Délidő (Délidő 1.) (1952) 54

High Noon
85' · amerikai · dráma, thriller, western

7 díj · 4 jelölés

Will Kane seriff Amyvel kötendő házassága miatt lemondott hivataláról. Ám éppen az új seriff érkezése előtt egy nappal kapják a hírt, hogy a déli vonattal a városba érkezik a Frank Miller, akit annak idején Kane juttatott a börtönbe. Kane úgy dönt, hogy nem menekül el a bosszúszomjas gengszter… [tovább]

angol

Képek 1

Szereposztás

Gary CooperWill Kane
Grace KellyAmy Fowler Kane
Katy JuradoHelen Ramírez
Thomas MitchellJonas Henderson
Lloyd BridgesHarvey Pell
Otto KrugerPercy Mettrick bíró
Lon Chaney Jr.Martin Howe
Harry MorganSam Fuller
Ian MacDonaldFrank Miller
Lee Van CleefJack Colby

További szereplők

Kedvencelte 4

Várólistára tette 37


Kiemelt értékelések

sipiarpi 

A régi westernekre jellemző pátosz hangulatát árasztja a film. A várost, illetve magát is védő, önfeláldozásra is kész sheriff versenyfutása az idővel, majd hőssé válásának története. A nosztalgia miatt érdemes megnézni.

1 hozzászólás
szigiri

Nyilván 1952-ben fel sem merült az a meglepő fordulat a filmben, amit én már megfertőzve a 21. századdal sejteni véltem, hogy spoiler vagy spoiler
De nem ezek a forgatókönyek történnek meg: a western 1952-ben western volt: jófiúk, rosszfiúk, feszültség, párbaj, meghajlás, taps.

Bence 

Végig tele van feszültséggel, a várakozás feszültségével, és persze a sztori miatt muszáj, hogy legyenek benne lövöldözős részek, de azok inkább elvesznek belőle, mintsem hozzáadnak. A történet remek, a színészek jól hozzák a karaktert, drámaként nagyon jól megállja a helyét, az akciót meg szükséges rosszként el kell fogadnunk.

Imma 

Á, ennek a filmnek a vége a legjobb. Gary Coopert jó volt újra látni, de azért mégis a film struktúráját emelném ki elsősorban, olyan szépen ível felfelé végig az a kis belső, észrevehetetlen feszültség. Régi film, de egy percig sem volt unalmas.
Na, akkor még tudtak filmet készíteni, ez van :P

L_Reggie 

Ez az a film, amiból veszettül várok egy remake-et! Tökéletes lenne hozzá, és az új film vagy ezerszer jobb lehetne! Mert az alap történet remek, sok mély és érdekes kérdés van benne, de a film ezeket nem aknázza ki, és elég felszínesen van kezelve az egész. Az volt a legnagyobb bajom hogy pont a dráma, a morális, erkölcsi részek nem voltak kibontva a filmben. A főszereplő mintha nem is lenne fontos. Grace Kelly volt a legjobb dolog a filmben, az ő játéka szuper, és az ő szála volt jobban kidolgozva is.

Mr_Catharsis91

A világ egyik legnagyobb westernjeként tartják számon és valóban nem rossz. Én ugyan a mocskosabb spagettiwesterneket kedvelem, de ezeknek is megvan a hangulata. Az időkezelésben nagyon jó volt a film, a szinte real-time-ban játszódó történet a végére ér el a csúcspontjához. A zene ugyanakkor zavart, mert azt hittem, hogy minimalista stílusból jutunk el a film végére a nagy bumm-ig és Tiomkin fokozni fog (Ennio zenei aláfestései azért jobban meghatározták a műfajt számomra). A betétdal giccsként hatott és számomra komolytalanná tette a film minden jelenetét mikor felcsendült. Az egyszerűen nem jött át. :D A színészi játék tetszett, főleg hogy Cooper-ből nem csináltak terminátort, hanem realista módon ábrázolták.

Összességében nem volt rossz film, de eget rengetően kiemelkedőnek sem tartottam. Bár azt hozzá kell tenni, hogy 52-es westernről van szó, és a műfaj azért a hetvenes évek végig is rengeteg változott.

BeL1eVe 

Az igazi hőssé avanzsálódás őstörténete.
Nem vagyok egy nagy westernrajongó, mégis megérte megnézni ez a közel 70 éves darabot. Mert igaz, hogy a zsánerre jellemző szembenállások itt is megvannak, az izgalmasnak mondható (nagyjából realtime-ban végbemenő) alapszituáció leginkább az emberi reakciókra, természetre mutat rá.
Ennek a legjobb példája a templomban játszódó jelenet, ami szerintem előfutára is lehetne a 12 dühös embernek. Hogy több nézőpontból is átlátják a lehetőségeiket, többféle embertípus felszólal az ügyben, és hiába ismerik régóta a főhőst, mégis kihátrálnak mögüle az ottaniak, és kénytelen ezt a lelki teherrel egybekötött, vészjósló, felelősséggel teli helyzetet a saját kezébe venni és egyedül megoldani.
Bár az idő kicsit talán kikezdte, de nem véletlen, hogy az első Die Hard filmben is a hasonlóan kialakult felállás végett említik meg az itteni színészeket.
Hans: „Az amerikaiak mind egyformák. Most viszont John Wayne nem vonul el az szépséges Grace Kelly-vel.”
McClane: „Az Gary Cooper volt te hülye.”

Mr_White 

Kissé eljárt már az idő a film felett.

ChEebor 

Bár ízig-vérig western, alapvetően mégiscsak egyfajta morális tanmesét látunk. A cselekmény nagy részét az érdekes párbeszédek, a főhős és a városlakók őrlődése vezeti a kötelesség és a biztonság között. Igazi, hamisítatlan vadnyugatos küzdelem már csak a végén van, mégpedig egy elég jól megkomponált darab. A befejezése pedig remek. Nem egy akciódús film, de nem is amiatt kell megnézni, hanem szép története miatt.


Népszerű idézetek

Londonna 

– […] elmondom, mi köztetek a különbség. Te jóképű fiú vagy. Izmos vagy, a vállad széles. Viszont ő férfi! És nem csak a széles váll teszi ám a férfit, Harvey! Sok minden kell még ahhoz. Mondok valamit: belőled sosem lesz férfi.


Népszerű triviák

UViki 

Az a rövid párbeszéd, amikor a filmben Hans Gruber azt mondja McClane-nek, „ezúttal John Wayne nem lovagol el Grace Kellyvel a naplementébe,” Willis pedig azt válaszolja, „Az Gary Cooper volt, te seggfej” egyértelmű utalás az 1952-es westernre, a Délidőre.

[www.filmezzunk.hu]

Kapcsolódó filmek: Drágán add az életed! (1988) · Délidő (1952)

Drágán add az életed! (1988) Délidő (1952)

Kapcsolódó művészek: Bruce Willis · Alan Rickman · Grace Kelly · Gary Cooper · John Wayne


Folytatása

Összehasonlítás

Délidő


Hasonló filmek címkék alapján