Zöld könyv – Útmutató az élethez (2018) 251

Green Book
130' · amerikai · dráma, vígjáték, életrajzi 12

5 díj · 5 jelölés

Tony Lip egyszerű ugyanakkor jó lelkű fickó, az a típus, akinek a problémamegoldó készsége kimerül az „előbb ütök és csak aztán kérdezek” módszerben. Egy kis mellékes reményében elvállalja, hogy egy afroamerikai zongorista, Don Shirley sofőrje lesz, aki Amerika déli államaiba indul turnézni,… [tovább]

angol
magyar

Szereposztás

Viggo MortensenTony Lip
Mahershala AliDon Shirley
Linda CardelliniDolores
Sebastian ManiscalcoJohnny Venere
Dimiter D. MarinovOleg
Mike HattonGeorge
Frank VallelongaRudy Vallelonga
Don DiPettaLouie Venere
Jenna LaurenzoFran Venere
Suehyla El-AttarLynn Venere

További szereplők

Hirdetés

Kedvencelte 56

Várólistára tette 291


Kiemelt értékelések

Theana

Meg sem tudok szólalni. TE SZENTSÉGES ÉG!!! Annyira zseniális, hogy el nem tudom mondani. Az a Chopin etűd meg telitalálat… Touch down.
Annyira csodálatos…

ziara 

Örök téma, igaz történet, zseniális színészek!!! Imádtam!!!!

Lili98

Még mennyi filmet kell vajon készíteni, hogy az emberek rájöjjenek arra, hogy a rasszizmus rossz? Nem is rossz, botrányos, borzasztó, embertelen és szívszaggató.

Talán egyszer majd rájönnek az emberek…

Sajnálom őket, mindenkit, akinek ez volt akkoriban az élete, aki a mai napig szenved mert más színű a bőre, akit lenéznek a kinézete miatt, aki hiába dolgozta magát halálra még így is egy kutyaként bántak vele.
A szívem szakad meg értetek. Szégyen ilyenkor (is) embernek lenni.
Talán valamikor jobb világ vár mindenkire…talán.

Ez a film fájt, nagyon. De ugyanakkor felcsillant a remény, hogy talán mindenki képes megváltozni és perspektívát változtatni bizonyos dolgokról. Talán képesek vagyunk a változásra, ami már nagyon várat magára.

2 hozzászólás
pvik13 

Nagyon szuper és érdekes egy film. Sok témát dolgoz fel amiket nekem át is tudott adni :D

strangelove 

Nagyjából ugyanaz a liberális maszlag mint az Életrevalók, hasonló közönségsikerre is számíthat (jelenleg az imdb-n 8.3 csillag az átlaga). Néhol akad egy-egy jó poén, a cselekmény kiszámíthatóan, de profin halad az előtte már ezerszer kitaposott úton, semmi különös. Mortensen egész szórakoztatóan alakítja a két lábon járó sztereotípiát, Mahershala Ali viszont tényleg jó, bár az ő esetében sem kell semmi váratlantól tartanunk. A film a megszokott felállás inverzét adja (ezúttal Miss Daisy a néger); radikálisnak számítana egy közönségbarát stúdiófilmtől, amennyiben 15 évvel ezelőtt forgatják, de a Moonlight vagy a Black Panther korában ez már nem jelent semmit. Ezzel együtt az, hogy Shirley karaktere az arrogáns, pökhendi és irritáló, Tonyé pedig a szerethető bunkó, egy ideig fenntartja a figyelmet, aztán persze a végére szépen nivellálnak mindenfajta másságot, hogy a film akadálytalan hirdethesse meg az elfogadás hamis ideológiáját, amiért oly hálásak a gondolkodásra kevésbé, saját maguk nagyvonalúnak gondolt belátásaikra – és az attól való spontán, önfeledt elalélásra – annál inkább hajlamos nézők.
Érdekesség, hogy állítólag Mahershala Ali alakítása már csak azért is méltányolható, mert tisztában van azzal, hogy zongorázás közben mit csinál az ujjaival. A filmtörténet egyik mostohán kezelt, ám annál izgalmasabb szelete az ún. légzongorázás. Ennek egyik nemzetközileg is jelentős tudósa és kutatója @annagramma, az ő figyelmébe ajánlom a filmet, egyúttal kíváncsian várva ítéletét.

