Shaft (Shaft) (1971) 12

4 díj · 3 jelölés

John Shaft magándetektív, aki egyaránt ért a fegyverekhez és a nőkhöz. Ő a fekete James Bond, aki az angol elegancia és udvariasság helyett a Harlem brutalitásával és szlengjével képes túlélni és sikereket elérni.
Shaft legújabb megbízója egy harlemi maffiózó, Bumpy Jonas, aki elrabolt… [tovább]

angol

Szereposztás

Richard RoundtreeJohn Shaft
Moses GunnBumpy Jonas
Charles CioffiVic Androzzi
Christopher St. JohnBen Buford
Gwenn MitchellEllie Moore
Lawrence PressmanTom Hannon
Victor ArnoldCharlie
Drew Bundini BrownWilly
Antonio FargasBunky

Várólistára tette 26


Kiemelt értékelések

ChEebor 

Lehetne kicsit jobban megcsavart, kicsit valóban krimisebb, mert egy ilyen főhősnek az jobban dukálna, ez így végül is csak egy inkább párbeszédekre fókuszáló akciófilm. Ami nagyon jó benne viszont, hogy a kor esszenciája tökéletesen áramlik belőle, még úgy is érezhető a város hangulata, hogy nem éltem a korban, és ez azért elég dicséretes dolog. Ezt leszámítva a történet rendben van, a karakterekkel igazából nincs gond, de azért olyan igazán emlékezetes alakításokat sem láthatunk. Viszont szerencsésnek tartom, hogy exploitation / blaxploitation műfaja ellenére nem szaladt el vele a ló, van benne egy-két random, nem különösebben explicit szexjelenet, egy-két túlzó akció, de úgy igazán nem éreztem véresebbnek a kelleténél.

Serge_and_Boots 

Túlzás nélkül igazán várós volt ez a film, és bár erőteljes zsánermozis vonásainak reális határait látom, azért kvázi-frissen összenézve a Piszkos Harry-vel és a Francia kapcsolattal, jól körvonalazódik valódi értéke és jelentősége. A Shaft szerintem jó darab, de helyénvaló értékeléséhez muszáj a nézőnek kicsit képbe hoznia magát a korabeli Amerika mindennapjaival.

Stilisztikai szempontból a várakozásaimnak megfelelően a fent említett két film közé lőtte be magát a Shaft. A környezet, a tónus, a keleti parti hideg téli miliő borús és kemény, mint a Francia kapcsolat színterei, John Shaft karaktere azonban fény a sötétségben, akárcsak Piszkos Harry monolitja Eastwood révén. A két hős között nagy különbség nincs, amennyiben Harry sajátos módszerekkel dolgozó, kemény, mondhatni már-már önjelölt igazságosztó, míg Shaft magánnyomozóként kerülőúton oldja meg, amire a jog, a rendőrség nem képes – persze pénzért, de jól láthatóan az igazság nevében. Esetében nem lehet letagadni valamiféle rokonságot James Bonddal, Shaft nőcsábász és agytröszt is egyben, aki mindig el tudja hinteni legalább a látszatát, hogy egy lépéssel mindenki más előtt jár a cselekmény során – cinikus és nem is komolyan gondolt kommentárom: ha ma készülne a film, vélhetően csak azért nem rónák fel neki a toxikus maszkulinitást, mert egyébként is kisebbségi karakter a főszereplője. Roundtree egyébként van annyira erőteljes figura, hogy jogosan emeljük őt Eastwoodot megközelítő magasságba, de hozzá fogható karizmája azért még sincs. Ezzel együtt elképesztő, hogy ’71-ben a fekete közösség ilyen jól kitermelte magának a saját Piszkos Harry-jét (bár ezt a párhuzamot csak én erőltetem, de annyira nyilvánvaló, hogy nem tudok elszakadni tőle, főleg mivel a két franchise sorsa is sok hasonlóságot mutat).
Szóljon egyébként a Shaft javára, hogy miközben itt van ez a sok-sok, ma már klasszikus moziból ismerős őszinte, alulnézetből felvett New York-i miliő, ezúttal messze nem olyan kegyetlen és élhetetlen, mint nem egy szociológiai tanulmányba hajló darabban – hogy mást ne mondjak, Scorsese New Yorkja ezerszer durvább benyomást tesz az emberre, mint az itt látható, pontosan azért, mert bár megjelenik benne a feketék szegénysége és ezzel összefüggésben a bűn mindennapi jelenléte az utcán, de mégiscsak eleven, „élhető” élet tölti meg a jeleneteket. Talán mert maguk a készítők is ebből a világból érkeznek, ki tudja (Scorsese is innen jött, igaz, neki a művészfilmes célkitűzései erősebbek voltak). Mindenesetre ez számomra megint csak erősen összecsengett a Piszkos Harry-vel, ahogy írtam, ott is vastagon tetszetős és őszintének tűnő képet festettek le a korabeli San Franciscoról.
No és miként funkcionál a Shaft, mint akciófilm? Saját kortársai mellett teljes mértékben korrekten, főleg akkor, ha igazán belegondolunk, milyen filmek készültek 1971-ben, vagy hogy miket láthattunk a bűnügyi tévésorozatokban a hatvanas években. Nincs rá panaszom, bár mai szemmel érezhetően lassú, elhasználtnak érződő klisékkel is dolgozik olykor.
Ami a polgárjogi mozgalomhoz való kapcsolódást illeti, erről nyugodtan lehetne akár esszéket is írni, de Shaft tulajdonképpen még ebben is valamiféle ikonikus szerepre predesztinált ideál: erőteljes és karizmatikus, potenciális vezető a feketék közt, akit a fehérek is komolyan vesznek. Híd a két szféra között, de a saját balhéját egyedül oldja meg, nem kér a segítségből, ám nem tagadja meg az együttműködést. A fekete büszkeség megélésének megannyi lehetősége közül Shaft mindenképpen a konszolidált utat járja, de tömegfilmként ez nem is lehetne másként.
Isaac Hayes zenéje veszedelmesen jó, partiban van Schifrinnel és a kor meghatározó filmzene-szerzőivel, a filmezés minősége is szép, remekül mutat a cucc Blu-Rayen!

Tetszett! Talán lehetett volna még egy kicsit jobb, vadabb, katartikusabb, de mindenképpen megérte foglalkozni vele. Aki szereti a korszak akciómozijait, itt is meg fogja találni a számítását!


Hasonló filmek címkék alapján