Élősködők (2019) 234

Parasite · 패러사이트 (Paereosaiteu)
132' · dél-koreai · dráma, vígjáték, thriller 16

8 díj · 6 jelölés · Snitt-díj-jelölt 2020

A film antihőse Ki-taek, akinek családja igazi semmirekellőkből áll. Ők mindig a könnyebbik utat választják – bármit megtesznek, csak dolgozni ne kelljen. Irigykedve nézik a Park család fényűző életmódját, és ördögi tervet eszelnek ki, hogy a közelükbe férkőzzenek. Azonban természetesen semmi… [tovább]

koreai · angol
magyar

Képek 1

Szereposztás

Song Kang HoKim Gi Taek
Lee Sun KyunPark Dong Ik
Jang Hye JinPark Chung Sook
Choi Woo ShikKim Gi Woo
Park So DamKim Gi Jung
Jo Yeo JungYeon Kyo
Park Seo JoonMin Hyuk
Jung Ji SoPark Da Hye
Jung Hyun JoonPark Da Song
Park Keun RokYoon (sofőr)
Hirdetés

Kedvencelte 46

Várólistára tette 257


Kiemelt értékelések

Ascyra 

Hűha! Ez egy nagyon jó film!
Azt nem tudnám megmondani, hogy az Oscar jelöltek közül a legjobb-e, de az biztos, hogy ha ilyen filmek kerültek jelölésre, akkor roppant erős a mezőny. Én nagyon nem is tudnám megszakérteni ezt a művet, (meg nem is kell mindenáron), de az biztos, hogy egészen új perspektíva jelent meg a filmvilágban, ez pedig a szarkasztikus és teljesen nyilvánvaló bírálat, amely ugyan jelen volt eddig is, de én úgy érzem/gondolom (néha muszáj együttműködniük ♥+@ – és láss csodát a film is pont ilyen!), hogy ez most valami teljesen új hangvétel, teljesen új megvilágítás, ugyanarra a problémára. És nem csak a rétegek bírálata ez, de bírál olyan dolgokat, mint hatalommámor, az önmagunk által választott Nihil, rákérdez arra, hogy milyen lenne becsületesen élni és megfigyeli, egészen közelről a különböző szereplők egymáshoz való viszonyát, egy olyan légkörben, ahol senki, de senki sem törekszik erre. Mindegyikük más-más szinteken foglal helyet, más és más problémának a melegágya, a szimbóluma. Míg van, aki mélán rácsodálkozik a való világra, van benne ravasz róka is, aki tűzön-vízen és kb. bárkin átmegy, hogy a célját elérje. Ezek a karakterek, mint valami óriás sakktáblán néha egymással szembe vannak fordítva, néhol pedig karöltve harcolnak – az ember csak kapkodja a fejét, mert temérdek a mondanivaló és nagyon oda kell figyelni. Engem – s ez már elcsépelten hangzik – de megvett kilóra: minden percét egy érzelmi hullámvasúton ülve szemléltem, aminek a vége az lett, hogy egyszerűen elfáradtam és nagyon elkomorultam a végére érve, s körülöttem a Világ is szürkébb és gyászosabb lett. Nagyon nehéz néha belegondolni a Valóság igazi mivoltába, de ez a film ezt könyörtelenül megteszi, a maga hihetetlenül végletes és szarkasztikus módján. Nekem tulajdonképpen az a véleményem róla, hogy nem csak aktuális problémákkal, hanem az aktuális, szinte legnagyobb PROBLÉMÁVAL foglalkozik és nem rejti véka alá a nyíltan megfogalmazott véleményét sem: most már elég, most már tenni kellene valamit. spoiler
A film tele van jelképekkel, szimbolikával, amit nem állok neki megmagyarázni (főként saját magamnak szoktam amúgy), mert elképesztően hosszú írás lenne, amivel úgy érzem, megszentségteleníteném ezt a minden kétséget kizáróan egyedi mesterművet.
Még ha nem is érteném az egész sztorit, nem látnám át a mondanivalóját is azt mondanám, hogy ejjha. Ez meg azért elég nekem manapság. Szóval ez egy EJJHA – felkiáltójellel. Nagyon tetszett (és ha ezt ki lehetne másként fejezni, hát megtenném). Ajánlós – főként, ha van kedved egy kis agytornához a valóság mocsarában – ezáltal, szinte mindenki számára.

