A víz érintése (2017) 179

The Shape of Water
123' · amerikai · dráma, romantikus, fantasy 16

12 díj · 37 jelölés

Az Oscar-díjra jelölt Guillermo del Toro új filmje, A víz érintése a hidegháborús Amerikában, 1962 tájékán játszódó szokatlan tündérmese. A szigorúan őrzött kormányzati létesítményben takarítónőként dolgozó, magányos Elisa a külvilágtól elzárva él. Élete gyökeresen megváltozik, mikor… [tovább]

angol
angol
angol · magyar

Képek 6

Szereposztás

Sally HawkinsElisa
Michael ShannonStrickland
Octavia SpencerZelda
Richard JenkinsGiles
Lauren Lee SmithElaine
John KapelosMr. Arzounian
Doug JonesKétéltű ember
David HewlettFleming
Michael StuhlbargMr. Robert Hoffstetler
Nick SearcyHoyt tábornok

További szereplők

Hirdetés

Kedvencelte 15

Várólistára tette 299


Kiemelt értékelések

Andi 

Octavia Spencer, mint mindig, zseniális.Számomra egyetlen értékelhető dolog ő volt.Szerintem ennél sokkal jobb filmek is kijöttek 2017-ben, nem értem miért kapta meg a legjobb film díjat..

7 hozzászólás
LoneWolf 

A trailerek alapján és teljes tálalásban is egy különös, romantikus sztoriként próbálják eladni a filmet, melyben arra igyekeznek felhívni a figyelmet, hogy minden élet számít, s bizony a különbözőségeink ellenére mind hasonlítunk, illetve a szerelem nem ismer határokat…
Ez mind szép és jó, azonban jobban átgondolva ez nem ilyen meseszerű. Bárhogyan is nézem, az a néma és magányos nő az érzelmi és szexuális örömeinek kielégítésére használta az otthonából kiszakított, zavarodott lényt, aki lényegében azt se tudta hol van. (Nem mellesleg, ha mindenki bánt, alap, hogy behódolsz az első humanoidnak, aki kedves veled, szóval biztos nem lett volna ilyen a nővel, ha eleve normálisan gondját viselik.) Most komolyan. Egy pillanatra játsszunk el a gondolattal, hogy a teremtmény a nőstény és a néma főhős a férfi. Így is olyan csodás lenne ez a történet? Valószínűleg nők ezrei dobálták volna meg a stúdiót és Del Torot, hogy a nők kihasználását éltetik, de persze fordítva nincs vele baj, igaz? Oké, volt egy csúnya, gonosz, fehér férfi, aki meg akarta ölni a szóban 'szörnyet', de ez valóban változtat a tényen? Nem.
Úgy vélem az alapötlet remek, továbbá szépen fényképezett, zeneileg és korhűségéből fakadóan is egy hangulatos műről beszélünk, de végső soron egy olyan irányba vitték el az egészet, ami engem már inkább taszított.
Ha pedig innentől a nők ilyen lényekről fognak álmodozni, (Az eddigi trendeken végignézve sajna várható.) akkor asszem ne csodálkozzon senki, ha kihal az emberiség…

8 hozzászólás
kiruu 

Izé, ez romantikus? Mármint, én azért eléggé romantikus film beállítottságú vagyok, de hogy ebben egy csöpp romantika nincs, az tuti. Ez egy beteg szerelem, vagy valami nemistudommi. Komoly mentális betegségekkel küzd a legtöbb szereplő, egyik betegebb, mint a másik. Az egész nagyon bizarr, nagyon furcsa, rettentően unalmas, és nem is értem az Oscart. Leginkább az időpocsékolás szóval tudnám jellemezni a filmet…

Theana 

Csak a plakátot láttam közelebbről (és hallottam, mennyi jelölést kapott), ezért tudtam, kik között bontakozik ki a szerelmi szál, és előre felkészítettem rá magam. Hát nem is tetszett.

A karakterek nagyon érdekesek, néhányuk egészen zseniális. Sally Hawkins pedig hatalmas. Sokfajta mondanivalója lehet, talán ez tette ilyen népszerűvé? Nem tudom, de az apró ábrázolások spoiler mind egyedivé teszik a gyönyörű látványvilággal ezt a művet. Néhány jelenet egyáltalán nem az én ízlésemnek való, számomra ez már a nagyon furcsa és undorító kategória.

