Félvilág (2015) 261

2 díj · 0 jelölés

1914 januárjában egy kosarat sodor partjára a Duna, benne egy megfojtott nő holttestével. Az asszony a kor egyik legismertebb kurtizánja volt, Mágnás Elza. Vajon ki ölte meg és miért? A dráma képkockáin megelevenedik Elza élete és bigott komornájával, illetve a fiatal cselédlánnyal, Katóval való… [tovább]

magyar
magyar

Képek 11

Szereposztás

Kovács PatríciaMágnás Elza
Gryllus DorkaRózsi
Döbrösi LauraKató
Kulka JánosMax Schmidt
Sándor PéterGergely
Sztarenki DóraBözsi
Lőte AttilaSchmidt
Bordán IrénCili mama
Fekete Ernőrendező
Elek Ferencproducer

További szereplők

Kedvencelte 27

Várólistára tette 212


Kiemelt értékelések

Chriss 

Én is adtam esélyt a magyar filmeknek. És teljesen spontán néztem most meg ezt, és hűűű. Nagyon tetszett, és Kovács Patrícia egy istennő! :) Nagyon imádtam Elza szerepében, a hangja, a gesztusai, minden annyira ott van, és annyira magával ragadó! :) Bár nem egy kimondottan pozitív karakter, mégis képesek vagyunk azonosulni Mágnás Elzával, aki sajnos magának köszönhette azt, ami történt vele. Szépen levezeti a film, hogyan juthatunk el a végkimenetelig. Én egy percig sem untam. A filmnek van lélektani mélysége, és a tanulság is borítékolható. A látvány és a színészi alakítások is tökéletesek! Nagyon egyben van ez a film, és örülök annak, hogy megnéztem.

1 hozzászólás
Little_Monster

Az év egyik legjobb magyar filmje, ezt határozottan állítom. Kezdjük azzal, hogy nőkről szól, ami önmagában nagyon ritka világszinten, de Magyarországra sem jellemző. Elég csak a nemrég készült Válótársak c. sorozatra gondolni, ami párkapcsolati problémákat dolgoz fel úgy, hogy szinte teljesen megfeledkezik a női nézőpont bemutatásáról. A film a három női főszereplővel hibátlanul átmegy a Bechdel-teszten is, a remek alakításokról nem is beszélve. Eddig is nagyra tartottam Patríciát, de sose gondoltam rá úgy, mint egy szexi nőre, ez néhány beállításnak és jelenetnek köszönhetően hamar megváltozott. A fények, díszletek, beállítások és kosztümök jellemzően nagyon jól elvoltak találva, nem zökkentem ki a film korábrázolásából egyszer sem. A dráma jól fel volt építve, tapintható volt a feszültség, jól ívelték a történetet, kellően sok kérdés felmerült, majd a válaszok is időben kiderültek, nem hagyták, hogy a nézők elunják magukat. A párok dinamikája, hullámzó kapcsolatok szövevénye hatotta át a történetet, anélkül, hogy hagyományainkra annyira jellemzően depressziós művészfilmbe fordult volna, és ezt nagyon jó volt végre magyar filmben látni. Miért nincs több ilyen? Minőségi, jó színészekkel és stábbal készített fikció? Olyan meglepő volt, hogy ilyen jó filmet láttam, hogy legalább két nap kellett, mire feldolgoztam, és tudom értékelni. Gryllus Dorka sose volt a kedvencem, de ebben a filmben kiemelkedően hozza a karakterét, olyan mélységeket mutatott meg, amit ki se néztem volna belőle. Valamint neki és Patríciának köszönhető a magyar filmtörténet legszexibb leszbikus ágyjelenete, még akkor is, ha csak egy percig tart, és mindezt úgy mondom, hogy láttam a HBO Társas játékát. Köszönöm.

Nihilchan 

Imádtam, teljesen a képernyő elé szegezett az elsőtől az utolsó másodpercig. Iszonyatosan jó magyar film, piszkosul jó női dráma. A látványvilág csodálatos, autentikus, imádtam a ruhákat, a frizurákat, a színeket, a komor várost, mindent. Érdekes a történet is; a leírás alapján azt hittem, kicsit talán krimi szerűbb lesz, cselekményorientáltabb, de nagyon örülök annak, hogy a lélekre helyezték a hangsúlyt.
Kevés szereplővel dolgozik a film, ami szintén jót tett neki; Kovács Patrícia nagyon jó választás volt Elza szerepére, de nekem Gryllus Dorka és Döbrösi Laura alakítása tetszett a legjobban. Előbbinek félelmetesen jól áll Rózsi szerepe; szerintem ez a legjobb karakter, amiben valaha láttam a színésznőt. Utóbbit eddig nem ismertem, de engem meggyőzött; nagyon tetszett a tekintete, a hangja, a komplett játéka.
Igazság szerint én ennek a három nőnek az életét, az egymással való kapcsolatát még órákig néztem volna. Gyönyörű, lassú, komor film. A zene is telitalálat.
Ha nem lenne egy magyar filmes kihívás, biztosan nem ismertem volna meg ezt a filmet, mert a fülszöveg alapján másra is számítottam és nem is hozott tulajdonképpen lázba. Kár lett volna, ha kihagyom, én nagyon szeretem az olyan történeteket, ahol a személyeken van a hangsúly, nem pedig a cselekményen.

