Bár Ellen Ripley sikeresen megmenekült, amikor űrhajója lezuhan a Fiorina 161 bolygón, a balesetet Newt és Bishop nem éli túl. A Fiorina 161-rol hamar kiderül, hogy a bolygó nem más, mint egy fegyenctelep, ahol a magukra hagyott rabokra van bízva, hogyan maradnak életben. Ripley-nek hamar rá… [tovább]
Alien 3. – A végső megoldás: halál (Alien 6.) (1992) 314★
Képek 42
Szereposztás
Gyártó
Twentieth Century Fox Film Corporation
Brandywine Productions
Streaming
Disney+
Kedvencelte 59
Várólistára tette 46
Kiemelt értékelések
Elég nehezen tudtam végignézni, többszöri megszakítással. Most nem a rendezőit láttam, de lehet, hogy hiba volt. A rendezői változat ebben az esetben is ütősebb, akárcsak az előző résznél. Viszont mindegy milyen, én nagyon kedvelem Ellen Ripley-t. :)
Nem volt rossz, bár ez a része most kevésbé tetszett, mint az előtte levő kettő. Pörgős volt meg minden, és látványos, de még így sem jött be, pedig Ripley jó volt. Még mindig tetszik a karaktere, és az egész sztori érdekes volt. spoiler Sajnáltam szegény kutyát, és persze Newt-ot. :/ Ezt nagyon nem kellett volna, részben ezért is vontam le egy csillagot. A másikat meg azért, mert hiába volt pörgős, nagyon kusza is volt, és zavaros. Ripley-en kívül, mindegyik okoskodó fickó idegesített. De azért a film nem volt rossz.
Néhány nap eltéréssel kétszer is megnéztem a filmet, de valójában két különböző filmet láttam. Első alkalommal a DVD-verziót, másodszor a rendezői változatot tekintettem meg. Utóbbi annyival többet nyújt, hogy elmondani is nehéz. Valóságos csonkításnak tűnik utána az a verzió, amit 20 éve ismerek.
Arról nem is beszélve, hogy jelentős különbségek is vannak a két történet között, a rendezői változatban egész jelenetek is másképpen történnek. Nem tudom, mennyi lehet ebből, nekem igazából kettő tűnt fel:
spoiler
spoiler
Bizonyára van még több is.
Bárki, aki arra adná a fejét, hogy megnézze ezt a filmet – akár látta korábban, akár nem – csak és kizárólag a rendezői változatot tekintse meg, mert sokkal többet nyújt.
Nekem a sorozatban ez a rész a kedvencem. Kiválóan eltalálták a hangulatát, az elhagyatott, kies börtöntelep megjelenítése is magával ragadó. A sorozattól megszokottan a látványra nem lehet panaszunk, ahogyan az izgalom hiányára sem.
A történetek közül is ezt szeretem a legjobban, könyvformátumban is ez tetszett a leginkább. Nem annyira akciófilm, mint A bolygó neve: Halál, ismét kicsit lassabb folyású filmmel van dolgunk, de egy percig sem unatkozunk mert tudjuk: hőseink halálra vannak ítélve, amíg ki nem találják, mihez kezdjenek a szörnyeteg ellen. Vagy még utána is?
spoiler
Mondanám, hogy volt erre a filmre négy és fél órám/rászántam négy és fél órát, de ebben a mélyebb áttekintésben (egymás után az eredeti és az úgynevezett assembly cut) olyan sok köszönet azért nem volt, pedig határozottan egyetértek azokkal, akik szerint A végső megoldás: halál nem rossz film, sőt, képes új szintre emelni a szériát, de még szépen le is zárja azt – csak hát a készítése közben bizonyos dolgok nagyon jól érezhetően félrementek.
Ha elképzelek egy közel ideális világot, amiben az Alien franchise trilógiaként ezzel a mozival véget ér, akkor sem lenne nagy bajom A végső megoldás…-sal, de rajongani sem tudnék érte őszintén. Egyrészről a film nagyon elegáns folytatás: valamiképp visszatér az első részhez, mégis teljesen más. Sajátos, nagyon erőteljes stílusa és hangulata van, amit nem is annyira a rendezés, hanem a minden ízében elborzasztó díszletei és rendkívül ügyes színészválasztásai indukálnak. Ez az embertelen, súlyos és fullasztó ipari környezet szűk, akár a Nostromo fedélzete, de egyúttal mocskos, ragacsos, tetves is egyben, érezzük jól, Ripley két LV-426-os kirándulás után mégis most érkezett meg az univerzum valódi pöcegödrébe. A fickók, akikkel itt találkozik, igazi mocsokvirágok: a sors és a sztori kegyetlen, megint egy olyan karaktert vesz el rendkívül korán Ripley mellől, akire ő és mi is hagyatkozhatnánk, marad egy rakás félőrült, ex-bűnöző vallási fanatikus. Első blikkre semmi finom részlet, semmi érdekesség, de a cselekményben haladva előre mégis megnyílnak az emberi dimenziók – ezen a téren a film majdnem annyira ügyes és szellemes, mint a második rész volt. Legutoljára, az eddigiekre lapot húzó merészséggel a tempó is rendkívül lassú, óvatos, ugyanakkor kimondottan véres, de bőven nem gyomorforgató gore.
