„Kultúrtörténeti előadás élőképekben” – hirdeti a neves dán rendező svéd produkcióban készült filmjének alcíme. Benjamin Christensen (1879-1959) operaénekesből lett színész, majd 1912-ben rendezőként debütált Európa akkori filmfővárosában, Koppenhágában. Legjelentősebb hazai alkotása, A… [tovább]
Boszorkányok (1922) 26★
91' · svéd, dán · némafilm, fantasy, horror, dokumentumfilm, áldokumentumfilm !
Képek 3
Szereposztás
Benjamin Christensen | az Ördög |
---|---|
Ella La Cour | Karna |
Emmy Schönfeld | Marie, Karna asszisztense |
Kedvencelte 4
Várólistára tette 48
Kiemelt értékelések
Na most akkor szegény áldoku, vagy doku. Mi sem tudjuk ezt szerintem. Egyébként lenyűgöző szerintem, hogy az 1920-as években, több, mint 100 évvel ezelőtt dokumentum filmet készítettek, és ilyen hosszút! Filmtörténeti jelentősége nagy, különösen a dokumentumfilmekre gyakorolt hatása. Azért a tartalma hagy némi kivetni valót maga után. Az eleje rémunalmas, és rengeteg torzítás van benne. A jelenetek viszont nagyon jók. Az egész film kesze-kusza, szerintem az alkotók se tudták sokszor, hogy hozzák össze a boszorkány legendák ellentmondásait.
Összességében különleges film, de számos vele egykorú, ennél kimagaslóbb film van.
Milyen szerencse, hogy egy ideje már komoly szerepet kap az agykutatás, ezért a 100 éve még „tényként” kezelt „dokumentumfilm” ma már nem helytálló. Mert az egy dolog, hogy bemutatja a középkorban hogyan uralta a vallás, a félelem, a babonaság az embereket. Bármit elhittek, hogy velük is megtörténik, ha egy csoport nyomása alá kerültek. De a 7. részben (ahol a 100 évvel ezelőtti jelenbe ugrunk) ráhúzzák szó szerint minden nőre, hogy boszorkány, mert alvajáró, mert jóslásból él, mert egyéb megmagyarázhatatlan testi tünetei vannak… Az utolsó fejezet nálam lehúzta az egyébként érdekes, informatív filmet, mert pont olyan csúsztatsokkal él és állító kérdéseket tesz fel, ami miatt párszáz éve nőket kínoztak és öltek meg.
Ha sikerül az első 15 percnyi száraz történelemórát végigülni utána cserébe megkapjuk amire számítunk boszorkány-ügyileg. Mai szemmel is megállja a helyét ez az 1922-es némafilm. Remek példája annak, hogy lehet visítozás nélkül is jó horrort csinálni. Néhány jelenet igen felkavaró még úgy is (vagy éppen azért), hogy az alkotó a képzeletünkre bízza, mit is csináltak a boszorkánynak kikiáltott delikvensekkel a vallatószobában illetve hogy mit műveltek ördögék egy-egy áldozati szertartáson. A félni vágyók csalódnak majd a filmben de egy jó kis borzongással mindenképpen szolgál.
Tehát az van, hogy láttam egy 1922-es dokumentumfilmet a boszorkányokról. Ami azért, wow!