Ha ölni kell (1996) 173

A Time to Kill
144' · amerikai · dráma, thriller, krimi 16 !

1 díj · 5 jelölés

Egy amerikai kisvárosban két férfi megerőszakol egy tízéves kislányt. A feldühödött apa bosszúból lelövi a gyilkosokat és börtönbe kerül. Ám az igazi harc csak most kezdődik: a vádlott fiatal védője lassacskán rájön, hogy mennyi indulat és gyűlölködés lapul az eset hátterében. A városban… [tovább]

angol

Képek 10

Szereposztás

Matthew McConaugheyJake Tyler Brigance
Sandra BullockEllen Roark
Samuel L. JacksonCarl Lee Hailey
Kevin SpaceyRufus Buckley ügyész
Oliver PlattHarry Rex Vonner
Charles S. DuttonOzzie Walls sheriff
Donald SutherlandLucien Wilbanks
Kiefer SutherlandFreddie Lee Cobb
Chris CooperDeputy Dwayne Powell Looney
Brenda FrickerEthel Twitty

További szereplők

Kedvencelte 26

Várólistára tette 126


Kiemelt értékelések

balagesh 

Bár könnyű gondolatilag erre az útra tévedni, de fontos tisztázni, ez a film nem arról szól, hogy van egy férfi, akit az önbíráskodás után felmentenek. Még csak nem is arról, hogy egy férfit az önbíráskodás után azért mentenek fel, mert az esküdtek magukba tekintve azt látják, ők is önbíráskodtak volna. Ezek az egyszerűsítések messzire visznek az igazságtól. Nem lehet kihagyni szavakat: ez a film arról szól, hogy valaki azért önbíráskodott, mert a jogrendszer rosszul működött, és az esküdtek a döntésüket ennek a felismerésnek a révén hozták meg.
Enélkül a tudás nélkül nincs értelme erről a filmről beszélni, hiszen hogyan lehetne csak úgy kisétáltatni egy kettős emberölés vádlottját? Szó nincs arról a kérdésről, hogy lehet-e bosszúból gyilkolni. A bosszúállás szükségszerűségét kell megismernünk és belátnunk nekünk is a filmnézés folyamán.
Amerikai filmben nem meglepő módon ellentmondást nem tűrően haladunk a végcél felé, és mindössze egyetlen, egyébként nagyon is fontos jelenetben (a gyorsétkezdés beszélgetésben) kapunk egy kis árnyalást, hogy a dolgoknak talán nem a kivégzések mentén kellene haladniuk, és talán nem az a cél, hogy helyettünk az állam végezze a gyilkolászást.
Nyilván megvan az a hibája a filmnek, már az említett nyílegyenes, árnyalásmentes előretörésen kívül, hogy a jellemek statikusak, és bennük is legfeljebb az a felismerés fogalmazódik meg, aminek a nézőben is meg kellene fogalmazódni. Ugyanakkor az érintett probléma elég komplex, és elég plasztikusan ábrázolódik. Amúgy meg végig izgalmas a film, és afféle jópolgári, tisztességes légkör jár át mindent, elkerülve a sokkolást, mert tényleg nem az a célja.

4 hozzászólás
Osli75 

A film lényege ott van a végén a védőbeszédben. Vagyis annak az utolsó mondatában. Nagyon hosszú film, de nem vontatott, minden percre szükség volt benne. Nagy színészek jó játéka. A hatás sem maradt el. Érdemes megnézni.

sipiarpi 

Egyik kedvenc „ügyvédes” filmem, bár nagyon amerikai. Grishamből azért könnyű jó filmet készíteni. :)

Lunemorte 

Nagy nevek, megrázó történet… Győzhet-e az igazság és lehet-e bosszúból gyilkolni? A családot vagy a fellángolást érdemes választani?

Serafina 

Megint egy dráma. Úgy látszik ez az év a drámák és romantikus filmek éve, ugyanis többet láttam idén belőlük, mint az elmúlt 10 évben.
Nagyszerű film, nagyszerű karakterekkel. Vannak benne olyan emberek, akik képesek a változásra és vannak benne olyanok akik képtelenek.
Nem akartam megnézni, mert hosszú, de mégis megéri látni. Ma is virágzik a rasszizmus a világban és az illetők szinte mindent és mindenkit alárendelnek. Itt is képesek voltak mindent megtenni, hogy megfélemlítsenek másokat. A saját „fajtájukra” támadtak és őket ölték. Így akár mondhatjuk azt is nem az a lényeg milyen a bőrszíne az illetőnek, hanem az, hogy féljenek tőle, rettegjék, az a lényeg, hogy mindent ők irányítsanak.
Érdemes megnézni legalább egyszer az életben. Nagyon jó film, nagyszerű színészekkel és borzasztó történettel.