Kicsit olyan ez a film, mint a klasszikus Csillagok háborúja trilógiában A birodalom visszavág gótikus szteroidokon: joggal gondolhatná bárki a pénzügyesek székében, hogy a kutya sem lesz képes befogadni, feldolgozni, pedig éppen az az ereje, hogy Cameron nyomdokán haladva szeretne megint saját lábon álló filmes entitássá válni.
Csak hát hat évig készült és a forgatás megkezdésekor még végleges forgatókönyve sem volt…
Bármennyire erős és vonzó azonban, a mozi jelen formájában (az assembly cut ugye véletlenül sem rendezői változat, ez utóbbihoz hiányoznak is bizonyos nyersanyagok, pedig Fincher bemutatott a stúdiónak egy háromórás verziót is) tagadhatatlanul fércmunka, mentőakció egy vélhetően félbehagyott mozis projekt megmentésére a teljes bukástól. Valószínűnek tartom, hogy Fincher távozásakor még nem állt rendelkezésre bemutatásra alkalmas változat, és a végül mozikba került kevesebb mint kétórás anyag igazából a hangulatán kívül túl sok mindent nem is kínál a nézőnek. Vontatott, öntörvényűen vágott, viszont működik, és a xenomorph kifüstölésére tett első akció teljes negligálásán kívül sok „bűne” nincs. Ami azt illeti, nekem a kutyából megszülető lény még jobban is tetszik. Az assembly cut valódi újdonsága az lehet, hogy visszatérve Fincher terveihez (gondolom legalábbis) a cselekmény közepén végre kiegyensúlyozták a helyzet eszkalálódását, a film bevezetőjében látható változásokat pedig mintegy érdekességképp eszközölték, illetve így volt leginkább módjuk bemutatni azokat a kültéri felvételeket, amiknek egyébként végül tényleg nem lett volna túl sok funkciójuk. Érezni tehát javulást, de annyit nem, hogy az alapkoncepció és a projekt genetikailag magában hordozott problémáit megoldják általuk.
No és hát a történet filozófiája: a gondolat, hogy a Ripley-saga végére így tegyenek pontot, szellemes, találó, süvegelendő, nemes – szép és jó, de elképzelni sem tudom, mit gondolhattak erről a stúdió fejesei, akik a ’86-os folytatás és a kilencvenes évek hangulatában biztosan nem erre számítottak. Különösen sötétté és komorrá teszi ezt a finálé víziót a tény, hogy A bolygó neve… végeztével úgy hagytuk magára Ripley-t, hogy végre méltó társak, túlélők, potenciálisan hasznosítható, remek karakterek voltak az írók kezében, akikben megvolt a potenciál az Alien világának bővítésére. Fincher ehhez képest végérvényesen és meglehetően kategorikusan lezárta az univerzumot, megölt és elbuktatott mindenkit, akinek potenciálisan bármi köze volt eddig a látszólag legyőzhetetlen, mégis túlélhető űrszörnyekhez. Nem vitatván el a dologban rejlő művészeti ambíció nagyszerűségét és bevállalósságát (ami olyannyira hiányzik egy csomó filmes univerzumból), ezzel gyakorlatilag meg is ágyaztak a vegyes megítélésű, erőltetett és öntörvényű, mondvacsinált folytatásoknak.
Kifejezni sem tudom, mennyivel szívesebben nézném ma egy veterán, kiöregedett Hicks, egy felnőtt, Sarah Connor üzemmódba pattintott Newt, vagy egy renegát android harcát a lények és a vállalat ellen, mint az elmúlt húsz év kínlódó, kreatív katasztrófának bizonyuló Alien-sztorijait…
Elátkozott, mérhetetlenül hangulatos, összefércelt, nem szórakoztató, de minőségben még így is új lépcsőfokot jelentő epizód a széria történetében. Amilyen jó volt a második, annyira hihetetlen lett a harmadik fejezet…
Nem a legjobb, de szeretem. Nem tud olyan későn lenni, hogy ne nézzem meg, ha meglátom a tévéműsorban. :D
A végső megoldás: a halál. Ezt a magyar címet kapta az Alien sorozat harmadik része, ami akár jobb esetben a trilógia lezárása is lehetett volna. Sajnos nem lett az! Egyébként engem az Alien filmek magyarosított címei a negyediket kivéve nem zavarnak, szerintem elfogadhatóak és illenek is a filmek tartalmához.