Bence211 

A Zöld könyv az elmúlt években témájának egyik legjobbja, színvonalas, jó humorú, ennek dacára elmélkedésre buzdítja a néző agytekervényeit az alkotás, mindemellett a díjszezon egyik sikeres befutójának lehet tekinteni. Azt viszont be kell látni, hogy a nem túl visszafogott vígjátékairól híres Peter Farrellyben volt elegendő kraft, egy merőben eltérő film elkészítésére, habár néhol a kézjegyét elvétve fel lehet fedezni, ezzel eljutott filmes önéletrajzának csúcsára ahonnan bízzunk benne folytatja tovább ezt a tendenciát.
Részletesebben az oldalunkon olvashatjátok a teljes beszámolót. : http://filmdoboz.hol.es/…

Sister

Szerintem maximálisan kiérdemelte ez a film az Oscart, bármennyire is szomorú és elkeserítő a témája. Egyszerűen fel nem foghatom, miért szükséges ilyen lekezelően, elutasítóan bánni azzal, aki egy picit is más. És most vonatkoztassunk el attól, hogy ez éppen bőrszínben, szexuális orientáltságban, vagy vallásban nyilvánul meg. Ez a film is arra tanít, a maga olykor kissé nyilvánvalóan szájbarágós módján, hogy két ember között nem létezik igazán olyan híd, amit ne lehetne átjárni türelemmel, empátiával és megértéssel.

Viggo Mortensen alakítása csillagos ötös, az olasz amerikai szerepét tökéletesen hozta. Ráadásul nagyon is okos dolgokat hintett el olykor-olykor, amire még a zongorista is felfigyelt. Apropó, Mahershala Ali pazar, de tényleg. Amikor arról beszélt, hogy az ember mindig őrizze meg a méltóságát, és sose hagyja, hogy porig alázzák, majd' beleszakadt a szívem. Fogalmam sincs, hogy tudta ezt a rengeteg mocskot elviselni, anélkül, hogy összeroppant volna… A film humora, a zenei betétek és maga a díszlet abszolút kifogástalan, ahogy a legutolsó jelenet is. Olyan hirtelen ért véget, hogy fel sem tudtam igazán ocsúdni.

Érdemes megnézni, mert fontos kérdésekről szól, ami rengeteg más vonatkozásban is megállja a helyét. Felemelő, reményteljes és egyben elgondolkodtató alkotás. Ahogy a párja, a Miss Daisy sofőrje is. :)

desertangelable 

Valamiért én teljesen máshogy képzeltem ezt a filmet, de ez minden bizonnyal annak köszönhető, hogy nem olvastam el a leírását, és csak arra a pár gondolatra építettem, amit elszórtam hallottam róla. Leegyszerűsítve mondhatom, hogy az ellenkező felállást hozta a film, mint amire én számítottam, éppen ezért nem csak meglepett, de még kíváncsivá is tett.
Igaz egy kicsit kiszámítható, és talán még egy kicsit hatásvadász is néha, de ez nem baj, én vevő vagyok az ilyenre. Viggo Mortensen amellett, hogy istenien hozza kicsit elhízott, családszerető, könnyebb pénzt kereső tuskót, még olyan jóízűeket is eszik a filmben, hogy azt kell higgyem különösebben nem okozott neki gondot a szerep kedvéért való hízás. Mahershala Ali pedig annyira kifinomultan fennkölt, hogy ha személyesen találkoznánk szerintem kezet csókolnék neki. A történet kedves, a kivitelezés tökéletes a humora pedig első osztályú. Nekem többszörnézős.

