Amadeus (1984) 259

17 díj · 10 jelölés

„Mozart és Salieri: a tehetség és a középszerűség ellentéte, örök harca sokakat megihletett már. Milos Forman szakított e művészi hagyományokkal. Filmje nem a középszerűség szívósságát és a zseni törékenységét ábrázolja. Az Amadeusban két súlyos egyéniség mérkőzik, ütközik meg. Forman Salierije… [tovább]

angol

Képek 5

Szereposztás

Tom HulceWolfgang Amadeus Mozart
F. Murray AbrahamAntonio Salieri
Elizabeth BerridgeConstanze Mozart
Roy DotriceLeopold Mozart
Simon CallowEmanuel Schikaneder
Christine EbersoleKaterina Cavalieri
Jeffrey JonesII. József
Charles KayOrsini-Rosenberg gróf
Patrick HinesBonno udvari karmester
Jonathan MooreVan Swieten báró

További szereplők

Kedvencelte 87

Várólistára tette 191


Kiemelt értékelések

krlany 

A 3 órás rendezői változatot néztem meg.
Ez a film egyfelől zseniális (a zseni alkotásmódja, a muzsikák, az operarészletek, az orraládörgölős humor stb.), másfelől viszont Mozart idegbeteg ábrázolásával (még akkor sem, ha a színészi játék briliáns, a nevetés meg hátborzongató) nem bírok azonosulni… Értem én a koraérettséget, az apja elleni lázadás szeszélyét, a szabadság ízét és korlátnélküliségét, a túlzott öntudatát, a túlcsorduló önbizalmát (mondjuk van is mire), mások lenézését, meg az összes zseni attitűdöt, de akkor sem… Másféle rossz jellemet álmodtam magamban neki (kevésbé ilyen tikkelő őrültet, noha pont ilyen szélsőségeset), ez valahogy nem passzol a muzsikájához a fejemben, pedig az mindig lenyűgöz.
Forman filmje nem véletlenül nyert annyi díjat. Mindet megérdemelte egytől egyig. Salieri bámulatos… spoiler és hideg és kegyetlen, mondhatni sátáni…
Hatással bíró film.

3 hozzászólás
Theana 

Legelőször gyerekfejjel láttam, amikor szinte fel sem fogtam, mit látok, mi történik lélektanilag a karakterekkel, azóta pedig eltelt pár év, mégis nagyon tisztán emlékeztem az egész filmre. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy ennyire nagyhatású film. Egy remekmű A zseniről, a komolyzene géniuszáról.
Természetesen a film egyik legmeghatározóbb része maga a muzsika, viszont a színészek mellette elképesztően fantasztikusak. Tom Hulce-t nézve nem is tudom, kit látok, egy zsenit vagy egy őrültet. Vagy inkább mindkettőt. Mintha zenét lélegezne.
Nagyon jó dráma. Nagyon jó. Végig megoszt, mert a dramaturgia teljes hatása alá von, majd szinte azonnal újra és újra elképeszt, és ezt végig váltakozva. A történetvezetés nem ereszt, a hang- és képvágás megint csak briliáns. Salieri személye pedig egy külön beszédtéma. A középszerűek szentje.
Zseniális darab, elnézést, nem tudok róla nem szuperlatívuszokban beszélni.

Nihilchan 

A film nézése közben két dologtól érhet el a Mozartéhoz hasonló őrület; magától Mozart nevetésétől, illetve Eszenyi Enikő szinkronjától. (Előbbi szórakoztató, utóbbitól elnézést kérek, de még az életkedvem is elröppent.) Egyébként meg ezt a filmet legalább egyszer látni kell. Imádtam a színészi játékokat.

1 hozzászólás
desertangelable 

A rendezői változatot láttam, ami 3 órás, mégsem untam egyetlen percét sem. A színészek zseniálisak, ahogyan azt már előttem is írták, a jellemábrázolás tökéletes, és Mozart tehetsége valami egészen elképesztő…. Ez nem a kritika része, de pont ma gondolkoztam el rajta, hogy már mennyire nem hiszünk a csodákban, mostanra már mindenki szkeptikus, és ha valami csodával határos dolog történik mindenki számítógépes trükköt vél mögötte. Mindezt úgy, hogy azt pedig mindenki elismeri, hogy csodagyerek vannak, voltak és lesznek is. Gyerekek, akik 6 évesen már komponálnak…, elfogadjuk, hogy léteznek, akkor a csodákban miért nem hiszünk? Költői a kérdés, csak eszembe jutott.

3 hozzászólás
Emilie

Szerintem, ha Archeimer-kórban szenvednék, ezt a nevetést akkor sem felejteném el. Még biztosan újranézem, mert a színészi játék, ami itt jelen van, az valami hihetetlen. Pontosan ilyen őrültnek képzeltem az egyik kedvenc zenészemet, Tom Hulce remekül megragadta a jellemét. Nem is csodálom, hogy Oscar-díjas, ha ezt az Akadémia figyelmen kívül hagyta volna, akkor tényleg kijelenthetnénk: az Oscar fabatkát sem ér.

Szeszj 

Nagyon szeretem ezt a műt, még emlékszem általános iskolában mutatta nekünk meg az Ének tanárunk. Már akkor is megfogott. Mozart örült nevetése, és hogy milyen bolondos figura. Meg persze Salieri is őstehetség. A zenekről nem is beszélve. Mindig is kedveltem Mozart zenéit, mert gyönyörűek.
https://www.youtube.com/watch…

Lady_Hope

Azt a leborult szivarvégit! Ezért a filmért megérte éjfélig fent maradni.
Az a nevetés..! Zseniális.
Sajnos nem tudom hogy mennyire hiteles a film, nem tudom hogy az igazi Mozart is ennyire vidám, őrült, eszelős ember volt-e de a film szempontjából azt mondom mindegy.
Amit felépített, a kép a zsenikről, nos az velejéig igaz.

