Sátántangó (1994) 48

Satantango
421' · magyar, német, svájci · dráma 12 !

Az Isten háta mögötti alföldi településről az évek során elvándoroltak a lakosok. Nem maradt csak három házaspár (Schmidték, Halicsék, Kránerék), három agglegény (a gépész Futaki, az iskolaigazgató és a Doktor, aki azzal tölti napjait, hogy iszik és naplót vezet mindarról, amit az ablakából… [tovább]

Képek 9

Szereposztás

Víg MihályIrimiás
Dr. Horváth PutyiPetrina
Székely B. MiklósFutaki
feLugossy LászlóSchmidt
Derzsi JánosKráner
Peter Berlingaz orvos
Szajki IrénKránerné
Járai AlfrédHalics
Almássy Albert ÉvaSchmidtné
Gaál ErzsébetHalicsné

További szereplők

Kedvencelte 27

Várólistára tette 146


Kiemelt értékelések

Ekhal

Sikerült legyűrni a monstrumot egy kora délutántól késő estig tartó küzdelemben. A Leviatán-méretű produkció végignézésében fő segítőim az érdeklődés és a türelem voltak, illetve az, hogy a héten szabadságon voltam. Nélkülük nem ment volna. :-)

Kisebb szüneteket beiktatva amúgy nyugodtan végignézhető a film egy napszak alatt, ha az emberben ott a kíváncsiság. A cselekmény szépen lassan bontakozik ki előttünk és mi eggyé válunk a környezettel és ezzel az egészen sajátos hangulattal. Ahogy csordogál a mű, úgy beszippant minket is a világa, transzba esünk, és az idő megszűnik létezni. Ahogy egy oldalon olvastam: „az unalom gyönyörré lesz”. Bár unalomról nem tudok nyilatkozni, egy holtpontot leszámítva egyáltalán nem ásitoztam a film alatt.

Jó volt elmerülni ebben a kietlen tájban, fixírozni a rozzant épületeket vagy megfigyelni az állatok mozzanatait, a színészek megnyilvánulásait, reakcióit. Annak ellenére, hogy barátságtalan és lepusztult vidék ez, mely az itt élők sivárságát, életük egyhangúságát és kilátástalanságát szimbolizálja.
Kifejezetten élveztem a hosszan elnyújtott jeleneteket, melyek Tarr Béla filmjeinek meghatározó elemei. Ez igen komoly kihívást jelent az operatőrnek is, hiszen ha mozgás van, akkor haladnia kell neki is a szereplővel. A filmben nem ritka a 10 percen felüli, snitt nélküli jelenet. Hibának itt nincs helye, különben megy a szalag a levesbe… Sok esetben meg éppen nem mozdul a kamera, és percekig nézzük, amint eltávolodnak a szereplők tőlünk vagy éppen közelednek a távolból felénk. Remek feladat ez a szemnek, kicsit próbára is teszi a térlátást. :)

Jobban megismerhettük volna ugyanakkor a szereplőket, a település történetének hátterét; illetve egy-két mellékszereplőben több lehetőség volt, mint amit kaptunk végül. Valószínűleg ennek a minimalizmusnak is megvan a maga szerepe, de szerintem ezek az elemek jobban kiteljesedhettek volna.

Kifejezetten ajánlom megtekintésre a filmet, mert tényleg érdekes kihívás a végignézése, ahogy a mű ezzel a gigászi hosszúsággal szinte kilép a „film” kategóriából. Külföldön igazi kultusszal rendelkezik a Sátántangó, az Egyesült Államokban pl. többen repülőre is szállnak és utaznak, csak hogy eljussanak egy-egy vetítésre. A filmvilág.blog-on pedig azt olvastam, hogy „egy 2007-es internetes amatőr közvélemény-kutatás eredményeként a Sátántangó egyedüli magyar filmként bekerült a legjobb százba a nem angol nyelvű filmek mezőnyében”.
Nem ajánlott ugyanakkor:
-->akik idilli, bájos vidéki tájképet várnak
-->akik nem bírnak huzamosabb ideig egy helyben ülni és figyelni
-->akik nem bírják az esőt és a sarat
Ez utóbbinak szimbolikus szerepe van az atmoszféra megteremtésében. A Magyar Narancs oldalán láttam, hogy „A nehézkes forgatásról szóló történetek is erősítik a film körüli legendát: Tarr állítólag fél évig járta az Alföldet, hogy meglelje az ideálisan lepukkant helyszínt és „megtapasztalja, milyen a sárban élni”. Hét évig tartottak az előkészületek, három évig a forgatás – csak késő ősszel és kora tavasszal forgattak, hogy megfelelő mennyiségű sár gyűljön össze a helyszínen.”
Ha hagyunk neki időt, egy igazán egyedi filmes élménnyel gazdagodhatunk.

