Nagyvárosi fények (1931) 73

A Csavargó magányosan tölti napjait a nagyvárosban. Egy nap rámosolyog a szerencse: beleszeret egy vak virágáruslányba és ráadásul megmenti egy milliomos életét, aki ettől fogva barátjának tekinti. A bökkenő csak az, hogy a gazdag mecénás csak akkor ismeri meg, ha részeg, és ebből sok-sok galiba… [tovább]

Képek 4

Szereplők

Charles Chaplincsavargó
Virginia Cherrillvak lány
Harry Myersmilliomos
Florence Leevak lány nagyanyja
Al Ernest Garciamilliomos komornyikja
Hank Mannbokszoló
Johnny Aberújságárus fiú
Jack Alexandernéző a bokszmeccsen
T.S. Alexanderorvos
Victor Alexanderbabonás bokszoló

További szereplők

Kedvencelte 11

Várólistára tette 65


Kiemelt értékelések

Osli75 

Ez nagyon édes volt. Hihetetlen művészet szavak nélkül (attól a néhány kiírt mondattól eltekintve) ennyi infót átadni. És mennyi apró geg van benne, kis fricskák, vicces mozdulatok amik színessé teszik az egészet. Apropó színek, ezek sem hiányoztak. Réges-régen láttam már némafilmet, még gyerekkoromban, de nem emlékeztem, hogy ez ennyire jó szórakozás.

Imma 

Hát ez nagyon jó volt! Vicces, bájos, egy percre sem unalmas. Öröm volt nézni Chaplin játékát.

negoti 

Chaplint nézni mindig jó, a humora időtlen.