1 hozzászólás
Nihilchan

Ez az én filmem! Nagyon egyedi, nagyon abszurd, csak úgy tündököl benne a fekete humor, közben pedig végig izgalmas, érdekes és öröm nézni a különlegességét. Nagyon jól kitalált történet, kiváló ábrázolás, remek színészek; mindent megkaptam ettől a filmtől, amire most szükségem volt. Felejthetetlen élmény, sokszor újranézős, elgondolkodós. Imádtam.

3 hozzászólás
LoneWolf

A rossz döntések, a balszerencse és valamelyest a hatalmas társadalmi különbségek filmje. Érdekes, izgalmas és fordulatos sztori, remek színészi alakításokkal, ami olyannyira életszagú helyenként, hogy már-már facsarja a néző orrát. Ennek ellenére néhol kissé hihetetlen volt az a sok véletlen, ami az események csúcspontjához vezetett, mégis mindenképp egy magával ragadó, egyedi élmény, ezzel pedig valóban az év egyik legjobb alkotása, ami joggal vitt el megannyi díjat. Asszem nem is kell erről többet írnom, mert ezt igazából látni kell.
ui.: spoiler

1 hozzászólás
TLD

Bong Joon Ho új filmjében a vagyoni egyenlőtlenségekről mesél nekünk. A szimbolikát nem bízza a véletlenre: a pincében élnek a kiszolgáltatott, észre sem vett „alsó” társadalmi réteghez tartozók, felül a gazdagok. A gazdagok élete vagyonuk ellenére is sekélyes, hiányzik belőle az intimitás. Ennek ellenére ők azok, akiket a lentiek irigyelnek. A pénz az, amire az előrejutás eszközeként tekintenek spoiler, ráadásul habozás nélkül eltapossák a hasonló társadalmi helyzetben lévőket, hogy az urak kegyeiért versenyezzenek.

Egyedi ötlet, jó színészek, fordulatos és groteszk történet. A film nagyon tetszett… volna, ha a vége nem ilyen szájbarágós. spoiler Kár, mert volt annyira egyedi a rendező víziója, hogy ne kelljen ilyen egyszerűsítő eszközökhöz fordulnia, hogy megértesse az egyébként aktuális és fontos üzenetét a nézőközönséggel.

9 hozzászólás
rocketdog 

Nem értek egyet a film leírásával, miszerint a főszereplő családnak büdös lenne a munka és ingyenélők lennének. Én sokkal inkább azt láttam, hogy mindenre képesek, hogy állást szerezzenek és azt meg is becsülik. Nem félnek a visszautasítástól, nem csüggednek, ha nincs képesítésük. A film arról szól, hogyan kerülnek a munkanélküliségből jól fizető pozíciókba (az első fele legalábbis). Nagyon tetszett az a fontos üzenet is, hogy nem a diploma adja a tudást, hanem a szorgalom és a gyakorlat.
A film második fele már sokkal inkább csak a gazdag-szegény közti ellentétekről szól mindenféle értelemben, itt már sok újat nem láttam.

rhysciar

Szuper kis film, kellemesen morbid és őrült, mint ahogy azt vártam is tőle. A film feléig szinte repültünk, zseniális volt nézni azt a kivitelezést, ahogy a kis család megoldotta a munkakeresését, aztán – megvallom őszintén – azért megijedtem. El nem tudtam képzelni, hogy mi lesz itt most a konfliktus, és bár szerintem kicsit későn hozta be a film a problémát, így is jó lett. Annyira abszurd az egész, de Bong Joon Ho-nak eddig csak ilyen filmjei voltak, és jól is áll neki, szóval jó volt ez. A vége meg aztán plusz egy piros pont, örültem, hogy realisztikus maradt.

csokidani 

Sok hulye cim forditas van a filmeket illetoen, de ezt tokeletesen eltalatak. Annyira kifejezi az egeszet.
Szorakoztato mozi a maga dramai es kevesbe dramai, hol vicces hol komolyabb hullamaival. Nagyon jo aranyerzekkel keszult, az biztos. Illetve kelloen europid, hogy szelesebb kozonsegnek is befogadhato legyen.
Hogy megerdemelten lett-e Oscar dijas, abban nem vagyok biztos, de hogy a filmgyartasnak jot tesz majd, az biztos.
Egyhamar nem fogom elfelejteni, az tuti. Eros, igenyes, magas szintu film.

