Az Edgar Allan Poe művei nyomán készült fekete sorozat egy dinasztia történetét követi nyomon, amely összeomlik, mikor az örökösök egymás után életüket vesztik.
Az Usher-ház bukása (2023–2023) 165★
493' · amerikai · dráma, fantasy, horror, minisorozat 18 !
8 rész (epizódhossz: 62')
Képek 44
Szereposztás
Kedvencelte 32
Várólistára tette 135
Kiemelt értékelések
Le a kalappal Mike Flanagan előtt, hisz a Midnight Mass után ismét egy olyan sorozatot tett le az asztalra, aminek sikerült teljes mértékben lenyűgöznie.
Ugyan egy korábban már többször adaptált sztoriról van szó, (Egyik változatot sem ismerem, de tervben a pótlásuk.) de ettől még cseppet sem lesz kisebb az érdem, hisz kellően a mai modern korhoz igazította az egészet, így valószínűleg az alapokon kívül minden másban eltér a régebbi verzióktól.
Ez egy brutális igazságokkal teli társadalomkritika, magával ragadó (bár már többször látott, a spoiler alapra építkező) misztikus, horrornak viszont annyira talán nem nevezhető körítéssel, és bitang erős karakterekkel, illetve színészi játékokkal. Carla Gugino + Mark Hamill lopta a show-t, de igazából szinte mindenkit imádtam benne, Bruce Greenwood-tól kezdve, Rahul Kohli-n át, Samantha Sloyan-ig.
Flanagan fentebb említett szériáját ugyan nálam nem veri, de mindenképp ajánlott darabnak tartom, ráadásul most kifejezetten érdekelni kezdett Edgar Allan Poe munkássága.
Inkább volt erős társadalomkritika, mint jó horror. Nézette magát, érdekes volt, kíváncsi voltam a végkifejletre, de szeretni nem igazán tudtam, mert szinte az összes szereplőt utáltam. A hangulata nagyon tetszett és volt pár kreatív megoldás az elhalálozásokat illetően, de mély nyomot nem hagyott bennem. Mindent összevetve az ötlet és a megvalósítás tetszett, mégsem tudnám azt mondani, hogy szerettem, főleg az elejét, mert számomra nagyon szenvedősen indult be a cselekmény.
Mondjon bárki, bármit, ez a sorozat csodálatos feldolgozása a Poe műveknek. Néha a könnyem csordult, néha a hideg rázott, néha kicsit túlzásnak éreztem, de azt gondolom ha Poe ma élne, valahogy így vinné színre a műveit. Imádtam a hangulatát és azt, hogy magával ragadott. Minden színész tökéletes volt, és azt gondolom, hogy ezután a feldolgozás és a Mise éjfélkor után Mike Flanagan az egyik kedvenc rendezőm.
Zabálom Flanagan minden sorozatát! *-* Nagyon egyediek egytől-egyig. Nálam A Hill-ház szelleme eddig a top, de az Usherek története másféle horror stílust igényelt. Itt inkább a halálok módszerein rökönyödtem meg, és hát a látvány ahogy tálalja… ahogy felépíti a történeteket.. Zseniális!
Érdekes a sztori, de az első rész után kicsit más stílust vártam, több szívrohamot, ijesztgetést. A végén pedig egy nagy csavarra vagy megdöbbenésre számítottam. Arra a bizonyos határra, amit átlép nálam szokás szerint.. amikor táltva marad a szám, mint a Mise éjfélkor sorozata végefele, hogy miafff… Mi történik itt? Hova tudja ezt fokozni? :) Ennek töredékét kaptam meg, de voltak részek, amik tetszettek és amik nagyonis elgondolkodtattak a végén! Az ember szinte várta hova lyukad majd ki, mi lesz a karakterek sorsa.
