Waterloo (1970) 9

0 díj · 1 jelölés

Napóleon uralkodásának utolsó hónapjait öleli fel a történet. Az elvesztett lipcsei „Népek csatája” után jött az elbai száműzetés, majd a visszatérés. A császár a hozzá még mindig hű serege élén a végső megmérettetésre készül Waterloo mellett. A kiegyenlített erőviszonyok és a mostoha időjárási… [tovább]

angol

Képek 12

Szereposztás

Rod SteigerNapoleon Bonaparte
Christopher PlummerArthur Wellesley
Virginia McKennaRichmond hercegnője
Jack HawkinsSir Thomas Picton
Orson WellesXVIII Lajos király
Michael WildingSir William Ponsonby
Terence AlexanderLord Uxbridge
Dan O'HerlihyMichel Ney
Rupert DaviesGordon
Ivo GarraniSoult

További szereplők

Kedvencelte 1

Várólistára tette 11


Kiemelt értékelések

TLD 

Szergej Bondarcsuk Napóleonja kicsit olyan, mint egy másnapos filozófus, akinek suttogva elmondott belső monológjai olykor viccessé tesznek komor jeleneteket is. Ami azért kár, mert a Waterloo egy igényes történelmi rekonstrukció, látszik az energia, amit a hitelesség látszanának megteremtésére fordítottak. Például a filmet ugyan nem Belgiumban, hanem Ukrajnában forgatták, de az akkori szovjet hadsereg mérnökökkel alakíttatta át úgy a tájat (poor táj), hogy Waterloo-kinézete legyen. Ezáltal a lefilmezett csatatér földrajzilag rendkívül tagolttá vált, ami nem csak valamiféle hitelesség miatt érdekes, hanem mert változatosabb és izgalmasabb cselekmény ábrázolására ad lehetőséget – érdemes összevetni ezt az idei Napóleonnal, ahol Ridley Scott elintézte egy füves pusztával meg egy-két nagyobb frontális rohammal a csata bemutatását. Ha már az ábrázolás, a civil tömegek is érdekesen és érzékenyen vannak tálalva a maguk királybábu-égető rituáléival és lelkesedő felvonulásaival.

A hadseregek rendezetten menetelnek, talán túl rendezetten is, de ez nem meglepő, ha belegondolunk, hogy nem random statiszták, hanem az akkori Vörös Hadsereg tagjai alakítják a korabeli katonákat.

Orosz elfogultság csak abban érződik, hogy a poroszok vannak a leginkább barbárként bemutatva, ettől van a filmnek egy kis németellenes, honvédő háború vibe-ja. Egyéb koncepció az az, hogy a korabeli francia társadalom inkább autoriter jellegű, míg a brit valamivel szabadabb. Ezt a szembenállást azzal is érzékelteti a film, hogy a briteknél van közvetlen kommunikáció az autonóm személyiséggel bíró hétköznapi emberek és a szigorú, de emberséges és az öniróniától sem megriadó felső vezetés között, míg a franciáknál Napóleonon kívül csak a katonai elit tagjainak van kidolgozott személyisége, amikor a kamera átlag francia katonákat mutat, azok annyit csinálnak, hogy komolyan és csöndesen néznek, de mást nem tudunk meg róluk. Van még némi pacifista üzenet is elrejtve a filmben, de az olyan erőltetetten nyilvánul meg, hogy nem valami maradandó hatású.

A Napóleont alakító Rod Steiger talán nem volt a legjobb választás, ellenben Orson Welles emlékezetes XVIII. Lajos szerepében. Érdemes még a képi világról is szót ejteni: egy-két jelenete lélegzetelállító, a francia lovasroham itt bemutatott változata talán nem véletlenül inspirálta az utókort, többek között Peter Jacksont.


Népszerű idézetek

paavel 

Wellington (a brit katonákról): Hazaszeretetük alapja a gin.

paavel 

Wellington ("Boniról"): A harcmezőn a csákója ötvenezer katonával felér. De akkor sem úriember.

paavel 

Napóleon: Ha az ellenség hibázik, nem szabad zavarni. Az udvariatlanság.

paavel 

Wellington: Szerencséje van, Hay! Látványos az első csatája.


Hasonló filmek címkék alapján