!

Lili98

Még mennyi filmet kell vajon készíteni, hogy az emberek rájöjjenek arra, hogy a rasszizmus rossz? Nem is rossz, botrányos, borzasztó, embertelen és szívszaggató.

Talán egyszer majd rájönnek az emberek…

Sajnálom őket, mindenkit, akinek ez volt akkoriban az élete, aki a mai napig szenved mert más színű a bőre, akit lenéznek a kinézete miatt, aki hiába dolgozta magát halálra még így is egy kutyaként bántak vele.
A szívem szakad meg értetek. Szégyen ilyenkor (is) embernek lenni.
Talán valamikor jobb világ vár mindenkire…talán.

Ez a film fájt, nagyon. De ugyanakkor felcsillant a remény, hogy talán mindenki képes megváltozni és perspektívát változtatni bizonyos dolgokról. Talán képesek vagyunk a változásra, ami már nagyon várat magára.

2 hozzászólás
Ascyra 

Mennyivel boldogabb lenne ez a Világ, ha pontosan úgy szeretnék egymást az emberek, ahogy ebben a filmben: nemre, korra, rasszra, bőrszínre, politikai hovatartozás vagy szexuális hovatartozásra, tekintet nélkül. Milyen tartalmasak lennének/lehetnének az emberi kapcsolatok, kivétel nélkül, amikor két nagyon különböző, szinte mindenben egymásnak ellentmondó igénnyel, más és más hovatartozással bíró ember is tanulna egymástól, szinte a fizika törvényei szerint, kölcsönhatás/két ellentétes erő egymásra hatása során. Amit az egyik nem tud, de felismer, és kíváncsisága folytán el is sajátíthatja a másik embertől a szükséges alapokat. Milyen szép és csodás volna ez mindig, mindenütt. Én csak ennyit kívánnék – Világbékét :D – és ezt a filmet azok számára, akikben az előítélet dolgozik vagy éppen nem értenek más embereket és kevés empátiával bírnak. Kötelezővé tenném minden olyan embernek, akik kétkedve fogadják a másságot, bármilyen formában jelenik az meg: akár csak annyiban, hogy másmilyen, mint én. Ha pl. fekete vagy, nézd meg, a fehérekről, és vice versa. Ha túl pingvines vagy, nézd meg, hogy lazulj, ha túl laza, nézd meg, hogy kis élt és határokat ismerj fel. Nagyszerű útmutató ez a film szinte bárki számára, akinek van baja az elfogadással, kétkedő, távolságtartó és fennhordja az orrát. Nagyon nagy szükség van erre a filmre, iszonyúan sok szempontból. Még amellett is, hogy a megalkották a Számolás jogát is. (ha ez tetszett, azt is mindenképp nézd meg!) Ugyanis, ez a film nem kimondottan arról szól, hogy a feketéknek milyen nehéz életük volt abban az időkszakban, emelett még egy csomó más dologról is szól, amit elfelejtünk nagyon sokszor górcső alá venni: a feketék fehérek iránti rasszizmusától, szól az emberek emberségéig is. Olyan emberségről beszélek, amit a legkevésbé sem várnál, mert előítéleteid vannak egy ember iránt, mégis kiderül, hogy nagggyon csúnyán félreismered, pontosan ezen előítéleteid miatt; és valljuk be, nem is közelítesz, el sem jutsz odáig, hogy igyekezz lebontani ezeket a zavaró téglákat ebből a hatalmas-elhatároló falból. Ez a film végérvényesen tisztázza: nem attól lesz cinkosod, védelmeződ, barátod valaki mert ugyanolyan a színe, a hovatartozása (lásd az első mondat felsorolása) stb, de továbblépve, még az ellenséged is lehet, ha ugyanolyan a színe és a hovatartozása. És ezt a legfontosabb kiemelni! Mert ezt elfelejtjük! Ugyanis, ember – embernek farkasa. Nem bőrszín vagy beállítottság kérdése! És ember, embernek barátja és ez a kulcsszó is: ember. Csak így, lecsupaszítva, nem kell semmiféle sallang vagy leírás emellé.
Csodálatos ez a film, két határtalanul tehetséges főszereplővel (Viggon nagyon meglepődtem, valamiért, nem nagyon vettem művész-számba szegényt – eddig. Mahershala Ali-t láttam a True Detective-ben és nem volt kérdés, hogy mit fog nyújtani), hihetetlen egyszerű és mégis a legfontosabb érzelmekkel, drámával, komédiával és némi iróniával is fűszerezve. Nagyszerű és megkapó. ♥-ből ajánlom, bárki és mindenki számára!
Ódákat és esszéket volnék képes még írni, de igazából, egyetlen jelenet is leírja, hogy miért bőgtem szinte végig az egész filmet. spoiler A csattanón hangosan nevettem: mert dolgozik a butácskának tűnő háziasszonyokkal szembeni előíteletem. És tessék: nyugodtan elszégyelltem magam és önfeledten tudtam nevetni!
A fenti jelenet is szájbarágós és klisés, ugyanúgy, ahogy a spoiler jelenet is, az, de valamiért úgy érzem, hogy ezt egyszerűen azért muszáj szájba rágni, mert még mindig nem nőttünk fel ahhoz, hogy felérjük ésszel: a szeretethez nem kellenek feltételek, csak embernek kell maradni … és kész!