Ha kibontom a lény jelentését, spoiler). Szóval ha emiatt elítélnek, mert nekem ez nem jött be, bátran vállalom.

Ami hiányzott, az a lény eredetének kiépítése, vagy egy kicsivel több információ róla, a létezéséről. Lényegében Elisáról sem tudunk meg olyan nagyon sok mindent, pedig ők a főszereplők, őket kéne „kibontani” (érdekelt volna spoiler). A legjobb látványtervezés díjért viszont szurkolok.

2 hozzászólás
molly_

Egy felnőtteknek szóló mese, leginkább így tudnám jellemezni. A véres jelenetek és a szexuális tartalom miatt semmiképp sem gyerekeknek való, de akkor is olyan, mint egy furcsa, különleges mese. Nekem pont ez a furcsasága, egyedisége tetszett, meg igazából végig lekötött a sztori, a színészek is remekelnek, szóval összességében jó volt.
Viszont sehogy se tudtam megérteni ezt a nagy vonzalmat a csaj és a „szörny” között.. egyszóval a romantikus szál nem jött be. Egyszerűen nem tudtam komolyan venni. Nekem kicsit úgy tűnt, hogy szerencsétlen csaj már annyira ki volt éhezve és vágyott a testi örömökre, szeretetre, hogy úgymond „beérte” ezzel a halcsávóval is. Oké, hogy pont a romantikus rész lenne a film bája meg minden, de nekem sokkal jobban tetszett volna, ha inkább azt magyarázták volna el, mi a fene ez a lény, vannak-e rajta kívül mások is, stb. Nem igazán ismertük meg őt, se a származását, de még a belső tulajdonságait sem. Nagy kár.

2 hozzászólás
Aikome 

Az utolsó jelenet nagyon emlékeztetett a The Legend of the Blue Sea-re.
Hahj… Annyira jól esett most ez a lelkemnek. Amióta kijött az előzetes, teljesen meg vagyok őrülve. Már komolyan úgy voltam vele, hogy elmegyek Pécsre egyedül a moziba, de végül csak jött a megmentőm és gyors letöltöttem.
Nem mondom, hogy a világ legjobb filmje, sőt! De a hangulata, a képi világa és úgy az egész annyira megnyerő, hogy egyszerűen nem tudom ép ésszel felfogni ezt a 66%-ot, amin jelenleg áll. Oké, valószínűleg a szerelmi szál megosztó lehet, de egyéb természetfeletti lények sem különbek. Ott van az acélf*szú, csillogó Edward például! :D Ő miért bugyiáztató? Szerintem ez a halizé sokkal cukibb, már nem azért…
ÉS EBEREK! Rég volt ilyen, de sírtam. Ráadásul azon a hülye bőgős hangomon. Szóval igen, nekem tetszett. Amint kibékültem anyuval, vele is megnézem.

1 hozzászólás
AniTiger

Egynek elment; nem volt rossz, de annyira jó sem… (Az Oscar kapcsán: Szerintem az Ebbing határában álló táblákról szóló film sokkal jobb volt…)

