A távoli jövőben a világokat egy császárság alatt egyesítik. A hatalmas birodalom legfőbb ékköve a Dűne, vagyis az Arrakis bolygó, melyen mérföldeken át tartó homokbuckák őrzik a legértékesebb kincset, a civilizációkat működtető új erőforrást, a csupán korlátozott mennyiségben hozzáférhető… [tovább]
Dűne (Dűne 1.) (2000–2000) 45★
Képek 9
Szereposztás
Kedvencelte 8
Várólistára tette 39
Kiemelt értékelések
Dűne (2000–2000) 72%
Itt az ideje írni egy rendes, racionálisabb értékelést, ami nem tömény kiakadás. Így is elég passzív-agresszív lesz, tekintve, hogy ennek a minisorozatnak egy epizódját még mindig nem tudom egy ültő helyemben végignézni, annyira idegesít, de na, azért megpróbálkozom.
Amit a javára írok, hogy elég pontos. Értelemszerűen, van háromszor másfél órája, akkor van lehetősége viszonylag jól követni a cselekményt, helyet szorítani minden párbeszédnek. A probléma nem az idő mennyiségével van, hanem a minőséggel.
Mert szerintem összeszedték a legrosszabb castingot, akit találhattak erre a filmre. Vannak páran, akik a Dűne gyermekeire ráéreznek a szerepre – például a Chanit játszó Barbora Kodetová – de itt igazából senki nincs, aki tényleg jót alakítana. A legszebb alakítások is maximum alulról érintik a közepes kategóriát. Alec Newmant nem tudom, ki választotta ki, de abszolút nem érzi a szerepet – mondanám, hogy a rendező hibája is lehet, de egyszerűen a színész kisugárzása sem működik. A karizmája nagyjából annyi, mint egy teáskanálnak – próbálják nagyon határozottnak és okosnak beállítani, de arrogáns, hisztis kamasznak tűnik miatta. (Sajnos ez egyébként a Dűne gyermekeire sem változik, rémisztő a kontraszt Leto és Paul kiállása között.) Gondolom, titokzatosabbnak, vagy fenyegetőbbnek akarták mutatni a mimika hiányával, de egyszerűen csak semmilyenné teszi a játékát. És tekintve, hogy a Dűne abszolút Paul centrikus, igazából már ezen a castingon elbukott nálam a film. William Hurt-öt használja a sorozat húzónévként, de őt pont az „alulról érinti a közepest” kategória. Nem jó, nem rossz, végtelenül semmilyen. Saskia Reeves-t nem kritizálnám ilyenért, de… szegény színésznő közel sem elég szép a szerephez. Jessica egy ágyas, ágyasokat meg általában azért tartanak, mert szépek – ennek a karakternek gyönyörűnek kellene lennie, így hiába próbál jót alakítani, egyszerűen nem hiteles a szerepében. Julie Coxra is igaz, ami a Dűne gyermekeiben – túl kedves, túl szimpatikus színésznő, abszolút nincs meg az a kisugárzása, hogy mégiscsak egy Bene Gesseritről, és egy hercegnőről van szó, aki azért tud manipulálni, és tud csúnya dolgokat csinálni, ha arról van szó. A Harkonneneknél egy szinten értékeltem, hogy kevésbé undorítóak, de az is igaz, hogy itt pedig túl visszafogottak lettek.
A látványvilág rendkívül steril, és nagyon sci-fi – a Dűnének van egy jellegzetes, kicsit steampunkra hajazó hangulata, olyan szempontból, hogy bár sci-fi, mégis megőriz egy kis történelmi atmoszférát. Itt minden annyira tiszta, annyira fehér, hogy ez az érzés teljesen elvész – ráadásul itt még a zene sem a Bryan Tyler féle, tehát az arabos hangzás, és az azáltal teremtett hangulat is hiányzik. Magánál a sivatagnál fájdalmasan látványos a CGI.
Összességében: Nem. Ezt az adaptációt továbbra is képtelen vagyok értékelni. A minisorozat koncepció jó, de ha nem szednek össze hozzá egy valamirevaló castot, és nem tesznek bele egy kicsit több energiát, akkor teljesen mindegy, mennyi idejük van.
Dűne (2000–2000) 72%
Nem is tudom, szódával elmegy, de túl sok hibája van. A CGI-t néha úgy éreztem, mintha egy alsóbb kategóriás animációs filmet látnék (jó, legyen, még csak 2000-et írunk, de akkor is, a minőség az minőség legyen). A színészek, hát nem tudom, valahogy többé érzelmet vártam volna tőlük. Faarccal végigjátszották a szerepüket és kb. ennyiben ki is merül némelyik tehetsége, pedig vannak kiváló színészek is a stáblistán. Biztos lehetett volna jobban is elkészíteni ezt a filmet, aki hajlandó végigülni a 3x1,5 órát az kap egy jóindulattal is csak közepes filmet. Ami pozitív volt számomra, azok a díszletek, kosztümök, ezt nagyon szépen kidolgozták, van eközött is gyengébb tervezés, de a dolgok 70%-a szépen sikerült. Abban bízom, hogy lesz valaki aki hajlandó újra próbálkozni és jobban elkészíteni a Dűnét, mert ez igazi klasszikus, vétek lenne ilyen gyenge eresztést örökül hagyni.
Dűne (2000–2000) 72%
Hát nem lettem lenyűgözve.
A világot és a történetet szerettem. A Dűnét, éghajlatával, hiedelem világával, szokásaival és népeivel együtt. De ez persze az alapanyag érdeme. Viszont ott vannak olyanok mint az instant kapcsolatépítés, Irulan és Paul kvázi megbeszélik mennyi közös van bennük, és ettől Irulan tök szerelmes lesz. És bizonyos részek oltári szájbarágósak, pl. ahogy Harkonnen báró lebutított dialógusokban adja elő ördögi tervét. Az szinte már paródia. Ezenkívül a színészi játék is kifogásolható itt ott.
Összességében úgy érzem egynek elment, de ettől jobbat is kihozhattak volna belőle.
Dűne (2000–2000) 72%
Ezzel hivatalosan is láttam az összes Dűne adaptációt.
Be kell valljam, nekem nagyon tetszett ez a verzió :D
Közel sem tökéletes, kezdve a 2000's évek CGI technikájával, megspékelve a színészkedéssel és a szájbarágással néha, de szerintem ezerszer jobb, mint a 84-es film. Letarolni nem tarolta le nekem a 2021-es verziót, de abból ugye még nem láttam a második részt, mert még nem készült el :D Ez viszont, mivel rendelkezésére állt 3x másfél óra, remekül kifejtett mindent. Talán ennek köszönhetően a szájbarágást is el lehet neki nézni, mert szerintem azt a célt szolgálja, hogy az emberek megértsék mi miért történik. Nagyon tetszett, hogy Irulan hercegnő külön vonalat kapott. A 84'es filmben csak a háttérben állt, a 2021-es verzióban pedig eddig benne se volt.
A kosztümöket nem überelte felül a 2021-s verziónál, de szerintem nem olyan rémesek.
Népszerű idézetek
Muad'Dib: Mond te sosem félsz Stil?
Stilgar: Mitől? A vihartól?
Muad'Dib: A jövőtől.
Stilgar: A jövő Muad'Dib, nem bánt.
2. rész
Dűne (2000–2000) 72%
Folytatása
Összehasonlítás |