A klasszikus zene nemzetközi világában játszódó film középpontjában Lydia Tár áll, akit széles körben az egyik legnagyobb élő zeneszerző/karmester és egy jelentős német zenekar első női vezető karmestereként tartanak számon.
Tár (2022) 95★
Képek 26
Szereposztás
Gyártó
Focus Features
Standard Film Company
EMJAG Productions
Streaming
Netflix
Kedvencelte 6
Várólistára tette 139
Kiemelt értékelések
Tár (2022) 76%
Hú, hát nem is tudom, két és fél órás film, két részletben néztem meg, nem volt egyszerre ennyi időm, pedig, próbálom behozni az Oscar filmeket (ez mondjuk pont nem lett az). Komolyzene. Szeretem a komolyzenét, hallgatom is, valamennyit tanultam is zeneművészet órán, inkább passiókat stb., de, igazából a karmesterről, mint irányító, hatalommal bíró emberről szól a film. Olvastam róla, hogy metoo, meg abúzus, én, nem ezt néztem, nem ezt láttam, vagy nem ezt akartam látni. Mint embert néztem Lydia Tár ( Cate Blanchett ) életét, személyiségét, reakcióit, agresszív és, hát igen, öntelt, gonosz megnyilvánulásait. Még sosem gondolkodtam azon, hogy egy karmester mivel rendelkezik, mi megy a komolyzene berkein belül. Szóval, a hatalmi játszmát figyeltem. Van ilyen. A film nagyon lassan adagol, gondolom, ezért is ilyen hosszú, lappang, bekúszik a fejünkbe, zavart okoz, ki ez a nő, mit is gondoljunk róla, mennyi idő, mire meglátjuk, belátjuk, kimondjuk, hogy nem jó ember. Mondunk-e ilyet bárkire is? Mi kell hozzá? Mire kimondjuk, pereg a film, megy a történet, helyzetek jönnek. Az utolsó , nekem fél óra, meghatározó. Akkor én is úgy gondoltam, mint mások is írják, hogy, na, most kéne újranézni. Nem nyert Oscart, én nem bánom. Hátha, így többen megnézik.
Tár (2022) 76%
Cate Blanchett zseniálisat alkot a filmben.
Kicsit olyan se eleje se vége, de nem is in medias res teljesen.
Csak azoknak ajánlom akik nem riadnak vissza a lassú már már vontatott filmektől.
Talán egyszer még újranézem.
Nagyon erősen ajánlott egy jó hangtechnika a filmhez, de legalább egy decens fejhallgató, valami csodát műveltek a film hangjával (a film elején még kb mono a hang, majd később ahogy haladunk egyre inkább kiszélesedik a hangszínpad).
Maga a történet nem egy nagy durranás, nem rágja az ember szájába. Lekötött a maga 2 óra 38 percével.
Érdekes, hogy endcredittel nyit a film, még nem nagyon találkoztam ilyennel.
Tár (2022) 76%
Így, hogy elolvastam két cikket a filmről, azt mondom, hogy ez egy nagyon jó film, de, hogy ebből nekem semmi nem jött át, az is biztos. :D Ja de, Cate Blanchett csodálatos, dehát ehhez forgatókönyv sem kell.
Mint már oly sokan előttem, én is arra jutottam, hogy még egyszer meg kell néznem ezt a filmet, hogy belelássam azt, amit bele akarnak velem láttatni. És itt merül föl a kérdés, hogy valóban benne van az, amit nagy filmkritikusok írnak, vagy csak ez volt a terv?
Én nem ilyen filmre számítottam. Arra számítottam, hogy ez egy nagy volumenű, hatásvadász jelenetekkel teletűzdelt életrajzi film lesz nagy koncertjelenetekkel, ehhez képest szinte verbális tartalomra épül az egész film. Nagyon figyelni kell / kellett volna a részletekre, az elhangzottakra, esetleges testbeszédre, díszletre, mert minden beszédes, de én nem így kezdtem el nézni ezt a filmet. Mondjuk, ami egy idő után szembetűnő volt számomra, az a főhős lakása, ami sok mindent csak épp melegséget nem árasztott, viszont az, hogy Tár szexuális ragadozó lett volna, nekem továbbra se jön le. A rendező állítólag nagyon merészen boncolgat tabu témákat a filmben más nézőpontokból, de szerintem ezt koránt sem teszi olyan merészen, mert ha így tette volna, akkor nem utólag kellett volna szembesülnöm velük. Értem én, hogy nem akart szájbarágós lenni, meg ne is legyen, de nekem az nem merész, ami észre sem vehető. Hangsúlyozom, biztos meg kell néznem még egyszer ezt a filmet úgy, hogy jobban figyelek…..de úgy nézki, hogy rajtam kívül mindenki másnak is. Vajon ez így jó?
