A zongoratanárnő (2001) 101

The Piano Teacher · La pianiste
131' · francia, német, lengyel, osztrák · dráma, romantikus, zenei 18 !

3 díj · 1 jelölés

A negyvenéves Erika Kohut a bécsi Zeneakadémia zongoratanára. Édesanyjával él, aki szeretetével zsarnokoskodik fölötte, nem hagy számára semmi önállóságot. A megközelíthetetlen és hideg fiatal nőnek van egy szenvedélye: szabad idejében titokban pornómozikat és peep show-kat látogat. Elfojtott… [tovább]

francia, angol · angol

Képek 2

Szereposztás

Isabelle HuppertErika Kohut
Annie GirardotAnya
Benoît MagimelWalter Klemmer
Susanne LotharSchober kisasszony
Udo SamelDr. Blonskij
Anna SigalevitchAnna Schober
Cornelia KöndgenMme Blonskij

Kedvencelte 18

Várólistára tette 106


Kiemelt értékelések

Kino

Kedvenc filmem Haneke-től, bár szeretni nem igazán tudom, egy nagyon fájdalmas alkotás. A könyvet nem olvastam, de elkezdtem. Végül arra jutottam, hogy csak amúgy is depressziós időszakomban nyitnám ki, hisz, hogy egy ismerősömet idézzem: „olyan, mintha sósavval mosnák az agyadat.”. A filmre visszatérve: Huppert játéka valósággal lenyűgözött, a rendezésre sem lehet panasz, volt benne igazán hosszú jelenet is, vágás nélkül. A legjobban mégis talán a stáblista alatti csend érintett meg: míg Kohut tanárnőnek a zene jelentette bizonyos értelemben a rabságot, az emlékezetes záróképsort követő csend többet mond minden szónál.

Lali 

Az ismertetők alapján azt vártam, hogy kissé nyomasztó hangulatú lesz a film, de ehhez képest teljesen az lett.
Sok tekintetben emlékeztet a Fekete hattyúra, de attól kopárabb, szűkebb, ártóbb.
Nehéz megmondanom, hogy mit lehet kezdeni ezzel a filmmel – legalábbis nekem.
Ahogy itt gondolkozok rajta, egyre inkább úgy tűnik, hogy a fasizmus a kulcsfogalom a filmhez.

Valamikor még Hernádi Gyula mondta valahol, hogy a fasizmus az Osztrák-Magyar Monarchia szülötte, s e tekintetben Bécs annak a szülőanyja. Nem véletlen, hogy Freud itt talált annyi anyagot az elméletéhez, s hogy tulajdonképpen Hitler is innen indult.
Ezért aztán nekünk magyaroknak sem kell túl sokat tekergetnünk a fejünket ahhoz, hogy minket is megmutathasson ez a tükör.
Ebben az értelemben tehát az osztrák rendező teszi a dolgát és elénk tárja ezeket a lélekrombolásokat, ezeket a precizitás és a gazdagság alatt megbúvó rémségeket.
Ennek kapcsán én nem tudom azt mondani, hogy ez a betegség gyógyítható.
És a rendező sem mondja ezt.

Mindig próbálom magamnak mondogatni, hogy minden lélek megmenthető és meg is kell menteni –, de emberként ezt nem tudom minden helyzetben alkalmazni. Ebben a filmben sem.
Az angyalok, szegények bizonyára próbálkoznak, de én ilyenkor már megelégednék azzal, hogy legalább ne ártson, ne árthasson – se magának, se másoknak – az, aki már nem tud meggyógyulni.

És kerülöm őket. Ahogy ezt a filmet is.
Nem vagyok orvos.

A főszereplőnő egyébként kiválóan játszik, óriásit alakít ebben a szerepben.
A fiú karakterének az átalakulása viszont nekem nem volt teljesen hiteles, de ez inkább a forgatókönyv bűne.

