Éjszakai jövevények (1971) 5

The Nightcomers
96' · egyesült királysági · dráma, thriller, horror !

Flora és Miles szülei meghaltak egy balesetben. A szerencsétlen gyerekek a nevelőnőre, Miss Jesselre és a házvezetőnőre, Mrs. Grose-ra maradtak. Valójában azonban Quint, az ír szolga az, akitől minden függ, mivel a nevelőnő teljesen aláveti magát a rettenetes férfi akaratának…

Szereposztás

Marlon BrandoPeter Quint
Stephanie BeachamMiss Jessel
Thora HirdMrs. Grose
Harry AndrewsMaster of the House
Verna HarveyFlora
Christopher EllisMiles
Anna PalkNew Governess

Várólistára tette 10


Kiemelt értékelések

Serge_and_Boots 

Van egy olyan sanda gyanúm, hogy a figyelmes néző Brando késői (mondjuk a hatvanas évek második felétől „fölfelé”?) filmjeiben pusztán a színész alakításának minőségéből nagyjából meg tudja ítélni, mit is gondolt az adott projektről a hős, mennyire szerette az írást, tisztelte a rendezőt, érezte magát jól munka közben, partnereinek társaságában. Az utóbbi napokban látott filmjeiben elképesztően hullámzó teljesítményt produkált, de még a legrosszabb végeredményt hozó próbálkozásokban is felsejlett, hogy amikor elkapja őt a gépszíj, mindent elkövet, hogy lelépjen a képernyőről és torkon ragadja a nézőt. Az Éjszakai jövevényeket érzésem szerint nagyon, tényleg nagyon szerethette, és bár a film finoman szólva sem lett klasszikus, bőven vannak benne máig is értékelhető motívumok.

Ezt a vidéki angol gótikus hangulatot például nagyon eltalálták, de főként a pszichológiai nyomásgyakorlást, amikor a színen forgó szereplők közül három, de lehet, hogy négy már teljes mértékben közveszélyesnek tűnik, mégis mindenki úgy tesz, mintha minden a normális kerékvágásban zajlana. A Quint és a gyerekek között létrejövő viszony és kémia bámulatos és ijesztő is egyben, remekül bemutatja nekünk ez a történet, mennyire befolyásolhatóak vagyunk (indirekt is, rosszindulat és ártó szándék nélkül) bizonyos életkorban, illetve hogy milyen könnyen szegődünk látszólag érthetetlen példaképek nyomába. Ilyen az emberi természet, de ugyancsak ez lenne a magyarázata annak, miért dilemma máig is a gyermek bűnelkövetők büntethetősége.
Különösen ingoványos, a mai mainstream filmes közegben elképzelhetetlen téma Flora és Miles játékos kísérete arra, hogy utánozzák a felnőttek szerelmi életét – pedig ez teszi teljessé, hitelessé a képet, így válik igazán pontossá az a folyamat, amit a film ábrázolni akar. A dolog egyértelműen hatásos, mert bár a Brando és Beacham közötti intim jelenetek meglehetősen maszatosak, az egész történetet átható erotikus fülledtség, a sötét, kavargó belső energiák és perverz vágyak, zavaros életelvek, indulatok, veszélyes kíváncsiság folyamatosan ott lebeg a levegőben…
Ahol a dolog elvérzik, az mégiscsak a végső kivitelezés. A rendezés nem kimondottan érdekes. Bátor a témafelvetés és annak bemutatása, de minden bizonyos biztonsági keretek között marad, a gyerekszínészekkel például óvatosabbak, pedig Verna Harvey ekkor már betöltötte 18. életévét. A történet lezárása váratlanul kapkodós, a spoiler talán nem is igazán hatékony elvarrása az addigi eseményeknek.
Brando viszont sokat emel a színvonalon, teljes szívvel játszik és látványosan élvezi, amit csinál, bár kivillannak saját maga nyilvánvaló és látványos korlátai. Fizikuma objektíven nézve már romlásnak indult ekkor, de ebben a szerepben ez nem okoz problémát.

Nem kiugró, de érdekes és elgondolkodtató, felkavaró film. Talán lehetne jobb, intenzívebb élmény, de akkor meg elvesztene valamit sajátos bájából. Alapjaiban véve azért ajánlom.


Hasonló filmek címkék alapján