Egy balul elsült landolás után egy űrhajó baleset egyetlen túlélője valójában nem egyedül tér haza. A fedélzeten velük volt egy idegen létforma. Az élőlényt ugyan megpróbálják karanténban tartani, a szörny azonban elszabadul.
Sputnik (2020) 55★
Szereposztás
Oksana Akinshina | Tatyana Klimova |
---|---|
Fjodor Bondarcsuk | Semiradov |
Pyotr Fyodorov | Konstantin Veshnyakov |
Anna Nazarova | ápolónő |
Alekszej Demidov | Kirill Averchenko |
Anton Vasilev | Yan Rigel |
Kedvencelte 3
Várólistára tette 55
Kiemelt értékelések
Sputnik (2020) 73%
Eddig ez volt a legnívósabb orosz film amit láttam. Ott volt ugye a Koma is, ami ugyan látványban erősebb volt, sőt lenyűgöző, de ott a párbeszédek és a szereplők viselkedése is „nagyon kelet-európaian/oroszosan/ béna” volt. Itt ezt a hibát nem követték el, a színészi produktum rendben volt. Az űrlény elég para (oké, kicsit talán Alien koppintás, de jól sikerült). Voltak elemek amiket logikátlannak találtam, de összességében jól össze van rakva, sci-fiseknek abszolút ajánlom. Örülnék ha ezt a szintet tudnák tartani az oroszok.
Sputnik (2020) 73%
Uhhhh… Most megyek és csinálok kicsit mást, engem ez szétszedett :D
Levegőt kell vennem.
Szinte minden tekintetben csak ilyen filmeket akarok nézni.
Vérkomolyan totál le vagyok döbbenve.
Majd ha újra lesz oxigén a fejemben írok…
Sputnik (2020) 73%
Van ennek a mozinak egy elég vaskos kritikai elismertsége, amit egyrészről megértek, másrészről viszont mégsem: az a sanda gyanúm, hogy az emberek leginkább azt a fajta oroszos egzotikumot vélik értékének és bűverejének tudni, ami valójában szinte mindig ott van minden orosz produkcióban, csak tematikai okokból a mi számunkra ezek az esetek nagy többségében érdektelenségbe fulladnak. A Sputnik (amúgy miért nem Szputnyik a magyar keresztségben?) szerintem kizárólag a könnyű fogyaszthatóság határvonalának innenső oldalán maradó horrorként, és az ezáltal megszólított közönség számára idegen orosz filmes közeg miatt durranhatott ekkorát.
Mondom ezt azért, mert mint film, sci-fi horrornak titulált idegen lényes horrorként annyira nagyon jól azért nem funkcionál, és ezen egyáltalán nem ment sokat az autentikusnak tűnő szovjet-orosz miliője és hangulata. A koncepciójában van újszerűség, ez tény, de ennek bemutatása nekem váratlanul esetlennek tűnt, főleg a cselekmény első fél órájában. Zavarosak voltak a motivációk, a reakciók, egyes szereplők viselkedése. A megálmodott lény és az ő természete megint csak valami frisset mutat be ebben a műfajban, de mintha ennek a gondolatnak se lenne eleje és vége – talán a konkrét űrlény megjelenése az, ami okosan megálmodott és kidolgozott tényező a filmben.
Észre kell azonban vennünk, hogy a menthetetlenül lassú, unalomba fulladó és sokszor tétnélkülinek tűnő cselekmény abszolút nincs kiaknázva, ahogyan a nyolcvanas évek szovjet szibériai hátországát megjeleníteni kívánt környezet sem mutat meg túl sok részletet abból a világból, ahol az emberéletnek nincs semmiféle értéke, a hatalomhoz való bekötöttség függvényében pedig minden következmények nélkül történhet meg – avagy éppen hogy semmi sem történhet következmények nélkül. Kereshetünk egyébként a történetben erre, a szovjet rendszer működésének tipikus hibáira utalgató allegóriákat, de úgy érzem, ezeket is elsősorban beleképzelnénk csak a vélt-valós egzotikum miatt.
Nagyon meglepett azonban, hogy a valamikor nemcsak ügyes, de már tízes évei végén is elképesztő ikonná váló Okszána Akinsina mennyire kétesélyes az itteni szerepében: egyrészt vagy kinőtte a tinédzserként birtokolt báját és eltompult, másrészt talán direkt próbált átlényegülni egy afféle magába forduló, munkába temetkező, a rendszer által felőrölt szakemberré – tényleg nem tudom eldönteni, hogy jó-e amit csinál és dicséret illeti a teljesítményét, vagy ez most az a forma, amire alaphangon képes lassan húsz évvel meghatározó sikerei után. Ennek megítéléséhez talán meg kéne nézni a Csernobil-moziját is, de még nem döntöttem el, akarom-e ennyire tudni a választ erre a kérdésre.