3 hozzászólás
moonchristal 

Amikor elkezdtem nézni, először nem értettem, miért az Oscar, miért ez a felhajtás. Aztán rájöttem. Gyönyörű film, egyszerre emel fel és egyszerre döbbent le teljesen. Abszolút megérdemelte a legjobb díjat, örülök, hogy elkészült, én meg megnézhettem, és megint elgondolkodhattam.

pvik13 

Nagyon szuper és érdekes egy film. Sok témát dolgoz fel amiket nekem át is tudott adni :D

strangelove 

Nagyjából ugyanaz a liberális maszlag mint az Életrevalók, hasonló közönségsikerre is számíthat (jelenleg az imdb-n 8.3 csillag az átlaga). Néhol akad egy-egy jó poén, a cselekmény kiszámíthatóan, de profin halad az előtte már ezerszer kitaposott úton, semmi különös. Mortensen egész szórakoztatóan alakítja a két lábon járó sztereotípiát, Mahershala Ali viszont tényleg jó, bár az ő esetében sem kell semmi váratlantól tartanunk. A film a megszokott felállás inverzét adja (ezúttal Miss Daisy a néger); radikálisnak számítana egy közönségbarát stúdiófilmtől, amennyiben 15 évvel ezelőtt forgatják, de a Moonlight vagy a Black Panther korában ez már nem jelent semmit. Ezzel együtt az, hogy Shirley karaktere az arrogáns, pökhendi és irritáló, Tonyé pedig a szerethető bunkó, egy ideig fenntartja a figyelmet, aztán persze a végére szépen nivellálnak mindenfajta másságot, hogy a film akadálytalan hirdethesse meg az elfogadás hamis ideológiáját, amiért oly hálásak a gondolkodásra kevésbé, saját maguk nagyvonalúnak gondolt belátásaikra – és az attól való spontán, önfeledt elalélásra – annál inkább hajlamos nézők.
Érdekesség, hogy állítólag Mahershala Ali alakítása már csak azért is méltányolható, mert tisztában van azzal, hogy zongorázás közben mit csinál az ujjaival. A filmtörténet egyik mostohán kezelt, ám annál izgalmasabb szelete az ún. légzongorázás. Ennek egyik nemzetközileg is jelentős tudósa és kutatója @annagramma, az ő figyelmébe ajánlom a filmet, egyúttal kíváncsian várva ítéletét.

Sister

Szerintem maximálisan kiérdemelte ez a film az Oscart, bármennyire is szomorú és elkeserítő a témája. Egyszerűen fel nem foghatom, miért szükséges ilyen lekezelően, elutasítóan bánni azzal, aki egy picit is más. És most vonatkoztassunk el attól, hogy ez éppen bőrszínben, szexuális orientáltságban, vagy vallásban nyilvánul meg. Ez a film is arra tanít, a maga olykor kissé nyilvánvalóan szájbarágós módján, hogy két ember között nem létezik igazán olyan híd, amit ne lehetne átjárni türelemmel, empátiával és megértéssel.