Zahra 

Nem nagyon szoktam magyar filmeket nézni, de örülök hogy adtam neki egy esélyt, kiemelkedik a többi közül. A film hangulata és látványvilága nagyon ott volt, a jelmezek is szuperek voltak. Kovács Patrícia meg viszi a hátán a filmet.

Mr_White 

Na, ez rendben volt.
Ami zavart, hogy a történet nagyon messze van a valóságtól, amit az alkotók oda is biggyesztettek a stáblista végére, amit már általában senki sem olvas el. Jobb lett volna a film előtt kiírni, mert végig az járt a fejemben, hogy mindez szépen megkomponált, akár igaz is lehetne történet, de nem stimmel a valós történettel. Szerencsésebb lett volna, ha nem használják Mágnás Elza nevét, és egy teljesen fiktív karakterre építik fel a filmet. Úgy lett volna korrekt.

4 hozzászólás
Serge_and_Boots 

Isten bizony nem akartam ezzel kezdeni az értékelést, de fortyog bennem a méreg annyira, hogy ne engedjem el a kérdést: a cselekmény tetemes részének otthont adó pógári lakás szomszédságában tán nagyothalló köztiszteletben álló özvegyek laktak, hogy mindenkinek végig és következetesen félig zárt szájjal kellett suttognia ebben a filmben? Ez már régen is valami megmagyarázhatatlan magyar-filmes betegség volt. Lehet, ez ékes anyanyelvünk egyik sajátja, hogy lehetetlenség jól rögzíteni, tudja ég. Mindenesetre emlékeim szerint ez az amúgy rendkívül tipikus, lélektelen, egyszerre elfojtott és flegmatikus beszédmodor elképesztően nagy divat volt a 2010-es években, de hogy ebben a filmben piszkosul nem állt jól senkinek, és főleg nem funkcionált sehogy sem, az biztos.

Minden más téren: a Félvilág kiválóan elfunkcionálna tévéfilmként, abban a kategóriában, amibe eredetileg szánták, és ezzel megteremthette volna a műfaj valamiféle reneszánszát. Nem tudom, pontosan mikor és miért alakult úgy a fejlesztési folyamat, hogy mégis valamiféle korlátozott mozis forgalmazás mellett döntöttek, de mint teljes értékű mozifilm, inkább azt bizonyítja be, hogy számos alkotóelemében nagyon komoly fejlődésen ment át a hazai filmkészítés az elmúlt húsz évben, elkezdődött valamiféle felemelkedés, az alkotóink kiheverték a rendszerváltás utáni lejtmenetet. De ez azért a moziba küldéshez még kevés. A látvány szép, de érezhetően műanyag. A megteremtett, nem annyira korhű, de a modern néző számára nagyon jól átélhető és eladható hangulat, beszéd- és öltözködésstílus organikusan működik a film saját univerzumában, de nagyon hamar érezhetően zárttá, mesterségesen szűkösre szabottá válik a bemutatott világ. A zene is sokkal inkább szól a kortárs elvárások kielégítéséről, mintsem a korszellem felelevenítéséről. Nem mintha ezzel baj lenne, de én többre értékelem, ha egy mozi okkal helyezi a cselekményét történelmi miliőbe, mesélni akar a korról, és nem csak ürügyként használja, hogy az író-rendező elképzelt hangulatképeit, kulcsjeleneteit támogassa.
Amire nincs panasz, az a három grácia, akik remekelnek a három kulcsszerepben, még ha tényleg a falat kapartam már félúton a suttogásuktól. Isten bizony, talán egyetlen egyszer beszéltek normális beszédhangon, éppen egy feszült jelenetben, ahol viszont kiabálniuk kellett volna. Ráadásként ez a nagyon modoros szájzár a színészi játék minőségét is rontja, különösen a film elején Gryllus és Döbrösi esetében ez nagyon látványos is. Kovács Patrícia viszont emlékezetes, merész, maradandó élmény őt így látni, és merem remélni, hogy nem ég rá a szerep a karrierjére.
A továbbiakban a film, bár rendkívül sötét hangulatú dráma (tehát semennyire sem krimi, főleg nem rejtély, végképp nem történelmi mozi), igazán nyomasztó nem azért lesz, mert a karakterek között többféle zavaros kapcsolati feszültség is meghúzódik: spoiler. Ezek között nemcsak mi, a cselekmény sem tud igazán kiigazodni, többféle konfliktus között csapong a történet, de visszagondolva a legnyomasztóbb felfedezés mégis az, hogy ebben a filmben bármiféle vonzalom, kötődés a másikhoz csak és kizárólag a szexualitás útján kerül kifejezésre. Lehet, ez a téma miatt adja magát, de szerintem ez volt az alkotás legnagyobb húzása. Ez a nyomasztó él húzza alá, hogy Mágnás Elza világa tényleg félvilág: teljes mértékben hiányzik belőle az emberi lélek, ezzel az üzenettel pedig sok mindent kompenzál.