NB14

Az első Chaplin-film a hangosfilm-korszakban. A nagy nyomás ellenére ezt még némafilmként készíthette el – már saját zenével és egyéb hangokkal. 1928 kezdődött a forgatás, és a rendező tökéletesség-mániája miatt majdnem két évvel később került sor az utolsó jelenetre.
Sikeres lett, bár nagyon drága volt, mert a stáb sokáig volt elkötelezve. 1,5 millió dollárt költött rá a saját pénzéből, miközben a gazdasági világválság is akadályozta.
A következő rendezők sorolták kedvenc filmjeik közé: Woody Allen, Stanley Kubrick, Guillermo del Toro, Andrej Tarkovszkij és Orson Welles.
Chaplin egy késés miatt kirúgta a vak lányt játszó Virginia Cherrillt, és az Aranylázban játszó Georgia Hale-el forgatott le pár jelenetet. De később rájött: túl sok munka menne veszendőbe. Visszahívta Cherrill-t, aki hajlandó volt visszatérni – dupla fizetésért.
A bemutatón Chaplin nagyon meglepődött, amikor Einstein megkönnyezte az utolsó jelenetet – nem tudta, hogy szentimentális. Bár a könyvében azt írja: szerinte a tudósok és a filozófusok mind kifinomult romantikusok. Ugyanott még (t.k.) ezt írta a filmről:
„Megszületett tehát a hangosfilm; másnapra minden mozi hangot követelt. A némafilmnek bealkonyult. Nagy kár érte, mert egyre javult. Murnau, a német rendező, hatásosan aknázta ki a némafilm lehetőségeit, és néhány amerikai rendező is a nyomába lépett. A jó némafilm éppúgy szól az értelmiségi közönséghez, mint a mozilátogatók nagy tömegéhez. Ez most mind veszendőbe ment.
Én azonban elhatároztam, hogy továbbra is némafilmet készítek, mert úgy véltem, lesz igény mindenfajta szórakoztatásra. Döntésemben az is befolyásolt, hogy műfajom a pantomim volt; ebben egyedül álltam, és álszerénység nélkül szólva, mestere voltam e művészetnek. Folytattam tehát egy újabb némafilm, a Nagyvárosi fények forgatását. (…)
A cselekmény egyik mellékágával évek óta játszadoztam: a gazdag emberek klubjának két tagja az emberi természet állhatatlanságáról folytatott vita után elhatározza, hogy kísérletet folytat a csavargóval, akit álmában lepnek meg a rakparton. Elviszik előkelő lakásukra, és jól tartják borral, dallal, nővel; mikor a csavargó tökrészegen ismét elalszik, visszaviszik oda, ahol megtalálták. A csavargó felébredve azt hiszi, hogy csak álom volt az egész. Ebből az ötletből származott a nagyvárosi fények milliomosának a története, aki barátjának tekinti a berúgott csavargót, de nem ismeri meg, ha józan. Ez a motívum indokolja a cselekményt, mert így tarthatja fenn a csavargó a vak leánnyal szemben azt a látszatot, hogy gazdag. (…)
A munkám régebben általában érdeklődésre tarthatott számot a producerek körében. Ám most semmi nem foglalkoztatta őket, csak a hangosfilm. Lassacskán úgy éreztem, kimaradok az események sodrából; annak idején nyilván túlságosan is elkényeztettek.
Még Joe Schenket is megnyerte a hangosfilm, pedig volt idő, mikor alaposan leszólta, méghozzá a nyilvánosság előtt.
– Attól félek, Charlie, a hangosfilm gyökeret vert – majd kijelentette, hogy véleménye szerint sikerrel kecsegtető némafilmet már csak Chaplin hozhat össze, senki más. Ez hízelgő volt ugyan, de megnyugtató aligha, mert nem kívántam a némafilm művészetének utolsó mohikánja maradni. Az sem volt túlságosan bíztató, hogy a magazinokban Charlie Chaplin filmkarrierjével kapcsolatban kételyeket és aggodalmakat kifejező cikkeket olvashattam.
Mindennek ellenére a Nagyvárosi fények ideális némafilm volt, és semmi nem tarthatott vissza befejezésétől. Jó néhány nehézségbe ütköztem. A hangosfilm megszületése óta – és már három éve szilárdan tartotta magát a hangosfilm – a színészek szinte teljesen elfelejtették a pantomim művészetét. A beszédre koncentráltak, nem a cselekvésre. A másik nehézség abban állt, hogy olyan lányt kellett találnom, akiről szépségének károsodása nélkül feltételezhető a vakság. Rengeteg jelentkező kifordította a szemét, elővillantva a szeme fehérjét, ami borzasztóan nyomasztó látvány volt. A sors azonban a kezemre játszott. (…)
Miss Cherrill nagyon szép és jól fényképezhető volt, de csekély színészi gyakorlattal rendelkezett. Ez néha előny, különösen a némafilmben, ahol annyira fontos a technika. Gyakorlott színésznőnek gyakran túlságosan berögződtek a szokásai; a pantomimban a mozgás technikája annyira mechanikus, hogy gyakran megzavarja őket. Kisebb gyakorlattal rendelkező színésznők könnyebben alkalmazkodnak a mechanikus mozgáshoz. (…)
Nagy sokára a Nagyvárosi fények forgatása is befejeződött; már csak a zenét kellett felvenni. Az az egy örvendetes volt a hangfelvételben, hogy magam határozhattam meg a kísérőzenét. Magam komponáltam tehát a muzsikát.
Azon iparkodtam, hogy vígjátékaimat a csavargó figurájával ellentétes, romantikus zenével keretezzem, mert a finom zene az érzelem dimenziójával gazdagította komédiámat. A kísérőzenét összeállító muzsikusok sehogy se akarták ezt megérteni. Körömszakadtáig ragaszkodtak a mulatságos zenéhez. Ilyenkor elmagyaráztam, hogy nem kívánok konkurenciát, azt szeretném, ha a zene finoman vonzó ellenpontja lenne a komédiának, érzelmet fejezne ki, mert érzelem nélkül – ahogy Hazlitt mondja – műalkotás nem lehet teljes. (…)
Semmi sem kalandosabb és izgatóbb, mint ha az ember a maga komponálta dallamot először hallja egy ötventagú zenekar előadásban.”


Hasonló filmek címkék alapján