Alapvetően nem csalódtam benne, egyszerűen ez egy másféle történet volt, mint amit megszoktam, de jobb is ez, hogy ilyen változatos sorozatokat tud nyújtani, amik nagyon különböznek, még ha az ember a szereplők miatt is már tudja,hogy Flanagan a rendező :) Továbbra is várni fogom, bármit alkot ez a fickó, ha már nem is a Netflixen… Akárhol ^^
Mike Flanagan méltóképpen adaptálta Edgar Allan Poe munkásságát a képernyőre. Poe a gótikus, romantikus stílusú horrorirodalom atyja, nem mellesleg a detektívregény „feltalálója” is. Érdemes a szerző életművét (újra) felfedezni, hiszen az emberi lét örökérvényű gyarlóságait mutatja be, ami még mindig releváns. Flanagan kitűnően használta fel Poe novelláinak elemeit, szereplőit, motívumait, illetve a verseit is, amiket megfelelően illesztett be a cselekménybe, így azok kellően megadták a drámai pillanatoknál az emelkedettséget, ez különösen igaz az utolsó részben a zárókép során elhangzott versre. A sorozat mondhatni a Succession horror elemekkel és társadalomkritikával fűszerezve. Egy okos, nem szájbarágós kritika a fogyasztói társadalommal és a gyógyszerlobbival szemben, valamint egy csavaros tanmese a hatalomról, az emberi mulandóságról és gyarlóságról, valamint a családi kötelékekről. A sorozat lassan építkezve mutatja be a diszfunkcionális Usher család tagjainak történetét, majd bukásukat, akik ugyan nem különösebben kedvelhetőek, de kellően komplexek, és akiknek életre keltésében ismét pazar színészgárda állt a rendelkezésre, amelyből kiemelkedik Carla Gugino, Bruce Greenwood és Mary McDonnell/Willa Fitzgerald játéka. Emlékezetes és minőségi zenei és operatőri munka egészítette ki a történetet, ez különösen igaz a sokkoló haláleseteknél. Plusz pont jár a popkultúrális utalásokért és a metapoénért. Flanagan filmográfiájának a csúcsa továbbra is a A Hill-ház szelleme (2018–2018), majd a Mise éjfélkor (2021–2021), de a dobogó harmadik helyére felfér Az Usher-ház bukása. Aki a halloweeni időszakban egy minőségi horrordrámát nézne, annak jó szívvel ajánlom ezt a minisorozatot és Poe műveit is.
Mike Flanagan valószínűleg képtelen mellényúlni. Ezzel a minisorozattal modern korba repített minket, egy Poe novellák/regény ihlette történetbe, mely az Usher-ház összeomlását mutatja be. Horror, dráma, társadalomkritika, fantasy amelybe még említett szerző verseinek idézése is tökéletesen természetesen bele lett szőve. Mindenből ad egy kicsit. Hozta az elvárt minőséget, a színészektől ismert erős játékot (Carla Gugino újra ellopta a showt szerintem, de Mark Hamill is nagyot alakított).
Ha lehetne, 8 és fél csillagot adnék, mert az ötlet zseniális, a megvalósítás pedig elképesztő. Mike Flanagan munkássága ismeretlen volt számomra, engem Poe vonzott, de egészen magával ragadott ez a stílus.
Sikerült egy olyan sorozatot összehozni, ami ugyan Poe művein alapul, de a legtöbb esetben nem erőltetetten vagy szájbarágósan teszi ezt (bár ez alól sajnos volt kivétel – ezért a mínusz csillagokban), hanem rendkívül ötletesen, és maga a hangulat is remekül hozza azt, amit én Poe írásait olvasva éreztem. Hatalmas kedvencem volt a második rész, A vörös halál álarca – zseniális átültetése a novellának! Látványvilágban egyébként az egész sorozat remekel, ebben például a számomra kevésbé megkapó, Az aranybogár című rész is megnyert magának – az a jelenet a szilánkokkal, fantasztikus. A színészek többsége remek munkát végzett, Carla Gugino meg azon kívül, hogy nagyon tehetséges, egyszerűen gyönyörű.
Huhh… Mike Flanagan nekem szerintem A one-hit-wonder. A Hill-ház szellemével aratott, nem kicsit, imádtam, újranézem szinte minden évben. Aztán jött a Bláj-ház szelleme és a Midnight Mass, ami nélkülözött mindent, ami a Hill-házban működött: a horror teljesen háttérbe szorult, előtérbe került a dráma meg a végeláthatatlan szócséplés, főleg a Midnight Massban. Nem szerettem, bár nézhető volt mindkettő, mégsem érzem szükségét az újranézésnek a Hill-ház szellemével ellentétben, amit nem tudok megunni. És végre valahára itt van az Usher ház bukása. Azt kell mondjam jobban teljesített, mint a Bláj és a Midnight Mass, de nem ugrotta meg a lécet, horrorban igencsak lightosra sikeredett. A 18-as karika leginkább a mérhetetlenül sok káromkodásnak, pucérkodásnak és a rendszeres droghasználat bemutatásának szól, bár azt azért hozzá teszem, a korábbiakkal ellentétben a hentelést itt felturbózták a lehetetlenségig. Véres az már tuti, szóval aki gore festet akar tartani az Mike Flanagan eme munkássságát válassza, de engem ez sosem foglalkoztatott, kicsit több természetfeletti horrorelemre számítottam, sokkal több pszichológiai elemre, de ebben a tekintetben sajnos nekem nem teljesít valami jól.
Erős társadalomkritikát fogalmaz meg próbál sjw lenni, többé kevésbé ízléses módon, bár néha azért elszaladt a paci. Fura módon engem az Amerikai horror sztorira emlékeztetett annak minden profánságával, de van kis gótikus/viktoriánus beütése is, na ebből nem bántam volna ha több is akad a sok gore helett. Carla Gugino elviszi a hátán a művet, az ő hollója valami fantasztaikus, már csak miatta is megéri nézni. Összességében jó volt, de a Hill-ház szellemét nálam nem múlta felül. Ha rangsorolni kellene ezeket a horror mini sorikat, akkor nálam ez a második, ami akár dícséretnek is betudható.
