Gino, a nevadai birkatenyésztő Olaszországba utazik, hogy feleségül vegye Gioiát, néhai felesége húgát. Amikor megérkeznek az amerikai birtokra, Gioia úgy érzi, mindenhol nővére emlékével kell versenybe szállnia. Gino sokáig nem veszi észre, ifjú felesége mennyire magára hagyatottnak érzi magát.… [tovább]
Vadul fúj a szél (1957) 4★
Szereplők
Anna Magnani | Gioia |
---|---|
Anthony Quinn | Gino |
Anthony Franciosa | Bene |
Joseph Calleia | Alberto |
Dolores Hart | Angela "Angie" |
Lili Valenty | Teresa |
Kedvencelte 1
Várólistára tette 4
Kiemelt értékelések
Szívfájdítóan gyönyörű amerikai dráma – nagy kár, hogy az egyébként fantasztikus zenéjéből kiragadott Johnny Mathis dal önálló életre kelt és tulajdonképpen átvette ezt a bizonyos Wild is the Wind „jelenséget”, mindenkinek előbb jut eszébe a belőle készült Nina Simone felvétel és a David Bowie feldolgozás, mint a tény, hogy ez egy film zenéje, mely film legalább annyira fontos és meghatározó élmény lehet, mint a nóta… (ezt csak azért hangsúlyozom, mert én is már vagy 18 éve, egy hajnali vonaton ülve hallottam először David Bowie előadásában, és bármennyire is megérintett, egészen idáig nem késztetett a film megnézésére!).
Cselekményében ismerős történet: Anthony Quinn pár évvel korábban már eljátszotta Zampanót, az utazó artistát, aki halott segédnője helyére annak húgát veszi fel, részben szinte gyakorlatias feleség-szerepbe. Egy évvel korábban a szintén Dimitri Tiomkin zenéjével hódító Óriás egyik alapkonfliktusa is egy idegen helyre kerülő feleség beilleszkedés-történetét mesélte el, és az idei évben látott A farmer felesége, bár nem kapcsolódok ehhez a filmhez, ugyancsak egy efféle drámát mutatott be sokkal nyersebb, őszintébb hozzáállással. Túlzás nélkül, nincs új a nap alatt, de érezhetjük, ezek a bizonyos előre lepapírozott, praktikus szempontok alapján megkötött házasságok kódoltan hordozzák magukban a szenvedést és a harcot, az emberi lelkek lökdösődését.
Ilyen szempontból egyébként a Vadul fúj a szél igazi amerikai történet, idegen országok egymástól idegen fiai és lányai keresik itt a boldogulást még az 1950-es években is, rácsodálkozva a körülöttük lévő világ idegenségére, tágasságára, formátlanságára. A habzsoló, sok munkával növekedést ígérő élet törvényszerűen maga alá rendeli az emberi szükségleteket. Gino a történetben halott felesége húgát hozzá el Olaszországból, mert nő kell a háznál, „természetes” úton azonban az általa birtokolt prérin az ő rendelkezésére álló időben nincs lehetősége párt találni. A nő a háznál pedig sok mindent jelent, de még inkább jelképez – ha nem lenne elég dráma, hogy az ifjú feleség rájön, ő tulajdonképpen saját nővére helyettese, akkor is szembe kell néznie az átvitt és konkrét értelemben vett új világ által állított nehézségekkel is.
Tehát a történet jó, várjuk, hogy kitörjön a vihar és nyilván kitör, ilyen téren George nem tartogat nekünk meglepetést. A filmje azonban a maga natúr kivitelezésében is szép, sokszor már csak természeti képeivel is mélyen megható, rendkívül erős kifejezőerővel bír. Anthony Quinn természetesen és megint remekel, ezt igazából le se kéne már írni – nem tud hibázni, nem tud nem hiteles, száz százalékban a karakterével önazonos lenni. Nagy magabiztossággal merem leírni, hogy a XX. század nem is egyik, hanem talán legnagyobb színésze ő, pusztán mert látszik, a benne rejlő milliónyi dimenziót mindig képes volt maximálisan kapacitálni a szerepeihez.
De ez a film bizony nem róla szól, hanem Anna Magnaniról, akibe írd és mond, lehetetlenség nem beleszeretni! Csodálatos kisugárzású, velejéig olasz, szenvedélyes, a fájdalmat és az örömöt kicsattanó energiákkal kifejező nő, nem díva, nem naiva és nem végzetasszonya, hanem igazi NŐ. És legalább annyira odaadó színész, mint Quinn – ketten együtt szinte átégetik a vásznat, olyan gazdagsággal töltik meg a Vadul fúj a szél két óráját, ami képkockáról képkockára a film elé láncolja a nézőt.
A legjobb értelemben felkavaró és elragadó mozi. Nyilván kell hozzá szeretni az ötvenes évek amerikai filmjét, a tiltott, bűnös és vergődő szerelmek körül forgó cukormázas drámákat, de hála a két főszereplőnek, a Vadul fúj a szél túlmutat ezeken. Mindenképpen ajánlom!