Húztam egy darabig ezt a mesét, részben a hype miatt, ami körülvette (és azért is, mert akármennyire imádom a Shrek franchise-t, az első Csizmás Kandúr film annyira nem nyűgözött le – és a Shrek a vége, fuss el véle is kicsit elfáradt már). Valahogy aggódtam, hogy bármennyire szeretem Kandúr karakterét, egyszerűen nem elég ahhoz, hogy elvigyen egy filmet a hátán. A kissé nárcisztikus, igazi macskajellem remek haver karakter, de nem annyira működik főhősként.
Itt viszont… te jó ég, igazi főhőst csináltak belőle, olyan mély pszichológiával, és olyan mesteri írásmóddal, amit szerintem felnőtteknek szóló filmek is megirigyelhetnek.
A történet szerint Kandúrt elkapta a kapuzárási pánik, mikor rádöbben, hogy leélte nyolc életét a kilencből. A rettenthetetlen hős kénytelen szembenézni a halandósággal: visszavonul, és megpróbálja békében leélni az utolsó éveit. Hamarosan azonban rádöbben, hogy létezik egy kívánságcsillag, ami lehetővé tenné számára, hogy előről kezdjen mindent, és ne kelljen többé tartania a haláltól. A csillagot viszont sokan keresik, és Kandúrnak nyomába ered egy titokzatos fejvadász is, akinek úgy tűnik, személyes baja van vele…
Ennek a filmnek szinte minden karaktere, és minden történetszála aranyat ér. Talán az egyetlen gyenge pont Jack Horner, aki elvileg a főgonosz, de valljuk be, a Farkas spoiler az, aki a valódi fő antagonista szerepét kapja. Perrito elindul idegesítő kis side-kick-ként, a nagyszájú, aranyos kiskutyaként, de ha az ember figyel rá, nagyon hamar egyértelművé válik, hogy ő is komplexebb, és spoiler. Cicusról az első rész alapján azt hihetjük, hogy csak egy visszatérő szerelmi szál, akivel Kandúr se veled-se nélküled stílusban szenvedhet, de hamarosan kiderül, hogy neki is rengeteg problémája van, és nem egy Kandúr miatt alakult ki. A kapcsolatuk gyönyörűen rávilágít, hogy mennyire toxikus a főhős, és mennyit kell fejlődnie, és a film be meri mutatni azt az utat, amíg Kandúr is rádöbben a hibáira, és elkezd aktívan dolgozni rajtuk. Aranyfürtöcske kicsit bájosabb és egyszerűbb történetszálat kapott a három medvével, de a humoruk, a családi dinamikájuk, az, ahogy ezen keresztül az örökbefogadott gyerekek problémáira és dilemmáira reflektált a film, megint érzékeny és ügyes lett.
És Kandúr. Nála tényleg minden volt. Az egész film lényegében a halálfélelem kérdése körül forog: bátorság-e egyáltalán az, ha az ember kockázat nélkül él? Klisés gondolat, hogy a bátorság nem a félelem hiánya, hanem a legyőzése, de Kandúr esetén nagyon szépen érződik a különbség. Amíg nincs félelem, amíg nincs valós kockázat, amíg nem látja az út végét, folyton pazarolja az idejét és a lehetőségeit is. Barátságokat köt, de nem tart ki mellettük – Shrekékre bár visszaemlékszik, de láthatóan eltávolodott tőlük. Szerelmes lesz, de nem tud elköteleződni. Hősködik, kalandokba keveredik, de nem önzetlenségből, és nem is azért, mert maga a kaland okoz örömet neki, hanem csak a hírnévért, a buliért, az adrenalinért. Amikor viszont megjelenik a kockázat, az üres, valódi kapcsolatok nélküli élet hirtelen nagyon fontossá válik – Kandúrnak pedig rá kell döbbennie, hogy jelen formájában mennyire értéktelen is volt az ideje. A film egyben elképesztően jól ábrázolja a pánikbetegséget (ismét, felnőtteknek szóló filmben sem láttam sok ennyire jól bemutatott rohamot). Maga a Farkas pedig… hát, róla nem tudok sokat mondani, mint szimbólum és mint karakter is a film egyik csúcspontja. spoiler
Mindenkinek bátran ajánlom. Helyén van az a tizenkettes karika, nem kisgyerekeknek szóló film, de az utóbbi évek animációs filmjei közül az egyik legkiválóbb.