2 hozzászólás
rhysciar 

Én ehhez kevés vagyok. Fogalmam sincs, miért jelölik Oscarra, semmit nem látok benne, ami kiemelkedő volna. Lehetséges, hogy túlságosan művészfilm, és ezért nem értem ezt, de atyaég, halálra untam magam ezen a filmen.
Talán az sem kedvezett számomra, hogy egy olyan könyv elolvasása után néztem meg, amiben brutális, marcangolós sellők gyilkolásztak le egy fél hajónyi embert. Ez az erőltetett romantika itt pontosan ez volt: erőltetett és taszító. Kiéhezett szendeszűz csaj egy vízi lényre gerjed, mert nincs más alapon akkor ez is jó lesz…
Komolyan nem tudom, mit mondjak rá. Voltak jó elemei, tetszett a látványvilág, bár sajnáltam, hogy az ’50-’60-as (?) években játszódott, elképzelni sem tudok annál unalmasabb kort. Aztán a színészek sem hoztak lázba, főleg Hawkins nem, szubjektív nagyon, de antipatikus ez a színésznő. Van valami az arcában, amitől a hideg ráz ki.
A történet viszont hatalmas negatívum. Végig azon agyaltam, hogy ha del Toro ezt fordítva süti el (ha a szörny a nő, és az emberünk egy férfi), akkor hány feminista lovagolna most itt, azt sikongatva, hogy hogy merészelte ezt megtenni és képernyőre vinni del Toro? Másrészről szimplán abszurdnak tartom ezt az egészet. Mondhatják rám az emberek, hogy régimódi, begyöpösödött vagyok, de tényleg romanticizálni akarunk egy vízi lény és egy ember kapcsolatát? Nem lehetséges, hogy van ebben valamiféle bújtatott perverzitás és (na jó, most kimondom, nem érdekel) aberráció? Oké, hogy legyünk liberálisak, de nekem ez sok volt. Még ha művészfilm is, még ha ez a vízi lény valami egész mást akart megtestesíteni (amire látható módon nem jöttem rá), akkor sem érzem azt, hogy ez így, ebben a formában rendben volna. Ha a film hangulatát sokkal fantasysebbre készítik, ha nem ragaszkodott volna del Toro ennyire a realitás talajához a lényen kívül, akkor talán el tudtam volna rugaszkodni én is, de így ez most nem. Nagyon nem.

Rémálom 

De felidegesített ez a film! Persze teljesen nyitottam álltam hozzá, noha olvastam már negatív kritikákat róla, de nem gondoltam, hogy ekkora borzalom lesz. Az egész sztori gyerekesen van megírva (a dialógusoktól kezdve a karakterizálásig semmi nem működik itt), elnagyolt maszlag az elfogadásról. Az üzenet lehetne jó, de annyira rémesen erőltetett (akárcsak minden poén is a filmben), hogy nem bírtam elviselni. Persze, a gonosz a leggonoszabb gonosz, aki valaha volt és „sikeres, fehér, heteró, férfi.” Grrr. Annyira szájbarágós az egész, mintha hülyéknek néznék a közönséget.

A „romantikáról” meg ne is beszéljünk… Szerencsétlen lény inkább egy gyerekre hasonlít, és eleve semmilyen kapcsolatuk nem volt, talán baráti, vagy inkább állat-ember közötti barátság, nosza, akkor legyen szex is. Ha előtte nem teljesen gyermeki cselekedeteket tesz a lény, talán nem lettem volna annyira felháborodva ezen a részen. Így leginkább nemi erőszakra emlékeztetett az egész, de persze, ha férfi áldozat, az rendben van…

Undorító, túlhype-olt szemét ez…

3 hozzászólás
LukeSkywalker 

Guillermo del Toro elkészített egy remekművet, valószínűsíthetően főművét, a Faun labirintusát. Az egy csodálatos mese volt, melyben nagyszerű arányérzékkel elegyítette a háborús drámát a szociodrámával, a fantasyvel és az explicit thriller elemekkel. Az eredmény valami egészen egyedi, különleges, lírai, mégis naturalista, többrétegű filmalkotás lett.

A Víz érintése a nyomába sem ér fent említett műnek. A stilizált, fekete-fehér ékegyszerűségű tanmese ezúttal nem azt a célt éri el, mint a FL esetében. Nem nyűgöz le, nem késztet ámulatra, nem markol a szívünkbe, nem hat meg, nem rendít meg. Nem mondom, hogy nem gondolkodtat el bizonyos témákon, de csupa olyasmin, amin már korábban is eltöprengtünk. A szépség és a szörnyeteg szerelmén példának okáért. 1933-ban és 2005-ben is készítettek olyan filmet, ami sokkal líraibban, esztétikusabban, érzékletesebben mesélte el ezt a klasszikus történetet. A címe mindkettőnek az volt: King Kong. Továbbá készült rajzfilm és több élőszereplős film a szó szoros értelmében vett Szörnyetegről és Szépségről, melyek szintúgy kiemelkedő, a Víz érintését majd' minden értelemben felülmúló módon ábrázolták ezt a témát.

