Támadás Entebbénél (1976) 6

Raid on Entebbe
145' · amerikai · akció, dráma, történelmi

1976. június 27-én palesztin terroristák eltérítenek egy nemzetközi utasszállító gépet, és a pilótát arra kényszerítik, hogy az Entebbe nevű ugandai repülőtéren szálljon le. Idi Amin, Uganda elnöke látszólag szívén viseli a túszok sorsát, bár szemmel láthatólag igazat ad a terroristáknak, akik… [tovább]

angol

Képek 5

Szereposztás

Peter FinchYitzhak Rabin
Charles BronsonDan Shomron tábornok
Yaphet KottoIdi Amin
Martin BalsamDaniel Cooper
Horst BuchholzWilfred Boese
John SaxonBenny Peled tábornok
Jack WardenMordecai Gur tábornok
Sylvia SidneyDora Bloch
Robert LoggiaYigal Allon
Tige AndrewsShimon Peres

További szereplők

Várólistára tette 7


Kiemelt értékelések

Serge_and_Boots 

Az arab-izraeli konfliktus újabb fordulataival terhelt mindennapjainkban különös élmény efféle filmeket nézni, főleg annak fényében, hogy régen mintha minden kicsit egyszerűbb lett volna: a terroristák a gépeltérítéssel mindent egy lapra tettek fel, nem pusztán a mészárlás lehetőségét és a végrehajtására való képességüket fitogtatták, hanem konkrét célokat akartak vele elérni. Küldetésükben még olyan zavarodott ideológiájú nyugatiakat is meg tudtak magukat nyerni, mint a szélsőségesen balos németek, amikor pedig stabilnak gondolt menedékhelyet találtak maguknak, kegyetlen diktatúrák kétes oltalma alatt nyugodva tulajdonképpen felhatalmazást adtak a fejlett nyugati demokráciáknak a beavatkozásra: mindez közel idilli korunk állapotaihoz viszonyítva, amikor az emberi élet semmibevétele és a terroristák által megcélzott közösség provokációja, majd az ő haragjuk ártatlanok felé irányítása szó szerint apokaliptikus magasságokba emeli a közel-keleti tűzfészek konfliktusát. Bár nem hiszek abban a téves mantrában, hogy a XXI. század friss háborús konfliktusai világvégét jósolnának (véleményem szerint az eddig nyugaton megszűntnek hitt nagybetűs történelem egyszerűen csak folytatódik), tény, hogy az izraeli-arab konfliktust ma sokkal durvább és feloldhatatlanabb ellentétek feszítik pattanásig, mint az elmúlt évtizedek háború-mentes időszakaiban bármikor…

Az azonban kétségkívül kétesélyes, amikor a nyugat a maga jellemzően izraeli nézőpontból közvetített, a közönség számára kereskedelmi szempontból eladható motivációval filmben örökíti meg ezt a harcot. Talán az Entebbénél történtek kapcsán ez egyszerű és kézenfekvő, de még így is benne van az ostobaságba hajló túlkapások lehetősége – lásd még, Delta Force, mely furcsán keveréke egy témájában nagyon is potens drámának és egy nagy költségvetésű, deattólmég Chuck Norris-akciófilmnek.
És bár ferde szemmel közeledtem hozzá, ez a tévéfilmes produkció végül egyáltalán nem bizonyult rossz választásnak. Dokumentarista éle erős és kitartó: a több mint kétórás műsoridő utolsó harminc perce szól csak magáról az akcióról, annak kivitelezése is egészen korrekt, ízléses, a fennmaradó rész dráma és politikai manőverezések históriája – igaz, továbbra is egy nézőpontból, de élvezetesen bemutatva.
Hogy a film adott mozzanata mennyire és hogyan illeszkedik a valósághoz, az hosszú utánaolvasások által bárki számára kideríthető, amire én felhívnám a figyelmet, az Yaphet Kotto szerepformálása a rettegett Idi Aminként: bámulatos erővel jeleníti meg számunkra ezt a végtelenül infantilis, cselekedetei alapján mégis démoni képzelőerejű diktátort, aki a túszok közé ereszkedve szó szerint showman-ként próbálja eladni magát a lehetetlen helyzetben lévő, kiszolgáltatott emberek és a média számára. Nem odaadóan, de keresgéltem kicsit az esetleg akkor felvett videóanyagok után a neten, nem is tartom lehetetlennek, hogy valahol meg lehet őket tekinteni.
Charles Bronson, mint hívószó, nos, finom takarékláng, annyi, amennyit akarunk és nem több – de ez nem baj, hisz ez nem egy Bronson-mozi, túl sok tényező és finom részlet bújik benne meg ahhoz, hogy végig ő legyen a középpontban. Ha van azonban látványos negatívum, az a minden képkockából sugárzó tévéfilmes kivitelezés: igen bizony, érződik, hogy ez nem egy mozifilm, hiányzik hozzá valamiféle grandiózus ív, esztétika, stílus…
Illetve, talán részben ennek nyomvonalán haladva, a Delta Force korábban is dicsért, gépeltérítésre és a zsidó utasok kiválogatására fókuszáló szekvenciáira visszautalva, az itt prezentált tárgyilagosságot néha talán meg lehetett, vagy meg kellett volna nyomni egy kis drámai éllel…

Meglepően jó film a Tadámás Entebbénél, akit felzaklat a jelenkor izraeli eseményeinek alakulása, itt érdekes adalék-élményekre tehet szert, mielőtt a jóval komolyabb, főleg izraeli gyártású, erős filmművészeti tónussal bíró darabokhoz nyúlna.


Hasonló filmek címkék alapján