Tár (2022) 76%
Utólag láttam csak, hogy ez annak a Todd Field-nek a munkája, akitől az Apró titkokat imádtam és azóta nem is dirigált mást. Emiatt és a kiugró visszajelzések végett érdekelt leginkább ez a film, viszont sajnos sokkalta többet reméltem, mint amit végül kaptam.
Már a nyitójelenet enyhén zavarba hozott a vége stáblistás kezdéssel, ám az azt követő hosszas beszélgetés Lydia-val felettébb figyelem felkeltőre sikerült és az első 40-50 percig fenn is tartotta ezt. Azonban ahogy telt az idő egyre jobban vesztett el a darab.
Kezdeném azzal, hogy alapvetően nagyon bírom, ha egy film nem siet sehova. Ellenben, ha azt érzem, hogy csak ad hoc jelleggel vannak egymás mellé pakolva a jelenetek, amik a karakterekhez, az érzésekhez, az üzenethez alig vagy egyáltalán nem adnak hozzá érdemi tartalmat, akkor azzal sajnos nem tudok mit kezdeni. Lydia lényéhez egyszerűen nem tudtam közel kerülni, nem jött át az ív a személyiség változásában, mert tömve volt töltelékrészekkel a film nagy része, ami okán viccen kívül egy teljes órát el el lehetett volna hagyni. Talán egyedül a szomszéddal való viszonyában volt annyi kraft, amit magaménak tudtam. Ott átjött a dráma, meg ahogy lereagálja a rokonait a harmonikával frappáns húzás volt, de a párjával, a kislánnyal vagy a zenei brigád egyes tagjaival való kapcsolata elvétve volt csak számomra érdekfeszítő, vagy alig hoztak ki belőle valamit.
Nem egyszer elhangzik a filmben olyasmi, hogy a zenével hangsúlyosabban ki lehet fejezni érzéseket. Ez egy kiváló és értékes gondolat, amivel akár kompenzálhatott volna is a mű, viszont ezekből irtó kevés van. Talán egy próbára vagy előadásra mondanám, hogy egyetlen percnél is tovább tart, a többi még addig se, pedig érződik benne némi energia, érzelmi közlésmód. Pont ezeket a részeket nem kellett volna ennyire megvágni, mert mire belelendültem volna, már ki is dobott magából. Hol tobzódik a film az elvágott, felesleges apró jelenetekben, máskor meg túlnyomó részt el vannak húzva sehova se tartó dialógok, ennek okán a film cancel culture jelenségével foglalkozó témáját ímmel-ámmal véltem felfedezni.
Néha bedobnak álomképeket, megemlítik egyszer Hildur Guðnadóttir-t (akit amúgy a Chernobyl és a Joker után rohadtul bírok), de itt mivel, hogy effektíve szinte nincs is zenei aláfestés ő se tudott hozzáadni. Még hogy ha a címszereplővel nem is tudtam együtt rezonálni, azt megadom, hogy Cate Blanchett valóban kimagaslót játszik, a fényképezés szintén igényes, de ezzel együtt is nagyon komoly csalódás számomra a film. :(
Személy szerint ilyenkor is örülök annak, hogy van a filmiparban egy olyan szerzői filmes, mint Damien Chazelle, mert most hirtelen belegondoltam vajon ő mit hozott volna ki ebből a témakörből. Beleremegtem egy pillanatra.
Tár (2022) 76%
A filmet hat Oscar-díjra jelölték, és valamennyit meg is érdemelné. A Tár egy nagyon fontos film az utóbbi évtizedek társadalmi jelenségeiről, a hatalmi játszmákról és a művészet jövőjéről. Todd Field nem akarja megmondani, merre visz ez minket, vagy hogy jó-e vagy rossz-e a cancel culture. Azt akarja, hogy gondolkodjunk el erről mi.
Bővebben: https://www.roboraptor.hu/2023/03/02/tar-film-kritika/
Tár (2022) 76%
Cate Blanchett – nélküle lehet nem is érne semmit, de ez a nő még mindig ott van a szeren. A Tár nem egy szuperizgalmas, élménydús, hangos film, mégsem engedi a figyelmedet lankadni. Nem lesz az év filmje számomra, és nem is akarom újra nézni, ettől függetlenül tetszett, és kár lett volna kihagyni. Nagyon különleges és egyedi film.
Tár (2022) 76%
Nagyon érdekes film. Kezdem az evidenciával, hogy Cate Blanchett páratlan, fantasztikus, nincsenek szavak rá.
A film maga elég lassú, nincsenek óriási jelenetek, nincs katarzis, de valahogy a bőröd alá kúszik, nehezen lehet elengedni. Rám nagy hatást gyakorolt az, hogy az eszemmel tudom, hogy mit kellene éreznem Lydia Tárral kapcsolatban, de nem azt éreztem a film alatt, ami erőteljes kognitív disszonanciát okozott.
