Kate Dibiasky, a csillagász szakos hallgató és professzora, Dr. Randall Mindy megdöbbentő felfedezést tesz egy, a Naprendszerben keringő üstökösről. Kiszámították, hogy a Mount Everest méretű üstökös nem csupán keresztezi a Föld pályáját, de össze is fog ütközni vele. Azonban hiába igyekeznek… [tovább]
Ne nézz fel! (2021) 639★
Képek 20
Szereposztás
Kedvencelte 60
Várólistára tette 181
Kiemelt értékelések
Nevettem. Sokat. És közben sírni lett volna kedvem.
Nem lehet véletlen, hogy nem csak „sztárparádé” a film, de különösen olyan színészekkel van tele, akik a saját életükben is aktivisták (Jennifer Lawrence nagy feminista, Leonardo DiCaprio a klímaváltozásra próbálja felhívni a figyelmet, Cate Blanchett is gyakran szólal meg fontos témákban…), mert ez a film tényleg arra sarkall, hogy ébredj. Morbid, szarkasztikus, társadalomkritikus, és zseniálisan jól áll neki.
Nekem személy szerint különösen Kate karaktere volt az, amelyik nagyon megérintett. Messze nem a legemlékezetesebb figura a filmben, de olyan szinten tudtam azonosulni vele, hogy az néha már kényelmetlen volt: egy PhD-ját készítő csillagászhallgató, aki felfedez egy üstököst, ami elhozhatná a konkrét világvégét, szívét-lelkét kiteszi, hogy az emberek tudomására hozza ezt, és tényleg az utolsó pillanatig küzd: aztán viszont hátradől a barátai körében, a sráccal, akit szeret, és lelkiismeretfurdalás nélkül várja a véget, a tudattal, hogy mindent megpróbált. Gyakran emlegetem, hogy ez az, amiért szerintem nem szabad csendben maradni, COVID ügyben sem, klímaváltozás ügyben sem, sem semmilyen súlyos kérdésben, mert ez a lényeg, hogy a végén legalább elmondhasd, hogy te mindent megtettél, és nem dugtad homokba a fejed.
Nagyon sok karakter látványosan valódi közszereplők paródiája (Bash nyilvánvalóan Elon Muskon és Mark Zuckerbergen alapul, Ariana Grande gyakorlatilag önmagát játssza), de nekem a legnagyobb öröm az egészben a változatosság volt. A „Ne nézz fel!” nem sznob film. Nem azt mondja, hogy minden ember hülye, vagy csak a tudósok lehetnek észnél egy ilyen helyzetben. A két protagonistánk ugyan tudós (illetve egy asztronómus professzor és a diákja), melléjük pedig a NASA egy csillagásza csapódik még, de ugyanúgy értelmesen és intelligensen áll a kérdéshez a némileg lecsúszott és az ideje felét az utcán töltő gamer srác is, sőt, idővel észbe kapnak a celeb életet élő művészek is, és elkezdik hallatni a hangjukat. Bash pedig, aki elméletben maga is tudós, abszolút a hasznot hajszolja, karöltve a politikusokkal. Semmi nem fekete-fehér, még a karikaturisztikus karakterekkel is képesek voltak árnyalni a képet. És miközben a helyzet tragikusan komikus, azért néhány kapcsolatban, néhány „minden mindegy” megbocsátásban megcsillan, hogy lehetnénk annyival jobbak is…
Nagyon, nagyon ajánlom. Igazából kötelezővé tenném.
Az értéleséseket olvastam előbb, amik elég vegyesek voltak, így nem tudtam mire számítsak. Aztán a filmet nézve, rájöttem, hogy nekem bizony ez tetszik. Igazi jó kis szatíra, amiben számomra volt humor is, olyan kényelmetlen-fajta. Sajnos az a nyugatalanító érzésem megmaradt, hogy bizony ha ez ami a filmben volt, bekövetkezne a valóságban is, kb pont így játszódna le.
Kedvenc jelenetnek a film végi családi összejövetelt tartom..