Viggo Mortensen alakítása csillagos ötös, az olasz amerikai szerepét tökéletesen hozta. Ráadásul nagyon is okos dolgokat hintett el olykor-olykor, amire még a zongorista is felfigyelt. Apropó, Mahershala Ali pazar, de tényleg. Amikor arról beszélt, hogy az ember mindig őrizze meg a méltóságát, és sose hagyja, hogy porig alázzák, majd' beleszakadt a szívem. Fogalmam sincs, hogy tudta ezt a rengeteg mocskot elviselni, anélkül, hogy összeroppant volna… A film humora, a zenei betétek és maga a díszlet abszolút kifogástalan, ahogy a legutolsó jelenet is. Olyan hirtelen ért véget, hogy fel sem tudtam igazán ocsúdni.

Érdemes megnézni, mert fontos kérdésekről szól, ami rengeteg más vonatkozásban is megállja a helyét. Felemelő, reményteljes és egyben elgondolkodtató alkotás. Ahogy a párja, a Miss Daisy sofőrje is. :)

Bence211 

A Zöld könyv az elmúlt években témájának egyik legjobbja, színvonalas, jó humorú, ennek dacára elmélkedésre buzdítja a néző agytekervényeit az alkotás, mindemellett a díjszezon egyik sikeres befutójának lehet tekinteni. Azt viszont be kell látni, hogy a nem túl visszafogott vígjátékairól híres Peter Farrellyben volt elegendő kraft, egy merőben eltérő film elkészítésére, habár néhol a kézjegyét elvétve fel lehet fedezni, ezzel eljutott filmes önéletrajzának csúcsára ahonnan bízzunk benne folytatja tovább ezt a tendenciát.
Részletesebben az oldalunkon olvashatjátok a teljes beszámolót. : http://filmdoboz.hol.es/…

Dreamborder

Nem kérdés, hogy tíz csillag és az sem, hogy megérdemelte az Oscart!
Annyira tetszett, hogy azt nehéz szavakkal leírni.
A díszlet, a zenék, a színészi játék mind zseniális volt! De a mondanivaló… az vitt mindent.
Nem szeretném kifejteni, abban nem vagyok valami jó. Úgysem tudnám visszaadni azt az élményt, amit a film nyújtott. Inkább arra biztatok mindenkit, hogy adjon neki egy esélyt. :)

Ps.: hihetetlen, ahogy Mahershala Ali zongorázik! :O Ha mégsem ő volt, az sem von le semmit a film értékéből. :) Ja és ezért az alakításért nem sajnálom tőle azt a díjat sem! :))


Népszerű idézetek

duracell 

Don: So if I’m not black enough and I’m not white enough and I’m not man enough, then tell me Tony, what the hell am I?

24 hozzászólás
duracell 

Tony: The world's full of lonely people afraid to make the first move.

duracell 

Tony: You know, my father used to say, whatever you do, do it 100%. When you work, work. When you laugh, laugh. When you eat, eat like it's your last meal.

duracell 

Oleg: Being genius is not enough, it takes courage to change people's hearts.

duracell 

Tony: You know, when you first hired me, my wife went out and bought one of your records. The one about the orphans?
Don: Orphans?
Tony: Yeah. Cover had a bunch of kids sittin' around a campfire?
Don: Orpheus.
Tony: …Yeah.
Don: Orpheus in the Underworld. It's based on a French opera. And those weren't children on the cover, those were demons in the bowels of Hell.
Tony: No shit! They must've been naughty kids!

duracell 

Tony: I dunno. Personally I think if you stuck to the classic stuff it would've been a big mistake.
Don: A mistake? Performing the music I trained my entire life to play?
Tony: Trained? What are you, a seal? People love what you do! Anyone can sound like Beethoven or Joe Pan or them other guys you said. But your music, what you do? Only you can do that!
Don: Thank you, Tony. But not everyone can play Chopin. Not like I can.

duracell 

Tony: You know, Doc, something's been eatin' at me this whole trip.
Don: Hmm?
Tony: That Titsburgh was a major disappointment. I didn't notice any difference at all. Did you?
Don: Good night, Tony.

duracell 

Tony: It's like what your friend the President said, „Ask not… Your country, what you could do for it. Ask what you do for yourself.” Y'know?

Cendrillon0002 

Don: Ha nem vagyok elég fekete és nem vagyok elég fehér és nem vagyok elég férfi, akkor mi vagyok?!


Ha tetszett a film, nézd meg ezeket is


Hasonló filmek címkék alapján