A legprofibb rendőr játszmája a legprofibb bankrabló ellen. Neil McCauley a bűnözők királya, az évszázad bűntényére készül. Vincent Hanna nyomozó, a rendőrség legjobb koponyája, aki már szinte mániákusan üldözi McCauley-t, bármi áron el akarja kapni. Az ár magasabb lesz, mint akár ő maga is… [tovább]
Szemtől szemben (1995) 214★
Képek 13
Szereposztás
Gyártó
Warner Bros.
Regency Enterprises
Forward Pass
Art Linson Productions
Monarchy Enterprises B.V.
Streaming
Amazon Prime
Kedvencelte 66
Várólistára tette 140
Kiemelt értékelések
Hogy életem egy-két jelentős évében ennek a filmnek a plakátja nézett le rám a falról, részben a véletlen műve. Olyasmi, amit pusztán vagy elsősorban akciófilmnek tartok, nem kerülhetett volna mellém. Mégis, amikor adódott ez a plakát, nem hezitáltam. Olyan emberek szerepelnek ebben a filmben, akiket kivétel nélkül bírok. A legapróbb részletet is pontosan megformáltnak tartom. Annyi kép, jelenet, helyzet idéződött fel akkor bennem, hogy egészen meglepett a felismerés: ez a film él bennem. spoiler
A barátnőm csak néha kapcsolódott most bele a nézésbe, és méltán kérdezte meg, nem túl vontatott-e ez a film. Azt válaszoltam, hogy nem az. Csak lassú és részletgazdag. Mert minden élethelyzet egésznek kíván mutatkozni. Nincs az az ember vagy döntés, amit a néző ne látna, ne értene a maga kiterjedésében és összefüggéseiben. És még a csak akciófilm kitétel sem igaz. Annyira erősen mutatja be az ember kiszolgáltatottságát a saját szenvedélyeinek, jelleme egyedi mintázatának. És nem csupán De Niro utolérhetetlen arckifejezéséről beszélek, amikor a volán mögött meggondolja magát, hanem minden egyes szereplőről, beleértve a soha fel nem bukkanó apát is. Arról beszélek, hogy öncsonkítás lenne elnyomni szinte mániákus működésünket, de ha tudunk másokhoz kapcsolódni, ha csak egy kicsit lejjebb csavarunk önmagunkon, és a másik akár harcos-, akár munka-, akár élettársként ezt respektálja, az hihetetlenül megerősítő tud lenni.
Régebben csak jeleneteket láttam belőle, és most legszívesebben tarkón rúgnám magam, amiért erre a hatalmas mesterműre sose hagytam időt szentelni, hogy megnézzem teljesen egészében.
Eszméletlen ahogy minden pontja a legnagyobb műgonddal van összerakva. A végtelenül izgalmasan felépített történet, a zseniális színészek, filmtörténelmi jelentőségű akciójelenetek, és ahogy a karakterek (főleg az antagonisták) háttere, jellemrajza meg van írva egyszerűen mesteri az egész. Nem is beszélve Elliott Goldenthal zenéjéről, ami néhol a plafonig nyomja a feszültséget, illetve a kiváló magyar szinkronról.
Lehet kissé furán fog hangzani, de ami még számomra nagyon kiemelendő (amit már a Collateral-ban is mocskosul éltem), hogy Mann milyen eszközökkel (kamerabeállításokkal) játszik az éjszakai/hajnali órák fényhatásainál. Nem tudom ezt jobban kifejteni, egyszerűen ezzel a hangulatfestéssel nem tudok betelni.
Egy rakat jó színész egy rakáson kicsit gyengécske és túlnyújtott sztorival. Volt egy Brad Pitt hasonmás, Trejo aki itt is Trejo és két olasz akik közül nem lehet választani, melyikük a szimpibb. A zene pedig mint valami Angelo Badalamenti. Szóval hangulatos volt végülis. Szerencsére Natalie Portman alig volt benne.
Az akciójelenetek tényleg nagyon látványosak, elég jól öregedett a film.