Flanagan nagyon jól összehozta Poe műveit a történettel, a modern családtörténet mindegyik része egy-egy művéhez kapcsolódott. Szókimondó, véres, de nagyon jól sikerült sorozat, üresjáratok nélkül.
Népszerű idézetek
The people in charge of making us healthy make us sick. We cheat the dying. We fleece the poor. Promote the racist. Let the demons run amok. This world needs changing.
Verna: Elvégre mi egy vers, ha nem biztonságos hely egy nehéz igazságnak? Mondok egyet. Akkor jutott eszembe, amikor elkezdtek városokat építeni. Úgy hívom: „Város a tengerben”.
Íme, a Halál leült a trónra
Egy különös, magányos városban
Mi a homályos Nyugat mélyén terült
Ahol a jó és rossz
A legrosszabb és legjobb
Örök nyugalomra szenderült
Mennyei sugarak nem jöttek le oda
A hosszú éjszaka alatt a városba
De a tündöklő tenger fénye
A tornyokat csendben feldíszítette
Dómokat, ormokat királyi csarnokokat
Templomokat és babiloni falakat
Árnyas, elfeledett lugasokat
Faragott borostyántól
És kővirágoktól dúsakat
Lemondóan az ég alatt
Búskomor vizek alszanak
De lám, a levegőben forgatag!
Egy hullám, végre egy mozdulat!
A hullámok most vörösebben csillognak
Az órák gyengén és halkan szuszognak
És akkor, nem földi nyögések közepette
Ott, ahol a város azóta is fekszik
Ezer trónból a pokol tört fölfele
A létét így tisztelik.
Madeline: Azt hittem tisztánlátást kínálsz!
Verna: Hadd ülepedjen le egy kicsit. Majd megérted.
Verna: Mindennek megvan az ára. Minden tárgyalás egy belépési pont. Minden alku egyszerű akaratkifejezés. A közös akaraté.
Madeline: Megbeszélhetjük. Mint nő a nővel.
Verna: Én nem vagyok nő.
Madeline: Tudod, mire vagyok képes, és hogy miket tettem. Tudod, hogy ki vagyok.
Verna: Kifogástalan, kidolgozott maszkok gyűjteménye egy satnya szív körül. (…) Ez kegyetlen volt. Bocsánatot kérek. Van, amivel senkinek sem kéne szembenéznie az életben. Bőven lesz időd az önreflexióra. Igen, tudom, hogy ki vagy. És ki voltál. És ki lehettél volna. Mindhármat látom. Egymás mellett. És ezért összetörik a szívem.
Verna: Tudjátok, mi az újévi fogadalom? Egy alku a jövővel. A jövő közeledik. Mindjárt itt van.
Mikor a lelkedre magány köszönt
Szürke sírkő sötét gondolatai között
És nem egy, hanem tömegek lesik
Legtitkosabb órádat
Maradj csendes magányban
Mi nem egyedüllét
Mert a halott lelkek,
Kik életedben előtted álltak, holtodban is
Körbezárnak, és rád vetül akaratuk
Mint súlyos árnyak, légy nyugodt!
Az éj, bár tiszta, rosszaló
Nem néznek le az odafent trónoló
Csillagok a magas Mennyekből
Hogy reménnyel teljen a halandó fényüktől
Sugarak nélkül vörös gömbjeik
Fáradt lelkedet úgy érintik
Mint a tűz, mint egy láz
Mely örökké téged ráz
E gondolatokat űzd magadtól
E látomások ne tűnjetek utadból
Elhagyja mind szellemedet
Nincs több – mint fűszálat a harmatcsepp
E szellő, Isten lehelete elcsitul
És a köd, mi a dombra borul
Árnyas, árnyas,
De töretlen, jelkép és szimbólum
Hogy akaszkodik a fákra!
Mint talányok talánya
If you start thinking this is reality, you'll just slip into the abyss.
Roderick Usher: Tudja, mi a kedvenc ünnepem? A szilveszter. És miért? A fogadalmak miatt. Félvállról veszik a szót, nem tudják, hogy mennyire súlyos. Fogadalom. Fogadalmat tenni. Kitartónak lenni. Elszántnak lenni. Eltökéljük, hogy megteszünk valamit, vagy ellenkezőleg. A legtöbb ember úgy pazarolja el az egész ostoba életét, hogy egy percre sem fogad meg semmit sem. De én nem.
Dupin: Tisztelet? Senki sem von senkit felelősségre, maga is tudja. Akiknek az a dolguk, hogy megggyógyítsanak, megbetegítenek. Átverjük a haldoklókat. Kisemmizük a szegényeket. Előléptetjük a rasszistákat. Hadd tomboljanak a démonok! A világnak meg kell változnia.