Ez a film egy figyelmeztetés. Kicsit abszurdan kezdődik, aztán egy egyre inkább keserű humorral átitatott világvége apokaliszissé fejlődik a története. Egy történet az emberi butaságról, kapzsiságról, a vezető rétegek hozzá nem értéséről és elvakultságáról. Kínos párhuzam akár a coviddal, akár a klímakatasztrófával kapcsolatban. Leonardo di Caprio, akárcsak filmbeli karaktere, kétségbeesetten próbálja felhívni a figyelmünket az elkerülhetetlenre:
mindmeghalunk.com
Huhh! Alig jutok szóhoz. Szatíra lévén számítottam a könnyedebb hangvételre (olykor tényleg felnevettem párszor), de az utoljára Trier Melankóliájánál tapasztalt rémálomszerű apokaliptikus nyomasztás most is bedarált. Moziba mekkorát ütött volna, te jó ég!
Elképesztően ingergazdag jelenetekben tükrözi azt a mérhetetlen ostobaságot, hozzáállást, gyökeres problémákat, ami a jelen társadalmunkban is visszaköszönnek. Szomorú, de még inkább ijesztően valós reakciókat sorakoztat fel, igaz képes megmutatni az épeszű, emberi felfogást is. A színészgárda kifogástalan, DiCaprio és Lawrence régóta nem voltak ennyire parádésak, ugyanakkor Mark Rylance karakterét szkafander nélkül kilőttem volna az űrbe annyira irritált. A végén lévő vacsorajelenet a montázzsal falrengetően katartikus.
Részemről mestermű.
Újabb sztárparádés bukta a Netflix-től. Egy fölöslegesen elhúzott (Kb. a felére lehetne vágni a hosszát és egy sokkal értékelhetőbb művet kapnánk. Pl. Ariana Grande összes jelenetét a kukába vághatták volna, hisz érdemben semmit nem tett hozzá.), fárasztó társadalomkritika egy klisés katasztrófafilmbe csomagolva. A főbb színészek ugyan hozzák a formájukat, főként DiCaprio az állandó kiborulásával, de a humora egyáltalán nem működik (Sokat elmond erről, hogy a közel 2 és fél órás darabból Ron Perlman 2 perces rasszista cameoja volt a legszórakoztatóbb.), míg a drámai része szinte teljesen felejthető, hisz talán az elejének, illetve a végének van igazán súlya, míg a köztes szakasz 90%-a csupán cirkusz. Ilyen témában a Míg a világvége el nem választ sokkal jobb választás, szóval elszomorít, hogy ez jelenleg magasabb pontszámon áll itt.
Jó film, kegyetlen szatíra. Eleinte erősen nevetséges,spoiler- aztán egyre kegyetlenebb. Kicsit túl hosszú, ezért értékeltem kevesebbre, ugyanakkor a színészek brillíroznak.
Mint minden igazán jó szatíra, egyben elgondolkodtató is.
Szokás szerint érdemes teljesen végignézni a stáblistát!
Hááát, azt hiszem kár volt ezt a két órát végignézni, nem igazán tudott még megnevettetni sem, se nem izgi nem volt, inkább kínos, és ciki volt végignézni, mennyire idióták az emberek, és mennyire lett fontosabb a pénz, mint a túlélési igényük, a döntés hozataluk meg kész vicc. Még az sem hozott lázba, hogy két kedvenc színészem is szerepelt benne, sőt nem is kettő hanem hat. De totál kínos volt végignézni az alakításukat, ez most nem igazán állt jól Jennifer Lawrence-nek, és Leonardo DiCaprio-nak, Meryl Streep még valamennyire elment, ahogy Jonah Hill-é is, de Chris Evans, meg Timothée Chalamet… hát botrányos… Nem ez lesz az év legjobbja, se nem az év kedvence nálam, mert csak végig szenvedtem az egészet, és már a felénél azt vártam legyen már vége. A vége pedig miért kellett? spoiler Bírom a szatírát, de ez nekem most nem jött be, lehet túlságosan is magam alatt vagyok, de ez a film baromira kínos volt.