Bálint_Péter

Bár jól esett a lelkemnek ez a film, és az első fele nagyon is tetszett, a második részénél egy picit sok volt számomra a nyál és nagyon direktbe az arcunkba tolták, hogy a rasszizmus az rossz (pedig kicsit visszafogottabban is átjött volna az üzenet). Szeretem az ilyen csöpögős primitívebb férfi barátságos fejlődéstörténeteket, de valahogy a végére elvesztette a varázsát (pedig jó néha ilyen tündérmese szerű dolgokat is nézni). A hazaírt levelek meg kell hagyni aranyosak voltak (kezdetben). Egyébként vizuálisan szerintem nem volt baj a filmmel, elég korhűnek tűnt (bár ezt én csak sztereotípiák alapján tudom megítélni). Színészekkel se volt gond, nem is tudom pontosan megmondani mi volt a bajom a filmmel. Valahogy most nem sikerült összeszedett kritikát írnom, lehet nem is kellett volna. Számomra 6 és 7 pont között van valahol a film. (Ja és Aragorn feldobott pár kilót, fel se ismertem, csak utólag látom, hogy ő az)

tündérróka

Nálam ez a nyerő film idén, akármelyik is nyeri az Oscart. A megnézése előtt nem tudtam, hogy ez egy igaz történet, így végig csak példázatként kezeltem – kb. úgy, hogy „igen, szép történet, de a való világban biztos nem lennének ezek a helyzetek ennyire drámaiak.” Aztán a végén, amikor kiírták, hogy Tony és Don valódi személy volt… kicsit elszégyelltem magam. Nyilván nem történhetett minden ennyire vászonra illően, de mégiscsak emeli a film értékét, hogy megtörtént (élet)anyagokból dolgoztak.
Viggo vitán felül megérdemel minden dicsértet, de én Mahershalától most egy kicsit jobban le voltam nyűgözve – engem teljesen meggyőzött az eleinte hideg úriembert, majd a törékeny, magányos férfit alakító játékával. És azok az ujjak! Tudom, hogy nem igazából zongorista, de simán elhinném neki…
Egyszóval szép, tanulságos, megható film, és külön öröm volt a klasszikus dallamokat ebben a dühös, sértett stílusban előadva hallani.

5 hozzászólás

Népszerű idézetek

duracell 

Don: So if I’m not black enough and I’m not white enough and I’m not man enough, then tell me Tony, what the hell am I?

23 hozzászólás
duracell 

Tony: You know, my father used to say, whatever you do, do it 100%. When you work, work. When you laugh, laugh. When you eat, eat like it's your last meal.

duracell 

Oleg: Being genius is not enough, it takes courage to change people's hearts.

duracell 

Tony: The world's full of lonely people afraid to make the first move.

duracell 

Tony: You know, Doc, something's been eatin' at me this whole trip.
Don: Hmm?
Tony: That Titsburgh was a major disappointment. I didn't notice any difference at all. Did you?
Don: Good night, Tony.

duracell 

Tony: You know, when you first hired me, my wife went out and bought one of your records. The one about the orphans?
Don: Orphans?
Tony: Yeah. Cover had a bunch of kids sittin' around a campfire?
Don: Orpheus.
Tony: …Yeah.
Don: Orpheus in the Underworld. It's based on a French opera. And those weren't children on the cover, those were demons in the bowels of Hell.
Tony: No shit! They must've been naughty kids!

duracell 

Tony: I dunno. Personally I think if you stuck to the classic stuff it would've been a big mistake.
Don: A mistake? Performing the music I trained my entire life to play?
Tony: Trained? What are you, a seal? People love what you do! Anyone can sound like Beethoven or Joe Pan or them other guys you said. But your music, what you do? Only you can do that!
Don: Thank you, Tony. But not everyone can play Chopin. Not like I can.

duracell 

Tony: It's like what your friend the President said, „Ask not… Your country, what you could do for it. Ask what you do for yourself.” Y'know?

Cendrillon0002 

Don: Ha nem vagyok elég fekete és nem vagyok elég fehér és nem vagyok elég férfi, akkor mi vagyok?!


Ha tetszett a film, nézd meg ezeket is


Hasonló filmek címkék alapján