A feszültségkeltés, izgalomfokozás is működik.
Megértem, hogy miért kapott helyett annyi filmes listán.
De..
Ez a film kong az ürességtől. A zsigerből fakadó hajszán túl nincs benne semmi lélek, semmi tanulság, semmi fejlődés. Pl. hiába a két főszereplő magánéletének ábrázolása, amikor a párjukkal nem létezett bensőséges viszony. Mivel mindkét karakter a hivatásának megszállottja, ezért a nőkhöz való viszonyuk sem árnyalta tovább a karaktereket, hiszen mellettük is pontosan ugyanazt a viselkedést mutatták.
Egyáltalán nem tartom kiemelkedőnek Al Pacino és Robert De Niro játékát, végig az az érzésem volt, hogy szerintük nekik elég már csupán megjelenni, ordítani néha pár sort, és ennél nagyobb erőfeszítés nem szükséges a szerep kedvéért.
Régóta érett már ez a film a megtekintésre a két főszereplő személye miatt. Kicsit lassan indul be a történet, de aztán élvezetes, tartalmas sztori kerekedik ki belőle. Sztárparadé, így is nevezhetnénk.
A talaj egyre inkább forrósodik mindenki alatt, mind szakmai, mind magánéleti szempontból. No de ha egyszer szemtől szembe kerülnek, ki húzza meg hamarabb a ravaszt?
Kicsit túlírt. A történet feszessége miatt jó pár jelenet kihagyható lett volna.
Az egyik legjobb akciófilm a műfajában. A háború az utcán meg szerintem filmtörténeti jelenet. Akciójelenet régen váltott ki belőlem ekkora feszültséget, mint amikor durván ropognak azok a gépfegyverek. :O :)
Népszerű idézetek
Vincent Hanna: Maga valami remete?
Neil McCauley: Van barátnőm.
Vincent Hanna: És mit mond neki?
Neil McCauley: Hogy kereskedő vagyok.
Vincent Hanna: Na és ha én egyszer befordulok a sarkon, mi lesz? Búcsú nélkül otthagyja a nőt?
Neil McCauley: Csak így működik.
Vincent Hanna: Aljas ám, tudja-e?
Neil McCauley: Igen, az vagyok. De mindketten profik vagyunk. Ha nem tartjuk magunkat az elveinkhez, kereshetünk másik munkát.
Vincent Hanna: Sajnos én nem értek máshoz.
Neil McCauley: Én sem.
Vincent Hanna: Nem is akarok máshoz érteni.
Neil McCauley: Én sem.
Neil McCauley: – Egy barátom szerint nem lehet semmi az ember életében, amitől nem tud fél perc alatt örökre búcsút venni, ha a zsaruk befordulnak a sarkon.
Justine: – Miért van az, hogy nekem mindig magyarázkodnom kell, neked viszont soha?
Vincent: – Mert én azt teszem, amit mondok, és azt mondom, amit teszek.
Nyomozó: Felismeri a módszerüket?
Vincent Hanna: Megmondom én mi a módszerük: az, hogy profik.
Vincent Hanna: – Mert szükségem van a szorongásra. Magamban hordom. Mert kell nekem. azt tart éberen, feszülten. És ez a fontos.
Justine (pár másodperc hallgatás után, lassan): – Te nem velem élsz, hanem a meggyilkolt emberek emlékével. Fürkészed a terepet. Kutatsz a halál nyomai után. A préda nyomában jársz, és végül ráveted magad. Ez az egyetlen dolog, ami fontos neked. Egyébként mindenütt csak káoszt hagysz magad után.
Neil McCauley: A guy told me one time, „Don't let yourself get attached to anything you are not willing to walk out on in 30 seconds flat if you feel the heat around the corner.”
Aki balhékból akar megélni, az nem kötheti le magát! Nem lehet semmi az életében, amitől nem tud fél perc alatt örökre búcsút venni, ha a zsaruk befordulnak a sarkon!