Bérgyilkossági hivatal (1969) 3

The Assassination Bureau
110' · egyesült királysági · akció, vígjáték, krimi

A Bérgyilkossági Hivatal hosszú évtizedek óta biztonságosan működik. Célpontjai kizárólag bűnös emberek. Egy ifjú újságírónő úgy dönt, magánnyomozásba kezd, hogy valóban csupán bűnös embereket hajlandóak-e meggyilkolni. Megbízza őket, hogy öljék meg vezetőjüket…

Képek 4

Szereplők

Oliver ReedIvan Dragomiloff
Diana RiggSonya Winter
Telly SavalasLord Bostwick
Curd Jürgensvon Pinck tábornok
Philippe NoiretMonsieur Lucoville
Warren MitchellHerr Weiss
Clive RevillCesare Spado
Vernon DobtcheffMuntzof báró
Beryl ReidMadame Otero
Annabella IncontreraEleanora Spado

Várólistára tette 4


Kiemelt értékelések

Serge_and_Boots 

Igazi békebeli vígjáték ez, az a fajta, ami elé régen a tévé fénykorában az egész családot le lehetett ültetni. Alapja, egy elvileg befejezetlen Jack London regény érzésem szerint valahol ott érhetett véget, ahol a cselekmény kezdett egyre vadabb fordulatokat venni, de oda se neki – igazán nincs miért haragudnunk erre a darabra.

Ha nagyon hasonlítgatnom kéne, talán az Azok a csodálatos férfiak… jutna róla eszembe: olyan kort mutat be komikus szemüvegen keresztül, amiben az élet kicsit vidámabb, egyszerűbb, elegánsabb, egyenesebb volt, és amin mai szemmel nagyokat tudunk derülni, mivel a távlat egyszerre történelmi és eszményi. A sztoriról sokat nem kell beszélni, a cselekmény körülbelül tíz perc után elhinti nekünk, mit is fogunk látni a következő két órában. Mondjuk ez a két óra kicsit szerintem sok, bőven elég lett volna ide kilencven perc is, bár tény, nagyrészt a kaland kitölti az időt.
A mozi vizualitása, rendezése és kompozíciói sok izgalmat nem tartogatnak, a szórakoztató funkció mindenek felett áll, így sok érdekes részlet, például a párizsi bordély, a svájci hegyek, vagy az olasz helyszínek nem ragadnak magukkal olyan intenzíven, mint azt várnánk – cserébe a díszletek szépek, a komikus események átütőek. A cselekmény vége felé látható trükkfelvételeken azért vastagon meglátszik a kor, ezek kivitelezése még 1969-hez képest is kissé esetlennek tűnik.
Mai szemmel nézve a filmet lényegében a színészek viszik a hátukon. Oliver Reed ezen a téren megbízható sarokpont, Diana Rigg rendben van, bár körülbelül három perc után Geraldine Chaplint képzeltem a helyére… Telly Savalas mindent egybevetve korrekt: nem itt fogjuk megtudni, miben is rejlik vonzereje és sármja, ugyanakkor bizonyosan nem lesz vele szemben kifogásunk. Curd Jürgenst nagyon szokatlan efféle vígjátéki közegben látni, de valójában ő sem lóg ki a képből.
Ha van bajom a mozival, akkor az, hogy nincs igazán bajom semmivel – de igazán kiugrónak sem éltem meg az élményt, minden korrekt, célszerű, nosztalgikus. Régen éltünk-haltunk az efféle filmekért, szerettük veszélytelen izgalmukat, halállal és életveszéllyel vegyes, mégsem olyan fekete humorukat. Az idő viszont megfogta, ma már ez kevés, többet kell nyújtani, és a régi szórakoztató filmekkel szemben is magasabbak az elvárásaink.

Bájos darab, annyi szent! Se több, se kevesebb. Gondolataiban felidézte bennem az elmúlt napokban kétszer is megtekintett A kötél című klasszikust, de nyilván mérföldekre vagyunk tőle művészeti és filozófiai értelemben is. Ezzel együtt is, ha leadná a tévé jövő karácsonykor, beülnék elé pár szelet bejglivel.


Hasonló filmek címkék alapján