16 hozzászólás
BeL1eVe

Nehezen találom a szavakat. De annyi biztos, ez valami embertelenül zseniális volt.
Őszintén szólva Bong Joon Ho-tól eddig csak a Snowpiercer-t láttam, viszont számomra az a film is a posztapokaliptikus sci-fik közt egy fantasztikusan jó, maradandó alkotás volt.
Ezzel a művével viszont egy mesterien megrendezett és felépített történetet vizionált, amiben legfőképpen a mai napig létező társadalmi szakadékra reflektál erőteljesen. Nem is akármilyen eszközökkel. A cselekmények, a párbeszédek, a karakterek meg úgy az egész élethelyzetek bemutatása a létező legprofibb autentikussággal vannak átadva.
Rettentően tetszett, hogy nem csőbutának lett beállítva a szegény oldal, hanem igenis megvolt nekik az eszük. Sőt, még annál is több. Leginkább a film első felében a legnagyobb tudatossággal beleépít a rendező egy kiválóan működő, abszolút nem kilógó intelligens humorfaktort. De persze a dialógusok ennél a szegmensnél közel nincsenek elbagatellizálva, hanem hozzátesznek a valóban briliánsan megírt forgatókönyvnek.
Aztán a második felére műfajokra vált a film és ekkor jön az igazi retinába égő jelenetek sorozata egészen az utolsó képkockáig. Nem szeretnék kitérni rá konkrétan, mire fut ki az egész, mert személy szerint magam sem tudtam mire számítsak. Elképesztően erős darab, csont nélkül az év egyik legjobbja.

Laren_Dorr 

„Ahhoz képest, hogy gazdagok, elég kedvesek.”
„Nem gazdagok, mégis kedvesek. Hanem azért kedvesek, mert gazdagok. Ha gazdag lennék, én is kedves lennék.”

Témája és az Oscar jelölések okán adja magát az összehasonlítás a Jokerrel, és bár a Joker „butábban” tálalja ezt a témát, mint az Élősködők, mégis sokkal zsigeribb, elemibb erővel hatott rám, több gondolatot hozott fel bennem. Az Élősködők kicsit elvicceli, kicsit túlspilázza, a rongyrázó felsőközéposztály és a rájuk irigykedő munkásosztály szánalmasságának szatíráját nyújtja. Az Élősködők egy szellemes, gúnyos beszólás, míg a Joker egy kijózanító pofon.

Novecento

Ez tényleg nagyon jó film volt. Az elején könnyed, vicces, szórakoztató, a végefelé átment egy bizarr és groteszk thrillerbe, kis Tarantinós beütéssel, majd kapott egy szomorkás befejezést. Szeretnék még ilyen jó ázsiai filmeket.


Népszerű idézetek

Pandalin

Tudod mikor nem sülhet soha be egy terv? Ha egyáltalán nincs terved…Semmi…Tudod miért? Hiába tervezel bármit is, mert az élet úgyis mást hoz.
(…)
Ha nincs terved, nincs, ami félre siklik.

nykol

Ki-taek: They are rich but still nice

Chung-sook, Ki-taek's wife: They are nice because they are rich

nykol

Ki-taek: [to his son] You know what kind of plan never fails? No plan. No plan at all. You know why? Because life cannot be planned. Look around you. Did you think these people made a plan to sleep in the sports hall with you? But here we are now, sleeeping together on the floor. So, there's no need for a plan. You can't go wrong with no plans. We don't need to make a plan for anything. It doesn't matter what will happen next. Even if the country gets destroyed or sold out, nobody cares. Got it?


Ha tetszett a film, nézd meg ezeket is


Hasonló filmek címkék alapján