Az FBI egy üzletember eltűnésének ügyében nyomoz. Az egyetlen nyom, amin el tudnak indulni, néhány obszcén tartalmú levél, amit a férfi egy callgirlnek írt. Az eltűnt férfi barátja felbéreli John Klute magándetektívet. A vidéki kopó New Yorkba utazik, hogy megtalálja a lányt, és információkat… [tovább]
Klute (1971) 28★
Képek 46
Szereposztás
Kedvencelte 1
Várólistára tette 18
Kiemelt értékelések
Klute (1971) 66%
Av’van, hogy 1001-es lista, meg kult státusz és kiemelkedő színészi munka ide vagy oda, a Klute ma már nem nagyon jön át, pontosabban bár világosnak tűnik, miért rajongott érte annyira a korabeli és a retrospektív kritika is, azért ez a rajongás köszönhetőnek tűnik a film koncepciótévesztésének, avagy a néző direkt félrevezetésének is, bár ilyen szándékot tudtommal nem nagyon emlegetnek fel vele kapcsolatban.
Legelőször is itt van ugye ez a bizonyos nyomozati cselekményszál, ami gyakorlatiasan nézve nagyrészt kamu. Pontosabban mellékes alibi ahhoz, hogy bedobják a képbe Sutherlandet, illetve hogy eladják a filmet valami thrillerbe hajló krimiként – a lényegnek majdhogynem Jane Fonda alakítása tűnik, mint New York-i prostituált, aki a film különböző pontjain feltárulkozik pszichológusa számára, amúgy pedig előadhat egy paranoiával és félelmekkel teli hangos belső vívódást, aminek a végpontján választania kell addigi, számára különböző szempontokból nézve kényelmes és élvezetes életvitele és egy lehetséges új létforma között. Ha az ember lényegre törő akar lenni a Klute-tal kapcsolatban, prostituált-drámaként kellene körbeírnia, amiben mellesleg Donald Sutherland nyomoz, Roy Scheider meg megmutatja, hogy tud veretes görényt is játszani, ha akar. Ám mindemellett ez a bizonyos nyomozati eseménysor jó kiindulási alap a nyomasztó thrilleres hangulathoz is, szóval nemcsak prostituált-dráma, de erőteljes hangulatmozi is a Klute.
A gond az, és könnyen lehet, hogy ezt az alig egy hete nézett Kristálytollú madár és a sok korabeli európai film mondatja velem, hogy mindennek az ábrázolásában ez a film egyáltalán nem annyira erős – lehetne még elvontabb, még eredetibb, még izgalmasabb a kamerakezelése, érvényesülhetne benne még több európai hatás. Általában véve úgy érzem, ezt a filmet sok hasonló stílusú európai mozi meghaladta már a maga idejében is.
Tény azonban, hogy Jane Fonda és Donald Sutherland alakítása is nagyon-nagyon meggyőző, vitán felül a legjobb formájukat hozzák, és maga a film az esetek többségében nagyon jól tartja a saját maga által megteremtett hangulatot. A zene igazán erős pontja a produkciónak. Mindezzel együtt is, a műsoridő szerintem hosszú, a film műfaji identitása pedig bizonytalan, de inkább úgy fogalmaznék, kiforratlan. Sok pozitívuma mellett sem tűnik meglepetésnek, hogy idehaza viszonylag kevesen emlékeznek és hivatkoznak rá, akit érdekelnek és elbűvöltek ezek a sötét tónusok, az régen is találhatott ezen a nyomvonalon haladva még érdekesebb találatokat.
Nem vagyok teljesen meggyőzve, de a színészi munka terén teljesen jogos a filmmel kapcsolatos elragadtatás, ilyen tekintetben ajánlanám talán legelsősorban!
Népszerű idézetek
– I'd like you to know that situations of this kind are not unique, Mrs. Gruneman. A man will lead… a double life, a Jekyll-and-Hyde existence, and his wife has no idea what's going on.
Klute (1971) 66%
– Do you mind if I take my sweater off? I think in the confines of one's house, one should be free of clothing and inhibitions. Inhibitions are always nice 'cause they're so nice to overcome. Don't be afraid.
Klute (1971) 66%
– There are thousands of honest, decent men who simply disappear every year.
Klute (1971) 66%
– Oh, I don't know. I don't know why I'm here. It's so silly to think that somebody else
can help anybody, isn't it?
Klute (1971) 66%
– Ah, well, I guess I just realized that…that I don't really give a damn. What I would really like to do is be faceless and bodiless…and be left alone.