Filmdoki

Az ügyfél nagyon tetszett Schumacher-től, egy kellően izgalmas krimi-dráma-bírósági film remek színészi alakításokkal. A regény írója, John Grisham elismerően nyilatkozott a feldolgozás kapcsán, így Ha ölni kell című történetét is Schumacher dolgozhatta fel. Talán az imént említett filmje miatt is ültem le elég nagy elvárással a film elé, illetve a téma miatt is, melyet a történet boncolgat. Mégis, elég felemás érzéssel álltam fel a film után.
A mozi remekül indít, a nyitány Az ügyfélhez hasonlóan piszkosul erős, sőt, itt még sokkoló is. Aki látta a filmet, az tudja miért mondom ezt. Scumacher szép lassan vezeti be eztán a karaktereket, akik között számos nagy név akad. És meg kell hagyni, egytől egyik remekül játszanak, csak adódik a probléma, hogy sok nincs igazán kibontva, hiába akarják azt sugallni, hogy ez a figura fontosabb szereppel bír. Így például Sandra Bullock és Kiefer Sutherland is mondhatni, csak tiszteletüket teszik, mivel előbbi bár segít a főhősnek, sok vizet ezen kívül nem zavar – leszámítva talán a vitájukat az étterembe –, utóbbi pedig hiába várná az ember, hogy egy markánsabb karakter lesz, igazából csak a sablon rasszista szöveget puffogtatja, így megmarad egyszerű sztereotípiának. És ez nagyjából minden karakterre igaz, mivel nem igazán vannak árnyalva. Egy két figura talán, de nagy részük vagy seggfej, vagy jó ember, vagy az események áldozata stb. Az említett vita Bullock és McConaghey karaktere között is simán alkalmat adhatott volna a két gondolkodásmód kicsit bővebb kifejtésére a halálbüntetés kapcsán, helyette utána hagyták a fenébe.
A hosszúra nyújtott játékidővel nem lenne gond, de egyszerűen én nem éreztem, hogy annyira beleásnák magukat a téma fontosságába, és azt sem, hogy az egész történet a nagy katarzis felé haladna. Kicsit inkább olyan, mintha Scumacher a film végi nagy monológra tette volna fel az egészet, hogy az viszi majd a prímet. Viszont az inkább volt már giccses számomra, mintsem olyan, amitől hanyatt vágom magam.
A színészek viszont mondom, jól alakítanak, megvannak a maga erős momentumai és a hangulat is remek, de számomra nem nyújtott akkora élményt, mint Az ügyfél. Azért aki szereti a bírósági filmeket, az nézze meg nyugodtan.

Horváth_Evelyn

A Ne bántsátok a feketerigót! másolata volt gyakorlatilag. Egyébként tetszett, de nem tartom kiemelkedőnek. Azért szeretném továbbra is azt hinni, hogy egyetlen ember sem szimpatizálna olyan emberekkel, akik spoiler. És szeretném azt is hinni, hogy sosem gondolkodott így senki. Még a bűnösök anyja sem. Nagyon igazságtalan volt az egész. Undorító. És morálisan nézve is érdekes volt a sztori., De mondom: ezzel nem Grishamet kell fölpontozni, hogy mekkora akkora, mert ez Harper Lee sztorija, kicsit más környezetben és személyekkel, de a konfliktus meg minden más ugyanaz.

Dániel_H 

Feszültséggel teli film, sok-sok mondanivalóval, amit kibogozni talán mégsem annyira könnyű.

Badiga

Ez egy nagyon jó film,nagyon jól össze van rakva a történet

Gabriella_Balkó 

Hát ez egy elég komplex problémából felépülő történet. A rasszista délen játszódik a 90-es években (szóval nem egy Lángoló Missisippi a 60-as évekből, de azért mégis), az állandó hőség mellett a rasszizmussal is küszködnek a szereplők. Egy néger kislányt megerőszakol 2 fehér semmirekellő ("jó emberek voltak"), a néger apuka bosszúból végez velük. Ki az áldozat ebben a történetben? Egy fehér ügyvéd elvállalja a védelmet, de vajon azért, mert igazságot akar szolgáltatni vagy az ügyvédi ázsióját akarja növelni?
Még sokat lehetne írni erről a filmről, vannak azért hátrányai is (mindenkit fekete-fehérnek mutatott be, vagy jó volt valaki, vagy rossz), de elképesztő maga a bűneset kiváltó oka (spoiler), továbbá a rasszista fehérek megnyilvánulásai (gyújtogatás, bántalmazás, rendőri körökben való felbukkanás), érdekesnek tartom viszont, hogy a seriff néger volt.
Érdekes továbbá a 2 Sutherland szereplése egy filmben bármilyen kapcsolat nélkül, az idős Sutherlandnak igazándiból nem tudom, milyen szerepe volt a történetben, de még inkább nem tudom ezt Oliver Plattnél.
Egy jó kis jogi film, egyszer érdemes megnézni.


Népszerű idézetek

Christinewinchester 

Jake Tyler Brigance: I need a drink.
Lucien Wilbanks: At three o'clock in the afternoon? What would your wife think?
Jake Tyler Brigance: I'm my own man, Lucien. I drink when I want to.
Lucien Wilbanks: When did she leave town?
Jake Tyler Brigance: This morning.

Christinewinchester 

Jake Tyler Brigance: And until we can see each other as equals, justice is never going to be even-handed. It will remain nothing more than a reflection of our own prejudices.

Christinewinchester 

Jake Tyler Brigance: What is it in us that seeks the truth? Is it our minds or is it our hearts?

Christinewinchester 

Jake Tyler Brigance: There ain't nothin' more dangerous in this world than a fool with a cause…


Hasonló filmek címkék alapján