Végezetül az alkotás egyik szállóigévé vált mondatával búcsúzok: „nem csinálni semmit, csak nézni, hogy telik a kurva élet”.

5 hozzászólás
TLD 

A Sátántangóról először úgy tíz éve hallottam egy ismerősömtől, aki akkora lelkesedéssel számolt be a film sikeres megtekintéséről, mintha idegösszeomlás nélkül vitte volna végig a Cat Mariót. Szóval legendás film. Állítólag egy filmklubban négy részletben vetítették le, ám a négyből két fájl sorrendjét véletlenül összekeverték, és.. sokáig nem tűnt fel senkinek.

„Szóba kell hozni a film terjedelmét is.” Írják az Eszméletben egy filmkritika elején,* úgyhogy nincs mese, le kell szögezni: ez egy hosszú film, hosszú vágásokkal. Ezzel a filmmel meg kell küzdeni, nem lehet egy laza esti kikapcsolódásként „elfogyasztani”. A Sátántangó megköveteli a tiszteletet, és azt, hogy próbáljuk meg felvenni a ritmusát, alkalmazkodjunk a lassúságához és vegyünk olyan dolgokat is észre, amik fölött egy gyorsabb és rövidebb film nézése közben talán átsiklanánk. (Mondjuk egy apró pókot a kép alsó, elmosódott felén az egyik kocsmai jelenetben) A hossz érzékelteti azt is, hogy a filmben ábrázolt dolgok kiterjedése és jelentősége egyaránt monumentális. Egyrészt, hiába a több mint hét óra, a bemutatott folyamatok lassúságához képest ez még így is kevés – egy vidéki gazdaság tönkremegy, korszakok váltják egymást, a vesztesek – ha túlélték – megpróbálnak beilleszkedni egy másik társadalomba, közben új királyok jönnek, hatalmi szerkezetek maradnak ugyanazok (az ugyanaz bemutatásához is idő kell.), állatok lófrálnak ide-oda. Másrészt, ezek a színre vitt dolgok elképesztően fontosak, Tarr szerint ugyanis ebben a világban élünk, egy olyanban, amely nemrég komoly átalakuláson ment keresztül – a régi összeomlott, az újról keveset tudni. Ez az egész megérdemli tehát a figyelmünket.

A kritikák visszatérően boncolgatják azt a kérdést, hogy van-e szerepe a történelmi kontextusnak Tarr filmjeiben. Látszólag nem sok, és egy olyan emberen talán nem szükséges számonkérnünk a történelmi beágyazottság meglétét/hiányát, aki szerint a szar kozmikus jellegű,** azaz örökké csak hömpölyög, nem csupán egy korszakhoz, országhoz, vagy régióhoz kötődik. Észre lehet azonban venni, hogy a szar eme kifejezetten masszív ábrázolását a rendszerváltások kora ihlette, mivel valamilyen szinten utalások felfedezhetők (egyenruhák, Rákóczi-kép az őrszobában, a TSZ-rendszer összeomlása, a ravasz vállalkozók megjelenése, csalatkozás a nagy reményekben stb.). Ennek persze ellentmond Tarr apokaliptikus-kozmikus gondolkodása, valamint az, hogy a film – a regényhez hasonlóan – az örök körforgás jelenségével zárul. A ciklikus vs. lineáris idő kérdése szerintem valamennyire ellentmondásos marad: míg a regényben a végén spoiler Szóval a Sátántangónál érdemes külön odafigyelni a formai megoldásokra, hiszen kevés olyan film van, ahol a forma és tartalom ilyen szoros egységet alkot.