Ugyancsak meglepett, hogy a rendezőként már sok emlékezetes és sok szörnyűséges dolgot is elkövető Bondarcsuk itt megelégedett egy főszereppel, és látszólag nem szólt bele a kreatív munkába – habár rutinja és látványfilmek terén nyújtott nagyon-oroszos teljesítménye talán kicsit megdobta volna a Szputnyik élvezeti faktorát.
Nem rossz, de nem is olyan jó film a Szputnyik, szerintem lehet nélküle élni, de akinek nincsenek aktuális élményei a modern orosz filmgyártással kapcsolatban, és érdeklődik a műfaj iránt, akár jól is szórakozhat rajta!
Sputnik (2020) 73%
Veszett módon bejött! Persze merít a műfaj klasszikusaiból, de mégis kiemelkedő tud lenni. Rendkívül érdekes a tudományos oldalról való megközelítése, a hangulat feszült, remek a zene, jók a karakterek, dialógusok és horrornak is működik. A színészek is tök korrektek. Külön kiemelném a főszereplőnőt, Oksana Akinshina-t, aki a Lilya 4-Ever-ben nyújtott briliáns alakítást, és a Bourne-csapdában játszotta a Neski lányt. Itt is határozottan jól hozza a szerepét, az ő karaktere szolgáltat még némi érzelmi szálat is, még ha kicsit beleerőltetnek is hat.
Az év egyik nagy meglepetése nálam.
Sputnik (2020) 73%
Nem akartam értékelést írni, de így két nap elteltével mégis megteszem. Tudjátok, miért? Mert ez egy jó film! Egyáltalán nem ezt vártam, főleg úgy, hogy a trailerbe is csak beletekergettem, és még így sem érzem magam csalódottnak. Néhol volt, hogy egy kis időre leült a történet és visszavett a lendületből, de érdekes volt és ami a lényeg, kellőképpen elgondolkodtató. Az ilyet pedig szeretem.
Franc se gondolta volna, hogy az orosz filmkészítés ilyen szinten áll. Ezek után – ha valaki késztetést érez, akár itt is hozzászólásban –, jöhetnek az ajánlások, minek érdemes még nekifutni színtiszta orosz alkotások közül.
Sputnik (2020) 73%
Nem rossz, de lehetett volna sokkal jobb is.
Az ordító logikai hibákba, nyitva hagyott kérdésekbe és Darwin-díjas megmozdulásokba inkább bele se megyek.
Volt benne egy apró csavar, az tetszett. spoiler
Sputnik (2020) 73%
Tipikusan az a film, ami próbál folyamatosan meglepni, de ezzel csak azt éri el, hogy sosem lepődünk meg. Az ötlet nem új, a történetvezetés elég béna. De egyszer nézhető.
Sputnik (2020) 73%
Egy nyugodt vágású ufós film, ha röviden kell leírni. Sci-finek nem nevezném, mert tudományosság nem volt benne, inkább csak amolyan „mi lenne ha” találgatás.
A röpke csavarok a filmben szerintem nem kiszámíthatók, de nem is lesznek megdöbbentők. Ennek az oka a nő flegma, semmin meg nem lepődő színészi játéka, s így a csavarnak szánt morzsák elvesznek, az erejük elenyészik sajnos. És se a zene, se a vágás nem menti meg, mivel amolyan lassan feltáró filmnek tervezték.
Szóval a sok pozitív kritika ellenére nekem ez egy egyszer nézős darab a maga gyermeki kitalációjával. És bevallom, én nem értem a párhuzamot az árvaházzal, és a sztorilezáró jelenetet sem tudom hová tenni, mert túl hirtelen lett vége. A Snittre kitett plakát szintén hibás feltételezés. (A díszlet és a jelmez, illetve a korkritika egy része nagyon ott van.)
A műfaj kedvelőinek mindenképpen nézős, mert jó film! Kár lenne kihagyni.
Népszerű idézetek
Próbálja megérteni. Nem tudjuk mi történt pontosan az űrben. Ketten mentek fel és hárman tértek vissza a Földre.