1 hozzászólás
sipiarpi 

Ezt sem nekem készítették. Ez a frusztráltság, ez a feszültség már fárasztó volt. Más filmjét nem láttam még Hankénak, és lehet, hogy ez így is marad.

zeana 

Mondhatni, szokásos Haneke mozi. Nem voltam tőle elájulva, nyilván velem van a baj,hogy egy ilyen groteszk valami nem érint meg :) nem találtam benne szerethető pontot, nem tetszett a fényképezés sem, Huppert viszont nagyon idegesített. 2/5

StAngela

Súlyos film. Feszült, nyomasztó, a vége felé egyre tébolyultabb.
A rendező igyekezett a legteljesebb módon visszaadni Jelinek regényének hangulatát, ami szerintem nagy részben sikerült! Az Erikát alakitó színésznő briliáns volt és a férfi főhőst is egész jól választották meg.
Elbírt volna még egy kis borongósságot a film, illetve néhány jelenet lehetett volna felkavaróbb, de így is elég jól jött át mindaz, amit az írónő szemléltetett a könyvében.

virezma

Még akkor került rá a várólistámra, amikor a Pesti Estet papírra nyomták, és minden héten bekarikáztam a számomra érdekes művészfilmeket, egyszóval jó húsz éve. Nem véletlen, hogy eddig nem mertem megnézni, de most a héten eszembe jutott, amikor az egyik ügyfél azt írta, hogy neki és a lányának csak egy közös email címe van. Hátborzongató történet, briliáns színészi alakításokkal. Tetszett a zene szerepe, meg ahogy Erika öltözködése fokozatosan átalakult, és az is, hogy egy csomó mindenre nem kaptunk magyarázatot.

Marianna_von_Birken

Még egy baromi jó film a szexfüggőségről! Kellően deviáns, kellően nyomasztó, kellően botrányos. Pont, ahogy szeretem!

lakatoszoltan01 

Amenniyre ez a film fel volt kapva a korában, nekem most annyira nem tetszett. Egyszerűen nem tudtam belemélyedni a sztoriba. Nem is azért, mert ez ma már teljesen más lenne (internet, mobil, online rendelés, stb.), hanem mert a téma fura volt nekem és… csuda tudja, nem az én filmem.

Filmdoki

Többször kimondtam a film nézése közben hangosan a következőket: „Ez micsoda? Mi a fenét nézek? Ez most mi akar lenni?”
Kész, ez a film szinte nézhetetlen. Értem én, hogy egy beteg lelket akart bemutatni, de hogy? Hogy? 2 órán át szinte semmi nem történik, közben művészieskedik a film ezerrel, a szereplők közül senkivel nem tudsz szimpatizálni egy pillanatig sem, mert mindegyik egy seggfej (jó, még ez lenne a legkisebb gond). Sokszor tényleg a fejemhez kaptam, hogy mi a nyavaját látok. Mikor a borotvapengével kezdett a lába között matatni a főszereplő, aztán elkezdett folyni a vér, na én itt kapcsoltam ki majdnem a $@!#% az egészet. (Komolyan mondom a Batman és Robin hülyeségei láttán nem fordult ez meg a fejemben!) És még volt egy rakás ilyen gusztustalan és beteg jelenet. Őszintén, mi célt szolgálnak ezek? Mert, hogy ez igazából értéket nem ad a filmnek az tuti. Vagy ezzel akart még művészibb, kifejezőbb lenni? Mondjuk érdekes, hogy a Shame, amit a múltkor néztem meg tetszett, bár annak azért volt egyfajta értelmesebb cselekménye, meg feleennyi gusztustalanság volt benne, bár az se volt piskóta.
Na mindegy. Zongoratanárnő, köszönöm szépen, de elmehetsz a fenébe.
Ja, egyetlen nagy erénye volt. Az egyik jelentben voltak filmplakátok kiragasztva, és ott volt a Frequency is, ami felkeltette az érdeklődésemet.

aiglon

Egyáltalán nem tetszett, ráadásul még vontatott is volt, konkrétan a film felénél abbahagytam volna legszívesebben. Bevallom, a leírtak alapján sokkoló, lélekromboló alkotásra számítottam – ehhez képest semmit sem kaptam belőle. A szereplők kellően idegesítőek voltak, viszont I. Huppert alakítása néhol még tetszett is, a jelleme drasztikus változásának előadása, s az ahogyan 'megtébolyul'.
A befejezéssel nem tudtam mit kezdeni, erősen félbehagyott hatást keltett számomra.
(Mellékes megjegyzés: az sem kizárt persze, hogy velem van a baj…)


Népszerű idézetek

virezma

Erika: Inkább egy hamis hang, mint a teljes félreértés.

virezma

Erika: Úgy játssza Bachot, mint Beethovent, és Beethovent, mint minden mást.

virezma

Erika: Nincsenek érzelmeim, Walter, jó lesz, ha emlékeztetem. És még ha lesznek is, az intellektusom irányít.

virezma

Anya: Ha csak beugró vagy, akkor is készülni kell. Sosem lehet tudni, ki lát meg.


Ha tetszett a film, nézd meg ezeket is


Hasonló filmek címkék alapján