Sok olyan filmrajongó, aki szerette az első két részt, ezt az epizódot nem szívleli. Én nem így vagyok vele; ezt is a kedvenc filmjeim közé sorolom, és bármikor képes lennék megnézni.
A nagy sikerű Aliens bemutatója után egyértelmű volt, hogy a folytatás elkészítése szükséges és valószínűleg profitábilis lesz. Amire azonban sok évet kellett várakozni.
Több ötlet után végül is az új-zélandi Vincent Ward, aki akkoriban A navigátor című misztikus filmjével ért el sikereket, kapta a lehetőséget, hogy megírja és megrendezze a sorozat következő tételét. Mint tudjuk ez nem valósult meg. Az ő tervei szerint Ripley és társai egy olyan bolygóra kerültek volna a szörnnyel együtt, ahol egy konzervatív vallási szekta székhelye lett volna, akik elutasították a modern kor vívmányait így a fegyvereket is. A könyvet megírta és a forgatást is előkészítették, amikor a Twentieth Century Fox vezetői ráébredtek arra, hogy Ward nem sokat törődik az „névadó” űrlénnyel, a fókuszt a szerzetesekre irányította és nem olyan sci-fi horrort készül forgatni, mint amit ők elképzeltek. Ezért ki is rúgták. Itt kezdődött a film igazi kálváriája, ami a zűrös forgatás ellenére is elkészült.
A bemutatott film elég sok ötletet merített Ward elképzeléséből, bár a szerzetesekből elitéltek lettek, de a zárt fegyvertelen közösség egyértelműen az ő ötletet valósította meg.
A bemutatóig azonban még sok minden történt, rendezők és forgatókönyvírók jöttek-mentek többek közt felmerült rendezőnek ismét Ridley Scott illetve Renny Harlin is.
Végül David Fincher lett a kiválasztott, aki népszerű zenei videók rendezőjeként lett ismert, de kezdő filmrendezőként belecsöppent ebbe a káoszba, amire a mai napig utálattal gondol, a végső vágást már nem ő csinálta, mert otthagyta az egészet és a producerek fejezték be a filmet a veterán Walter Hill irányításával.
A film képi világa zseniális; sötét, karcos, nyomasztó és ideális egy horror filmhez, már akkor bizonyította Fincher a zsenialitását, melyet a soron következő filmjeiben megismételt és túl is szárnyalt. Nagyon sok igazán karakteres jelenet készült el melyben a feszültség majdnem olyan hatásos, mint Scott első filmjében. Igen, és a sok probléma ellenére megérte várni a filmre.
Az tény, hogy a forgatókönyvön még lehetett volna némileg javítani, mert azzal akadtak problémák dögivel, ez abból is egyértelműen kiderül, hogy több író van feltüntetve a stáblistán, mint színész. Szerencsére a rendező tehetsége sok mindent javított a hibákon.
Nagyon fájlaltam, hogy az előző film túlélőit már a film elején kinyírtak, mert érdekelt volna az ő további sorsuk is mint Ripleyé. Newt, Hicks, Bishop tovább fűszerezhette volna a filmet, bár akkor Ripley nem maradt volna egyedül és kiszolgáltatottan a sok kopasz férfi között. Tehát elképzelhető, hogy ez inkább hozzáadott a filmhez és nem kevesebbé tette. Az, hogy Ripley kopasz legyen szintén Fincher ötlete volt, amibe a művésznő belement, mert tudjuk róla hogy igazán belevaló nő. Sigourney Weaver az egyik kedvenc színésznőm, és nemcsak ezért a szerepéért. Sok interjúját olvastam és a nyilatkozatai mindig nagyon szimpatikusak voltak, igazi kisugárzása van.
Kedvenc jelenetem a temetés illetve a film végén Ripley önfeláldozása, amely szerintem nagyon jó lett volna a sorozat lezárásaként, mert az Alien sorozat Ripley sorozatként is értelmezhető, tehát a végén a szörnnyel együtt ő is meghal. Nem kellett volna tovább húzni a történetet egy negyedik résszel, vagy legalábbis nem Ripley feltámasztásával. Talán jó lett volna egy olyan Alien filmet nézni, ami az az Idegenek bolygóján játszódik vagy egy olyat ahol a Földön kezdenek el garázdálkodni. Olvastam hasonló tartalmú Alien regényeket és elég jól sikerültnek, bár az már több mint 20 éve volt.
