Éj anyánk (1996) 18

Mother Night
114' · amerikai · dráma, romantikus, háborús 15

Háborús bűnösként Izraelbe szállítják Howard W. Campbell amerikai drámaírót 1961-ben. Miközben a férfi a börtönben megírja élete történetét, megelevenedik a múlt. Campbell a szüleivel került Németországba, ahol az irodalmi élet megbecsült tagja lett. Egyik nap különös látogató keresi fel. Frank… [tovább]

Képek 1

Szereposztás

Nick NolteHoward Campbell
Sheryl LeeHelga Noth / Resi Noth
Alan ArkinGeorge Kraft
Bernard BehrensDr. Lionel Jones tiszteletes
Arye GrossDr. Abraham Epstein
Anna BergerEpstein's Mother
Norman RodwayWerner Noth
Frankie FaisonRobert Sterling Wilson
Gerard ParkesPatrick Keeley atya
Vlasta VránaAugust Krapptauer

További szereplők

Várólistára tette 44


Kiemelt értékelések

bonnie9 

Nagyon szeretem Vonnegutot, de ha választanom kéne, a szívem sokkal inkább húz az utópiái/disztópiái, mint a háborús történetei felé, így az Éj anyánk-at félig tudatosan, félig anélkül, de eddig elkerültem mind könyvben, mind filmen.
Ami miatt szeretem az írásait, az az egyedi és utánozhatatlan hangulata, a szarkasztikus narrálása, a társadalomkritikája, a humanizmus és még egy csomó dolog, amit meg sem tudok nevezni. Vonnegut egy jelenség, akit lehet szeretni vagy nem, érteni, nem érteni vagy érteni próbálni, de megfogalmazni a mibenlétét nem. Olvasni kell.
Mint említettem, az Éj anyánkat pont nem olvastam, így nem tudom megmondani, adaptációként mennyire állja meg a helyét. Megjegyzem Vonnegutot tökéletesen adaptálni szerintem amúgy is lehetetlen.
Nehéz film, sötét film, háborús film. Háborús film úgy, hogy a háború szinte csak pillanatképek erejéig, leginkább csak szóban van jelen, sőt el is múlik. És talán nem is fontos. Csak színtér a drámaíró drámájához, az ő belső háborújához. És nemcsak az övéhez, hanem valamennyi emberéhez. Mert valamennyien játszunk, tudjuk ezt már Shakespeare óta. Ha szerencsések vagyunk és/vagy keményen dolgozunk, akkor a saját szerepünket. De mi van ha ránk osztanak valamit? Vagy ha csak ezért vállaljuk el, hogy tartozzunk valahová? És mi lesz, ha túl sikeres a darab? Vagy ha belebukunk?
Sok kérdést tesz fel és Campbell csak egy válasz a sok közül. Vonnegut arra ösztökél azonban, hogy mindenki magában keresse a válaszokat.
Hangulatában a film komorabb, mint Vonnegut hangja, de azért időről-időre kihallatszik.
Egy biztos: " Azok vagyunk, aminek látszani akarunk, úgyhogy vigyázzunk, hogy minek akarunk látszani.”
„Így megy ez.”

Nick Nolte-t érdekes módon el sem tudtam volna képzelni egy ilyen szerepben, de nagyon ráérzett a figurára és a vívódásaira, és John Goodman is kellemes meglepetés volt. A közös jeleneteiket nagyon élveztem.
És külön örültem spoiler.


Hasonló filmek címkék alapján