Hatásos film! Felkavaró, egészében abszolút pozitív megítélésű, mégis tele van bosszantó, félresikerült apróságokkal. Ezek miatt lett hetes.

rocketdog 

Itt a bizonyíték, hogy nem a magyar színészek rosszak, csupán rossz filmekben szerepelnek. Kivéve a Félvilágban, mert ez egy jó film.
Kovács Patrícia hatalmasat alakít, tökéletes a szerepben.
Gryllus Dorka egy váratlan pozitív csalódás volt számomra.
Döbrösi Laura sajnos még mindig nem jó, talán majd pár év múlva. Egyetlen eszköze a bamba bociszemekkel bámulás. Ez az ártatlan, naiv, még keveset tapasztalt tekintet félig passzolt is a karakteréhez, de azért egy kis ravaszság féleségnek is meg kellett volna jelennie, legalább a végére.
A magyar filmek egyik sajátossága a zavaró, akadozó dialógusok. Itt ennek nyoma sem volt. A zenék is csak hozzáadnak az egészhez.
A kor autentikussága nálam nagyon rendben volt, akár az utcaképet, akár egy szobabelsőt mutattak. Egyetlen momentuma volt furcsa: a kor fiatal, csóró, szerelmes költőiről úgy tudtam, hogy jellemzően gyenge fizikumú, beteges szervezetű, amolyan „egész életében felmentése volt tesiből” típusok. Itt ezt a karaktert egy feltűnően szépen kidolgozott felsőtestű színész játszotta :)

Zsófia

Fantasztikus volt. Olvastam kritikákban, hogy a film hangulata nagyon erős és hiteles, de ennyire autentikus századelőre mégsem számítottam: pedig az egész, már ahogy indul, magával ránt. A három színésznő zseniálisat alakított. Titokzatos és buja tőlük az egész film, a borzongatásról nem is beszélve. Érdemes a lezárásra is odafigyelni, egészen apró gesztusokkal üzen a rendező. Intelligens karakterek, jó történetvezetés, egy feszült, igényes és művészi thrillerben – ami magyar. Ez a legjobb az egészben. :)

Imoran 

Nagyon tetszett, különleges hangulatú film, remek alakításokkal, ajánlom! Kovács Patrícia miatt néztem meg elsősorban, remekül hozta a szerelem és pénz között vergődő, öregedő kitartott nő szerepét. Gryllus Dorka kifejezetten hátborzongató volt, a szó jó értelmében, tudtam hogy be fog kattanni :D
Döbrösi Laurát először az Aranyéletben láthattam, ebben a filmben sokkal jobban alakít, jól áll neki a dráma, a visszafojtott érzelmek játéka, a szárnyait próbálgató pillangó karakter.
Kulka János munkásságát eddig nem igazán figyeltem, de a film hatására sorra veszem a korábbi szerepeit is, mert igazán remek színész!
Köszönet érte a Mediaklikk.hu-nak! :o)


Népszerű idézetek

Letti23 

Max: Később beszélünk róla.
Elza: Később, amikor majd vénasszony leszek. 35 éves vagyok. Jeanne d'Arc 18 éves volt.
Max: Majd eljátszod Mária Teréziát. Súlyban már ott vagy.

Londonna 

– Ti babák mind egyformák vagytok!

Londonna 

– 40 fölött már szaga van a nőknek.

Londonna 

– Isten miért engedi, hogy ennyi rossz ember legyen a Földön? És ki állítja meg őket?! Isten szabadságot ad nekik. Ki állítja meg a rosszakat?!
– A jók.


Hasonló filmek címkék alapján