Elliot Goldenthal; ő a film másik nagyágyúja, aki nagyon frankó zenét írt és ezt a teljesítményt John Williams zsenialitásához tudom hasonlítani. Ez a másik kedvenc filmzeném a Star Wars mellett. Én nem szoktam filmzenét hallgatni a filmek nélkül, de ezzel kivételt tettem. A zene nagyszerűen kiegészíti, néha javítja a jelenetek stílusát, növeli a feszültséget, árnyalja az események jelentőségét.
A filmből, mint a többi Alien-ből, ebből is készült úgynevezett rendezői, jelen esetben különleges kiadás, mert a rendező a saját akaratából távol tartotta magát a filmtől.
A négy film esetében ebben a legjobban szembeötlő a sok kimaradt vagy megváltoztatott jelenet, itt változott a legtöbbet a tartalom, és szerintem itt volt talán igazán értelme ezt megmutatni, mert szerintem az újravágott verzió sokkal komplexebb és jobb.
Ezt a filmet mindenképp érdemes megnézni!
Igazán sajnálatos, hogy sokan a tetralógia leggyengébb darabjának tartják, holott egyáltalán nem sokban marad el az első két epizódtól. A legnagyobb probléma egyértelműen a forgatási káosz, amiből egy koherens darabot kellett összehozni. Ez pedig véleményem szerint sikerült. Lehet kritizálni, hogy miért kellett a második rész karaktereit megölni, meg hogy a tojás hogy is került fel az űrhajóra, de szerintem ezek olyan dolgok, amiken bőven túl lehet lépni. Nekem személy szerint az első megtekintésnél is tetszett, hogy Ripley-n kívül nem maradt más túlélő az előző részből, ugyanis ezzel Ripley ismét azt élheti át, mint az első rész végén, csak itt hosszabb játékidővel. Ami miatt nagyon működik nekem ez a rész, az a dráma, a karakterek és a zene. A végkifejlet véleményem szerint egy méltó búcsú a főhősnőtől, amíg pedig addig eljut, az szintén remekül lett ábrázolva. A karakterek közül őszintén megmondondom, hogy senki sem zavart. Mindegyiket tudtam legalább kedvelni, míg a széria többi részében indig volt 1-2, akinek a halálát kívántam. A zene pedig, talán a legjobb az összes közül. Számomra az Alien 3 egy remek film, melyet bármikor szívesen előveszek az első két résszel egyetemben, mivel annak ellenére, hogy mind a három eléggé más-más stílusban készült, mégis egy nagyon koherens egészet alkot, melyet kár volt folytatni.
Unokahúgomat nagyon érdekli az Alien univerzum, így nemrégiben folytattuk az ismerkedést a sorozattal. Én is viszonylag régen láttam már, így szívesen néztem újra. Clemens nagyon szimpi figura, őt eléggé sajnáltam, és főleg azt ahogyan bevégzi. A kutyás rész meg elég hihetetlen.
Ezzel a résszel kezdte el hanyatlását a sorozat sajnos. A koncepció nem volt rossz, próbáltak visszamenni a kezdetekhez, de ez nem nagyon sikerült. Aki újranézné, az mindenképp a bővített változatot nézze, mert találni fog benne új dolgokat is.
Népszerű idézetek
Morse: A 85-ös azt akarja mondani..
Aaron: Ne nevezz így!
Morse: ..hogy itt nincs se szórakozóközpont, se légkondicionálás, se videorendszer, se ellenőrzés, se jégszekrény, se egy rohadt fagylalt, se gumi, se nők, se fegyverek, nincs itt más csak szemét.
Minden magban benne van egy virág ígérete. Minden halálban, bármily jelentéktelen, benne van egy új élet, egy új kezdet reménysége.
Andrews: Ezt a gyermeket és ezt a férfit a te gondjaidra bízzuk, ó, Uram! A testük elhagyta már éjszakánk sötétjét, ők már megszabadultak az árnyékvilág minden fájdalmától. A gyermek és a férfi eltávoztak a másvilágra. Most már az örök élet az osztályrészük. Hamut a hamunak, port… a pornak.
Dillon: Miért? Miért az ártatlanok bűnhődnek? Mi végre az áldozat? Mi végre a fájdalom? Nincs ígéret… és nincs bizonyosság. Csak annyi, hogy egyes választottak elnyerik az üdvösséget. E gyermek már sosem ismeri meg a hátrahagyottak fájdalmát és szenvedését. Testüket ujjongó szívvel adjuk át… a megsemmisülésnek. Mert minden magban benne van egy virág ígérete. Mert minden halálban, bármily jelentéktelen, benne van egy új élet, egy új kezdet reménysége. Ámen.