Del Toro filmje számomra rejtély. Az Oscar-jelölések és díjak számának fényében mindenképp. Hacsak nem egy előre eldöntött eredmény áll a háttérben, nehezen érthető, miként értékelhették ezt a filmet. De többek között épp a Víz érintése a bizonyítéka annak, miért NEM a minőség értékmérője többé az Oscar-díj, hanem csupán egy csillogó, jelentéktelen showműsor. Mert a Víz érintése azon túl, hogy egy szépen fényképezett, szépen megalkotott mesefilm, mely a politikai és erkölcsi üzenetet, a másság elfogadását, a toleranciát erőlteti a nézőre, semmi több. Egy tucatfilm, egy hollywood-i zsebkendőtöltögető, művészfilmnek álcázott perverz szoftszexfilm.

Del Toro a szexualitás torz formáit vonultatja fel, mint a nejét állati módon döngölő ügynök, vagy a minden reggel beteges rutinnal és kétségbeeséssel önkielégítő nő, és aztán csúcspontként a spoiler. Nem egészen világos, mi a rendező szándéka mindezzel, milyen üzenetet kíván közvetíteni a ma fiataljai, vagy egyáltalán, bárki számára, mindenesetre nem valószínű, hogy eléri vele a célját. Mert ezek a jelenetek inkább elborzasztanak, viszolygásra késztetnek, semmiképp sem azt az üzenetet sugallják, hogy a másság, az elfogadás mennyire fontos.

Ez a szerencsétlen, elállatiasodott lény, akit kiszakítottak természetes közegéből, és idegen emberek kínoznak, megaláznak, vajon hogy fog reagálni arra, hogy egy nő, akit pár hete ismer csak, levetkőzik előtte és szexuális aktusra csábítja? Ez a nő, aki minden bizonnyal pszichésen beteg, magányos és szexuálisan frusztrált, hogyan képes egy rendkívül visszataszító, kifejezetten ijesztő lényben szexuális partnert látni, szintén nem tudni. Mert ha a rendező bemutatta volna, hogy hetek, hónapok során hogyan barátkozik össze a nő és a lény, hogy kiderül róla, mennyire intelligens, aki megtanulja a jelbeszédet és KOMMUNIKÁLNI képesek egymással, kifejezhetik egymás iránti érzelmeiket, valóban szerelembe esnek egymással, AKKOR TALÁN elhihettük volna, hogy ami a fürdőszobában zajlik, az két intelligens emberi lény közötti kölcsönösen akart aktus. Így viszont inkább egy magányos nő a kutyájával való coitusának analógiáját ébreszti a nézőben. Inkább undort, mintsem szimpátiát, vagy akár izgalmat vált ki. Tehát az egész a visszájára sül el, és közönségességet sugároz, nem pedig művészi érzékiséget.
Úgy vélem, del Toro bakot lőtt ezzel filmmel. Világos a szándéka, de nagyon rosszul közelítette meg, rossz arányérzékkel nyúlt a témához és elhibázta az üzenet közvetítésének mikéntjét.

A víz érintése egy korrekt fantasy dráma, de – ha ez még jelentene valamit – nem egy sokszoros Oscar-nyertes legjobb film-díjjal kitüntetett remekmű. Közel sem. Az kérem, a Faun labirintusa. És ha az Amerikai Filmakadémia idén hibás döntés eredményeképpen jutalmazta a Víz érintését, ugyanakkora hibát követett el akkor, amikor a Faun labirintusát annak idején nem díjazta. Mert a Faun labirintusa minden, ami a Víz érintése nem.


Népszerű idézetek

Bohemian 

Sometimes I think I was born too early or too late for my life.

Theana 

Hoffstetler: [speaking Russian] As Lenin said, „there is no profit in last week's fish”.

Theana 

Zelda: Man is as silent as the grave. But if farts were flattery? Honey, he'd be Shakespeare.

Theana 

Giles: You smell that? O, my. Roasted cocoa. Tragedy and delight… hand in hand.

Theana 

Zelda: Some of the best minds in the country peein' all over the floor in this here facility.

Pandalin 

I can handle pee, i can handle poo, but blood? Blood just does something to me…


Ha tetszett a film, nézd meg ezeket is


Hasonló filmek címkék alapján