Színészi játék nem igazán van, a szereplők a szövegeiket gyakran olyan hangsúlyokkal mondják el, mint amikor az osztályfőnök felszólít valakit egy szövegrészlet felolvasására, és ez a valaki érezteti, milyen kelletlenül tesz eleget a kérésnek. Se szórakoztatás, se színészi alakítások, ilyen értelemben elég anarchista egy film.

A karakterek erkölcsi dimenziói érdekesek: ez a világ valami hihetetlenül pesszimista, depresszív, az emberek többsége elbukik a morális próbatételek során. Az egyik negatív tulajdonságuk pedig az, hogy nem ismerik fel a hamis prófétát, aki okos, jól bánik a szavakkal, ravaszságával felülemelkedik a hanyatló közösségen, de a felülemelkedést csak hatalma növelésére használja. (Jé, nem is tudom, honnan ismerős ez a történet!) Bár Tarrban és Krasznahorkaiban is megvan a hajlam az olümposzi magaslatokról való letekintésre és ítélkezésre, ez a film a negatív emberképével együtt is mesteri műalkotás, mert a készítők nem kívülről piszkálják a társadalmat, hanem ők is részei a történetnek, részben kötődnek konkrét karakterhez (mint a Doktor), részben pedig azért nem menekülhetnek, mert a film megközelítése totális, mindent maga alá temető, nem enged kívülálló pozíciót (Ezt a filmet higgadt, „realista”, analitikus szemmel nézni egyébként sem vezet sok eredményre.), a karaktereket pl. csak kísérjük és kísérjük, nem könnyíti meg a dolgunkat és nem emel a film fölé a gyors vágás.

* https://epa.oszk.hu/01700/01739/00116/pdf/EPA01739_eszm…
** https://www.youtube.com/watch…

Horváth_Evelyn

Fú, nagyon hosszú, nagyon lassú film. De azért wow.


Népszerű idézetek

ancsr

Kelemen: Nem teremtés, fröccs. A teremtés, az egy fröccs.

1 hozzászólás
ancsr

Futaki: És megpróbálok mindent elfelejteni, csak egy lavór meleg víz esténként, és nem csinálni semmit, csak nézni, hogy telik a kurva élet.

Londonna 

– Nem elég valamit sejteni: érteni kell a dolgokat.

Gugyin_Adrián

Fogalmazó 1.: Az örökkévalóságról szóló részt hagyd ki.

1 hozzászólás
Mira 

Az egyetlen veszélyes figura, a Futaki. De nem komoly. Lázongásra való hajlamánál ugyanis csak beszarisága nagyobb. Sokra vihetné, de képtelen megszabadulni makacs rögeszméitől. Engem szórakoztat, és biztos vagyok benne, hogy a leginkább rá tudok majd számítani… stb. stb. Írjad.

Mira 

Egy október végi nap reggelén, nem sokkal azelőtt, hogy az irgalmatlanul hosszú őszi esők első cseppjei lehullottak a szikes, repedezett földre a telep nyugati oldalán (hogy aztán a bűzlő sártenger egészen az első fagyokig járhatatlanná tegye a dűlőutakat s megközelíthetetlenné váljon a város is), Futaki arra ébredt, hogy harangszót hall. Legközelebb négy kilométerre délnyugatra, a régi Hochmeiss-dűlőben állt egy magányos kápolna, de ott nemhogy harang nem volt, még a torony is ledőlt a háború idején, a város meg túl messze volt ahhoz, hogy onnan idáig bármi is elhallatsszon. S egyébként is: ezek a csengő-bongó, diadalmas hangok nem is távoli harangszóra emlékeztették, hanem úgy tűnt, mintha egészen közelről („Mintha a malom felől…”) sodorta volna őket erre a szél.

Londonna 

– Mindenféle bűn önmagunkkal szemben elkövetett gyalázat.

Mira 

És akkor megértettem, hogy mit, merre és miért.


Hasonló filmek címkék alapján