Elég rendhagyó módon indul, ami nem is különösebben érdekes, de én ekkor elkezdtem figyelni a moziban az embereket, ahogy mindenki elkezdett feszengeni, találgatni, ami viszont nagyon izgalmas volt.
Tár (2022) 76%
Hihetetlenül lassan csordogáló film, ami nálam nem érte el a várt eredményt. Általában vagy megnézek egy filmet, vagy rettenetesen ritkán otthagyom és soha többet nem nyúlok hozzá. A TÁR volt azonban az első olyan alkotás, amit fébehagytam és pár órával később folytattam. Pont ez a vontatottsága volt az, ami nagyon levett a film értékéből nálam. Alapvetően szeretem a komolyzenét és ritkán ugyan, de szoktam is hallgatni. De ez a sztori olyan bitang lassú, hogy az már fáj. Persze értem én, hogy miről szól a film, mi köré építették fel, de ez számomra elképesztően kevés. Idővel minden részletét el fogom majd felejteni, mert annyira nem volt maradandó élmény.
Népszerű idézetek
– For instance, Max, why not a Kyrie? You know, like, uh, something like Bach's Mass in B minor.
– I'm not really into Bach.
-You're not into Bach?
– Mm-hmm. Oh, Max. Have you read the Schweitzer book?
– No.
– Well, you should. It's an important text. Now, Antonia Brico thought so. So much so that she shipped herself to Equatorial Africa and canoed up the Congo River to track Schweitzer down and ask him to teach her what he knew about Bach. I mean, somewhere, I've got a picture of her in a, in a pith helmet. I mean, have you…have you ever played or-or conducted Bach?
– Honestly, as a BIPOC, pangender person, I would say Bach's misogynistic life makes it kind of impossible for me to take his music seriously.
– Come on. What do… what do…what do you mean by that?
– Well, didn't he sire, like, 20 kids?
– Yes, that's documented. Along with a considerable amount of music. But I'm sorry, I'm… I'm unclear as to what his prodigious skills in the marital bed have to do with B minor. Sure. All right, whatever. That's-that's your choice. I mean, after all, „a soul selects her own society.” But remember, the flip side of that selection closes the valves of one's attention. Now, of course, siloing what is acceptable or not acceptable is a basic construct of many, if not most, symphony orchestras today, who see it as their imperial right to curate for the cretins. So, slippery as it is, there is some merit in examining Max's allergy. Can classical music written by a bunch of straight, Austro-German, churchgoing white guys exalt us, individually as-as well as collectively, and who, may I ask, gets to decide that? You know, what about Beethoven? You into him? Because for me, as a U-Haul lesbian, I'm… I'm not too sure about old Ludwig. But then, I face him. And I find myself nose-to-nose with his magnitude and inevitability. Come on, Max. Indulge me. Let's allow Bach a similar gaze.
Tár (2022) 76%
– You play really well. But nowadays, white, male, cis composers, just not my thing.
– Don't be so eager to be offended. The narcissism of small differences leads to the most boring conformity.
– I guess Edgard Varèse is okay. I mean, I like „Arcana,” anyway.
– Oh, well, then you must be aware that Varèse once famously stated that jazz was „a Negro product exploited by the Jews.” Didn't stop Jerry Goldsmith from ripping him off for his Planet of the Apes score. It's kind of a perfect insult, don't you think? But you see, the problem with enrolling yourself as an ultrasonic epistemic dissident is that if Bach's talent can be reduced to his gender, birth country, religion, sexuality, and so on, then so can yours.
Tár (2022) 76%
– I mean, that is how you heard about these millennial robots trading in lies.
Tár (2022) 76%
– Maybe we could stop somewhere and take a swim.
– Yeah, at the waterfall. But, mm, not in the river.
– Why? Is there something wrong with the water?
– N-No. There are crocodiles.
– Oh. I didn't think they'd be this far inland.
– They escaped from Marlon Brando movie.
– Wow. That was a long time ago.
– They survive.
Tár (2022) 76%
– How's the writing going?
– Ah, I never know how to answer that question.
…
Makes it sound like a physical act. Like, how's the shitting going?
Tár (2022) 76%
– Schopenhauer measured a man's intelligence against his sensitivity to noise.
– Didn't he once also throw a woman down a flight of stairs who later sued him?
– Yes. Although, it's unclear this private and personal failing is at all relevant to his work.
Tár (2022) 76%
– Indeed, the common metaphors used to explain music are based on the idea that music is a language, albeit a secret one. And in this way, holy and unknowable. These joyful noises we make being the closest thing any of us might ever experience to the divine… yet something born by the mere act of moving air. No different than birdsong.