Röviden-tömören:
Ez a film egy görbe tükör a társadalomnak, és akkora pofont ad, hogy a fal adja a másikat…
Kegyetlen film, és azt hiszem nem is feltétlenül való mindenkinek, mert vagy nem érti a néző, hogy mit akar a film és nagy hangon tiltakozik ellene, de aki érti az vagy röhög az emberiség hülyeségén (lásd napjaink), vagy elkeseredik az emberiség hülyeségén (lásd napjaink), mert mindaz a rossz, ami jellemzi a mai mindennapokat, az itt van ebben a filmben. Nem tudom, hogy ki volt ebben a filmben a legrealistább szereplő, de zsigerileg megfogta lényeget az emberek ábrázolásában, és pont ezért eléggé félelmetes is, mert elég csak kinyitni egy újságot, elolvasni az influencerek, politikusok, hírességek és a mindennapi átlagemberek sokszor teljesen ellentétes gondolatait, nem kicsit rémisztő a film.
Nem tudom milyen végjátékunk lesz, de remélem azok nyernek akik hajlandóak felnézni.
Az első felét egyértelműen erősebbnek tartottam, rotyogott az üstben a szatirikus szövegekkel teletűzdelt forgatókönyv, a társadalomkritika a dezinformációról, politikai berendezésről, világvégéről. Sajátos agymenés, mix volt ez főleg így karácsonyra. Biztosan véletlen volt, hogy pont december 24.-re lőtték be a premiert a Netflixnél.
DiCaprio-nak nagyon jól állt a nerd csillagász karaktere. Nyilván a film tele volt társadalomkritikával, és nehéz volt nem belelátni a COVID-ot meg a konteo-kritikát is, aminek a legeklatánsabb példája DiCaprio kirohanása az élő TV-adásban (talán ott jött ki legjobban ez az egész, ami kicsit művi és hatásvadász volt, de azért átjött).
A debilség azért nagyon nagy szerepet kapott, de McKay egyértelműen szándékosan túlszínezte a figuráit. Azért én vagyok annyira optimista, hogy ne higgyem ennyire droidnak magunkat, bár azért ezt sok ember nap mint nap cáfolja.
Voltak felesleges karakterek is (ilyen sok nagy névvel ez elkerülhetetlen volt, függetlenül a túlságosan elnyújtott 145 perces játékidő ellenére, akik inkább voltak bio-díszletek). Rylance technomániás karakterének jelenetein azért jókat derültem, bár ugyanennyire a frász is kivert tőle, ahogyan a maszkulin-patriota-rasszista Perlman is jól hozta a karaktereit.
Szerintem egyszer előveszem újra, már csak az első fele miatt is, mert az nekem nagyon betalált, de a végére érezhetően nagyon ellőttek minden puskaport és vártam is, hogy mikor vállt át drámába vagy lesz magához képest komolyabb, de ezt rendszeresen felütötték a komédiával, ami kicsit felemás érzésekkel hagyott magamra.
Népszerű idézetek
Quentin: Akarsz smárolni?
Kate Dibiasky: Persze, miért ne?
Quentin: Ne már. Ha azt mondod, hogy miért ne, az tökre olyan, mintha nem is akarnád.
Kate Dibiasky: „Felőlem?”
Quentin: Sokkal jobb.
Dr. Randall Mindy: „Azt kell, hogy mondjam, hogy nekünk tényleg ….. nekünk tényleg megvolt mindenünk, nem igaz? Mármint, ha belegondolunk.”
– One time, I met Sting, and I swear to God, he farted right in front of me.
Didn't break eye contact and didn't even say „excuse me.”
And the thing is, he actually pulled it off. 'Cause I still found him to be quite charming.
– But much more importantly than that, I know what you are. I know who you are.
My algorithms have determined eight fundamental consumer profile types.
You are a lifestyle idealist. You think you're motivated by beliefs, high ethical beliefs.
But you just run towards pleasure and away from pain.
Like a… Like a field mouse.
Kate Dibiasky: You guys, the truth is way more depressing. They are not even smart enough to be as evil as you're giving them credit for.
– White House is denying they even met with them.
– Well, assholes will always be assholes.