1 hozzászólás
Osli75 

Nekem ez nagyon tetszett. Egyetlen dologgal nem tudtam azonosulni, ez az őrült nevetés és hogy néha ilyen idiótán viselkedett volna Mozart. Szerintem zseni volt és őrült is egyszerre, de valahogy másfajta őrültséget képzeltem el nála. Ennek ellenére én megadtam a tíz csillagot. Nem bánom hogy a három órás verziót néztem, mert egyáltalán nem tűnt soknak. Végig lekötött, a történet is érdekes volt és a színészek is tetszettek nekem.

1 hozzászólás
mvancsika 

A három órás rendezői változatot néztem meg.
F. Murray Abraham nagyszerű volt, csakúgy, mint a jelmezek, a díszlet és a zene. Nekem kicsit sok volt Mozartnak ez az őrültsége, nem hiszem, hogy ennyire durva lett volna a helyzet.
Magyarul kezdtem el nézni, de nem bírtam (főleg Eszenyi szinkronját – még jobban lebutította Constanze karakterét), így végül eredeti nyelven néztem meg.
Nagyon jó film, bátran ajánlom!

3 hozzászólás
AnnaAnn

Zseniális film Salieri – állítólagos – ellenszenvéről Mozart iránt. A színészek kiválóan játszanak, és a film kellő humort is szolgáltat, főleg Mozart nevetésével :D Hosszúsága és témája ellenére szerintem bármilyen korosztálynak ajánlott. Első ízben még általános iskola 7. vagy 8. osztályban láttam, és már akkor elvarázsolt.


Népszerű idézetek

Szelén 

Wolfgang Amadeus Mozart (parókát próbál): Gyönyörűek. Miért nincs három fejem?!

Szelén 

Wolfgang Amadeus Mozart: Ha a közeljövőben valamelyik kutyájának további zenei képzésre lenne szüksége, csak szóljon.

Theana 

Antonio Salieri: Tudja meg, Ön a legnagyobb mester, aki e világra született.

Szelén 

Wolfgang Amadeus Mozart: Nem mutatom be a háremhölgyeket, ahogy… Nem szemérmetlen. Nagyon is erkölcsös. Igazi német erényeket méltat!
Antonio Salieri: Fenség, ezek vajon mik lehetnek? Szeretnék tanulni, úgyis mint idegen.
II. József: Mondja csak, Mozart. Nevezzen meg egy német erényt.
Wolfgang Amadeus Mozart: A szerelem.
Antonio Salieri: Szerelem! Szóval mi olaszok nem értünk hozzá.
Wolfgang Amadeus Mozart: Nem, nem hiszem. Az olasz operában, azok a sipítozó hím-szopránok és a szemüket forgató kövér párok? Ez nem szerelem! Baromság!
Fenség, válassza meg a nyelvet. Én majd megírom hozzá a legszebb zenét, amit valaha írtak.
II. József: Nos, így állunk. Legyen a német. Ez az Öné.
Wolfgang Amadeus Mozart: Tartsa meg, Fenség. Már a fejemben van.
II. József: Tessék? Első hallásra?
Wolfgang Amadeus Mozart: Azt hiszem, igen.

Szelén 

Antonio Salieri: Majd szólok pár szót az érdekében, atyám. Bárkit feloldozhatok, aki középszerű. Én ugyanis szent vagyok. A középszerűség védőszentje.

Londonna 

– Kedves Mozart, fogadja őszinte elismerésemet.
[…]
– Hahaha… Ennél jobb zene nincs is egész Bécsben! Ugye egyetért?
– Bizonyára káprázatos az ágyban… Á! Úgy értem, nyilván… mestere a szakmájának. Máskülönben minek vesz el valaki egy ilyen nőt…

Szelén 

Antonio Salieri (meglátja Mozart kottáját): A papíron semminek nézett ki! A kezdete egyszerű, majdnem komikus. Csak egy pulzus. Fagottok, kürtök, mint egy rozsdás harmonika. És akkor, hirtelen, magasan fenn, egy oboa. Egyetlen, rendíthetetlen, magasan ívelő hang. Amíg egy klarinét át nem veszi, s át nem varázsolja egy fenséges dallammá. Ezt nem egy cirkuszi majom komponálta. Ilyen zenét még nem hallottam. Tele vággyal, valami végtelen vággyal. Úgy éreztem, Isten hangját hallom.

Szelén 

II. József: Milyen ez az új fiú, ez a Mozart?
Van Swieten báró: Fenség, kiváló ez a zeneszerző. Egy kitűnő operáját hallottam nemrég. Idomeneo, Kréta királya.
Rosenberg gróf: Fárasztó darab. Én is hallottam.
Van Swieten báró: Fárasztó?
Rosenberg gróf: Egy, a képességeinél magasabbra törő fiatalember. Túl fűszeres. Túl sok hangjegy.

Szelén 

II. József: Szellemes munka. Minőségi munka. Csak túl sok benne a hangjegy, ennyi az egész. Vegyen ki néhányat és tökéletes lesz.

Szelén 

Antonio Salieri: Csak rajta. Csúfolódj, nevess!


Ha tetszett a film, nézd meg ezeket is


Hasonló filmek címkék alapján